Toon posts:

[Alg]Maak van je hobby niet je werk

Pagina: 1
Acties:
  • 513 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Sinds een zeer lange tijd (sinds ik een jaar of 8 ben), heb ik een hobby namelijk, je raad het al: Programmeren. 8)

Op basis van deze hobby wist ik ruim een jaar geleden aan een fulltime contract te komen bij een Softwarebakker. Ik vond het schitterend maar na verloop van tijd begon dat programmeren de hele dag me behoorlijk de keel uit te hangen. Na de zes maanden die het contract duurde kon ik ook nog stage lopen voor mijn opleiding bij dezelfde softwarebakker, toen ik mijn stage had afgerond was voor mij de lol er helemaal vanaf. Ik had het helemaal gehad met dat programmeren.

Nu ik sinds de zomer intensiever met mijn studie bezig ben en daarom minder aan beroepsmatig programmeren toekom, begint de interesse in het programmeren weer helemaal terug te komen.

Eén ding weet ik zeker. Programmeren is mijn hobby maar mijn baan moet duidelijk iets veel vervelenders zijn.

Meer mensen met deze ervaring?

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:37

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik begin het ook een beetje te 'ontdekken' en waar ik altijd erg gefrustreerd van raak is als het niet wil lukken... Dus mijn werk ervan maken zou echt niet goed voor me zijn :)

>> SG ?

[ Voor 78% gewijzigd door Sport_Life op 30-12-2002 01:14 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1 | Stevens Super Flight '25

Verwijderd

Euhh wat heeft goed proggen met het issue van de topic starter te maken ??

Ik heb van mijn hobby mijn werk gemaakt en kan er goed van leven en met veel plezier. Bij proggen lijkt mij 1 van de dingen die lastig zijn dat je binnen een bepaald kader je werk moet doen en niet de vrijheid hebt die je prive hebt. Dat kan erg lastig zijn.

Het is niet altijd belangrijk te weten wat je wel wilt, maar ook wat je neit wilt. Je hebt nu deze ervaring en doet dat geen 2e keer

Geluk

• Marc
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-12-2021
Kjoe: geen ervaring maar ik kan me dr wel wat bij voorstellen :)
zelf programmeer ik ook graag als ik het een paar maanden contstant doe word ik het ook even zat. en als je dat als werk hebt kan je natuurlijk nooit even stoppen :)

Verwijderd

Klinkt als een typish gevalletje sleur, als ik langere tijd bij een klant zit heb ik daar ook wel es last van moment dat je dan bij 'n nieuwe klant binnen stapt en in 'n compleet andere omgeving terecht kom is de zin spontaan weer terug. Is detachering nix voor je anders? (goed ook niet de meest briljante tak van de branche om momenteel in te zitten maar hey beats straatkranten verkopen toch?)

Verwijderd

Ik ken het gevoel. Ik doe een programmeer-opleiding en heb nu een half jaar stage moeten lopen. Ik heb nu echt even helemaal genoeg van programmeren.

Gelukkig heb ik een vaste baan bij mijn stagebedrijf aangeboden gekregen waarbij ik gevarieerde werkzaamheden heb: veel systeem- en netwerkbeheer, webdesign- en scripting, marketing, ook programmeren enz. Ik denk en hoop dat dat veel beter gaat bevallen.

Verwijderd

Topicstarter
Nou, het is niet dat ik mezelf als probleem mens beschouw. Het is enkel dat ik tot het besef kom dat het mij niet vrolijker maakt om de hele dag hetgene te doen wat ik in mijn vrije tijd ook al deed.

Verder heb ik, gezien mijn huidige studierichting, toch genoeg perspectieven om in andere richtingen te werken.

• Marc
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-12-2021
Verwijderd schreef op 30 December 2002 @ 01:13:
Ik ken het gevoel. Ik doe een programmeer-opleiding en heb nu een half jaar stage moeten lopen. Ik heb nu echt even helemaal genoeg van programmeren.

