rj11 (telefoon)-stekkers op UTP kabel

Pagina: 1
Acties:
  • 4.747 views sinds 30-01-2008

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:15
Ik ben hier bezig met ADSL aan het aanleggen, maar moest hiervoor m'n modemkabel verlengen. Na 15 meter platte telefoonkabel te hebben aangelegd bleek deze niet te werken, mocht blijkbaar maximaal 10 meter zijn. KPN opgebeld, en deze zeiden dat het het beste was om een UTP cat-5 kabel te kopen, en daar een rj-11 stekker (een gewone telefoonstekker) op aan te sluiten.

Maar nu zit ik met het probleem hoe ik dat moet doen, een UTP kabel is 8-aderig, in een telefoonstekker kunnen er maar 4 in. Ik heb geen idee welke, het slimste lijkt me om de 4 gekleurde te doen, en de 4 witte er buiten te laten, maar ik weet niet zeker of dit de goede oplossing is.

Daarnaast weet ik niet zeker of zowel aan het begin als het eind dezelfde "volgorde" van de kabels vereist is (begin: groen-paars-oranje-blauw, eind: groen-paars-oranje-blauw) , of juist een omgedraaide volgorde (begin: groen-paars-oranje-blauw, eind: blauw-oranje-paars-groen) of iets dergelijks

Ik zou dus graag van jullie een bevestiging willen of mijn onderstaande oplossing de juiste is, voor ik te werk ga, alvast bedankt.

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~ooter000/voorbeeld2.gif

//ik hoop dat dit topic goed is geplaatst, en niet in Internet & Telefonie thuis hoort, als dat wel het geval is, mijn excuses//

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

• Petergr
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-04-2021

Petergr

beroeps prutser

telefoon/adsl is maar 2 aderig, en om het over utp te laten lopen heb je 1 aderpaar nodidg dus gewoon even 1 aderpaar pakken(officieel blauw en blauw/wit) en die in de middelste 2 van het stekkertje knijpen, andere kant ook, en klaar ben je.

www.wardrivers.be/ nee, ik ben geen belg :p maar verder niets mis met belgen.

• inquestos
Dus zo bijvoorbeeld :?
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~ooter000/voorbeeld3.gif

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

• Dikke Foaf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-12 22:02
Zorg wel dat je een PAAR hebt (bijv. oranje - wit/oranje)
Omdat deze getwist zijn. Dit is nl. belangrijk, ivm met impedantie, reflecties, ....

• inquestos
Ik heb het nu gedaan zoals in m'n eerste voorbeeld, en ik heb nu line sync. Ik kan nog niet controleren of hij ook echt goed werkt, omdat m'n netwerkkaart (of router) ook nog niet werkt, maar ik heb nu in ieder geval verbinding.

Die 4 witte kon ik zoiezo niet gebruiken, omdat ik niet zeker wist of de witte aan de ene kant dezelfde was als degene aan de andere kant.

Als ik heb gedaan heb ik er natuurlijk geen bezwaar tegen als iemand me dat meldt :) , want ik begrijp weinig van die paren

• Yngwie-
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-09 10:05

Yngwie-

Murphy was an optimist

Als de verbinding gewoon goed blijkt te werken is er niks aan de hand, maar als je een onbetrouwbare of langzame verbinding hebt, dan is dit natuurlijk wel 1 van de dingen om als eerste eens te bekijken en evt. aanpassen ;) Technisch gezien zou het beter zijn om een paar nemen ivm interferentie, inductie en weet ik niet wat allemaal ;) Als je een CAT5 kabel hebt met alleen witte aders (zou kunnen, hoewel de meeste toch wel wit met de bijbehorende kleur zijn) kun je 2 dingen doen:

1) Doormeten
2) De kabel iets verder strippen nog, dan zul je de 4 paren zien (2 draden zitten om elkaar gedraaid en vormt dus een paar. Als je dan de blauwe pakt en de witte die erom gedraaid zit heb je het goede paar. De andere meteen afknippen om verwarring te voorkomen :)

Verwijderd

waarom moet je je telefoonkabel verlengen, kun je niet gewoon je modem dicht bij het hoofdstopcontact leggen en gewoon een lange cat5e kabel gebruiken van je adslmodem naar de compu, ben je helemaal van het gezeik af.

