Toon posts:

[Commodore 128] Raar stroom probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ha GoT'ters

Sinds gister ben ik weer eens in het bezit van een commodore 128, in het kader van de nostalgie. Spellen er bij, joysticks, diskdrive, cassettedrive etc.

Ik was gister een spel aan het laden van floppy. Dat ging nogal langzaam en ik moest weg, ik heb toen de commodore maar aan laten staan.

Toen ik vannacht terugkwam zat er geen leven meer in. Het beeldscherm was zwart. Ik zette de computer uit en weer aan , ik kreeg weer precies hetzelfde.

Beeldscherm geeft geen beeld, het powerlichtje van de c128 gaat niet aan, de computer boot niet, maar de cassette drive begint wél geluid te maken.

Heeft iemand een idee? Waar zou het aan kunnen liggen? Hoe pak ik dit aan?

Verwijderd

Hoe lang ben je weg geweest?
ik denk dat het 1 en ander is doorgefikt of iets dergelijks, maak em is open en kijk naar verkleurde plekken op je PCB van je C128

• Vrieskist
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-04 09:28
Hehe, de flop lezer van mijn commodore 128 (tijden geleden al trouwens) is ook doorgefikt toen :) Maar dan ook echt fikken, de vonken sprongen eruit en dit ging ook samen met enige rook vorming :P Ik heb em toen maar snel door het raam gegooid (ja, wel eerst ff opengemaakt :D)

Verwijderd

Topicstarter
Het is wel raar dat de diskdrive, die z'n voeding van de C128 krijgt, wel iets begint te doen als ik de commodore aanzet.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben er achter volgens mij:

Het is mijn voeding. Deze was erg heet geworden en er was wat plastic gesmolten. Kan haast niet anders dan dat dat het was. Heeft er iemand nog een C128 voeding liggen voor me?

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Verwijderd schreef op 30 December 2002 @ 16:55:
Ik ben er achter volgens mij:

Het is mijn voeding. Deze was erg heet geworden en er was wat plastic gesmolten. Kan haast niet anders dan dat dat het was. Heeft er iemand nog een C128 voeding liggen voor me?
Is dat dezelfde als die voor de C64 (output van 9 & 5 volt)?

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:59

Richard

Kuru Kuru Kururin

Als jouw aansluiting van je C128 Voeding er exact hetzelfde uitziet als deze:

http://j-g-s-home.de/HWB/CommoPWR.html

Dan zet je 'm effe op stroom, en meet je aan de hand van dat schemaatje effe de pinouts door. Dan weet je zeker of je het bij je voeding moet zoeken.

20*350ZO45°

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb helaas geen multimeter, maar het lijkt me stug als het aan iets anders ligt. In de C128 was verder niks te zien.

De c64 voeding heeft helaas te weinig vermogen voor een C128.

Verwijderd

C64 voeding levert maar 9V AC + 5V DC

Ik denk dat je dan meer geluk hebt met een Amiga 500, 600, 1200 voeding, of je moet gaan klooien met een AT/ATX voeding (wel even kijken of die het aantal ampere wel kan leveren!).

http://www.hardwarebook.net/connector/power/c64power.html
http://www.hardwarebook.n.../power/amiga500power.html

Verwijderd

Johnny64 schreef op 30 december 2002 @ 16:59:
[...]

Is dat dezelfde als die voor de C64 (output van 9 & 5 volt)?
Heb ze zelf ook allebei gehad en kan uit ervaring zeggen dat een 64 voeding het niet lang (of helemaal niet) trekt als je er een 128 op wil laten draaien. :-(
Pagina: 1