Gelukkig heb ik een vaste baan bij mijn stagebedrijf aangeboden gekregen waarbij ik gevarieerde werkzaamheden heb: veel systeem- en netwerkbeheer, webdesign- en scripting, marketing, ook programmeren enz. Ik denk en hoop dat dat veel beter gaat bevallen.
idd, variati is het beste. ik bedoel, alles gaat na een poosje wel vervelen (ok behalve eten, neuken en jongere familieleden irriteren)

Verwijderd

ik ben niet jaloers op programmeurs en neem, mits ze goed werk afleveren, mijn petje voor ze af. Het lijkt mij heel saai werk en kan me voorstellen dat in een bedrijfsomgeving dat snel saai wordt. (ik kan, en ik wil niet proggen.....)

Als je andere pijlen op je boog hebt; zoek iets uit waar je goed in bent en wat je leuk vind.

Verwijderd

"idd, variati is het beste. ik bedoel, alles gaat na een poosje wel vervelen (ok behalve eten, neuken en jongere familieleden irriteren)"

_/-\o_

• Grum
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik heb zelf ook van m'n hobby m'n werk gemaakt. Fijn proggen.

Hobby:
Altijd maar proggen, nieuwe dingen proberen, dingen maken in talen waar de talen niet voor zijn :P. Gewoon leuk.

Baan 1:
Leuk tot je in een sleur komt van steeds maar dezelfde dingen maken. Nu doe je dat wel op zoveel verschillende mogelijke manieren als je kan bedenken maar ooit komt dat tot een einde. (Daarnaast matig salaris :P)

Conclusie: Baan wissel tijd.
Reden: lack'o'uitdaging en stilstaande ontwikkeling van je progkunsten. (Salaris :? :P)

Baan 2:
Leuk, nieuw, uitdagend (en lekker salaris). Tot je geen tijd meer hebt om degelijke code af te leveren voor naderende deadlines, je een jaar lang meer dan 240 uur per maand draait, nooit meer tevreden bent over wat je maakt omdat je weet dat je het veel beter met iets meer tijd. (Dit tevens ook bewezen hebt)

Dan begint het simpel: Geen zin meer om te coden in je vrije tijd (welke ?).
Vervolgens komen er allerlei dingen extra bij die je leven vol maken waar eerst een leegte was (ma met hartinfarct in het ziekenhuis etc etc etc) en ben je er niet meer met je kop bij op werk.

Coden gaat niet meer zoals jij wil, langzaam begin je te denken over wat je wel wil.

Gevolg: ontslag dus baanwissel.

Wat ben ik nu ? ... nix met pc's :) ... een Student Air Traffic Controller (Luchtverkeersleider die halverwege z'n opleidingstrajectje is :P)

Aan te raden? .. ja, pc's zijn evil (dit omdat ze naast je tijd ook je sociale leven meepikken als die beesten op internet kunnen).

One happy switcher :P

PS: dit verklaart ook meteen mijn ondertitel/sig voor diegene die het zich ooit heeft afgevraagd)

[ Voor 6% gewijzigd door Grum op 30-12-2002 07:22 ]

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:24

Croga

The Unreasonable Man

heh... Ik heb ook van mijn hobby mijn werk gemaakt.... althans.....

Ik heb een opleiding tot "programmeur" gedaan... Helaas was er in die tijd geen bal te doen als programmeur, dus ben ik maar computers gaan verkopen.....

Dat heb ik zo'n jaartje of 5 à 6 aan gekeken, en toen was ik het toch wel weer behoorlijk zat.... iedere keer maar brandjes blussen van leveranciers die te laat waren.... Niet echt leuk..... Dus heb ik maar een wat modernere programmeer cursus gedaan, en ben in de "consultancy" gegaan.... Eerst twee programmeer opdrachten gedaan, en daarna volledige trajecten gaan doen: Definitie studie, functioneel ontwerp, technisch ontwerp, bouwen, opleiden, nazorg.....

