Toon posts:

Airflow/geluidsreductie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ok, ik ben op jacht om de decibellen van mijn systeem te verminderen.
Het doel is eigenlijk onhoorbaar op zo een 60 cm. (dit is de afstand van de pc tov van mij. Pc verplaatsen is niet echt een optie, werkplek ook niet.

mijn Case is een watergekoelde Koolance case. Al stiller dan 'bijna' ieder luchtgekoeld systeem.

voor degenen die er niet zo mee vertrouwd zijn:
door Koolance aangepaste chieftec case
er zitten op de radiator een 3 tal 8 cm ventilatoren, waarvan 2 intake en 1 outtake. onder de radiator zit een plastic omhulsel -> radiator is afgeschermd van de rest van het systeem.

Geluidsbronnen:

Als allereerste de maxtor 40GB ATA133 HD (740dx?) (duidelijk te horen)
Status: vervangen door Seagate Barracuda 4 liquid bearing 80 Gb
Objectief: Geslaagd: absoluut niet te horen in de case.

Ten Tweede: Interne regebare Akasa Casefan met ledjes. (te horen nadat de
HD vervangen was)
Status: eruit gezwierd :)
Objectief: Geslaagd, niet meer te horen (logisch toch :p )

Ten Derde: (need help :) ) De 3 8cm ventilatoren op mijn radiator. zijn nu het l
luidste te horen.
Status: voor vandaag schommelde mn cpu temp rond de 33° celcius.
Vandaag radiator gestofzuifd, (mocht na 3 maanden) en mijn
cpu schommeld weer net als in het begin rond de 28°. Dit met
de standaard plastic cover onder de radiator UIT mijn case. Ik
heb zo het vermoeden dat die standaard afdekkap niet veel
uitricht. Wel dat ik een airflowwinst ga halen als ik ze alledrie
naar buiten laat blazen. (nu dus 1 uit, 2 nr binnen! ).
Objectief: te vervangen door stille casefans die onhoorbaar zijn op 5
volt op een centimeter of 60. Ik heb hiervoor wel mijn
standaard luchtverplaatsingsgegevens nodig van die
ventilators wat er standaard opzitten en dan kan ik zien wat ik
nodig heb. Denk niet zoveel luchtverplaatsingeis wat ik moet
gaan stellen. DIE PAPST 12 DB's, zijn die onhoorbaar op 5 volt
op 60 cm?

Ten Vierde: Mijn Enermax voeding. Dit is een regelbare 433 watt exemplaar. Nu
heb ik vandaag even getest met mijn fans niet aan te sluiten en mn
systeem te underclocken, (wat bijna ging, als ik cpu niet zwaar
belaste bleef temperatuur binnen de perken, 45°c). En toen hoorde ik
dus mijn voeding >:) iemand tips om deze stiller te maken? ook een
stille 8cm ventilator erin? eventueel 2e fan eruithalen?

Merci voor deze turf al te willen lezen. ik heb al gezocht, maar niet veel gevonden...

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-02 07:35

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
uhh ja fans op 7 volt zou al veel moeten schelen.... zeker als je pc watergekoeld is heb je sowieso minder airflow in de kast zelf nodig

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Verwijderd

Topicstarter
yeps,, hij is al goed stil he, maar zo een koolance case heeft 3 programma's:

Stand 1: De ventilatoren op de radiator draaien op 45% vermogen, tot de CPU 45° is, erna gaan ze nr 100%
Stand 2: draait op 45% van de power tot cpu 35° is, dan stapsgewijs tot 100°
Stand 3: 100% vermogen.

De standaard ventilatoren draaien dus nu al 99% van de tijd op 45% van de power, ik hoor ze echter DUIDELIJK :) , en dat wil ik weg hebben...

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-02 16:00

Steve

Krokodil \o/

Zet stille Papst 80mm's op je rad, en eentje in je voeding. Tweede fan mag er wel uit, heeft weinig nut gezien je waterkoeling hebt.

En is er geen koeling op je videokaart, of is die ook watergekoeld?

Verwijderd

Topicstarter
er is idd een kleine ventilator op mn MX440, maar die kwam niet boven het geluid van de voeiding uit toen ik de pc even passief liet lopen.

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Mensen die je helpen lastigvallen via MSN is not done... >:)

Verwijderd

Topicstarter
oops.. tsja, die mesn vroeg me wel al voor ik tegoei iemand had toegevoegd wie ik was enzow ... nahjah :p

• Centaur
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-01 16:22

Centaur

Lieg niet,Verdraai de waarheid

1. Zalman HP80 op je GPU
2. Enermax regelbare fans 80x80 (hoor je niet, ik heb er 4 in m'n kast zitten)

Voor je voeding weet ik nix, ik zit met hetzelfde probleem in mijn behoorlijk stille systeem (heb andere harddisks nu, geluidsdempende matten, Enermax casefans enz.)

