Toon posts:

Windows NT migreren naar Win2k...hoe ?

Pagina: 1
Acties:
  • 32 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
In een op dit moment nog Windows NT 4.0 netwerk wil ik het netwerk gaan migreren naar Windows2000 servers.

Het netwerk is opgebouwd uit 1 hoofdvestiging en 5 kleine afzonderlijk vestigingen in verschillende plaatsen die gekoppeld zijn d.m.v. huurlijnen. Op de hoofdvestiging staan een stuk of 8 NT servers en een aantal Windows2000 memberservers.
Op de 5 afzonderlijke vestigingen staan BDC’s. Tevens wordt er nog gebruik gemaakt van Microsoft Exchange 5.5 en moet ook dit gemigreerd worden naar Microsoft Exchange 2000.

Hoe moet ik deze migratie gaan aanpakken om alles netjes en structureel over te zetten op Windows 2000 zodat de gebruikers het minste last hebben ?

Ik ben zelf een redelijke IT’er met wat jaartjes ervaring, maar nooit heb ik voor dit dilemma gestaan om alles eigenhandig te doen.

Zijn hier “whitepapers” van Microsoft voor of heeft iemand anders hyperlinks waar ik tips kan verkrijgen ?

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-04 19:18

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Microsoft barst van de whitepapers over migraties.

http://www.microsoft.com/...info/planning/default.asp

zou ik zeggen

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Verwijderd

Topicstarter
En hebben andere beheerders al eens voor dit vraagstuk gestaan en zijn hier nog zaken naar boven gekomen die je absoluut moet voorbereiden of zaken die je absoluut niet moet doen ?

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
Verwijderd schreef op 30 december 2002 @ 11:11:
En hebben andere beheerders al eens voor dit vraagstuk gestaan en zijn hier nog zaken naar boven gekomen die je absoluut moet voorbereiden of zaken die je absoluut niet moet doen ?
staat ook echt allemaal in die whitepapers, gewoon echt goed doorlezen die dingen,

en natuurlijk een testomgeving maken en daarin vast een aantal zaken testen, zo kom je niet voor verassingen te staan

* Zwelgje HAAT dat soort verassingen... B)

A wise man's life is based around fuck you

• CmdrKeen
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-03 16:41

CmdrKeen

Krentenboltosti

Verwijderd schreef op 30 December 2002 @ 11:11:
Ja.

En om maar meteen wat voorbeelden te geven: het scheelt enorm als je je netwerk goed in kaart brengt (visueel).

En LEES. Download alles over migratie wat je kan vinden op de site van MS, print het en lees het.
TEST. Bouw je serverpark na met wat clients en test.
BACKUP.
Bereid je gebruikers voor (als je eenmaal weet hoe de migratie moet gaan).

Veel plezier met inlezen!

Bloed, zweet & koffie

Verwijderd

Topicstarter
Testen van het netwerk wordt lastig i.v.m. de niet aanwezige test apparatuur.
Het inrichten van de AD is op zich nog het lastigste denk ik.

Hoe ontwerp je je AD ?
1 Domein maken en op elke vestiging een Win2k server plaatsen in een eigen site ?

Replicatie configureren tussen de hoofdvestiging en de 5 kleine vestigingen, hoe vaak zou je dit moeten doen trouwens ? Wat is hier default ?

• CmdrKeen
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-03 16:41

CmdrKeen

Krentenboltosti

Ik zou zeggen: leef je eens helemaal uit op de site van Microsoft. Alle antwoorden op je vragen zijn daar te vinden, inclusief je AD-vraag en replicatie.

Er zijn best antwoorden op je vragen, maar het is beter om alle MS- en "3rd party"-teksten erbij te hebben zodat je de achtergrond van De Antwoorden kent.
Hoe ontwerp je je AD ?
1 Domein maken en op elke vestiging een Win2k server plaatsen in een eigen site ?
Vind ik van wel, ja - maar misschien is dat helemaal niet van toepassing op jouw situatie.

[ Voor 28% gewijzigd door CmdrKeen op 30-12-2002 11:35 ]

Bloed, zweet & koffie

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 28-04 13:26

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Verwijderd schreef op 30 december 2002 @ 11:24:

Hoe ontwerp je je AD ?

Replicatie configureren tussen de hoofdvestiging en de 5 kleine vestigingen, hoe vaak zou je dit moeten doen trouwens ? Wat is hier default ?
Als je hier al mee strand, dan zou ik maar snel eens gaan vragen naar een cursus Designing and deploying an active directory oid.