Ik zou zeker niet meer "programmeur" kunnen worden, aangezien dat nauwelijks afwisseling geeft. Maar programmeren is wel nog inherent onderdeel van mijn werk, en ik doe het nog altijd met plezier.

Inderdaad Grum, computers slokken een groot deel van je "leven" op. Maar in mijn vrije tijd houd ik me ondertussen met hele andere zaken rond computers bezig dan tijdens mijn werk... En daarom houd ik zo van "computers" er is heel veel me te beleven....
En coden stinkt alleen als je het slecht doet :p ;)

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Mwah.. ik vond proggen altijd wel leuk, en doe het nu ook op m'n werk. Ik doe het alleen niet 100%. Ik moet ook m'n eigen dingen ontwerpen, bij klanten langs om te 'vliegende-helpdesken', vergaderen (discussieren met andere ontwikkelaars :), altijd erg leuk).

De aansturing is vrij los bij ons, als ik zelf een (volgens mij) goed idee heb, dan doe ik dat gewoon. Als de klant er maar goed z'n werk mee kan doen. Je moet bij ons dus goed weten wat de klant wil, en daarvoor moet je er dus regelmatig even langs gaan. Dat houdt 't allemaal lekker afwisselend dus. :)

Siditamentis astuentis pactum.

Verwijderd

Varienaja schreef op 30 December 2002 @ 08:13:
Mwah.. ik vond proggen altijd wel leuk, en doe het nu ook op m'n werk. Ik doe het alleen niet 100%. Ik moet ook m'n eigen dingen ontwerpen, bij klanten langs om te 'vliegende-helpdesken', vergaderen (discussieren met andere ontwikkelaars :), altijd erg leuk).

De aansturing is vrij los bij ons, als ik zelf een (volgens mij) goed idee heb, dan doe ik dat gewoon. Als de klant er maar goed z'n werk mee kan doen. Je moet bij ons dus goed weten wat de klant wil, en daarvoor moet je er dus regelmatig even langs gaan. Dat houdt 't allemaal lekker afwisselend dus. :)
Doordat jij bij het hele project betrokken bent en dus niet alleen het programmeren, zit de variatie voldoende ingebakken en geeft bovendien veel meer bevrediging, het wordt iets waar je trots op kunt zijn

Niets met proggen te maken maar wel met topic, ik ben gediplomeerd-rijkserkend karateleraar maar zou niet van die hobby een beroep willen maken omdat ik niet 70% van de tijd met "conditie" klanten wil werken maar met mensen die wat willen leren( en dus ook niet pingpongen zonder badje)

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Ik dacht van mijn hobby mijn werk te maken. Vol overgave aan een automatiseringsopleiding begonnen. Echter dezelfde evaring. Als hobby leuk, maar als werk? En je hebt geen hobby meer!

Opleiding wel afgemaakt, maar daarna een andere studie gedaan (maatschappelijk werkerende) en nu beleidsmedewerker volksgezondheid spelen! (goed salaris) En PC? Gewoon weer een leuke hobby, maar meer niet! (wel verrekte handig dat je meer dan gemiddeld weet van automatisering, komt volgens mij in elk werk terug).

Nee, als je van je hobby je werkt maakt, heb je geen hobbies meer.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Verwijderd

hee... dat herken ik :) 'k ben nu bijna klaar met m'n informatica stage, en ik ben blij als ik weer naar school mag! programmeren zal ik altijd wel leuk blijven vinden... maar programmeren als hobby is gewoon zooo anders als programmeren voor je werk; ik zie er nu al tegen op

• EfBe
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Als het je hobby is, ben je niet op een professioneel level ermee bezig, maar op een hobby-niveau. Dat niet alleen in dat niet alles hoeft en moet maar ook dat je zelf bepaalt wat je doet en bouwt en niet een ander, je werkt veelal gewoon vanuit je blote hoofd en niet met een ontwerp etc.

