[SuSE & Mdk] (Linu)X crasht regelmatig

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.U.B.A.R
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 31-05 16:53
Ik heb vandaag maar weer eens Linux geinstalleerd. De installatie op zich liep vlekkeloos (zowel Mandrake 8.2 als SuSE 7.3) maar tijdens het gebruik loopt het systeem na een tijd gewoon helemaal vast. Ik kan nix meer doen met mijn keyboard, alleen de reset-knop biedt uitkomst.

Het gaat om twee verschillende kernels (v2.4.10 in SuSE en v2.4.18 in Mandrake) en toch gebeurt ongeveer hetzelfde. Meestal als ik een tijdje met Mozilla heb gesurfd. Dan loopt ineens alles vast: ik kan enkel nog wat met de muis bewegen maar nix reageert nog.

Ook heb ik af en toe last van zogenaamde artifacts in mijn beeld. Meestal staan er wat vreemde strepen door het beeld bij het booten (verfraaid booten met bootsplash) en zelfs soms tijdens het werken in X. :?

Mijn PC-config (de RAID-controller staat momenteel uit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Ik zie op de eerste regel (van je PC config dus he!) het woord 'overgeklokt'.

Check dit eens om te beginnen: Linux crasht at random. Hoe kan dit?.
Processor: Duron 650 AKBA, week 31
Overgeklokt tot 975MHz (momenteel). Ondanks de gebroken (!!) core, heeft hij een jaar rock solid @ 1100MHz gedraaid.
En jij vraagt je af waarom je PC crasht? You're kidding me, right?

[ Voor 47% gewijzigd door Wilke op 30-12-2002 02:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wat gebeurt er als het vastloopt en je drukt op ctrl+alt+del? niks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Nu online
Oh ja, artifacts in beeld tijdens het booten lijken me nou ook niet direct in de richting van een software-probleem wijzen...

Je weet ongetwijfeld dat als je je FSB verhoogt ook je videokaart dus mee overgeklokt wordt - misschien wordt dat ding ook wat overmatig heet :?

Misschien ging het nog redelijk omdat bv. Win2k CPU idle calls maakt als de processor niks doet. Linux kan dat ook, maar het is een optie die je in de kernel-configuratie aan/uit zet, en ik weet niet of dat bij de SuSE/Mandrake kernels standaard ook zo is. Bouw desnoods een eigen kernel en zet bij 'make menuconfig' op 'General->Power Management Support->Make CPU Idle calls when idle' aan.

Maar goed, zo ver overklokken is vragen om dit soort gezeur. Probeer memtest86 vooral ook eens te draaien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.U.B.A.R
Wilke schreef op 30 december 2002 @ 02:40:
Ik zie op de eerste regel (van je PC config dus he!) het woord 'overgeklokt'.

Check dit eens om te beginnen: Linux crasht at random. Hoe kan dit?.

[...]

En jij vraagt je af waarom je PC crasht? You're kidding me, right?
Lees eens beter: dat ding heeft een jaar op 1100MHz onder 100% CPU load stabiel gedraaid! Nu draait hij maar op 975MHz en wordt max 41C warm. Onder Win2k heb ik die problemen nooit gehad. Ook niet terwijl de }:O draaide (constant).
Verwijderd schreef op 30 December 2002 @ 02:43:
wat gebeurt er als het vastloopt en je drukt op ctrl+alt+del? niks?
Nope, CTRL ALT DEL, CTRL ALT BSPACE, CTRL ALT ESC, ... doen allemaal nix. Ik kan ook niet naar andere consoles overschakelen. Het enige dat reageert is de reset knop.
Wilke schreef op 30 december 2002 @ 02:53:
Oh ja, artifacts in beeld tijdens het booten lijken me nou ook niet direct in de richting van een software-probleem wijzen...

Je weet ongetwijfeld dat als je je FSB verhoogt ook je videokaart dus mee overgeklokt wordt - misschien wordt dat ding ook wat overmatig heet :?

Misschien ging het nog redelijk omdat bv. Win2k CPU idle calls maakt als de processor niks doet. Linux kan dat ook, maar het is een optie die je in de kernel-configuratie aan/uit zet, en ik weet niet of dat bij de SuSE/Mandrake kernels standaard ook zo is. Bouw desnoods een eigen kernel en zet bij 'make menuconfig' op 'General->Power Management Support->Make CPU Idle calls when idle' aan.

