Toon posts:

[Best Buy Guide] PCI riser problemen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben aan de slag gegaan om voor mn werk een servertje te bouwen. Tweakers kennende dacht ik niet fout te kunnen gaan bij de best buy guide.
(het gaat dus om de "co-located server").

reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: Editie oktober 2002

Het gaat mis bij het plaatsen van de PCI riser card op het MOBO in combinatie met de andere PCI kaarten. De riser is namelijk van het 32bits formaat, en de meeste binnenste slot is (waar ie volgens mij in moet) is 64bits formaat. :-(

Gevolg is dat de "pci-riser-houder" die bij de case wordt geleverd niet meer past waardoor alles los hangt. De achterkantjes van alle pci kaartjes zijn zo ook nog 5/6 cm verwijderd van de achterkant van de case, zo blijft alles dus open aan de achterkant.

Verder vraag ik me hoe dan ook af hoe dat zit met de SCSI controller. Die zal ook op die riser card moeten en de slots van de riser card (zowel mannetje als vrouwtje) zijn allen 32 bits. De SCSI controller is natuurlijk weer 64bit.

Wat nu te doen?

Zijn anderen hier ook tegenaan gelopen?

Is er soms een verkeerde riser card geleverd bij de case, het lijkt me namelijk dat een 64 bits wel past?

Waar kan ik snel risercards vinden? (tijdsdruk)

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-07 20:55

FastBunny

Give it the Works !

Een 32bits zou wel moeten passen eigenlijk. De 64 bits sloten zijn backwards compatible, kan je de riser niet vastschroeven tegen de zijkant?

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 30 december 2002 @ 09:24:
Waar kan ik snel risercards vinden? (tijdsdruk)
Daar loopt nu ook een topic over B)
Waar kan ik PCI-bus extenders kopen?
FastBunny schreef op 30 December 2002 @ 09:26:
Een 32bits zou wel moeten passen eigenlijk. De 64 bits sloten zijn backwards compatible, kan je de riser niet vastschroeven tegen de zijkant?
Hij heeft een 64bit SCSI controller en het lijkt me dat hij deze op de risercard wil prikken.. Maar, je hebt anderszijds wel gelijk, 32bits risercards moeten in principe wel in 64bits sloten passen :)

Verder heb ik de titel ook even uitgebreid.. Daarnaast, je hoeft ook niet zo te smijten met vraag- en uitroeptekentjes in de titel ;)

[ Voor 55% gewijzigd door BalusC op 30-12-2002 09:31 ]

• FastBunny

FastBunny

Give it the Works !

BalusC schreef op 30 december 2002 @ 09:28:

[...]
Daar loopt nu ook een topic over B)
Waar kan ik PCI-bus extenders kopen?
[...]
Hij heeft een 64bit SCSI controller en het lijkt me dat hij deze op de risercard wil prikken.. Maar, je hebt anderszijds wel gelijk, 32bits risercards moeten in principe wel in 64bits sloten passen :)
Oeps overheen gelezen dat het een 64bits scsi controller is.

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD

Verwijderd

Topicstarter
klopt,...hij past wel, maar dan moet ik 'm een stukje opschuiven waardoor de rest van de pci kaartjes niet meer goed uitkomen met de achterkant van de case. Daarbij lijkt het me niet echt bevordelijk voor de performance van de SCSI controller :-)

Riser vasschroevem is geen optie,..hij zit namelijk niet aan de zijkant van de case maar in het midden van het mobo/case.

• FastBunny

FastBunny

Give it the Works !

Verwijderd schreef op 30 december 2002 @ 09:38:
klopt,...hij past wel, maar dan moet ik 'm een stukje opschuiven waardoor de rest van de pci kaartjes niet meer goed uitkomen met de achterkant van de case. Daarbij lijkt het me niet echt bevordelijk voor de performance van de SCSI controller :-)

Riser vasschroevem is geen optie,..hij zit namelijk niet aan de zijkant van de case maar in het midden van het mobo/case.
Zat er geen metalen frame bij? Ik heb een tijdje geleden een Intel SDS2 bordje in een 2u kast gebouwd en dan had je een metalenframe dat je vast kon maken aan de achterkant net voor het begin van de pci sloten en dat steunde op het midden van het moederbord waar een schroefje zit. Daar kon je dan de riser tegenaanschroeven :)

Verwijderd

Topicstarter
Precies!
Sorry als ik onduidelijk was.
Zo'n framepje zit er bij,...alleen die past natuurlijk net niet aangezien de pci slot die "het meest in het midden zit" een 64 bits is. Daardoor moet de riser omgedraaid worden, gevolg:
Frame past niet.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2002 09:46 ]

• FastBunny

FastBunny

Give it the Works !