Wanneer je professioneel ermee bezig gaat, is juist die professionaliteit die ervoor zorgt dat het geen hobby meer is, en dat is maar goed ook. Echter, je moet wel van het vak houden om het professioneel te kunnen beoefenen, en niet vanuit een hobby-perspectief ernaar kijken. Professionele IT is geen amateurswerk en ook geen hobbywerk.

Ik denk dat je er goed aan doet jezelf aan een analyse te onderwerpen of je wel dermate veel van het vak houdt dat je het professioneel wilt beoefenen? Ik programmeer de gehele dag door, gewoon omdat ik het een bereleuk vak vindt en er professioneel mee bezig zijn een van de dingen is die ik een must vind, dus voor mij is dat geen opgave. Als dat voor jou ook niet blijkt (je werk daar kan best dermate vervelend zijn geweest dat je daar juist een hekel aan hebt gekregen, niet aan prof. programmeren an sig), dan is er niets aan de hand. Blijkt het voor jou niet meer dan een hobby te zijn, hou het dan mooi een hobby en kijk uit naar een vakgebied waarbij je wel van het vak houdt en je het professioneel kunt beoefenen.

ps: ik vond mn beide stages en mn afstudeerproject op de HIO ook erg klote, ik haatte databases en alles wat erbij komt kijken. Nu doe ik niets anders en ik vind het geweldig. Baseer je niet op wat losse ervaringen, want veelal zijn bedrijven ook niets anders dan een verzameling amateurs en prutsen ze maar wat, en als 'schoolverlater' heb je het dan knap lastig als je is geleerd methodieken te gebruiken terwijl je daar continu te horen krijgt (ik noem maar wat) dat je die dingen zo snel mogelijk moet vergeten want 'daar heb je toch niets aan'. :)

[ Voor 17% gewijzigd door EfBe op 30-12-2002 10:58 ]

Creator of: LLBLGen Pro | Camera mods for games
Photography portfolio: https://fransbouma.com

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

Ik ben zelf ook een rasechte vakgek en ben mijn opleiding ook gaan doen ter ondersteuning van mijn hobby. Ik heb afgelopen jaar fulltime gewerkt voor de RuG, heb daarvoor mijn afstudeerstage daar gedaan + parttime gewerkt als programmeur en mijn grote stage daar gedaan.

Ik moet toegeven dat het niet altijd even leuk is geweest. Vooral als er een lading druk op staat dan gaat de lol er echt af en heb je niet de tijd en de lol om er iets moois van te maken.

Ik heb nu afgelopen 1/2 jaar thuis gezeten ivm een depressie en contract dat verlopen was en verplichte vakantie dagen die ik nog moest opnemen, maar ik ga vrijdag daar weer beginnen: parttime! Zodoende heb ik genoeg tijd om mijn opleiding af te ronden, veel met zelfstudie bezig te gaan en vooral tijd voor jezelf hebben. En verder een tip voor iedereen: neem nooit je werk mee naar huis (deed ik wel, werkte er altijd aan door).

[ Voor 5% gewijzigd door Alarmnummer op 30-12-2002 10:59 ]

• Expander
  • Niet online
Als je programmeren minder leuk vindt, moet je een Informatica-opleiding doen die wat minder technisch is. Bedrijfskundige Informatica zoals ik doe bijvoorbeeld. Moet je natuurlijk wel beetje sociaal zijn en je in bedrijven interesseren..

Expanding the inexpandable

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Expander schreef op 30 december 2002 @ 10:59:
Als je programmeren minder leuk vindt, moet je een Informatica-opleiding doen die wat minder technisch is. Bedrijfskundige Informatica zoals ik doe bijvoorbeeld. Moet je natuurlijk wel beetje sociaal zijn en je in bedrijven interesseren..
Programmeren is spelen met lego voor volwassenen.

grootste voordelen:
-steentjes raken niet op
-je kan zelf nieuwe steentjes bedenken! ;)

