Toon posts:

Abandonware

Pagina: 1
Acties:
  • 147 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik kwam laatst op het idee om al mijn héél oude computerspellen eens op een CD-tje te branden. Op het insternet bleken veel van deze spellen te staan onder de naam "Abandonware".

Wat wil dat nou zeggen, dat abandonware?? Wil dat zeggen dat die spellen legaal te kopiëren zijn of dat nog steeds niet? Sommige spellen zijn wel abandonware en andere spellen uit diezelfde periode vallen daar ineens niet onder? Hoe kan dat??

Kortom, wie kan mij meer vertellen over abandonware, en hoe men daar hier bij GoT mee om gaat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://gathering.tweakers.net/forum/faq/oudefaq#17

[ Voor 70% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2002 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crash
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:45
hier op GoT: niet om vragen of aanbieden
de rest: zie google

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

abandonware is een naam verzonnen door softwarepiraten(!) om een legale klank aan het verspreiden van software te hangen. Het is gewoon warez alleen de fabrikanten zijn te lui/nemen niet echt de moeite om er tegen op te treden omdat het oudere software (>5 jaar) betreft .

Leesvoer:
http://www.cnet.com/techtrends/0-1544321-7-2409520.html

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2002 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nee. Een programma is pas vrij te kopiëren als de fabrikant dat zelf expliciet aangeeft. Ondanks het feit dat bijvoorbeeld Microsoft geen support meer op Windows 3.11 geeft, is het geen software die zomaar verspreid mag worden. Dus linkjes naar dergelijke programma's mogen ook niet, tenzij de maker ervan zelf aangeeft dat het vrij verspreid mag worden. Dit gebeurt echter zo goed als nooit dus laat het wel even duidelijk 'merken' als je een legaal abandonwarez 'iets' hebt. Een argument als "het staat op de site waar ik het gevonden heb dat het mag" is dus NIET geldig.
Dan blijft nog steeds de vraag, wat IS abandonware???
Wie bepaald wanneer software abandonware is? Ik neem aan dat de makers er toch ook iets over te zeggen hebben.. (lijkt het me logisch dat als de makers niet willen dat het niet gekopiëerd wordt dat ze er dan ook geen abandonware van maken, Right??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Bad Seed
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:24

The Bad Seed

Chaotic since 1983

Abandonware is niet legaal, in tegenstelling tot wat op de sites zelf vaak beweerd wordt.
Maar het is net zoals met recentere games: ze zullen echt niet naar je huis komen en alle computermateriaal in beslag nemen voor onderzoek als je ze van het internet haalt :)

edit: legaal is het pas als de fabrikant zelf beslist dat het spel/programma gratis gedownload mag worden.

[ Voor 18% gewijzigd door The Bad Seed op 30-12-2002 16:26 ]

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bmannien: neen, de makers hebben hier niets over te zeggen. Meestal is het zo dat softwarepiraten zeggen dat iets abandonware is (meest gebruik criterium is dat de software minimaal 5 jaar oud moet zijn) en de makers uiteindelijk of niet optreden (stilzwijgend toestemmen) of ze aangeven geen belangstelling (geen support, onderhoud, updates) meer te hebben voor die software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou zeggen: abandonware zijn spellen die niet meer verkocht worden, en dus eigenlijk aan hun lot overgelaten. Maar het is inderdaad heel aannemelijk dat het een door softwarepiraten verzonnen naam is. Dat weerhoudt mij er echter niet van het niet te downloaden. [knip] Sorry, maar ook die site willen we liever niet hebben op GoT.

[ Voor 27% gewijzigd door The Will op 30-12-2002 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm, jammer dat het niet mag... Het is toch wel errug gaaf om herinneringen van vroeger op te halen met die oude spellen van toen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaMiKaZe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-10 15:13
ik heb ook eens gezocht op die dingen op google
bijna alleen maar hentai :X

of zoek ik verkeerd ? :+

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even volledige overbodige post: geen linkjes of refentie naar sites plz :)

bmannien: enige oplossing: schrijf elk van de fabrikanten aan en vraag of je dit mag doen. Dan kun je redelijkerwijs aantonen dat je moeite gedaan heb. Reageren ze popitief heb je toestemming ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja, daaag... Ben malle pietje niet!!
Mij maakt het niet zo veel uit, ik kopiëer die boel wel, maar het is alleen jammer dat het bij GoT niet getolereerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tja. Al zou het wel mogen: GoT is nog steeds een discussieforum en geen softwareuitwisselingsforum ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 31 December 2002 @ 10:07:
Tja. Al zou het wel mogen: GoT is nog steeds een discussieforum en geen softwareuitwisselingsforum ;)
na napster grokster nu ook gotster }) })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 31 December 2002 @ 10:16:
[...]

na napster grokster nu ook gotster }) })
en dan komen die fokkers ons id natuurlijk afjatten met fokster :( :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jozz
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-07 19:27
Er zijn inmiddels ook spellen freeware geworden.
Jetpack bijvoorbeeld: http://www.adeptsoftware.com/jetpack/

