Athlon XP 2200+ -> 52 graden met Nexus KCZ-2700

Pagina: 1
Acties:
  • 33 views sinds 30-01-2008

• MpDay
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-01 15:51
Hey,

Gisteren bij de OC-days geweest in Dordrecht :) ...veel info opgedaan en genoten van de casemods die we hebben gezien.

Anyway, sinds 5 dagen heb ik een MSI K7N2 (nForce2) mobo met een Althon XP 2200+.
Hier zat een CPU fan bij van GlacialTech ... :r ... De CPU was idle ongeveer 50 graden en een teringherrie, dat wil je niet weten.

Op de OC-Days heb ik me laten informeren over cool & silent, vandaar dat ik daar gisteren een Nexus KCZ-2700 heb gekocht. Jullie kennen hem wel denk ik:
http://www.nexustek.nl/Nexus_kcz2700.htm

Daarbij heb ik een tubetje 'Arctic Silver 3' pasta gekocht, dus ik neem aan dat ik kwalitatief goede inkopen heb gedaan.

thuis: CPU eruit gehaald, schoongemaakt en de Silver Arctic 3 erop gesmeerd.
Bij de Nexus fan heb ik de 'standaard pasta' er ook af gehaald, zodat er alleen Arctic Silver tussen de CPU en de fan zit.

...opgestart en meteen naar de Bios. Daarstond ie meteen op 42 graden!
Eenmaal in Windows gaf MBM5 al een temp van 52 aan! idle!
Na een potje UT2003 was de temperatuur verbazingwekkend nogsteeds 52 graden! (...)
Verder loopt de PC NIET vast in Windows, alleen als ik in de BIOS lang naar de 'PC Health Status' blijf kijken (temp & fan speed etc...) loopt de BIOS vast. :?

Enig idee hoe ik de temp normaal kan krijgen voor m'n 2200+, want 52 is erg hoog!
Zie nu op MBM5 dan m'n mobo 38 graden idle is. Ook erg hoog!

Specs:
MSI K7N2 (nForce2) met 'HighPerformance' BIOS instellingen. De rest heb ik nog niet verandert.
Procase kast met 80mm coolermaster casefan. (m'n oude Asus K7V mobo was altijd netjes 29 graden!)
Is het veilig om zo te blijven werken? ookal loopt ie niet vast?

• supakeen
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-09-2025
Sorry, ik weet niks over die koeler maar ik vind het er niet echt als een superkoeler uitzien?

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-02 20:26
Als ie niet vastloopt is het toch goed? anyway als hij zo rond de 70c ofzo word zou ik me es druk gaan maken, 50c boeit niet.
En idd, low noise/speed en dan lage temps proberen te halen gaat niet lukken. het is het een of het ander...

[ Voor 31% gewijzigd door De_Bastaard op 30-12-2002 11:12 ]

• Maestro.mosjuh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
en heb je al eens een bios update gedaan; somige moederborden hebben de neiging de temperatuur te overdrijven.... (asus had hier last van, misschien dit relatief nieuwe bordje ook)

At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-02 20:53

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

52 graden is over het algemeen erg netjes juist (stressed) tenzij dit natuurlijk een of andere "wereldkoeler" moet zijn...

• stamp
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
50graden voor een silent koeler is niet slecht hoor aleen dat hangen in de bios is erg vaag is er geen nieuwe bios voor je mobo ?

Then we ate some mescaline and went swimming - Hunter S. Thompson.

Verwijderd

Ik heb recent een gigabyte 7AX Moederbord met een Athlon XP 2000+ gekocht. Als cooler zit er een Akasa Silver Mountain 2 op en als koelpasta ook Arctic Silver. Mijn temperatuur loopt op tot maar liefst 63° C... ???

Als ik mijn case openzet dan daalt de temperatuur tot 53° C wat toch nog steeds heel warm is.

Ik heb de laatste Bios Update gedaan... Iemand nog suggesties ?

Verwijderd

52 graden stressed is niet te warm.

Verwijderd

Maar toch wel raar dat sommigen hem wel tot 38° gekoeld krijgen. Ik heb een goeie koeler, koelpasta, case staat open... Wat kan je dan nog meer doen buiten een waterkoeling ?

Zou extra case coolers aanbrengen nog iets uithalen als je case al open staat ? :?

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-02 20:26
Nee, maar ik heb mijn kap er ook af liggen, en heb er zo'n kleine bureauventilator opgemikt :) ... Kijk het zit zo:

Silent koeler = Stil maar hoge temps
über-koeler = alles behalve stil, maar lage temps

Ik heb een HCC-001, maar van het geluid word je na 'n bepaalde tijd ook helemaal lijp... nja ik denk zo, liever 'n koele pc dan een warme pc.... anyway je zou eens kunnen kijken of je koeler aan de onderkant, helemaal vlak is? als hij goed weerspiegelt dat is het goed, anders zou je hem kunnen lappen; nat 'schuren' met heel fijn schuurpapier tot hij goed glimt en dat je ongeveer je eigen gezicht goed er in zou kunnen zien. dan maakt ie goed contact met je cpu en kunnen je temps wat lager zijn.