No offense, maar het is niet de bedoeling dat wij (lees: de tweakers) jouw AD gaan ontwerpen. Daarnaast staan er in de whitepapers van MS zeker en vast meerdere tips en regels voor het maken van een AD.

Kortom: Zoals al vaker geschreven: LEES

• Perseus|IA
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-07-2009

Perseus|IA

Rode ogen

Verwijderd schreef op 30 December 2002 @ 11:24:

Hoe ontwerp je je AD ?

Sidje

Het migreren van NT naar 2k is niet moeilijk, iedere onbenul kan 2k server instaleren tegenwoordig, echter een goed opgezet en wel doordacht netwerk is een kenmerk van een echte ITer IMO

Allereerst is een migratie afhankelijk van jou netwerk situatie, in de 4 jaar dat ik ujpgrades doe bij klanten van mijn werkgever(s) is het eigenlijk nog nooit 2x het zelfde geweest. Ten tweede is het lezen en begrijpen van de whitepapers van MS van belang om een goed netwerk op te zetten, Kies eventueel voor een door Microsoft gegeven opleiding voor Windows 2000 (MCSE traject) als je de mogelijkheid hebt natuurlijk (ze zijn nogal duur)

Afgaand op de info die je geeft kan ik weinig concreets zeggen over hoe jou netwerk zou moeten werken. kan je aangeven hoe snel de huurlijnen zijn, hoe hoog de load nu is, gebruiken jullie applicaties die op het hoofdkantoor draaien die je nodig hebt op de vestigingen ? Wat voor services gebruik je nu DHCP, WINS, DNS, Terminal services. Heb je verschillende IP ranges voor je vestigingen dan voor de hoofd vestiging ?? Voldoen al je servers aan de minimum eisen voor Windows 2000 ?? Zullen al je applicaties op Windows 2000 werken ?

Overigens is de default replicatie tussen 2 sites 2x per 24 uur (als ik het me goed herriner uit de boeken) behalve als belangrijke acocunt info wijzigt (password, blockeren user account), want dat word direct doorgevoerd

[ Voor 8% gewijzigd door Perseus|IA op 30-12-2002 17:50 . Reden: extra stuff ]

Cheese, It's milk's leap towards immortality

• Perseus|IA
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-07-2009

Perseus|IA

Rode ogen

Owja volgens mij ben ik het elfde en twaalfde gebod vergeten :)

11e Thou Shalt Have backups and Thou Shalt have tested those said backups

12e Thou Shalt Have a Rollback Procedure

Cheese, It's milk's leap towards immortality

• MrCyber
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-05-2018
Kijk ook vooral naar de diverse beschikbare migratietools, zowel van Microsoft, als van third-parties zoals NetIQ (http://www.netiq.com, NL Distributeur http://www.innovative-it.nl), etc.

Deze hebben tools die je migratie veel eenvoudiger, vlotter en daardoor dus uiteindelijk goedkoper kunnen uitvoeren.

Verwijderd

Hmm,..

Je pakt het wel gelijk groots aan,.. nt4.0->w2k + exch5.5 -> exch 2000 >:)

Dit is zo'n typische mickeysoft vraag (examen design AD) enzo...
Heb ik ook zo'n drie keer (migratie) uitgevoerd... maar (zoals Pereus ook aanhaalt) elke is zo'n migratie keer weer uniek. Het upgraden is een eitje (vanuit gaande dat de huidige hw nog voldoet).

Uhm..wat betreft AD implementatie,... als jouw bij elk bijkantoren een DC komt te staan dan zou ik misschien ervoor opteren er een site (voor elk bijkantoor) van te maken en een domein.

Verder ga je gebruik maken van AD policies?.. hoe deploy je je software?..etc...

Ga je ook van nt4.0 workstation naar w2k workstations?.. dan zou ik alle applicaties testen (kans dat een applicatie niet werkt onder w2k is aanwezig). Verder moet je nagaan denken over hoe je zo'n workstation configureerd (qua security).

Verder is zo'n migratie in een avond uitgevoerd (op alle locaties?) of doe je dit gefaseerd (hoe rekening met mixed mode van de w2k server). Het migreren van exch5.5 naar exch2000 is weer een ander verhaal....

suc6

Shao

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:55

Predator

Suffers from split brain

Zijn hier “whitepapers” van Microsoft voor of heeft iemand anders hyperlinks waar ik tips kan verkrijgen ?
Ja natuurlijk, en die kan je zelf toch ook wel vinden niet ? :)

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.