Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[EL] Dubbele HD VU Meter

Pagina: 1
Acties:
  • 192 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik ga dus een HD vu meter maken. Allemaal niet zo'n probleem, maar ik wil er 2 ;)

Hoe doe ik dit nu? Kan ik zomaar 20 leds aansluiten? Of moet ik echt 2 VU meters maken? En zou je 2 meters kunnen aansturen via dat hdled connectortje?

Ik wil natuurlijk gewoon het liefst 20 leds aansluiten, maar ik ben echt niet thuis in de electro.

Afbeeldingslocatie: http://www.circuitsonline.net/circuits/sch/000080.gif
Deze dus met 20 leds..hoe?

Tnx ;) Search gebruikt ja..

• Freek
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-11 13:22
Volgens mij gaat dat niet omdat die vu meter werkt op de knipperfrequentie van dat hdd ledje. En dat ledje knippert er maar op los voor alle 2 de schijven te gelijk :)

Verwijderd

Je zult er 2 moeten maken, aangezien de LM3914 maar één signaalingang heeft.

Verwijderd

Wat wil je ermee? Moeten de 2 bars identiek branden, of moet elke bar een aparte hdd weergeven, of moeten alle 20 LEDs werken als 1 extra lange bar?

Verwijderd

Topicstarter
thacow schreef op 30 december 2002 @ 13:35:
Volgens mij gaat dat niet omdat die vu meter werkt op de knipperfrequentie van dat hdd ledje. En dat ledje knippert er maar op los voor alle 2 de schijven te gelijk :)
Ik bedoelde niet per schijf apart, maar gewoon dubbel uitgevoerd.

Verwijderd

2 harddisken, 2x hetzelfde schema...

En vergeet de andere opties niet:
- Netwerkactiviteit
- Voltages
- Temperaturen
die kunnen nl. ook met (een aangepaste versie van) dit schema.

Nog voldoende te modden dus....

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:51
als je idd 2x het zelfde wilt hebben kun je de leds gewoon in serie schakelen

maar als je een 20 leds lange bar wilt hebben heb je wat meer nodig

Repareren doe je zo.

• nightowl
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-03-2009

nightowl

always too early to sleep

Als reaktie op thacow:

Pin 39 en 40 van een 40-polige IDE-kabel geven het HDD-ledje het signaal. Bij een 80-polige kabel dus even de goede data-draadjes pakken. Door middel van deze draadjes kun je per HDD de aktiviteit meten en dus ook een aparte HDD activity led voor maken

[ Voor 1% gewijzigd door nightowl op 30-12-2002 13:41 . Reden: typo ]

Ik pas in mijn jas. Mijn jas past in mijn tas. Dus ik pas in mijn tas.

Verwijderd

Topicstarter
Even nog maar wat extra info:

Het is dus de bedoeling dat er 2 x 10 ledjes naast erlkaar synchroon als HD VU meter werken. Niet 1 per schijf ofzo.

Zou je zomaar per uitgang van de LM3914 2 LED's aansluiten of moet je het schema gaan aanpassen zodat je 2 LM3914 modules erin moet hebben?

Verwijderd

Topicstarter
Sine schreef op 30 December 2002 @ 13:39:
als je idd 2x het zelfde wilt hebben kun je de leds gewoon in serie schakelen

maar als je een 20 leds lange bar wilt hebben heb je wat meer nodig
ok, serie geschakeld moet dus goed gaan? tnx.

• enriqueeeee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-11 21:56

enriqueeeee

vanila coke kicks ass

http://www.bit-tech.net/article/83/2
20 leds :z zelf een printje ;)

Phreak schopt kont, Grrrrrene ook ;)

Verwijderd

Topicstarter
Kijk, en dat wil ik dus niet. Ik wil 2 VU meters! Dus 2x 10 leds (links en rechts van mn case). Dat kun je doen dooor 20 leds op een 10leds VU meter te zetten...of door 2 VU meters te maken (wat mij dus onzin lijkt). Dus hoe zet ik die 20 leds op een 10leds VU meter.. THAT is the question :D In serie dus?