• EfBe
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Alarmnummer schreef op 30 December 2002 @ 10:57:
offtopic:
Ik heb nu afgelopen 1/2 jaar thuis gezeten ivm een depressie en contract dat verlopen was en verplichte vakantie dagen die ik nog moest opnemen, maar ik ga vrijdag daar weer beginnen: parttime! Zodoende heb ik genoeg tijd om mijn opleiding af te ronden, veel met zelfstudie bezig te gaan en vooral tijd voor jezelf hebben.
offtopic:
klote voor je zeg! Wel mooi dat je er weer bovenop komt en de draad weer opgepakt hebt! Sterkte :)

Otis

Creator of: LLBLGen Pro | Camera mods for games
Photography portfolio: https://fransbouma.com

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

EfBe schreef op 30 December 2002 @ 11:00:
[...]

offtopic:
klote voor je zeg! Wel mooi dat je er weer bovenop komt en de draad weer opgepakt hebt! Sterkte :)

Otis
Thanx :) Het was al iets wat een jaar of 5 aansleepte. Maar ik voel me nu beter dan ik me de afgelopen 5 jaar heb gevoeld :)

• bazzs2001
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-06 11:18

bazzs2001

je moet knagen wat lekker is

ik loop nu ook stage en ben de laatste tijd bijna alleen nog bezig geweest met programmeren daar en nu heb ik verder totaal geen inspiratie om dat in mijn vrije tijd ook te doen MAAR ik heb wel veel plezier in mijn werk, is dat niet net zo belangrijk?

Constant programmeren gaat natuurlijk vervelen (op werk dus als hobby hoeft dat niet omdat je gewoon kan stoppen als je geen zin meer hebt).

Dus een variatie op wat Cyberpope zei:
Als je van je hobby je werk maakt is het geen hobby meer.

groeten

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Ik denk dat het ook erg belangrijk is dat je blijft doorleren. Anders kom je volgens mij veel sneller in een sleur te zitten. Ik ben veel met ontwerpen bezig en vind het zeer aangenaam ;) om op andere en nieuwere manieren zaken te structureren.

Verder blijf ik naast mijn werk altijd werken aan mijn razend interessante thuis projecten (die nooit afkomen :P ) om allerlei nieuwe technieken toe te passen.

• jurri@n
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:02
He, dat ken ik ook! Eerst zat ik ook altijd achter de PC... studeer ook informatica, dus op school ook veel achter de PC.. Maar nu ik op stage zit en verplicht de hele dag achter een scherm zit, kom ik thuis bijna niet meer achter de pc...

vroeger kon je er bij mij op rekenen dat je binnen 24 uur antwoord had op je email.. komt nu voor dat ik 3 dagen m'n mail niet lees...

Heb gelukkig wel een andere hobby gevonden :)

Verwijderd

Alarmnummer schreef op 30 december 2002 @ 11:00:
[...]

Programmeren is spelen met lego voor volwassenen.

grootste voordelen:
-steentjes raken niet op
-je kan zelf nieuwe steentjes bedenken! ;)
Wat een geweldige kijk op programmeren :) Deze komt in mijn standaard antwoorden boekje voor antwoorden op vragen van leken waarom je het leuk vind om te programmeren :D

Ik heb zelf net een 6 maanden lange afstudeerstage achter de rug. Het was "uiteraard" een programmeer opdracht. Het was een leuke opdracht, maar ook heb ik wel eens gedacht van 'gatver nu ff geen zin hoor'. Maar ik ging wel elke dag met plezier erheen, omdat ik namelijk ook erg leuke collegea had.

Van je hobby je werk maken vind ik niet helemaal kloppen. Zoals al hier is aangegeven is het als hobby op een ander niveau (doen wat je leuk vind en geen stapels rapporten, en niet in opdracht van programmeren of steeds hetzelfde) dat maakt het toch anders dan programmeren als werk (professionele houding, doen wat de baas zegt, etc).

