Toon posts:

TV aansluiten op 5.1?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb mijzelf een nieuwe uitdaging gegeven, en wel deze:

Aan mijn TV hangt een DVD speler, met direct daaraan gekoppeld een 5.1 geluidsset.
Nu heb ik nog een tweetal extra input mogelijkheden open (front/rear), en het lijkt mij te gek om daar mijn TV over te laten lopen.
Wat ik mij afvraag is het volgende:
Als ik de TV audio uit nu doorlus naar de 5.1 set, heb ik dan ook 5.1 geluid?
De TV geeft alleen een stereo signaal af. Kan de decoder dit dan omvormen naar 5.1? Of moet ik al in een veel eerder stadium (in de TV) het signaal opsplitsen naar 5.1?
Zelf heb ik er de ballen verstand van (maar dat had je ongetwijfeld al begrepen), dus ik hoop hiet wat meer info te vergaren.

• marco899
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-05 20:50

marco899

Know's what he wants.

De tv geeft geen 5.1 signaal, en dit wordt ook niet meegezonden hier in nederland. Dus het kan niet.

Shuttle SB81P SS51G [350D Grip Canon 70-200/F2.8 1.4Ext Canon 17-55 F2.8 Canon EF-S 10-22 580Ex] PSP 1.5 [DS EZFlash] I-Mate SP5 1GB HTC Tytn

Verwijderd

nee dat zal volgens mij geen 5.1 worden

edit:

Je kan het geluid natuurlijk wel via je 5.1 setje laten gaan. Wat natuurlijk een veel mooier geluid geeft dan de speakers van je tv.

[ Voor 101% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2002 11:10 ]

Verwijderd

Topicstarter
Je kan het geluid natuurlijk wel via je 5.1 setje laten gaan. Wat natuurlijk een veel mooier geluid geeft dan de speakers van je tv.
Dat klopt, maar moet ik dan zowel de front als rear aansluiting gebruiken (dit zijn op de decoder/versterker twee aparte ingangen)?

Verwijderd

gewoon satelliet aanschaffen!!!!!!!!!
Daar kan je digitaal geluid(ook 5.1 bij sommige zenders) en digitaal beeld (dvd) krijgen en dat is veel beter dan dat klote beeld van de kabel.
Je hebt ook nog eens iets van 1000 zenders, en als je zelf een beetje handig bent kijk je gratis naar c+ etc...........

• MicroWhale
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-06 12:42

MicroWhale

The problem is choice

Weet je zeker dat dat ingangen zijn?

Normaliter zijn die front/rear (en center) uitgangen naar de speakers.
Elk apparaat wat je erop aan wil sluiten heeft gewone stereo in- en uitgangen (mbv tulp-stekkers) waarmee je de verbindingen maakt. Het signaal wordt pas omgezet als het door de versterker gehaald wordt (richting speakers).
Je kan dus gewoon met tulp-stekkers een verbinding maken naar je stereo. Bij TMF of de belse zenders bijvoorbeeld komt het signaal er dan als surround uit.

[ Voor 4% gewijzigd door MicroWhale op 30-12-2002 11:28 ]

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

Verwijderd

Lees de gebruiksaanwijzing eens, staat er vast wel in of er een soort nep-surround (zoals Q-TruSurround - let op de missende "E") gegenereert wordt.

Verwijderd

Topicstarter
Weet je zeker dat dat ingangen zijn?
Ik weet 100% zeker dat het ingangen zijn, staat er ook bij :)
Die ingangen heb ik over omdat ik de handel vanaf de DVD coaxiaal aanstuur :)
Het signaal wordt pas omgezet als het door de versterker gehaald wordt (richting speakers).
Maar is het signaal van de TV uadio uit al niet versterkt?
gewoon satelliet aanschaffen!!!!!!!!!
Geef jij het geld daarvoor?
Maar toch: nee. Satteliet wil ik echt niet, zoveel TV kijk ik ook niet.

Maar is het signaal wat van de TV-audio uit komt al niet door de versterker heen gegaan?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2002 11:36 ]

Verwijderd

gewoon satteliet aanschaffen is natuurlijk een post van complete onzin ! Hij vraagt of hij zijn tv op zijn 5.1 setje kan aansluiten, en dan kom jij met een oplossing van circa 1000 euro. ok nu ff ontopic : het kan wel maar je zal dan alleen geluid horen door je 2 front speakers, links en rechts dus. Verder lijkt het mij ook niet echt geweldig op het nieuws over 6 speakers te horen. Misschien wil je het voor kijken van films maar zoals eerder gezegd word er geen 5.1 meegezonden in Nederland. Dus ik zou de moeite er niet voor nemen als ik jouw was.

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
dolby surround pro logic I/II surround
is de enige optie :)

Verwijderd

Topicstarter
No ja, die moeite wil ik er wel voor nemen, ik vraag me alleen af wat het effect nu is... En of het ook allemaal wel kan.
dolby surround pro logic I/II surround is de enige optie
Leg uit :?

