Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[el] Analog VU Meter op LPT

Pagina: 1
Acties:

• Kr3Kr
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-11 18:29

Kr3Kr

Melpomene

Topicstarter
Owk, dit word leuk :P
Ik wil voor een home entertainment PCtje een ouderwetse, analoge VU meter [met zo'n wijzertje] op de printerpoort aansluiten, zodat ie als winamp vis kan gaan werken. :*) Ik wil m dus niet analoog op de audio uit aansluiten. Dit moet digitaal. [kan ik m later ook als cpu-usage meter gebruiken] Programma's die ik ga gebruiken zijn DiscoLitez en LedMeter.
voor een ledmeter is dit het normale schema:
Afbeeldingslocatie: http://www.phenomedia.nl/krekr/fotos/ledmeter.gif
dit ontwerp heb ik iets veranderd, zodat het voor mn VU meter moet gaan werken. volgens mij dus. mij vader zei al dat dit niet zou gaan werken, en dat ik iets met een condensatot moest doen.
PH34R MY 1337 P14N7 Skillz
Afbeeldingslocatie: http://www.phenomedia.nl/krekr/fotos/ledmetermy.gif
Het systeem is dus zo, dat hoe meer poorten op aan gaan, hoe meer volt er op de meter komt te staan, waardoor de wijzer uit gaat slaan. in mijn hoofd werkt het allemaal, maar ik ben bang dat dit in de praktijk niet werkt.
Nu is mijn vraag aan jullie dus: gaat dit werken, of moet er nog wat aan het schema gebeuren, of kan het gewoon in totaal niet? die voltages moeten dus bij elkaar op geteld worden...

misschien is het een optie om de software zo in te stellen dat ie niet een bar [|||||||--] maakt, maar per keer 1 ledje [------|--] aan doet, en dan elke uitgang een andere [lagere] weerstand te geven.

Alvast Hartelijk Bedankt! and srry bout the layout

Gregor van Egdom Krekr

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
IK denk niet dat het zo gaat werken. Kun je die VU meter niet gewoon aan je versterker hangen?

• enriqueeeee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-11 21:56

enriqueeeee

vanila coke kicks ass

http://casemods.pointofno...es/tutorial/schematic.gif

dan schakelaar tussen de voeding zetten !

Phreak schopt kont, Grrrrrene ook ;)

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-11 14:35

EXX

EXtended eXchange

Nee, dat gaat niet werken. Een VU is analoog, dus heb je een DAC nodig om de VU meter aan te sturen. De lijntjes die naar de weerstanden en LEDs gaan sluit je aan op de ingangen vd DAC, de uitgang kan dan op de VU meter.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• Kr3Kr

Kr3Kr

Melpomene

Topicstarter
owk, dus die eerste methode werkt niet. ik denk dat jullie niet helemaal snappen hoe die ledmeters werken. door die software gaat de printerpoort "analoge" dingen uitpoepen. [8 dingen die äan [1] of uit [0] kunnen.
misschien is het een optie om de software zo in te stellen dat ie niet een bar [|||||||--] maakt, maar per keer 1 ledje [------|--] aan doet, en dan elke uitgang een andere [lagere] weerstand te geven, en dat gewoon op de VU meter.
deze werkt toch wel neem in aan? en als je er een condensator parralel aan hangt loopt ie ook nog vloeiend.
toch? :P

Gregor van Egdom Krekr

• The Bad Seed
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:25

The Bad Seed

Chaotic since 1983

Volgens mij blijft de spanningsval constant of er nu 1 of 8 ledjes branden. Dan zou dit dus niet werken. Als de spanningsval niet constant is, dan zouden de ledjes feller gaan branden(en doorbranden) naarmate er meer aangaan, en dat gebeurt niet

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

• AFR
  • Niet online

AFR

Een printerpoort geeft inderdaad de signalen hoog en laag, maar niet elke printerpoort kan bij beide toestanden evenveel stroom leveren ("hoog" is vaak open-collector + pull-up, dus weinig stroom).