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-08 21:44

MBV

Ik denk dat het idd fout is om als enige bezigheid programmeren te hebben, en dan bedoel ik het nog los van RSI. ALs je op je werk alleen maar programmeert, en thuis ook weinig anders doet, wordt je denk ik helemaal gek. Ik heb ook nog andere hobby's (pianospelen, lezen, films kijken etc.) zodat ik soieso afwisseling heb.
En je kan best een technische studie doen (TI aan THRijswijk) en toch nog afwisseling genoeg hebben. BIjvoorbeeld door het hele traject te doen (ontwikkeling erbij), of na verloop van tijd door cursussen andere dingen gaan doen. Het schijnt zo te zijn dat je na 4 jaar meestal iets doet waar je niet voor bent opgeleid.
Het sleutelwoord lijkt afwisseling te zijn.

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:50
Tja, van je hobby je werk maken....
Ik interesseerde mij vroeger al wel in pc's, maar voor ik aan m'n opleiding informatica begon, had ik nog geen letter geprogrammeerd. Tijdens m'n opleiding heeft de 'microbe' me te pakken gekregen. In het eerste jaar kocht ik al bepaalde boeken die ik in het 2de jaar nodig ging hebben en begon ik die stof zelf te leren, ik kon het niet vlug genoeg kunnen/kennen.
Ik progde veel, en vond het leuk, en ik heb er dan ook m'n werk van gemaakt.
Het is, zoals EfBe zegt, dan wel de bedoeling dat je het professioneel aanpakt, en er niet meer vanuit een hobby-perspectief naar kijkt. Het hobby'en is misschien wel leuker, omdat je dan zelf over alles beslist: jij beslist wat je gaat maken, hoe je dat gaat maken, met welke taal je dat gaat maken, en hoe lang je erover gaat doen. Als je eens geen zin hebt, dan laat je het gewoon liggen. Op professioneel niveau kan dat niet. Je moet je aan analyses houden, je helpt mee aan analyses (wat ik wel zeer leuk vind), en je ontwikkelt in een team.

Ook nu nog is mijn wil/gedrevenheid om nieuwe dingen aan te leren zeer groot, en spendeer ik nog heel wat uurtjes aan het lezen van bepaalde boeken, artikelen, ...

Maar, als je van je hobby je beroep kunt maken, is het gewoon zeer belangrijk dat je nog andere hobby's hebt. Anders ben je op de een of andere manier altijd met je werk bezig, en dat is niet gezond. Je moet gewoon tijd vrij maken voor nog andere dingen, en zorgen dat je nog een sociaal leven overhoudt. Anders wordt je gek.

https://fgheysels.github.io/

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:59

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Hier de ervaringen van een COBOL dinosaurus:

Op de middelbare school begonnen met hobby programmeren, daarna gestudeerd (farmacie, niet afgemaakt). Na wat ongeschoold werk een cursus programmeren geritseld. Net toen ik bijna klaar was, ging automatiserend Nederland onderuit (oktober 1991). Na veel zoeken in augustus 1993 een baan gevonden als programmeur en daar kon ik lekker uitgroeien. Nu programmeer ik in verschillende talen (goed voor de afwisseling) en hobby daarnaast nog met wat andere dingetjes op de AS/400 (of iseries zoals IBM wil dat we het nu noemen ;) ). Kortom, ik heb van m'n hobby (noodgedwongen) mijn beroep gemaakt en het bevalt me uitstekend.

offtopic:
Ik denk eigenlijk dat dit draadje niet hier in Programming & Webscripting thuishoort :( maar in een General Chat forum. Ik hoop dat het niet verplaatst wordt naar HK want dan kan ik er niet meer bij.

[ Voor 16% gewijzigd door Freee!! op 30-12-2002 11:53 ]

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:50
Mr. Liu schreef op 30 December 2002 @ 11:49:

offtopic:
Ik denk eigenlijk dat dit draadje niet hier in Programming & Webscripting thuishoort :( maar in een General Chat forum. Ik hoop dat het niet verplaatst wordt naar HK want dan kan ik er niet meer bij.