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2002 11:38 ]

Verwijderd

Dnc1n schreef op 30 december 2002 @ 11:37:
dolby surround pro logic I/II surround
is de enige optie :)
inderdaad. dolby surround was ik ff vergeten :/
met sommige programmas word er dus wel een dolby surround meegezonden. Er zit dan een extra mono geluidskanaal voor de rear speakers in. Met DPL II kan je van een DPL I of een Stereo signaal alsnog surround maken als ik het goed heb, maar dat lijkt me persoonlijk niks.

Verwijderd

Topicstarter
Dan de laatste vraag:

DE audio uit wordt voorzien d.m.v. een 5-polige DIN stekker.
Is het noodzakelijk om zowel links/rechts aan te sluiten op EN front EN rear?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 December 2002 @ 11:43:
Dan de laatste vraag:

DE audio uit wordt voorzien d.m.v. een 5-polige DIN stekker.
Is het noodzakelijk om zowel links/rechts aan te sluiten op EN front EN rear?
volgens mij is dat je s-video kabel ?? audio out vanaf je TV bedoel je toch he ?
volgens mij is er gewoon een tulp uitgang als audio out.. kan het mis hebben natuurlijk.

• JvS
  • Laatst online: 23:11

JvS

Ik heb hem zelf ook

nee, als je je versterker er mee laat goochelen (stadium effecten aanzetten ofzo) is een stereo input genoeg om uit alle speakers geluid te laten komen. Maar je moet 'm gewoon op dolby surround pro-logic zetten, dan komen stemmen uit de center, muziek uit je fronts (grootste deel) en als je dan toevallig een prologic uitzending hebt (films gtst etc), heb je ook nog eens surround geluid

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

Topicstarter
JvS: de ingangen zijn toch niet voor niets apart benoemd lijkt me?
Ik kan me zo voorstellen dat als je alleen de front line-in gebruikt, ook alleen de front speakers worden aangestuurd.

JohnnyBB: mijn TV is een oude Philips, die heeft nog net een Scart ingang, en dan houdt het op. s-video kent ie niet, tulp uitgangen voor audio ook niet, dat is een 5-polige DIN stekker in mijn geval.

• Dnc1n
ik begrijp het niet helemaal, wat is no precies een dolby prologic uitzending?
stereo is al genoeg om de pl chip te laten goochelen.
of zijn er stereo uitzendingen die extra voorberijd zijn ofzo :?

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

kijk eens in de AV-faq, daar staat precies in wat dolby prologic is en hoe het werkt en hoe het gemaakt is.

• Dnc1n
Verwijderd schreef op 30 december 2002 @ 11:49:
Ik kan me zo voorstellen dat als je alleen de front line-in gebruikt, ook alleen de front speakers worden aangestuurd.

JohnnyBB: mijn TV is een oude Philips, die heeft nog net een Scart ingang, en dan houdt het op. s-video kent ie niet, tulp uitgangen voor audio ook niet, dat is een 5-polige DIN stekker in mijn geval.
Je moet het stereo signaal gewoon aansluiten op de cd/aux/tape etc.
aansluiting van de receiver, de 2 cinch stekkertjes.

Het geluid kun je van de scartaansliting afhalen of van die DIN aansluiting moet je wel een DIN<>tulp kabeltje kopen.
maar van scart lijkt mij de beste oplossing, moet je wel een verdeelbox aanschaffeb als je 1 scartaansluiting hebt.

kijk hier is rond, super goedkoop!
www.electronicaonline.nl

[ Voor 20% gewijzigd door Dnc1n op 30-12-2002 11:58 ]

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

[quote]Verwijderd schreef op 30 december 2002 @ 11:49:
[quote]Dat is de 5.1 input. Daar sluit je bijvoorbeeld een dvd speler met een ingebouwde decoder op aan, die ook een 5.1 output heeft (bijvoorbeeld als je versterker geen DTS decoder heeft, maar je DVD speler wel, dan kan je je dvd speler het laten decoden). Lees ook je handleiding van je versterker eens door, daar staat dit ook echt allemaal in...

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben blij, ik leer ieder dag meer. :)
Ik ga zo even een kabel fabriceren (lees: eerst kijken of de winkel op de hoek hem heeft, zo niet, dan maak ik hem zelf) en laat de bevindingen hier achter.

Bedankt allemaal met de prettige en zinvolle input die ik heb gekregen.

Verwijderd

Topicstarter
Zo, kabel gekocht :)

Ik heb het nu aangesloten, en vooralsnog klinkt het best goed. Ik kan alleen nog niet bepalen of het geluid ook 5.1 is of niet, maar dat komt in de loop van de tijd wel.
Toch leuk dit soort grappen :)
Pagina: 1