GRRR

Pagina: 1
Acties:

• Mujo
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-08-2021

Mujo

Nee hè?

Topicstarter
Wellicht een hele domme/simpele vraag hoor,
maar kheb er nog nooit mee te maken gehad.

Is het probleem op te lossen als je
je rootpassword van Linux kwijt bent?

Het lijkt beetje raar maar vanaf een windows
client bak telnet 192.168.1.1 (linux server)
rammen en dan rootpasswrd invullen lukt niet
en terwijl ik als ik dit direct op het
toetsenbord van de server doe wel lukt.

Vage shit...met windows telnet-terminaltje
is niks mis, alles geprobeerd dacht ik zo.

Iemand een verklaring?

Gelieve niet te roken in mijn kantoorkamer!
Ik ben meer verslaafd aan sex, dan jij aan roken, maar je ziet mij toch ook niet neuken op kantoor?

• shadax
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
yep, je kan niet telnetten en ftpen naar een linux bak als root omdat dan je password in plaintext over het netwerk gestuurd wordt. Je kan linux wel aanpassen dat hij het wel toelaat, maar makkelijker is om gewoon in te loggen als mortal user en dan 'su -' in de tikken.

• Onno
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
...en dan gaat je wachtwoord nog steeds als plain text over het netwerk... :)

Om dat te voorkomen zul je gewoon dat hele telnet niet moeten gebruiken, maar ssh.

Verwijderd

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 10 november 2000 01:49 schreef Mujo het volgende:
Is het probleem op te lossen als je
je rootpassword van Linux kwijt bent?[/quote]als je console access hebt wel,in lilo vmlinuz init=/bin/sh intypen doet *meestal* wonderen, je moet alleen je hd ff remounten in rw mode en dan kan je gewoon passwd wijzigen.<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Het lijkt beetje raar maar vanaf een windows
client bak telnet 192.168.1.1 (linux server)
rammen en dan rootpasswrd invullen lukt niet
en terwijl ik als ik dit direct op het
toetsenbord van de server doe wel lukt.[/quote]vroeger (lang geleden in de rh5.x serie) had was er in /etc een file genaamd securetty waar je alle tty's in kon zetten waarvan root mocht inloggen. ftp moet je root even uit /etc/ftpusers (ofzo) gooien mgoed zo WAS het bij rh5.x daarna heb ik niet zo veel meer gedaan met linux dus geen garantie dat 't allemaal ook nu nog werkt.

--Ray

Verwijderd

<pre>/etc/securitty</pre> bestaat nog steeds bij o.a. slackware hoor ;)