Maar goed, zo ver overklokken is vragen om dit soort gezeur. Probeer memtest86 vooral ook eens te draaien...
Ik ben al lang geen noob meer op OC-gebied en ben ook op de hoogte van de risico's. Ik vind het alleen dat Linux wel vastloopt op dezelfde config waar Win2k geen problemen mee heeft. Terwijl Linux net stabieler zou moeten zijn. Een half jaartje geleden draaide ik ook die Linux-versies, toen wel stabiel (op 1015MHz zelfs). Die idle calls zullen niet veel helpen: ik heb de }:O praktisch altijd draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een gebroken core kan natuurlijk na verloop van tijd wel problemen gaan geven. Vooral als je dezelfde config en settings een half jaar geleden wel goed draaide. Dat geeft op zijn minst een vermoeden van hardware problemen. Dat win2k wel goed draait en Linux niet kan te maken hebben met verschillende timings en hoeft niet alles te zeggen over stabiliteit.

Wilke heeft je post echt wel goed gelezen hoor. Maar zonder info uit bijvoorbeeld logs (dmesg wellicht) is er weinig van te zeggen. En als ik jouw verhaal zo lees denk ik eerder aan hardware dan aan software problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wat gebeurt er als je pc hangt en je ssh'd erheen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kunt ook eerst twee dingen proberen

1) Terugklokken, loopt de installatie dan wel ?

2) Probeer een wat modernere Linux als Redhat 8.0 of een wat makkelijker te testen SuseLiveEval 8.0 of 8.1

3) Welke BIOS versie heeft jouw bord ? Met b.v. een oudere bios met oude HPT-bios en ACPI uit en memory settings op snel en niet " standaard" COM: poort settings weet Linux niet altijd wat er mee te doen. Probeer de laatste A9 BIOS met de de safe defaults (schijven op PIO-mode 4).

En maak op de HD ca.3 Gb vrij voor de Linux Partitie, aan het begin van de HD.

Die gekraakte core bij een Duron kan trouwens best wat rekenfouten generen die Windows vrolijk omzeilt, al ben ik het wel met je eens dat het wat onwaarschijnlijk lijkt dat het de oorzaak is. Maar het kan wel.... ;(
Nou, meer weet ik zo snel niet. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is het niet mozilla die chrashed (100% CPU in gaat nemen), zodat de pc niet meer reageert op andere calls ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Verwijderd schreef op 30 December 2002 @ 10:16:
Is het niet mozilla die chrashed (100% CPU in gaat nemen), zodat de pc niet meer reageert op andere calls ?
Dat is niet waarschijnlijk, het zal langer duren voordat de computer een actie uitvoert, maar hij vergeet niets.

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06 17:45
Draai eens iets intensief in textmodus. Het zou ook een brakke driver van X kunnen zijn.
Kan je, ik zeg maar wat, een CD naar mp3 converten (in console) ? En issie dan wel stabiel ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

moto-moi schreef op 30 december 2002 @ 10:29:
[...]

Dat is niet waarschijnlijk, het zal langer duren voordat de computer een actie uitvoert, maar hij vergeet niets.
Dat is wel zo maar niet iedereen heeft het geduld om daarop te wachten, ik zelf in ieder geval ook niet altijd. Bovendien als het erg traag gaat lijkt het er vaak op alsof hij niet reageert en dat er dan niks anders op zit dan rebooten.

Mischien dat je met CRTL ALT F1 of CRTL ALT F2 nog een console te voorschijn kan roepen en met ps kan kijken of er processen zijn die erg veel processor tijd opeisen. (Of een applet draaien die het CPU gebruik toont, dan kan je als hij vast loopt controleren of er net daarvoor het cpu gebruik erg toenam)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De problemen die je hebt worden mijns inziens vrijwel zeker door het overklokken van je systeem veroorzaakt.

Dat onder Windows2000 de boel wel stabiel draait is geen garantie dat 'ie dit onder Linux ook stabiel zal zijn. De Windows 2000 desktop environment is veelal "2D" terwijl er in KDE veel meer met "3D" gewerkt wordt (OpenGL bijvoorbeeld) waardoor je videokaart veel meer werk moet verichten en dus meer warmte genereerd...