Canon EOS 30d & 50d - Canon 10-22, 17-85IS, 70-200L f4 IS, 580ex2, 430ex

Verwijderd

Heb zelf 2 van die Papst 8412 NGL 8cm fans. Ik draai ze gewoon op 12 volt en als je dan je hoofd er tegenaan houdt dan hoor je ze net (althans de luchtverplaatsing, niet de fan zelf ;) ).
Ze draaien standaard (op 12 volt dus) maar iets van 1500 toeren (en iets van 20 cfm en 12dB :9 ).
Ik vind ze super, maar wil toch iets meer airflow. Ik ga denk ik de intake fan vervangen voor een 92mm Papst fan (36 cfm en 23dB).

Geluid van m'n fans maakt toch niet veel uit, omdat m'n Quantum Fireball 7200 rpm 30Gb veel herrie maakt (ook idle). Ga binnekort dus ook maar een Seagate halen.

Verwijderd

Ik zou eerst gewoon je huidige fans gebruiken en idd alle 3 naar buiten richten. Als nou eens 2 fans serieel schakelt aan je regelunit en 1 fan gewoon op 5V, is het proberen waard toch?
De koeling van je videokaart is ook wel stiller te krijgen. Wellicht passief met een groot koelblok?

• noltha
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-07-2025

noltha

Hantam!

Verwijderd schreef op 30 december 2002 @ 05:12:
Heb zelf 2 van die Papst 8412 NGL 8cm fans. Ik draai ze gewoon op 12 volt en als je dan je hoofd er tegenaan houdt dan hoor je ze net (althans de luchtverplaatsing, niet de fan zelf ;) ).
Helemaal mee eens! die papst's hoef je echt niet op 5 volt te draaien,

2 redenen:

1. op 5 volt heb je geen airflow meer zowat.
2. op 12 volt hoor je ze echt niet!!

Zeer tevreden met 4 case papst fannetjes in mijn chieftec.
Daarbij heb ik nog een 26db Papst op mijn AX-7 met fanmate!
Ook PERFECT!!!

stil, stil st....

[ Voor 3% gewijzigd door noltha op 30-12-2002 08:32 . Reden: layout bericht ;) ]

Ryzen 5800X3D / RTX3070Ti nvidia / Be quiet Dark base 700

Verwijderd

Topicstarter
Ok guys, ga eens een beetje knutselen en laat jullie het resultaat horen.

De fan van de GPU hoorde ik NIET lopen, toen ik de rest van het systeem redlijk passief aan het koelen was (lees de fans van de radiator uitgezet) toen hoorde ik erg licht de voeding brommen. Ik hoorde niet mijn 2 pompjes en niet de GPU (wat me verraste :) )Mocht ik deze achteraf horen -> waterkoeling erop :).

• vehpol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-02 21:07

vehpol

Go Go Gadget!

Ik heb zelf zo'n Papst van 12dB, ze zijn echt onhoorbaar! Maar voor een geweldige airflow hoef je ze ook niet te nemen, maar ach, hij houdt mijn HD mooi koel zonder geluid, daar doet ie het echt perfect voor!

Ceci n'est pas une signature!

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-01 14:14

VisionMaster

Security!

Je kan je voeding lekker modden met nieuwe fans of deze bestaande fans op 5 v laten lopen.

I've visited the Mothership @ Cupertino

Verwijderd

zo als al meer genoemt de papst 12 dba die kan je als vervanging nemen van de 80 mm fannetjes .

de vga koeler een zalman 80 hp voor gebruiken

heb je niet een mobo waar een fannetje op zit ? die kleine fanntjes zijn vaak het grootste probleem .

je zou ook je voeding fan kunnen vervangen voor een 12 dba papst .

wat ook geen gek idee is meer airflow in je kast maken met 12 dba papst omet meer verse lucht bij b.v de voeding , koelere lucht in je kast zal de water koeling minder hard hoeven werken en je voeding minder snel gaan draaien .

b.v in mijn voorige opstelling werd de warme lucht van me cpu direkt naar buiten gevoerd cpu zuigen en airdukt dit maakte mijn systeem stil hee mijn enermax voeding kon inderdaad ook zeer stil zijn .

• Q-bone
  • Laatst online: 19-02 13:08

Q-bone

Dusss...

mischien is dit iets:)

[rml][ animo] Vantec producten[/rml]

bla?

Verwijderd

Topicstarter
[quote][b][message=16557995,noline]klikodog schreef op 30 December 2002 @ 1
zo als al meer genoemt de papst 12 dba die kan je als vervanging nemen van de 80 mm fannetjes .

***thx ik ben hier aan het testen geweest met een papst 8412NGM, 26db gerateerd op 12 volt, debiet van 45. Deze blaast harder als een standaard fan van me wat er nu opzit (gevoelstest) en is ook stiller, vooral op 12 volt, op 5 volt ook, maar is het verschil niet zo drastisch). ***

de vga koeler een zalman 80 hp voor gebruiken

***Raden me meerdere mensen me aan, als ik mijn vga koeler zou gaan horen, dan zal ik hier eens achter kijken ;) , anders zet ik er waterkoeling op****

heb je niet een mobo waar een fannetje op zit ? die kleine fanntjes zijn vaak het grootste probleem .

