Toon posts:

MSI KT4V & XP 2000+ -> Instabiel

Pagina: 1
Acties:
  • 66 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
ik heb onlangs een systeempje gekocht en zelf inelkaar geknutseld. Het gaat om een MSI KT4V mobo (ms-6712) een AMD athlon XP 2000+ proc en twinmos pc3200 ddr 400 (256 mb).
Nu is het zo dat de bios wel de vermenigvuldigingsfactor van de proc herkent, maar niet de FSB (133mhz), die zet ie automatisch op 100 mhz. dan draai ik dus op 1250 mhz, maar hij hoort op 1667 mhz. Echter: als ik dat doe, wordt het systeem verschrikkelijk instabiel: regelmatig crasht het systeem dan bij het lezen van mijn HDD of CD-ROM. het lijkt iets te zijn met het IDE-kanaal, maar ik heb al de nieuwste drivers hiervoor, ook de nieuwste BIOS, en net een schone installate van win2000. Ook de CD-ROM speler en de HDD zijn nieuw... op dit moment draai ik op 1250 mhz stabiel, maar ik wil natuurlijk graag op de 'echte' snelheid draaien (1667 mhz)..

heeft iemand ervaring met dit probleem of een suggestie wat er aan de hand kan zijn?

bij voorbaat dank!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Instabiliteit@133 kan te wijten zijn aan een ontoereikend voeding, veel te strakke geheugentimings, brakke CPU, slechte koeling, etc.. Zie de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter onderaan op Technische PMG FAQ voor tips en suggesties B)

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een 300 watt ATX tower (zo'n standaard ding), dus dat zou toereikend moeten zijn, toch?

• vacuumcleaner
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-12-2025
denk dat het aan je geheugen ligt.
kep zelf een MSI KT4V met een AMD XP2100 en PC2700 geheugen --> 333Mhz

Op de achterkand van de doos van je mobo staat dat ie tot 333mhz ondersteund.
Controleer dat ff.

Doe er anders ff ander geheugen in.

succes

edit: kep ook alles op 300W lopen specs zie "my precious"

[ Voor 22% gewijzigd door vacuumcleaner op 30-12-2002 15:19 ]

[Helpdesk]"While you're waiting, read the free novel which came with the product. Its a spanish story about a guy called "MANUAL."

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Sja, dat weet je pas wanneer je je systeem grondig hebt getroubleshoot.. Trek bijvoorbeeld die wat stroomvreters uit je systeem (bijvoorbeeld zo'n GeForce4 vervangen door een cheap ass PCI videokaartje) en zie toe hoe je systeem zich houdt.. Maar dit staat allemaal ook op die ene troubleshooter B)

• dynax
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-08 20:41
riekus schreef op 30 december 2002 @ 15:10
ik heb een 300 watt ATX tower (zo'n standaard ding), dus dat zou toereikend moeten zijn, toch?

Nou dat is niet helemaar waar,de +3.3 en +5 volt moeten minimaal 200 watt zijn.
En niet alle merken zijn stabiel te noemen.
De bios,daar moet je alles wat je niet gebruikt,zoals onboard sound,lan,etc. afzetten,ook midi poorten en dat soort dingen.

[ Voor 23% gewijzigd door dynax op 31-12-2002 12:24 ]

mijn systeem.

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor de suggesties. Ik zal inderdaad eens kijken naar de tips uit de PMG. Ik heb overigens helemaal niet veel stroomvreters, gewoon:
- 1 x HDD 30 GB Maxtor
- 1 x Aopen CDRW
- 1 x Liteon CD-ROM
- Nvidia tnt2 video 32 mb
- Diskettestation

das alles...

ik heb al nagezocht of mn geheugen wordt ondersteund, en volgens de site van MSI is dat het geval..

ik ga even knustelen, en als ik er niet uit kom zal ik het wel melden..

Verwijderd

Topicstarter
ik heb de tips eens opgevolgd, maar het haalt niks uit. het blijft instabiel, en als ik de CAS Latency hoger zet (van 2.5 naar 3) wil win2000 niet eens starten... Misschien maar eens naar de winkel en garantie claimen dan :D

• vacuumcleaner
Verwijderd schreef op 30 December 2002 @ 15:37:
ik heb de tips eens opgevolgd, maar het haalt niks uit. het blijft instabiel, en als ik de CAS Latency hoger zet (van 2.5 naar 3) wil win2000 niet eens starten... Misschien maar eens naar de winkel en garantie claimen dan :D
Probeer toch nog ff "slomer" geheugen.

Op de doos staat:

DDR333
Supports DDR333/266 SDRAM up to 3GB memory size

[Helpdesk]"While you're waiting, read the free novel which came with the product. Its a spanish story about a guy called "MANUAL."

Verwijderd

Topicstarter
ja, dat heb ik gezien, maar ik heb op de site van MSI nog eens gekeken, en daar stond mijn werkgeheugen wel bij de ondersteunde.

• vacuumcleaner
Verwijderd schreef op 30 December 2002 @ 18:46:
ja, dat heb ik gezien, maar ik heb op de site van MSI nog eens gekeken, en daar stond mijn werkgeheugen wel bij de ondersteunde.
I know, ik was ook verbaast daarover. Maar ik heb vaker gehoord van dit soort gevallen, meestal werden die opgelost door ander geheugen,

Succes

Verwijderd

Ik heb met 2 pc`s met allerbij een 300 watt voeding hetzelfde gehad. Voeding vervangen voor een q-tec 450 en nooit meer problemen gehad. Je zoekt je rot naar een oorzaak en ik heb alles verdacht maar een 300 watt voeding schijnt toch te weinig te zijn.

Verwijderd

Het moet ook wel kunnen ik heb zelf ook dat mobo gehad en PC3200 moet erop werken alleen staat er ook als het goed is in je mobo boekje dat PC3200 met een CPU met FSB van 266 niet altijd lekker werkt. En dan PC3200 met een processor van 333fsb bijna zeker niet zal gaan werken. Ik had een XP2400+ met twinmos PC3200 en het werkte op zich wel alleen niet geweldig stabiel. denk dat je het beste PC2700 geheugen kan proberen

Verwijderd

Probeer ook es een nieuwe BIOS!

Verwijderd

owja btw ik moest ook handmatig de FSB op 133 zetten dus dat zal wel "normaal" zijn

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 08 januari 2004 @ 10:37:
Ik heb met 2 pc`s met allerbij een 300 watt voeding hetzelfde gehad. Voeding vervangen voor een q-tec 450 en nooit meer problemen gehad. Je zoekt je rot naar een oorzaak en ik heb alles verdacht maar een 300 watt voeding schijnt toch te weinig te zijn.
Ik denk dat zijn probleem na dik 1 jaar wel op een of andere manier opgelost is ;)

Ergo: nutteloze kick.
Laat ouwe koeien lekker in de sloot wegrotten ;)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.