Een 20leds VU meter gaat dus niet werken ;)

• Freek
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-11 13:22
nightowl schreef op 30 december 2002 @ 13:40:
Als reaktie op thacow:

Pin 39 en 40 van een 40-polige IDE-kabel geven het HDD-ledje het signaal. Bij een 80-polige kabel dus even de goede data-draadjes pakken. Door middel van deze draadjes kun je per HDD de aktiviteit meten en dus ook een aparte HDD activity led voor maken
Aha, nou mooi weer wat geleerd thnx :)

Verwijderd

Volgens mij kan je gewoon overal waar 1 led zit 2 leds doen en dan de weerstanden aan de andere kant veranderen.... of ligt dat aan mij?

Ff datasheet checken...

Op de datasheet staat dat een weerstand aan VRef de brightness van de leds regelt dus ik denk dat je daarmee het voltage kan regelen, daar een iets mindere weerstand in en je kunt aan de slag denk ik.

als je gewoon 2 leds aansluit werkt het ook wel maar dan zijn je leds niet zo fel.

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2002 14:12 ]

Verwijderd

nee de oplossing voor jouw probleem is echt zo simpel als Sine zegt... 2 LEDs in serie werkt perfect, je moet alleen wel dan elke eerste led links en elke 2e led naar rechts door je case heentrekken... Is wat dradenzooi, maar wel een simpele oplossing... Wil je de dradenzooi niet, pas dan is 2x een VUmeter bouwen de moeite (dan is 4 draadjes per bar genoeg)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2002 14:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 30 december 2002 @ 13:59:
nee de oplossing voor jouw probleem is echt zo simpel als Sine zegt... 2 LEDs in serie werkt perfect, je moet alleen wel dan elke eerste led links en elke 2e led naar rechts door je case heentrekken... Is wat dradenzooi, maar wel een simpele oplossing... Wil je de dradenzooi niet, pas dan is 2x een VUmeter bouwen de moeite (dan is 4 draadjes per bar genoeg)
Ok cool! Dus geen gelul met weerstanden etc etc? Gewoon 20 leds erop knallen en klaar. In serie dus.. (want de stroom bepaald hoe fel het ledje is?? Toch?)

• enriqueeeee

enriqueeeee

vanila coke kicks ass

Verwijderd schreef op 30 december 2002 @ 13:55:
[...]

Kijk, en dat wil ik dus niet. Ik wil 2 VU meters! Dus 2x 10 leds (links en rechts van mn case). Dat kun je doen dooor 20 leds op een 10leds VU meter te zetten...of door 2 VU meters te maken (wat mij dus onzin lijkt). Dus hoe zet ik die 20 leds op een 10leds VU meter.. THAT is the question :D In serie dus?

Een 20leds VU meter gaat dus niet werken ;)
als je 2 vu meters maakt branden er toch ook 2 ledjes tegelijk 1 van het ene printje en 1 van de andere.
deze vu meter brand ook per 2 ledjes tus maak je er draadjes aan doe je de ene aan de ene kant en de andere aan de andere kant ?

Verwijderd

Topicstarter
enriqueeeee schreef op 30 December 2002 @ 14:06:
[...]

als je 2 vu meters maakt branden er toch ook 2 ledjes tegelijk 1 van het ene printje en 1 van de andere.
deze vu meter brand ook per 2 ledjes tus maak je er draadjes aan doe je de ene aan de ene kant en de andere aan de andere kant ?
Ik zie het nu ook ja... Daarnet laadde dat schema niet dus zag ik alleen het printje 8)7

Als ik alleen dat schema vergelijk met die hierboven staat :? Dan is die best ingewikkeld.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 December 2002 @ 14:04:
[...]

Ok cool! Dus geen gelul met weerstanden etc etc? Gewoon 20 leds erop knallen en klaar. In serie dus.. (want de stroom bepaald hoe fel het ledje is?? Toch?)
Yep, volgens mij heeft die chip stroom outputs, en dus zal hij altijd dezelfde stroom door je LED(s) sturen tot op zekere hoogte... Als de spanningsval over je serie van LEDjes te groot wordt dan kan dat natuurlijk niet meer, omdat de benodigde spanning dan boven de voedingsspanning uit zou komen. Maar bij 12V moet een serieschakeling van 2 LEDs geen enkel probleem zijn.

Door de serieschakeling van de LEDs krijgen beide LEDs precies dezelfde stroom dus branden nog exact even fel ook :9

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2002 14:13 ]

• enriqueeeee

enriqueeeee

vanila coke kicks ass

Verwijderd schreef op 30 december 2002 @ 14:10:
[...]