Het is daarom verstandig om een latch zoals de 74HC373 of 474 aan te sluiten op de parallelle poort. Door op elke uitgang van de latch een weerstand te hangen en de weerstanden aan een kant allemaal met elkaar te verbinen ontstaat een eenvoudige DA converter (zoals je oorspronkelijke idee, maar dan zonder diode en mèt buffer).

De relatie tussen de waarde op de parallelle poort en de resulterende uitgangsspannign kun je instellen door de juiste weerstandswaarden te kiezen. (bv. spanning lineair afhankelijk van het aantal pootjes dat hoog is, spanning linear afhankelijk van het nummer van dat ene pootje dat hoog is, etc, etc). Om schokken te voorkomen kun je evt een condensator toevoegen: hoe hoger de capaciteit, hoe vloeiender de beweging, maar ook hoe trager de reactie.

EDIT: Is het niet handiger om het signaal van de line-out af te tappen en dit via een eenvoudig (opamp)versterkertje gebruiken om de VU-meter aan te sturen? Heb je bovendien geen software en vrije LPT nodig...

[ Voor 11% gewijzigd door AFR op 30-12-2002 17:26 ]

Verwijderd

Op deze manier gebruik je je VU meter niet als voltmeter (want dat is het toch in feite) maar als amperemeter.
Als je dit aansluit zal er waarschijnlijk niets branden, omdat een voltmeter een hele hoge inwendige weerstand heeft en dus geen stroom doorlaat.

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-11 12:59

LauPro

Prof Mierenneuke®

AFR schreef op 30 December 2002 @ 17:23:EDIT: Is het niet handiger om het signaal van de line-out af te tappen en dit via een eenvoudig (opamp)versterkertje gebruiken om de VU-meter aan te sturen? Heb je bovendien geen software en vrije LPT nodig...
Ik geef toe dat ik ook wel is verkeerd lees ;) ... maar: HET MOET VIA EEN LPT-POORT OMDAT 'IE OOK WILT KUNNEN ZIEN HOEVEEL % PROC ER IN GEBRUIK IS!

Ik ken variabele weerstanden in de vorm van een chip. Misschien is dat wat? Je verhoogt de weerstand dmv (ik meen 8 pinnen) een signaal door te sturen en zo dus de (gebruikelijke) 255-stapjes te hebben.

En welke vu-meter ga je gebruiken?
Afbeeldingslocatie: http://www.nl.conradcom.de/IMS_Docs/32/32AD5A3C2AA1D40EE10000000A010251.JPG
Zoiets?

[ Voor 7% gewijzigd door LauPro op 30-12-2002 17:36 ]

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Verwijderd

Je kan ook ff kijken voor een geschikte D/A converter, je kan ook gewoon 1 of 2 lijntjes gebruiken uit je LPT en daar dan een digitaal signaal uit sturen. Of alle lijntjes gebruiken om een digitaal signaal uit te zenden. Die ledjes ertussen slaan dan wel nergens meer op.

Maar je zult in ieder geval een IC'tje moeten gebruiken

• Kr3Kr

Kr3Kr

Melpomene

Topicstarter
LauPro schreef op 30 December 2002 @ 17:31:
[...]
Ik geef toe dat ik ook wel is verkeerd lees ;) ... maar: HET MOET VIA EEN LPT-POORT OMDAT 'IE OOK WILT KUNNEN ZIEN HOEVEEL % PROC ER IN GEBRUIK IS!

Ik ken variabele weerstanden in de vorm van een chip. Misschien is dat wat? Je verhoogt de weerstand dmv (ik meen 8 pinnen) een signaal door te sturen en zo dus de (gebruikelijke) 255-stapjes te hebben.

En welke vu-meter ga je gebruiken?
[afbeelding]
Zoiets?
kijk jij snapt me...
alleen wil ik geen DAC gebruiken, alleen als alle andere dingen falen. dat het maar 8 stapjes is boeit niet.
werkt dit verhaal:
misschien is het een optie om de software zo in te stellen dat ie niet een bar [|||||||--] maakt, maar per keer 1 ledje [------|--] aan doet, en dan elke uitgang een andere [lagere] weerstand te geven, en dat gewoon op de VU meter.
nou echt niet? iedere keer krijgt ie een ander voltage toegestuurd, door de verschillende weerstanden. of ben ik nou gek?
ach boeie, ik probeer het morgen gewoon :+
en ik maak zo wel ff pix, het is er een uit een technics casette speler. lijkt wel op die pic.