Zoals hierboven beschreven is kan je een testje doen door als X weer vastzit via het netwerk te SSH'en naar de machine, als je dan verbinding krijgt is het je videokaart die vast geslagen is terwijl het systeem nog wel door draait. Als je geen verbinding krijgt dan ligt het waarschijnlijk aan je processor.

Ook zal je geheugen op een te hoge FSB draaien, over het algemeen vind Linux brak of overklokt geheugen niet zo leuk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Draai je alles als root, of als gewone user? Als root draaien is niet aan te raden, als dan iets wegloopt met je system resources ben je de lul, kan je er vaak niet meer bij.

Verder of die gebroken core iets uit zou kunnen maken: compileer eens een kernel met lekker wat modules erin, pak em beet alle Native Language Support modules en alle IPTables/Netfilter modules, is je kernel lekker aan't compilen, duurt een tijdje, maar als je AMD'tje echt brak is, gaat ie keihard hangen of krijg je gewoon een signal 11 (heb die laatste gezien bij een K6/2-550 op een bord die em op 2.2V niet stabiel kon draaien, op 2.4V wel)

Dan nog een leuke wat ik zelf meegemaakt heb:
Complete hangups van je systeem, reageert nergens meer op, ook geen toetsaanslagen en de numlock, etc. Ga je eerst geheugen wisselen: nog steeds problemen. Vervolgens klok je de FSB van je K6/2-400 op 95Mhz: problemen weg.
Later vervang je je mobo door een MSI K7Tpro2A met een Duron 750, denk je: zo, is dat brakke ALI bord ook weg, zal ie nu wel lekker draaien. 10 minuten later: hangen en hele FS corrupt. Knoppix booten, rescue doen: "gefixt", kon nog net mn homes terugkrijgen, hele systeem opnieuw moeten installeren
Installatie met knx-hd-install, ding blijft halverwege hangen en ik stond te spelen in de eerste console: "hda: waiting for DMA command to finish" en "hda: lost interrupt"... tja, weer vast.
Uiteindelijk de oplossing gevonden: /etc/lilo.conf: "append=idebus=37". Linux denkt nu dat mn FSB overgeklokt is en stelt de timings van de IDE bus een beetje minder strak in. Een search op google met mijn Maxtor hdd type leverde ook tal van problemen op: "Shitty HD is slow when DMA is disabled and it crashes with DMA enabled"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Nu online
F.U.B.A.R schreef op 30 december 2002 @ 03:06:
Lees eens beter: dat ding heeft een jaar op 1100MHz onder 100% CPU load stabiel gedraaid! Nu draait hij maar op 975MHz en wordt max 41C warm. Onder Win2k heb ik die problemen nooit gehad. Ook niet terwijl de }:O draaide (constant).
Onder Windows geen probleem zegt weinig. Je computer is 50% overgeklokt. Inderdaad kan dat wel met zo'n Duron als je hebt, maar 50% is alsnog erg veel.
Ik ben al lang geen noob meer op OC-gebied en ben ook op de hoogte van de risico's. Ik vind het alleen dat Linux wel vastloopt op dezelfde config waar Win2k geen problemen mee heeft. Terwijl Linux net stabieler zou moeten zijn.
Als je op de hoogte bent van de risico's zou je ook moeten weten dat Linux vaak moeilijker doet over verkeerde timings/overklokken dan Windows. Als je je computer zo ver overklokt is er geen zinnig woord meer te zeggen waarom een OS niet werkt. Het is eerder een wonder dat Win2K toevallig wel werkt, dan dat het raar is dat Linux er geen zin in heeft.
Een half jaartje geleden draaide ik ook die Linux-versies, toen wel stabiel (op 1015MHz zelfs). Die idle calls zullen niet veel helpen: ik heb de }:O praktisch altijd draaien.

Hmm okee..probeer eens memtest86 te draaien?
Verwijderd schreef op 30 december 2002 @ 11:02:
De problemen die je hebt worden mijns inziens vrijwel zeker door het overklokken van je systeem veroorzaakt.
Dank u _/-\o_ daar sluit ik me helemaal bij aan. Als dit geen hardware/OC-probleem is, dan weet ik 't ook niet meer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het feit dat 2 verschillende kernels hetzelfde probleem opleveren en die artifects erbij zouden topicstarter zelf al wel genoeg moeten zeggen lijkt me zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.U.B.A.R
Meh, ik heb de computer de hele nacht laten }:O 'en en hij was niet vastgelopen. Dat is toch wel CPU-intensief genoeg, neem ik aan?