Ik zie het nu ook ja... Daarnet laadde dat schema niet dus zag ik alleen het printje 8)7

Als ik alleen dat schema vergelijk met die hierboven staat :? Dan is die best ingewikkeld.
het lukt je wel :P

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 30 december 2002 @ 14:11:
[...]

Yep, volgens mij heeft die chip stroom outputs, en dus zal hij altijd dezelfde stroom door je LED(s) sturen tot op zekere hoogte... Als de spanningsval over je serie van LEDjes te groot wordt dan kan dat natuurlijk niet meer, omdat de benodigde spanning dan boven de voedingsspanning uit zou komen. Maar bij 12V moet een serieschakeling van 2 LEDs geen enkel probleem zijn.

Door de serieschakeling van de LEDs krijgen beide LEDs precies dezelfde stroom dus branden nog exact even fel ook :9
:D :D

/me gaat zo spulletjes kopen :*) 8)

Verwijderd

Hou er rekening mee dat het IC bij een voedingsspanning van 12V heet kan worden.
Wat dat betreft kan je nog beter 3 LEDjes in serie zetten.

[ Voor 197% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2002 14:23 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 30 December 2002 @ 14:14:
Hou er rekening mee dat het IC bij een voedingsspanning van 12V heet kan worden.
Dan modden we er gewoon een heatsink op :P

• enriqueeeee

enriqueeeee

vanila coke kicks ass

kun je ook een hd led doen en een vu meter ?

Verwijderd

Dat is niet de bedoeling, dan zet je een weerstand in serie met de LEDs.
Eén weerstand volstaat.

• enriqueeeee

enriqueeeee

vanila coke kicks ass

Verwijderd schreef op 30 December 2002 @ 14:25:
Dat is niet de bedoeling, dan zet je een weerstand in serie met de LEDs.
Eén weerstand volstaat.
maaar kan dat wat ik zij of op wie andwoord je dit ?

Verwijderd

Antwoord was voor Fewture bedoeld.

Als je bedoelt een audioVUmeter op een HDaansluiting dan kan dat in principe, tenminste als je de audioVUmeter met LM3915 in z'n allereenvoudigste vorm neemt.

ICs zijn in principe gelijk, de LM3914 heeft een lineair verloop en de LM3915 werkt logaritmisch.

• Tsunami
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Is dit niet hetzelfde als Bart_Banaan in zijn MoBorg heeft?

code:
1
2
3
4
5
*     *
*     *
*     *
*     *
*     *

en dan eerst links, dan rechts, dan de 2e van links, dan de 2e van rechts etc. (Bij Bart_Banaan is dit dus 1 VU-meter met 5 LEDjes per rij).

Verwijderd

Topicstarter
Zo..vu meter is gefixed ;) Ik heb hem nu nog even enkel gedaan, dus met 10 leds.

Wat doen de 2 potmeters? Ik zit er nu een beetje aan te draaien, maar ik zie weinig verschil.. :?

Verwijderd

Met die potmeters kun je de maximale uitslag van de meter instellen.
En nog iets.
Hoe meer weerstand je P2 geeft, hoe meer vertraging je het LEDbalkje geeft.
Voor P1 geldt iets dergelijks vor het teruglopen van de LEDs.
Ik doe voor C1 altijd 10uF ipv 4,7
Kun je wat meer effect bewerkstelligen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2002 23:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 30 december 2002 @ 23:08:
Met die potmeters kun je de maximale uitslag van de meter instellen.
En nog iets.
Hoe meer weerstand je P2 geeft, hoe meer vertraging je het LEDbalkje geeft.
Voor P1 geldt iets dergelijks vor het teruglopen van de LEDs.
Ik doe voor C1 altijd 10uF ipv 4,7
Kun je wat meer effect bewerkstelligen.
Wat doet 10uF dan meer? En waarom zeg je dit nu pas? :+

Verwijderd

Meer vertraging, duidelijker zichtbaar effect.

Och, ik verander wel vaker dingen zonder dat wereldkundig te maken.

De aard van 't beestje hè...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 30 december 2002 @ 23:54:
Meer vertraging, duidelijker zichtbaar effect.

Och, ik verander wel vaker dingen zonder dat wereldkundig te maken.

De aard van 't beestje hè...
Ja..kijk, ik heb dus wel het idee dat dat ding al "beweegt" als je alleen maar naar kijkt! Dus een grotere condensator laat hem minder ver uitslaan? Bahalve dan wanneer hij een groot bestand kopieerd ofzo.

Denk ik dan.. ;)
Pagina: 1