Zijn al mijn CDR's nog wel goed?

Pagina: 1
Acties:

• Ed.
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-09-2022
Ik ben op zoek naar software om m'n complete cd collectie te checken of alle cd's nog wel 100% zijn. Ik heb >500 cd's, dus ik zou 't het liefst wel snel willen kunnen doen per cd, maar ik wil ook dat ie de cd volledig checkt op fouten, omdat ik zeker wil zijn dat de cd's het nog goed doen en geen enkele fout bevat.

Weet iemand hoe ik dit 't beste kan doen en met welke software?

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-12-2025

it0

Mijn mening is een feit.

Als er fouten op de cd zit dan zou het zo kunnen zijn dat de cdrom speler alsnog corrigeert en er niks aan de hand is. Maar over een x aantal tijd wel.
Corrupte bestanden kan je eigenlijk zien als er iets van een crc check in zit zoals bij zip bestanden. Dus een worddocument is weer moeilijker te zien.

Maar waarschijnlijk wil je allebei zien. Ik weet niet waarmee je mediumfouten kan zien mar zoals gezegd archief fouten zijn makkelijk te achterhalen. Andere bestanden weet ik niet, maar als hij ze kan lezen lijkt me dat ze ok zijn. Dn kan je in ieder geval een md5/crc laten aanleggen. Volgens doet het gemiddeld archiveer tooltje dat ook wel.

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-08 15:44

Wekkel

De downloadkoning

Even visueel checken kan de ergste gevallen er al uithalen. Bruine randen? Meteen overfikken, als ie nog leesbaar is aan de randen.

• Ed.
Ik heb een collectie films, maar ook zeker ruim 100 cd's met backup, audio, spellen e.d. En ik wil gewoon zeker zijn dat ik niet ineens zometeen een backup cd naar de knoppen is, of dat ik nog een filmpje wil kijken en dat ie 't niet meer doet.

Er bestaat vast wel een programma die een cd heel grondig doorzoekt op fouten? (ik heb nl. al een paar cd's die bij 't copien van cd-hd, een CRC foutmelding geven, terwijl ik ze op 4 verschillende cdspelers heb geprobeert en het dus duidelijk aan de cd's lag)

[ Voor 11% gewijzigd door Ed. op 30-12-2002 12:54 . Reden: somethin' ]

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Gewoon de hele cd kopieren naar een tempdir, en die weer leeggooien als 't zonder fouten ging.

Ik gok dat je 10% van je cd's weg kunt gooien :'(

Siditamentis astuentis pactum.

• Wekkel
  • Laatst online: 28-08 15:44

Wekkel

De downloadkoning

• Ed.
Je hebt me wel op 't idee gebracht dat es in te vullen bij download.com :) en daar zitten wel de proggies bij die ik zoek. Ik ga er mee aan de slag, ff kijken of de programma's net zo goed werken als ze beloven :)

• QuarK
  • Laatst online: 09-07 21:48
Wat jij wilt hebben is een programmaatje wat kijkt naar de C2 errordetectie/correctie resultaten.

Wat je hiervoor nodig hebt is een brander die goede C2 errorcorrectie heeft (Plextor heeft het iig), en software.
Ik had een tijd geleden zo'n programma maar kan het niet meer vinden, en weet niet meer hoe het heet. Ik post het wel als ik het herinner.

• WhiteDog
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-08 15:08

WhiteDog

met zwarte hond

QuarK schreef op 30 December 2002 @ 13:44:
Wat jij wilt hebben is een programmaatje wat kijkt naar de C2 errordetectie/correctie resultaten.

Wat je hiervoor nodig hebt is een brander die goede C2 errorcorrectie heeft (Plextor heeft het iig), en software.
Ik had een tijd geleden zo'n programma maar kan het niet meer vinden, en weet niet meer hoe het heet. Ik post het wel als ik het herinner.
Nero heeft alleszins een goede verificatie erin zitten.. kan je enkel niet apart gebruiken...

Heb ook al veel cd's kunnen weggooien die het maar 6 maand hebben uitgehouden ;(

• QuarK
  • Laatst online: 09-07 21:48
Is Nero's verificatie niet een simpele checksum van de 2 files? Wat dus zeer weinig over de kwaliteit van een CD-R zegt...

• Ed.
't wordt steeds gekker...
Heb hier een cd liggen (platinum) 2 maanden geleden gebrand, en die kan ik niet kopieren op m'n laptop (cyclic redundancy check error), maar wel via m'n brander naar m'n HD op m'n normale pc, maar weer niet in m'n normale cdspeler. TERWIJL die een week geleden ook niet gekopieerd wou worden via m'n brander!
*argh* wat is dit voor ongein?

• zAb
  • Laatst online: 12-08 17:46

zAb

Net

Je brander heeft wat meer correctie mogelijkheden dan een normale cdrom, vandaar.

Maar ik had even over je laatste opmerking heen gelezen, dan denk ik dat het hier gaat om of vuil op de cd of vuil op de lens.

[ Voor 45% gewijzigd door zAb op 30-12-2002 23:14 ]

.

• Ed.
Yup, je hebt gelijk, had nog een CRC op een andere cd. Na 'm schoongemaakt te hebben deed ie het weer als vanouds

• stok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wat ik zou doen:
Een goede tapestreamer kopen, en daar de belangerijke zooi opgooien. wat ik geleerd heb is dat CD`s (de gebrande) niet echt goede back-up media zijn voor lange tijd.

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

stokkie schreef op 03 January 2003 @ 02:37:
Wat ik zou doen:
Een goede tapestreamer kopen, en daar de belangerijke zooi opgooien. wat ik geleerd heb is dat CD`s (de gebrande) niet echt goede back-up media zijn voor lange tijd.
Lijkt me niet beter. Het magnetische materiaal op tapes wordt vast en zeker ook niet voor meer dan vijf tot tien jaar gegarandeerd - als je het echt zeker wilt weten moet je OF al je CD's dubbel branden, OF alles op rewritables zetten en ze elke twee jaar naar zichzelf kopieren.

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• AlbertTCB
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-12-2024

AlbertTCB

swing it baby

Saegos schreef op 30 december 2002 @ 12:29:
Ik ben op zoek naar software om m'n complete cd collectie te checken of alle cd's nog wel 100% zijn. Ik heb >500 cd's, dus ik zou 't het liefst wel snel willen kunnen doen per cd, maar ik wil ook dat ie de cd volledig checkt op fouten, omdat ik zeker wil zijn dat de cd's het nog goed doen en geen enkele fout bevat.

Weet iemand hoe ik dit 't beste kan doen en met welke software?
Ik kwam deze draad toevallig tegen en vond onlangs een programma die de data integriteit op een CDR checkt: http://www.elpros.si/CDCheck/

I'm just taking care of business

Pagina: 1