"quantumdeeltjes" zijn onzeker, dat wordt onderschreven door het onzekerheidsprincipe. mijn punt is, dat ALS random niet had bestaan, wij vervolgens ook alles precies hadden kunnen waarnemen, en daarmee het causaal determinisme hadden kunnen bewijzen.
Naja, zelf als random niet bestaat is het natuurlijk nog steeds zo dat je deeltjes uit een systeem niet kunt waarnemen zonder ze te beïnvloeden (te meer aangezien wij zelf ook die deeltjes uit datzelfde systeem zijn). Waarnemen op wat voor manier dan ook is een fysisch proces, we kunnen die deeltjes (ook als ze niet random zijn) niet waarnemen zonder ze te laten botsen met straling of andere deeltjes (of was dat nou hetzelfde op QM niveau? of pas als je alles als snaren beschouwt? naja je snapt wat ik bedoel).
Door het waarnemen introduceer je juist een zekere onzekerheid. Die onzekerheid is pas te bepalen als je je waarnemingsinstrumenten (de lichtstraal, of waarmee je dan ook waarneemt) ook volledig vastlegt. Maar om
die goed waar te nemen moet je ook weer... enzovoort.
Kan het niet zo zijn dat daar de fundamentele onzekerheid vandaan komt? Dat
waarnemen niet kan zonder een minimale onzekerheid te creëren (en niet dat die onzekerheid per definitie al aanwezig is).
ik bedoel dat jou intuitie een chemisch proces is, en dus een onzeker proces is. hoe kun je dan je intuitie aanwenden om in een discussie over de onzekerheid van de quantumflux te stellen dat toeval niet bestaat? m.a.w.: "wat de fuk moet ik met jou intuitie? hou die lekker voor jezelf" (nofi, j/k)

I get the point

Maar hoezo "
dus een onzeker proces is".. daar gaat toch juist de discussie over? Juist als we met onze gedachten tot de conclusie komen dat er
wel toeval bestaat, en dat chemische processen
wel onzeker zijn, dan moeten we ook accepteren dat die gedachtengang zelf ook onzeker is. Dan zou je moeten concluderen: "niets is zeker, zelfs dit niet".
Dat doet me denken: wij hebben een bepaald gevoel voor elementaire logica, van waaruit we redeneren. Maar wat nou als onze gedachten, een chemisch proces, inderdaad bepaalde onzekerheden in zich heeft. Dan kunnen we dus fouten maken in ons logisch denken. Je kunt dus nooit zeker zijn dat je in een logische gevolgtrekking niet ergens iets fout gedacht hebt, waardoor je conclusie in feite niet in overeenstemming is met de regels waarmee je denkt die conclusie te hebben gemaakt.
Aardige sidenote is overigens dat de snaartheorie de onzekerheid van de quantumflux overbodig maakt. Niet dat Heisenberg daar overigens mee omvalt, dan hebben we het slechts over de ruimte kleiner dan de Planckschaal (10E-33 cm)
Wat is een quantumflux? Ik ben geen natuurkundige - ik snap wel iets van QM, valt er uit te leggen wat dat is zonder dat ik daar een paar jaar natuurkunde studie voor nodig heb? Of is het simpelweg dat "kiezen" van een quantumdeeltje?
Anders gezegd: het deeltje kiest pas zodra erom gevraagd wordt door de buitenwereld
Ok, daar kan ik me iets bij voorstellen. Je kunt deeltjes zien als stochasten, hun gedrag valt slechts statistisch te omschrijven, de uitkomst (in dit geval: hun feitelijke toestand) is pas bekend na het "experiment".
Maar: er is niet echt sprake van "een deeltje" vs "de buitenwereld", die buitenwereld bestaat domweg uit meer van die deeltjes. Dus een deeltje "kiest" pas als hij daartoe wordt aangespoord door een ander deeltje. En dat andere deeltje kiest ook pas als.. enzovoort. Dus ik denk dan: is de enige willekeurigheid niet ooit 1 deeltje geweest (in "het begin"?), waaruit verder 1 grote kettingbotsing voortkwam?
Of bedoel je met dat een deeltje kiest, dat het dan nog steeds willekeurig of hij A of B kiest (zonder dat het andere deeltje wat hem aanspoorde te kiezen, daar invloed op heeft). Dus dat er een nieuwe willekeurigheid optreedt, elke keer wanneer een deeltje wordt gedwongen te kiezen. Want dat is in feite het verschil waar we het over hebben: wordt een deeltje gedwongen te kiezen (waarbij er dan willekeurig A of B uit komt), of wordt het deeltje naar A (of naar B
) gedwongen.
Is de natuurkunde al zover, dat ze kunnen uitsluiten dat er invloed (bij het maken van de keuze) door een deeltje wordt uitgeoefend op een ander, als die hem aanspoort "te kiezen"?
Nu terug naar de uiteindelijke vraag: bestaat willekeur. Er is maar een logisch conclusie mogelijk: mijn keuzes worden gemaakt voor mij door deeltjes op quatummechanisch niveau, maar ook die moeten steeds kiezen, dus ook daar vind willekeur plaats. Ja, er is willekeur en die uit zich in de natuurkunde op quantumniveau.
Inderdaad,
als er willekeur bestaat, dan alleen op het laagste (QM) niveau. Van "menselijke" willekeurigheid, als in dat je op hoog niveau "random verzint" welke van de 5 kaarten je neemt, is geen sprake.
Inderdaad, in jouw theorie (beter gezegd: in een universum zonder willekeur) zou alles van tevoren vast moeten liggen. Daarmee bombardeer je al het leven tot een soort van robots. En ik ben zo arrogant om te stellen dat ik daar te bijzonder voor ben
Geeft niet. Dat kan niemand je kwalijk nemen, jouw algoritme zorgt ervoor dat je zo arrogant bent. Daar heb je zelf geen invloed op
Maar serieus, waarom denk je dat je meer bent dan een (geavanceerde) robot? Ik geloof wel degelijk dat de mens geen vrije wil heeft, en dat we in staat zullen zijn zelf computers te maken met een bewustzijn, die het menselijke intellect evenaren en zelfs zullen overtreffen.