[ Voor 7% gewijzigd door Kr3Kr op 30-12-2002 23:01 ]

Gregor van Egdom Krekr

• Banzi
  • Laatst online: 10-11 10:38
Kr3Kr schreef op 30 December 2002 @ 22:59:
werkt dit verhaal:

[...]

nou echt niet? iedere keer krijgt ie een ander voltage toegestuurd, door de verschillende weerstanden. of ben ik nou gek?
ach boeie, ik probeer het morgen gewoon :+
en ik maak zo wel ff pix, het is er een uit een technics casette speler. lijkt wel op die pic.
Tuurlijk werkt dat verhaal wel... Het principe van een voltmeter is dat de inwendige weerstand oneindig is, en er dus geen stroom door gaat lopen... Natuurlijk gaat dat in realiteit niet op, maar een lpt-poort zal nog wel genoeg vermogen moeten kunnen leveren voor een simpele voltmeter...

Je idee kan wel werken... Maar dan moet je werken met spanningsdelers. Een weerstand heeft geen zin... Het idee is dan ongeveer dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
uitgang1----D1----R1----+
uitgang2----D2----R2----+
uitgang3----D3----R3----+
uitgang4----D4----R4----+
uitgang5----D5----R5----+
uitgang6----D6----R6----+
uitgang7----D7----R7----+
uitgang8----D8----R8----+
grnd-----------+--Rc--+-+
               +--Mt--+

Hoop dat het een beetje duidelijke code wordt zo...
Het idee is elke keer dat er vanuit een uitgang eerst door een diode gegaan wordt (anders krijg je lekstromen naar de andere uitgangen). Dan gaat de stroom door diode Rx (waarbij x = 1 tot 8) en Rc (common weerstand). Over die common weerstand zet je de voltmeter (eventueel met nog meer weerstanden om tot het juiste bereik van de voltmeter te komen).
Door de diode moet je rekening houden met een spanningsval van 0,7V. Wat je uiteindelijk overhoudt is dus 4,3V wat elke uitgang uitspuugt...

Nu moet je je schaalverdeling kiezen... 8 standen... Bijvoorbeeld, 1%, 10%, 25%, 40%, 55%, 70%, 85%, 100%.

Als common weerstand neem je bijvoorbeeld 1KOhm. Als weerstand Rx (1 tot 8) moet je nu gaan rekenen... Stel je wilt 10% (van de 4,3V!), dan krijg je als Rx = (1 / 10%) * Rc, getalletjes invullen geeft: (1 / 0,1) *1000 = 10.000 = 10KOhm. Dit moet niet moeilijk zijn om verder te rekenen voor de verdere schaal die je wilt...

Nu de maximum stroom die gevraagd wordt van de lpt-poort... Ook niet geheel onbelangrijk... Je wilt vast ook een stand die 100% aangeeft (van 4,3V!). Dat zou betekenen dat je GEEN Rx hebt. Want dan komt de volledige spanning over Rc te staan. de stroom die er dan gaat lopen is V / (Rx + Rc), getalletjes invullen geeft: 4,3 / (0 + 1000) = 4,3 milliampere... Zul je zelf na moeten gaan of de lpt-poort dit kan leveren... Ook moet je het bereik van je voltmeter weten... Stel het is van 0 tot 1V. Dan moet je dus niet verder gaan dan 23% van 4,3V.

Ik heb geprobeerd het allemaal erg simpel neer te zetten maar nog wel de essentiele dingen te laten zien... Ook is het de bedoeling dat je nu zelf na gaat rekenen wat voor weerstanden je nodig hebt...

Veel suc6...

Ik zag, ik nam en ik kwam...

• Kr3Kr

Kr3Kr

Melpomene

Topicstarter
wow, dat ziet er ingewikkeld uit nu, ben ook een beetje moe. ik ga het morgen wel ff uitdenken :D
iig bedankt

Gregor van Egdom Krekr

Pagina: 1