Zou het kunnen dat Mozilla het hele systeem heeft laten vastlopen?

Als het vastliep reageerde zoals ik al zei nix meer. Ook de klok op de desktop ging niet meer vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.U.B.A.R
Wilke schreef op 30 december 2002 @ 12:23:
[nohtml]
[...]

Onder Windows geen probleem zegt weinig. Je computer is 50% overgeklokt. Inderdaad kan dat wel met zo'n Duron als je hebt, maar 50% is alsnog erg veel.
Ik heb gewoon een CPU uit een enorm goeie batch. :P

De AKBA-core haalt 900-1300MHz (uit de Overclockers.com database).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klok gewoon ff je compu terug en dan zal je zien dat 'ie 't wel goed doet.... tenzij je afgebrokkelde core toch echt naar de mallemoer is...

Zoals hier boven al herhaaldelijk gezecht is vind Linux het niet prettig als het geheugen of andere dingen boven hun max draaien. En zolang jij dus niet terugklokt kunnen wij je echt niet verder helpen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

F.U.B.A.R schreef op 30 december 2002 @ 13:19:
Meh, ik heb de computer de hele nacht laten }:O 'en en hij was niet vastgelopen. Dat is toch wel CPU-intensief genoeg, neem ik aan?
Nee, want we willen de CPU niet raw testen, maar de CPU in combinatie met het geheugen en evt. high-bus traffic. Bovendien heeft Wilke zonet al gezegd dat de Windows core anders werkt dan de Linux kernel core. Die twee zijn niet te vergelijken.

Run memtest86 nou maar ff. ;).

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2002 16:40 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Nu online
Dit was de laatste reactie zonder een van de genoemde suggesties te proberen, als je gewoon wil horen dat het aan Linux ligt ok...maar dan komen we niet verder, als je niet aangeeft te willen proberen wat wij voorstellen dan gaat dit topic binnenkort dicht...

Dus:

1. Memtest86 draaien
2. Proberen of Linux goed werkt als de PC niet is overgeklokt

Je hebt al last van artifacts in het BIOS-scherm man! Wat verwacht je dan verder nog van zo'n systeem....het is leuk om te proberen hoe ver je kunt gaan met overklokken, daar zie ik de lol wel van, maar verwachten dat het stabiel loopt en niet willen terugschakelen indien niet, tja - als je niet wil, kunnen wij je moeilijk helpen.

Wat betreft Mozilla: Nee, ik heb niet de ervaring dat het Mozilla ooit is gelukt mijn computer te laten crashen (noch in Windows, noch in Linux). En ik gebruik het al een jaar vrijwel exclusief, dus dat zegt ten minste iets, lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-09 09:27
Het kan heel erg aan mij liggen, maar ik sluit me volledig bij de modjes aan. Zover overklokken vraagt gewoon om problemen en als jij zo graag wil horen dat Linux de boosdoener is, dan kan je beter hopen dat wij dat zullen zeggen. :+

Als wij je vragen het eens op een normaal systeem, op normale kloksnelheid te draaien, is dat toch niet te veel gevraagd :?

Daarnaast, een gebroken core is helemaal slecht. Vooral voor Linux is dit moeilijk om mee te werken om dat deze functies gebruikt die Windows niet gebruikt ;)

Voor de rest heb ik er geen goed woord voor over! :(

Ohja, Linux afschrijven omdat het op een overgeklokt systeem niet lekker loopt, waar Windows wel lekker loopt is lame

edit:

Mozilla: Mozilla heeft hier in jaren geen vastloper van het systeem tot gevolg gehad, op zowel Windows als Linux

[ Voor 13% gewijzigd door LollieStick op 30-12-2002 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mischien beetje OT maar bijn athlon 1ghz @ 1,2ghz (hebk moete verkope :() had nooit problemen in win2k, maar wou linux geeneens booten, zelfde geld voor de PIII500 die ik nu heb, die hoef ik maar 50mhz te OC'en en linux geeft kernel panic! (Zou niet weten of die in windows wel zou werke)

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 31-12-2002 00:20 . Reden: kheb een PIII500 geen PII500 :P ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-09 09:27
Linux haalt veel meer uit je CPU dan Windows doet. Hierdoor wordt de CPU ook veel beter belast en krijg je bij het overklokken gewoon sneller problemen. Oplossing: Terug klokken :)
Pagina: 1