Beproeft alle dingen; behoudt het goede. (1 Thessalonicensen 5: 21)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bolleh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-10 13:14
Verwijderd schreef op 31 december 2002 @ 10:18:
[...]

en dan komen die fokkers ons id natuurlijk afjatten met fokster :( :P
juist dan gaat de massa naar fokster en gaat gotster underground, wij hebben dan sneller nieuwere shit, wat je nieuw noemt want het gaat over abandonware en das oud ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da Union
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14-11-2023
maar het geval dat het niet helemaal legaal is,
maar als het ware redoogt wordt, is dat dan een rede voor GoT om het the zien als illegalle praktijken? :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Bad Seed
  • Laatst online: 22:24

The Bad Seed

Chaotic since 1983

Da Union schreef op 31 december 2002 @ 16:48:
maar het geval dat het niet helemaal legaal is,
maar als het ware redoogt wordt, is dat dan een rede voor GoT om het the zien als illegalle praktijken? :7
zie de 2de post in deze thread :)

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een klein vraagje:
Ik heb wel eens meegemaakt dat fabrikanten een bepaald oud spel niet meer wouden uitgeven. Vaak bieden de makers het spel dan legaal aan. Hoe heet dit, en waar vind ik hier sites van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoweRoy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:33

PoweRoy

funky!

kijk maar naar
lemmings _/-\o_
Day of the Tentacle _/-\o_
Sam & Max Hit the Road _/-\o_

[This space is for rent]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoweRoy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:33

PoweRoy

funky!

Verwijderd schreef op 01 januari 2003 @ 15:59:
Ik heb wel eens meegemaakt dat fabrikanten een bepaald oud spel niet meer wouden uitgeven. Vaak bieden de makers het spel dan legaal aan. Hoe heet dit, en waar vind ik hier sites van?
freeware :?

[This space is for rent]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 01 January 2003 @ 15:59:
Meestal op de websites van de desbetreffende maker...volgens mij zijn er geen 'verzamelsites' van. Het gebeurt wel eens ja, dat als de uitgever iets niet meer uitgeeft dat de developer het vrij verspreidt. Ik meen me zo te herinneren dat David Braben ook oudere versies van Elite ter download heeft staan, of waren dat alleen maar demo's...hmmm..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acolyte57
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-05 12:06

Acolyte57

Omnia Mutantur, Nihil Interit

Abandonware is toch eigenlijk ook een term die alleen door piraten kan worden gebruikt? Zodra een bedrijf zich weer inmengt met het lot van zijn oude software (door het vrij te geven of het te verbieden of wat dan ook) is het niet meer 'abandoned' :)

~/~ 101 little bugs in the file / 101 little bugs / take one out and recompile / 102 little bugs in the file ~/~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedruM
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-10 09:15
Tis wel jammer dat het niet mag eigenlijk.. het downloaden van oude software.
Bijvoorbeeld een ROM van een NES spel mag niet, maar er is eigenlijk geen andere manier om er aan te komen.. Je kan nu echt niet meer legaal NES spellen kopen (niet in een winkel iig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RedruM schreef op 01 January 2003 @ 17:38:
Tis wel jammer dat het niet mag eigenlijk.. het downloaden van oude software.
Bijvoorbeeld een ROM van een NES spel mag niet, maar er is eigenlijk geen andere manier om er aan te komen.. Je kan nu echt niet meer legaal NES spellen kopen (niet in een winkel iig).
eBay :) ik heb daar vorig jaar nog een originele Final Fantasy 1 gekocht...overal is wel aan te komen hoor, maar dan moet je moeite doen, en dat is vies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scighera
  • Laatst online: 27-10 17:41

Scighera

swim-bike-run

Wat ik zou willen: naar een winkel lopen en de Commander keen serie kopen. Van mij mogen ze die opnieuw in de handel brengen; met wat leuke extra's (Keen poppetje bivoorbeeld) :Y)

www.triathlete.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Scighera schreef op 02 January 2003 @ 13:25:
Wat ik zou willen: naar een winkel lopen en de Commander keen serie kopen. Van mij mogen ze die opnieuw in de handel brengen; met wat leuke extra's (Keen poppetje bivoorbeeld) :Y)
http://www.3drealms.com/keen1/index.html

ze zijn nog "gewoon" te koop :P

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2003 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-10 17:23

Demo

Probleemschietende Tovenaar

En een geval als ROTT, waarvan onlangs de source code is vrijgegeven? Dat mag toch wel legaal vrespreid worden?

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speed24
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
Demoniac schreef op 02 January 2003 @ 14:11:
En een geval als ROTT, waarvan onlangs de source code is vrijgegeven? Dat mag toch wel legaal vrespreid worden?
Nee, dan had je het persbericht maar goed moeten lezen ...

het is nu mogelijk om dingen te wijzigen, maar ROTT wordt nog steeds verkocht.

Ze hebben het dus nog niet vrijgegeven, ze hebben er nog steeds (c) op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-10 17:23

Demo

Probleemschietende Tovenaar

speed24 schreef op 02 januari 2003 @ 14:15:
[...]