Ik (en niet alleen ik) vind het hier wel goed staan. Hier zitten tenslotte de mensen die zich met programmeren bezig houden. In SG oid zal de thread gauw verzanden denk ik.

https://fgheysels.github.io/

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:59

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

whoami schreef op 30 December 2002 @ 11:56:
[...]
Ik (en niet alleen ik) vind het hier wel goed staan. Hier zitten tenslotte de mensen die zich met programmeren bezig houden. In SG oid zal de thread gauw verzanden denk ik.
Ik heb er zelf ook totaal geen problemen mee dat het hier staat, het was meer een algemene opmerking refererend aan policies e.d.

Maar goed :X

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• Nielsz
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Ik ben net een maandje overgestapt van hobby -> werk.
Ik programmeer nu bewust thuis niet meer. Dat heeft twee redenen:
a) Verzadiging. Ik denk altijd maar dat je maar een x aantal uren programmeren leuk kan vinden. En dan moet ik die niet gaan verprutsen ;)
b) Tijd. Ik maak al lange dagen genoeg, tot rust komen is ook iets moois. En real life is ook erg fijn :Y)

Verwijderd

Ik merk het nu zelf ook... ik ben nu bezig om een intranet te ontwikkelen.. het is leuk om dingen te bedebken maar waar het 90% van de tijd op neer komt is toch weer de interface bouwen van insert update en delete...

Half jaar geleden maakte ik nog wel wat thuis maar die 'lol' is inderdaad een stuk minder geworden.

• Stacium
  • Niet online

Stacium

Perfect Molecular Chaos

jup merk het ook

ik doe nu als bijbaantje het ontwikkelen van een soort groupware in php, ong 1a2 dagen per week maar ik zou het nooit fulltime willen doen, de lol zou er snel af zijn

It seemed like a good idea at the time

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-08 19:49

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Hier nog een lichtelijke vak idioot.
Ben op m'n achtste begonnen met computers... computers/programmeren is altijd m'n grootste hobby geweest.. Informatica gedaan, diploma('s) gehaald, en tegenwoordig een baan als software ontwikkelaar. Mij bevalt het prima.. tuurlijk zit ik nu thuis veel minder te programmeren (zeker als het druk is op m'n werk zoals nu....) maar zo af en toe ff wat voor jezelf programmeren wat niks met je werk te maken heeft (LCDinf ;) ) kan ook al ontspannend zijn.
Zolang je zelf maar een goede scheiding houd tussen werk en prive. Je ziet mij dus ook niet zomaar thuis wat dingen uitzoeken voor m'n werk. En bij mij scheelt het ook nog dat ik een hopo vrienden heb die helemaal niks met computers hebben.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• Nielsz
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Zodra ik m'n PC uitdoe op m'n werk denk ik er niet meer aan, dat is ook een voordeel imo. Ik ben geen 'nerd' (meer) die de hele dag algoritmes ligt te bedenken.

Ik ben gisteren thuis nog wel ff bezig geweest maar dat was voor m'n prive site :)

Verwijderd

Herkenning...
Cyberpope schreef op 30 December 2002 @ 08:48:
Nee, als je van je hobby je werkt maakt, heb je geen hobbies meer.
Dat is dus absoluut waar...Ben helaas nog een beetje aan het zoeken naar een echt leuke nieuwe hobby, zoals programmeren dat vroeger was...

• wustenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-08 17:31
Nielsz schreef op 31 December 2002 @ 16:23:
Zodra ik m'n PC uitdoe op m'n werk denk ik er niet meer aan, dat is ook een voordeel imo. Ik ben geen 'nerd' (meer) die de hele dag algoritmes ligt te bedenken.