• VlasBaard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-10 11:15
Verwijderd schreef op 31 december 2002 @ 14:52:
waarom moet je je telefoonkabel verlengen, kun je niet gewoon je modem dicht bij het hoofdstopcontact leggen en gewoon een lange cat5e kabel gebruiken van je adslmodem naar de compu, ben je helemaal van het gezeik af.
Inderdaad. En aangezien er nu al UTP ligt, is dat gewoon een kwestie van andere stekkertjes eraan :)

Greetings and felicitations, children of technology - Icon in het groot

• eatme
  • Laatst online: 11:24
Als je het maakt volgens je tekening krijg je een draaing: Als je de stekkers naast elkaar houd zie je dat de ene stekker bv wit-blauw is, en de ander blauw-wit. NIET GOED. Als je de stekkers naast elkaar houd moet het gelijk zitten!!

Edit: je schrijft dat je de 4 witen niet kan gebruiken. Dat moet juist wel, want UTP bestaat uit paren. Als je de kabel een stuk aanstript zie je dit. je moet ze dus wel als paar gebruiken.

[ Voor 30% gewijzigd door eatme op 31-12-2002 14:59 ]

NL.1xMT5.12(V156)CT003(V117) 4000Wp . If you think you are smarter than the previous generation, 50 years ago the owners manual of a car showed you how to adjust the valves. Today it warns you not to drink the contents the battery…

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

die wite aders heben dus normaal gesproken gekleurde stipjes in de kleur van de draad waar ze bij horen ..

Als je het verschil nog niet kunt zien heb je waarschijnlijk te kort gestript ..
strip maar een 5 cm af dan zie de paren wel hoor !

en zo niet dan heje geen utp

Iperf

• inquestos
Ik weet dat dit bericht al een maand oud is, maar ik wil nog even melden dat mijn oplossing ook werkte, voor het geval dat iemand anders met het zelfde probleem zit. Misschien is het niet de beste oplossing, en gaat er bandbreedte verloren, maar ik heb er verder geen problemen mee gehad, omdat ik toch niet de volledige bandbreedte benut, maximale snelheid is 100 kilobytes p/s...

En @fish: hoezo "zou ik dan geen utp hebben"?? Ik mag dan geen cat5 (getwiste) UTP hebben, volgensmij heb ik nu "ungetwiste" UTP, en dat is ook al voldoende, maar goed.

• Milenco
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:08
inquestos schreef op 01 februari 2003 @ 14:08:
Ik weet dat dit bericht al een maand oud is, maar ik wil nog even melden dat mijn oplossing ook werkte, voor het geval dat iemand anders met het zelfde probleem zit. Misschien is het niet de beste oplossing, en gaat er bandbreedte verloren, maar ik heb er verder geen problemen mee gehad, omdat ik toch niet de volledige bandbreedte benut, maximale snelheid is 100 kilobytes p/s...

En @fish: hoezo "zou ik dan geen utp hebben"?? Ik mag dan geen cat5 (getwiste) UTP hebben, volgensmij heb ik nu "ungetwiste" UTP, en dat is ook al voldoende, maar goed.
Twisted is beter (als je een paar er in had gedaan), maar als het werkt, zal het weinig uitmaken met een andere combinatie. Haal je s'nachts ook maar 100? Hoeveel kan je theoritisch dan?

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

inquestos schreef op 01 februari 2003 @ 14:08:
lol untwisted unshieled twisted pair 8)7

voor die lage snelheden is de kwaliteit minder van belang, dus vandaar dat het dan wel werkt ;)

• I_stealth_I
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-12 11:41

I_stealth_I

Tweak It OR leave it!

Ik heb gewoon 15 meter platte kabel gekocht netjes in een PVC-buis gelegt. Niet aan de hand, ikl haal volle snelheid en de kwaliteit is zeer goed. :)

/dev/null

Verwijderd

Ik heb een kabel van 45 meter liggen, van de aansluiting beneden naar mijn kamer. Oorspronkelijk een Cat.5 kabel met RJ45 stekker, zelf RJ11 aangezet. Werkt perfect, nooit signaalverlies, supersnelle verbinding. Gewoon met een krimptang twee RJ11's eraan knijpen en klaar.

• Ernie_rules
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-08 19:42
Mag ik je vragen hoe je dit hebt gedaan? Ik wil dit zelf ook deze week gaan aanleggen en weet niet goed hoe ik die rj-11 stekekrs aan een utp kabel kan attachen

...::Under Construction::...

Verwijderd

Lees het topic door, het staat er toch echt gewoon in :)

En anders kun je de TS misschien mailen.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.