***Neen, ik heb een Chaintech Apogee CT-7VJL mainboard, hier zit een passieve koeler op de nordbridge***

je zou ook je voeding fan kunnen vervangen voor een 12 dba papst .

***Had ik al in mijn achterhoofd :)***

wat ook geen gek idee is meer airflow in je kast maken met 12 dba papst omet meer verse lucht bij b.v de voeding , koelere lucht in je kast zal de water koeling minder hard hoeven werken en je voeding minder snel gaan draaien .

*** Dat is idd ook het idee, onder in de Case, bij de HD komt er eentje als intake, zorgt voor verse lucht in de case EN koelt mijn HD een beetje. verder worden de 2 intakes op de radiator omgekeerd zodat ik 3 outtakes heb erop. ik denk dat dan maar een minimimale airflow nodig gaat zijn, en dat ik de huidige set-up drastisch verbeter***

b.v in mijn voorige opstelling werd de warme lucht van me cpu direkt naar buiten gevoerd cpu zuigen en airdukt dit maakte mijn systeem stil hee mijn enermax voeding kon inderdaad ook zeer stil zijn

Verwijderd

de meeste mensen gaan hier voor 12 dba papst gezien papst ook gewoon het beste is ,dan zijn die vantec 20 dba toch net iets te luid , maar je wilt je inkoop aktie effe ondersteunen natuurlijk .

Verwijderd

een 7200 toeren hd koelen is zowiezo geen gek idee .

en super veel airflow tegen over gewoon een flowtje in je kast geeft erg weinig temp verbetering lucht verversen is het belangrijkste

• Q-bone
  • Laatst online: 19-02 13:08

Q-bone

Dusss...

eehm dat niet alleen, maar omdat er nog wel een airflow moet zijn en die papst met 19cmf is nou niete cht maar huis te schrijven, dus als je bv een vantec op 7 volt zet is ie ook +-12db en heeft meer airflow, kijk anders hier ff voor mijn 120mm en 80mm vergelijking
[rml][ Fan] 80mm & 120mm[/rml]

bla?

Verwijderd

Topicstarter
tuurlijk kijk ik, maar mijn systeem CPU draait nu al mooi 27° volgens de Case dit is met 3 fans op de radiator op 5 volt... waarvan 2 de lucht naar binnenblazen en 1 de lucht naar buiten (slechte opstelling, normaal zit er een plastic cover die dit wel goed maakt.

Ik heb ook al (underclocked) zonder mn fans zitten te draaien, ik 'denk' echt niet dat ik veel meer flow ga nodig hebben als die papst fans.

Verwijderd

Q-bone schreef op 30 December 2002 @ 13:00:
eehm dat niet alleen, maar omdat er nog wel een airflow moet zijn en die papst met 19cmf is nou niete cht maar huis te schrijven, dus als je bv een vantec op 7 volt zet is ie ook +-12db en heeft meer airflow, kijk anders hier ff voor mijn 120mm en 80mm vergelijking
[rml][ Fan] 80mm & 120mm[/rml]
ik hoef daar niet te kijken ben er al geweest gaf jou advies en niet anders om .

maar als ik weer naar je lijstje kijkt zie ik maar weer papst x op x zeer weinig dba en een goeie flow nee het is geen delta fan nee

maar als je je inkoop aktie door krijgt ik wil ook wel een 80 mm vantec ik heb al veel soorten en merken getest tot nu toe is papst daar het beste uit de test gekomen .
maar het is altijd mogenlijk dat er beter is vandaar dat ik wel effe wil testen mijn kennis nog meer vergroten.

Verwijderd

YS-tech is ook klasse. Ze hebben 80mm fans 18.5/20 dB met 26.2/27.2 CFM resp. FD1281252S-1A / FD1281252B-2A
http://www.ystech.com.tw/FanHtml/FD8125.htm

Heb je wat meer airflow en nog steeds weinig dB.

• snooze
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-07-2025

snooze

kinda busy atm.

als ik jouw was zou ik die kap boven rad eraf halen en er 2 of 3 12 cm fans opzetten op 7 volt

weet iemand nog een leuke signature?

Verwijderd

Topicstarter
hmmm, vind ik niet zo mooi eruit zien :p

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2002 14:27 . Reden: typo ]

Verwijderd

Lawaai ? moet je naar mijn systeem luisteren ;)
ik schat een Db of 50-60
ik hoor zelf de TV niet omdat het in de woonkamer is ;)

ik wil ook waterkoeling denk ik..

• Steve

Steve

Krokodil \o/

50-60 dB? Dat is wel héél erg luid, zeker als je bedenkt dat elke 3 dB een verdubbeling is van het geluidsniveau. Anyway, wat dacht je van een paar fans vervangen?

• GF
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-12-2025

GF

Ik zou zoals alzovaak gezegd is die fans vervangen door Papst 8412 NGL 8cm en dan kan je ze nog volopen zetten ook want zelfs dan hoor ik ze bijna niet. Heb er van het weekend nog 2 in m'n voeding gebouwd en het resultaat mag er wezen. Ultra stil :p

Dat kan je dan ook nog voor die andere 3 doen en je zal wel aardig wat verschil horen :p
Pagina: 1