Ik ben gisteren thuis nog wel ff bezig geweest maar dat was voor m'n prive site :)
Ik ben bijna 24 uur per dag bezig met programmeren, zelfs 's nachts in m'n droom ben ik bezig met het ontwikkelen van allerlei applicaties. Ik moet binnenkort even zwaar op m'n bek gaan om er achter te komen dat er nog iets anders is. Ik ben een jaar of 10 geleden begonnen met pc's omdat ik dat ding gewoon onder controle wil krijgen. Maar nu is het zo dat ik privé geen tijd meer heb om aan m'n eigen projectjes te werken en dat vind ik jammer. Ik heb zoveel ideeën en zo weinig tijd, en dan zijn het nog geen eens alleen ideeën op programmeer vlak. Eerst was het een hobby en kon ik er mee stoppen wanneer ik wil maar doordat ik steeds meer te maken krijg met deadlines en met serieuze zaken slokt het mij bijna helemaal op. Moet na de vakantie beginnen aan een opdracht om een compleet unix systeem te vervangen door een php/mysql based oplossing om een bedrijf te automatiseren. Vind ik heel gaaf omdat ik dan laat zien dat je ook met open-source producten een heel bedrijf kan laten draaien (alles wordt zometeen afhankelijk daar wat ik voor hun ga bouwen). Maar ik moet een met een half jaar gerealiseerd hebben, en dat vind ik wat minder omdat ik het idee/gevoel heb dat ik het systeem niet optimaal kan maken, dus denk ik dat ik zometeen hele lange dagen ga maken waar ik alleen wat vrije tijd voor terugkrijg (die ik toch niet kan opnemen :P).

Ik ben inmiddels ook aan het nadenken over een ander vak, puur alleen zodat ik mijn eigen projecten weer kan oppakken en eindelijk een keer kan afronden. Maar ja, de tijd zal het leren ...

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:56

Tomatoman

Fulltime prutser

Tijdens mijn HTS-opleiding Technische Natuurkunde liep ik stage bij een softwarebedrijf. Opdracht: een flinke applicatie voor het beheer van een workflow managementsysteem schrijven. We schreven die applicatie met z'n drieën: een kerel van 30 of zo, een bijzonder burgelijke man van 34 en ikzelf (toen 23 of zo). Bij dat bedrijf werkten en stuk of 50 mensen (voornamelijk programmeurs) en de gemiddelde leeftijd lag rond de 30, heel jong dus.

Omdat het einde van mijn studie in zicht kwam, liep ik in die tijd veel te denken over mijn toekomst. Werken in een technische richting (natuurkunde), werken als programmeur, doorstuderen? Op een dag drong er iets tot mij door waardoor ik ineens één van die drie keuzes liet afvallen. Die burgelijke collega van 34 was dan wel een prima vent, maar iedereen keek naar hem en sprak over hem alsof hij een ouwe lul was. Ik realiseerde mij ineens dat als ik zelf 10 jaar ouder zou zijn, de mensen net zo naar mijn zouden kunnen kijken. 10 jaar werken en dan al aangekeken worden alsof je te oud wordt voor je werk? En dan zou ik nog 30 jaar carrière voor de boeg hebben! Dat leek mij een nogal slecht vooruitzicht en mede daarom heb ik besloten niet als een programmeur aan het werk te gaan.

Overigens ben ik daarna gaan doorstuderen (bedrijfskunde) en werk ik inmiddels als projectleider bij een grote multinational. Mijn vakgebied: maintenance van zogeheten 'bijzondere projecten'. Daaronder vallen veel trainings- en simulatiesystemen voor defensie, waaronder levensecht gebouwde Leopard tanksimulators. Dat soort systemen zit barstensvol exotische software, waaraan engineers regelmatig moeten proggen. Via een soort U-bocht heb ik in mijn werk nu dus toch weer met programmeurs te maken, met het verschil dat ik het nu niet meer zelf doe, maar daar engineers voor inhuur.

Waarom dit hele verhaal :O? Misschien ben jij over tien jaar wel die ouwe programmeur! Lijkt me niet dat dat de bedoeling is, maar dit is wel het juiste moment om erover na te denken. Hoe voorkom jij dat je over tien jaar afgeschreven bent? Succes met kiezen :)

[ Voor 8% gewijzigd door Tomatoman op 02-01-2003 16:12 ]

Een goede grap mag vrienden kosten.

Pagina: 1