Nee, dan had je het persbericht maar goed moeten lezen ...

het is nu mogelijk om dingen te wijzigen, maar ROTT wordt nog steeds verkocht.

Ze hebben het dus nog niet vrijgegeven, ze hebben er nog steeds (c) op.
Domme ik, beter lezen de volgende keer :o
Maa dat houdt dus in dat je de source wel mag downloaden, maar het enkel mag spelen als je het originele spel ook bezit? (ja ik weet dat niemand dat nog zal kopen en dat ID er ook niet wakker om zal liggen)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De meeste makers van software storen zich niet te veel an de verspreiding van abandonware, alleen een paar (sierra, lucasarts en de makers van civilisation) ondernemen actief actie tegen de verspreiding. Het blijft natuurlijk illegaal, dat kun je ook zien doordat de meeste gedownloade spellen niet de originele zijn, maar gekraakte versies!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

www.freeloader.com

als het goed is is dit allemaal freeware van hele oude spellen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da Union
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14-11-2023
is dat niet die site waar ze je liters ads voorschotelen?
volgens mij hebben ze het zo gedaan:
je moet iets van 5 ads wegklikken (lees:erop klikken en weer sluiten) om een deel van het spel te downloaden, een spel wordt in verschllende delen gehakt, vaak per een level en je kunt ze al spelen als je de engine hebt en een paar levels,
zo was het een half jaar geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Dust
  • Laatst online: 19-09 16:08

White Dust

PlaneScape: Torment

Demoniac schreef op 02 January 2003 @ 14:32:
[...]
Domme ik, beter lezen de volgende keer :o
Maa dat houdt dus in dat je de source wel mag downloaden, maar het enkel mag spelen als je het originele spel ook bezit? (ja ik weet dat niemand dat nog zal kopen en dat ID er ook niet wakker om zal liggen)
De source van RotT is idd vrij gegeven, maar hier missen de textures en level opbouw enz. van... dus heb je er nog niets aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:57
Verwijderd schreef op 02 januari 2003 @ 18:43:
www.freeloader.com

als het goed is is dit allemaal freeware van hele oude spellen....
Die site is volgens mij gewoon legaal en je kan daar dus gewoon de spellen downloaden, maar het rare vind ik dat GTA2 daar te downloaden is terwijl die nog steeds in de winkel ligt. Weliswaar voor 5 euro, maar dat is meer dan niks.
Andere spellen die al 8 jaar oud zijn en allang niet meer in de winkel liggen komen daar dan bijvoorbeeld weer niet op...

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

offtopic:

Athlon 500@500, Who cares :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MaRc0 schreef op 02 January 2003 @ 23:16:
[...]

Die site is volgens mij gewoon legaal en je kan daar dus gewoon de spellen downloaden, maar het rare vind ik dat GTA2 daar te downloaden is terwijl die nog steeds in de winkel ligt. Weliswaar voor 5 euro, maar dat is meer dan niks.
Andere spellen die al 8 jaar oud zijn en allang niet meer in de winkel liggen komen daar dan bijvoorbeeld weer niet op...
Die gta2 is zonder multiplayer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik vind Abandonware volkomen Legaal!!!! het is allemaal oud en het word niet in de winkel verkocht en trouwens Online kopen op een U.S.A site volkomen onvertrouwlijk

Abandonware = allemaal msdos + word niet meer verkocht !!!!!

wist je dat op sommige van die abandonware pagina's de niewere games moet kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acolyte57
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-05 12:06

Acolyte57

Omnia Mutantur, Nihil Interit

Jezus, is het weer 'laat ik een oud versleten topic schoppen' week ofzo?

~/~ 101 little bugs in the file / 101 little bugs / take one out and recompile / 102 little bugs in the file ~/~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Verwijderd schreef op 08 september 2004 @ 15:33:
ik vind Abandonware volkomen Legaal!!!! het is allemaal oud en het word niet in de winkel verkocht en trouwens Online kopen op een U.S.A site volkomen onvertrouwlijk
Ik vindt te hard rijden normaal en eigenlijk legaal, maar ja...... Dat veranderd helaas niets.

[ Voor 18% gewijzigd door PWM op 08-09-2004 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 08 september 2004 @ 15:33:

Abandonware = allemaal msdos + word niet meer verkocht !!!!!

wist je dat op sommige van die abandonware pagina's de niewere games moet kopen
/bullshit

De termen legaal en illegaal hebben geen flikker te maken met wat jij vind. Iets *IS* illegaal wat jij er ook van vind. Abandonware *IS* illegaal en het is het goed recht van de copyright bezitter om zelf te beslissen of iets vrij verspreid mag worden of niet. Online kopen op een Amerikaanse site is helemaal niet onbetrouwbaar (onvertrouwelijk is geen woord), net zomin als kopen op eBay. Het is echt grote onzin om te denken dat daar iets goed fout kan gaan, mits je op grote bekende sites je aankoop doet natuurlijk, en niet bij een of andere internet-beunhaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind dat dit geen nuttige kick is :P

Het is verboden bij de wet, niets aan te doen.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.