Verwijderd schreef op 30 December 2002 @ 09:46:
Precies!
Sorry als ik onduidelijk was.
Zo'n framepje zit er bij,...alleen die past natuurlijk net niet aangezien de pci slot die "het meest in het midden zit" een 64 bits is. Daardoor moet de riser omgedraaid worden, gevolg:
Frame past niet.
Een 64 bits riser zal waarschijnlijk wel meteen goed erinpassen. Bij mijn weten is een 64 bits slot hetzelfde als een 32bits alleen dan langer zeg maar. Bel anders eens of bezoek de website van procase als daar je kast van is, die hebben zowiezo wel risers van 64 bits, alleen nu tegen het eind van het jaar weet ik niet of die wel open zijn :)

Verwijderd

Topicstarter
Zijn dicht inderdaad, vorige week ook al.

64 bit is inderdaad langer maar voor de duidelijkheid werkt het niet zonder de boel op te schuiven/draaien.

64BIT:==== ============= =======
32BIT:============= ====

Ik wil die riser op de plek van de 32 bits slot maar zoals je ziet moet ik 'm dan draaien.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Nee, je moet juist niet draaien..

Alle 32bits PCI kaarten die ook compatibel zijn met 64bits sloten hebben juist een extra sleuf, zodat ze óók op 64bits sloten passen :) Zit deze er niet op, dan heb je een 32bit-only PCI kaart/riser..

Ik vind het overigens zeer onlogisch dat een risercard dat met een serverkast wordt meegeleverd niet compatibel is met 64bits sloten.. Vandaar ook mijn enigszins foute reactie laatst.

[ Voor 32% gewijzigd door BalusC op 30-12-2002 12:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
Das dan duidelijk :-)
Ik moet dus een andere riser card hebben.

Vraag ik me alleen nog af of Procase nou de verkeerde risercard heeft geleverd of het almachtige TWEAKERS (*stil*)..... een foutje heeft gemaakt in haar Best buy guide.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Je kunt je feedback in Tweakers.net Frontpage Feedback kwijt :)

Althans, ik heb Femme ook stilletjes geschopt

[ Voor 29% gewijzigd door BalusC op 30-12-2002 12:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
Zal ik zekers doen,....eerst wel maar ff afwachten of de fout niet bij Viddel ligt.
Anders praat ik weer voor mn beurt.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18-08 21:01

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

De standaard risercard van Procase blijkt niet compatible te zijn met 3,3V PCI slots. De 64-bit risercard van Procase past wel.

• FastBunny

FastBunny

Give it the Works !

BalusC schreef op 30 December 2002 @ 12:07:

Alle 32bits PCI kaarten die ook compatibel zijn met 64bits sloten hebben juist een extra sleuf, zodat ze óók op 64bits sloten passen :) Zit deze er niet op, dan heb je een 32bit-only PCI kaart/riser..

<small>Ik vind het overigens zeer onlogisch dat een risercard dat met een <i>serverkast</i> wordt meegeleverd niet compatibel is met 64bits sloten.. Vandaar ook mijn enigszins foute reactie laatst.</small>
offtopic:
Beetje rare manier van backwardscompatible eigenlijk. Komt er dus wel op neer dat het oudere pci kaarten niet zullen werken in een 64 bits slot. Konden ze niet puur de achterste pinnen gebruiken voor de 32 extra bits en de rest helemaal standaard laten? Heb me er nooit echt in verdiept maar vroeg het me af ;)

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:07

The Third Man

The Third Jellyfish

BalusC schreef op 30 December 2002 @ 12:07:

<small>Ik vind het overigens zeer onlogisch dat een risercard dat met een <i>serverkast</i> wordt meegeleverd niet compatibel is met 64bits sloten.. Vandaar ook mijn enigszins foute reactie laatst.</small>
Oeps, ik geloof dat je een beetje in de bocht gaat... de extra sleuf is voor 66 MHz, niet voor 64 bits. Hoe wil je anders 32 extra bits op een aansluiting plaatsen zonder het aantal pinnetjes te vermeerderen? (edit: mijn foutje...)

Voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: http://www.supermicro.com/PRODUCT/SUPERServer/Image/pci.jpg

Dus 64 bits is wel degelijk backwardscompatible.

[ Voor 7% gewijzigd door The Third Man op 30-12-2002 22:10 ]

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:07

The Third Man

The Third Jellyfish

FastBunny schreef op 30 december 2002 @ 21:48:
[...]

offtopic:
Beetje rare manier van backwardscompatible eigenlijk. Komt er dus wel op neer dat het oudere pci kaarten niet zullen werken in een 64 bits slot. Konden ze niet puur de achterste pinnen gebruiken voor de 32 extra bits en de rest helemaal standaard laten? Heb me er nooit echt in verdiept maar vroeg het me af ;)
Dat is dus wel zo, zie mijn post hierboven :)

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Mnemonic schreef op 30 december 2002 @ 22:08:
Oeps, ik geloof dat je een beetje in de bocht gaat... de extra sleuf is voor 66 MHz, niet voor 64 bits. Hoe wil je anders 32 extra bits op een aansluiting plaatsen zonder het aantal pinnetjes te vermeerderen? (edit: mijn foutje...)

Voorbeeld:
[afbeelding]

Dus 64 bits is wel degelijk backwordscompatible.
Ouch.. Tnx voor de verheldering :)

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

FastBunny schreef op 30 December 2002 @ 21:48:
[...]

offtopic:

64-bit PCI is zoals gezegd backwards compatible met 32-bit PCI (je kunt gewoon een 32-bit kaart in een 64-bit PCI slot stoppen, andersom werkt meestal ook). 3,3V slots PCI kaarten en slots hebben een extra inkeping die moet voorkomen dat je een 3,3V kaart in een 5V PCI slot kunt opblazen. 66MHz PCI slots draaien in principe altijd op 3,3V. Veel moderne PCI kaarten kunnen zowel op 5V/33MHz als 3,3V/66MHz draaien, dus de 3,3V slots van de Tyan Tiger MPX hoeven geen grote belemmering te vormen bij het gebruik van 32-bit PCI kaarten. Helaas heeft Procase ervoor gekozen om zijn 32-bit PCI risercard niet 3,3V-compatible te maken.

• FastBunny

FastBunny

Give it the Works !

Femme schreef op 31 december 2002 @ 01:01:

[...]

64-bit PCI is zoals gezegd backwards compatible met 32-bit PCI (je kunt gewoon een 32-bit kaart in een 64-bit PCI slot stoppen, andersom werkt meestal ook). 3,3V slots PCI kaarten en slots hebben een extra inkeping die moet voorkomen dat je een 3,3V kaart in een 5V PCI slot kunt opblazen. 66MHz PCI slots draaien in principe altijd op 3,3V. Veel moderne PCI kaarten kunnen zowel op 5V/33MHz als 3,3V/66MHz draaien, dus de 3,3V slots van de Tyan Tiger MPX hoeven geen grote belemmering te vormen bij het gebruik van 32-bit PCI kaarten. Helaas heeft Procase ervoor gekozen om zijn 32-bit PCI risercard niet 3,3V-compatible te maken.
Juist ik haalde die 2 door elkaar :) Thnx voor de opheldering :)

Verwijderd

Topicstarter
Femme schreef op 30 December 2002 @ 18:57:
De standaard risercard van Procase blijkt niet compatible te zijn met 3,3V PCI slots. De 64-bit risercard van Procase past wel.
Thanx voor de uitleg :-)

Femme, even voor de duidelijk- en zekerheid. Dit probleem is dus opgelost met een 64 bit riser card? Of doelde je enkel op de compatibilliteit?

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

De 64-bit risercard past wel in het slot:

http://viddel.shop.tweake...=product&nr=152&groep=009 (2 PCI slots)
http://www.procase.nl/new/riser.htm (IPC-SSC020 = 2 PCI slots + 1 AGP slot )

Verwijderd

Topicstarter
Dank!
Pagina: 1