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-02 16:00

Steve

Krokodil \o/

Hoeveel AS3 heb je er eigenlijk opgedaan? Ik heb zo het vaag vermoeden dat je iets te hard hebt gedrukt op het spuitje ;)

Verwijderd

52 graden stressed is echt wel goed hoor. vooral na een potje UT2003.

je kan er misschien wat extra systeemkoelers erin hangen, maar ja, ik denk dat het niet veel zal schelen. 52 graden stressed is netjes.

mijn 2100 wordt ook iets van 52 graden stressed. met een coolermaster dp5-7h53f

Verwijderd

Ik wou even gebruikmaken van deze topic om te vragen hoe heet mijn XP 2800 processor mag worden. Het was een boxed version die met de AMD koeler 60 graden idle was, en stressed een graad of 65 wel haalde. Dit leek me niet echt gezond. Nu heb ik een cooler master gekocht (de duurste notabene!) en deze eropgezet. Wat denk je? Geen zak verschil! Hooguit 1 graad. Wat ik toen heb gedaan is de ventilator van de amd koeler afgeschroefd, en deze op het aluminium koelprofiel van de cooler master geschroefd. Hij is nu idle 56 graden, en stressed hooguit 63 graden. Is dit normaal voor een Xp 2800???

• scorpio
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 31-01 19:00
OmeJohn>>

Ik heb geen xp2800+ maar en xp2400+ die op 2250 Mhz loopt (15*150) Dus vergelijkbare xp2800+ (8>

Daarvoor heb ik m'n voltage moeten verhogen naar 1,7 Volt(nog vrij laag)
Ik denk dat mijn temperaturen dus iets hoger zouden moeten zijn als een stock xp2800+

Na inlopen draait ie nu bij kamertemp 17oC 38 idle/43 stressed

K heb er een volcano 7+ op , maar wat mij echt heeft geholpen is een Fanduct
gemaakt van een verloopmof van pvc (diameter 7 cm, net als ventilator dus)
Dit scheelt enorm, koelblok krijgt rechtstreeks kamertemp via zijkant pckast lucht op de kop.
Dit scheelt ook weer qua case temp.
Die ik weer laat afzuigen middels natuurlijk onderkant voeding(heeft zijn eigen fan) en boven in pc case een extra 80 fan
Onderin voor pruttelt een 80 fan op 7 volt en via potmeter langzame speed(heb ik voor extreme zomer ingebouwd en bij niet nodig dus op pruttelen staan :D
Ik weet niet hoe je kast eruit ziet maar als je zorgt dat je kast goed koel blijft op deze manier (fan) en evt ook een fanduct maakt(scheelde bij mij dik 10 oC !!)
denk ik dat je temps drastisch zakken .
Denk ook aan goede artic silver pasta o.i.d.

K hoop dat je wat aan deze info hebt ;)

[ Voor 7% gewijzigd door scorpio op 14-03-2003 12:31 ]

To be or not to be - Shakespeare/ -To be is to do - Aristotle/- do bi do bi do- Sinatra

• DAMAGE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-01 00:52

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

teveel of teweinig Artic Silver. Ik had gister teweinig, en dat maakte me cpu @ 1200 idle 63 graden en @ 800 idle 52 (gedownclocked dus nog wel ook :P) toen me water blok er af gehaalt en wat meer koelpasta er op gedaan, nu issie goed :)

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

• YoupY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-06-2024
Verwijderd schreef op 30 December 2002 @ 11:43:
Ik heb recent een gigabyte 7AX Moederbord met een Athlon XP 2000+ gekocht. Als cooler zit er een Akasa Silver Mountain 2 op en als koelpasta ook Arctic Silver. Mijn temperatuur loopt op tot maar liefst 63° C... ???

Als ik mijn case openzet dan daalt de temperatuur tot 53° C wat toch nog steeds heel warm is.

Ik heb de laatste Bios Update gedaan... Iemand nog suggesties ?
Kijk eens goed naar de dikte van het laagje coolpasta dat je erop hebt gedaan. Je moet er bijna doorheen kunnen kijken. Wanneer dit te dik wordt dan isoleer je de warmte en dat lijkt me niet gewenst

Verwijderd

Oud.. en op de vraag hoe warm hij mag worden weten ze bij AMD wel een antwoord :) Het is iets van 80 graden bij een Tbred geloof ik..

YoupY, kijk eens naar de datum die je quote.. 30 december :X Juist ja.. :+
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.