Toon posts:

Geheugen maakt verschil

Pagina: 1
Acties:
  • 35 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Het antwoord van Balus C is mij werkelijk abracadabra. Omdat dit al de 3e keer is dat ik de TS hierop wijs: dicht. Geen idee wat dit met geheugen te maken heeft. Ook de al drie maal doorgelezen techspecs geven geen direct antwoord. Het kan berekend worden. Wie kan de oplossing geven op de vraag:

Voordat ik een geheugenmodule koop voor 1 van mijn oudere PC's ga ik bij jullie langs.

Het betreft een Gateway 450se met 128 MB geheugen en Windows XP Prof. OS Dit is dus wel het absolute minimum waar maar eens een extraatje bij moet. Het maximum is echter maar 384 MB. Nu wil ik proberen 256 MB erbij te kopen. Bij navraag geeft Gateway (natuurlijk) aan via speciaal ontworpen modules te werken. En wel http://www.geheugen.com/shopmodel2.asp?modelid=GAT023 Deze kost maar liefst per 128 MB € 60,- maal 2 is dus € 120,-

Tweakersgeheugenshop zou goedkoper uit zijn met DP133-064323I Dane-Elec 256 MB DIMM PC133 32MX8 CL3 € 42,- . Dat scheelt nogal. Kan ik dit laatste doen of loopt mijn oude Gateway dan te veel risico's.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:43

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 29 december 2002 @ 23:43:
Het antwoord van Balus C is mij werkelijk abracadabra. Omdat dit al de 3e keer is dat ik de TS hierop wijs: dicht. Geen idee wat dit met geheugen te maken heeft. Ook de al drie maal doorgelezen techspecs geven geen direct antwoord. Het kan berekend worden. Wie kan de oplossing geven op de vraag:

Voordat ik een geheugenmodule koop voor 1 van mijn oudere PC's ga ik bij jullie langs.

Het betreft een Gateway 450se met 128 MB geheugen en Windows XP Prof. OS Dit is dus wel het absolute minimum waar maar eens een extraatje bij moet. Het maximum is echter maar 384 MB. Nu wil ik proberen 256 MB erbij te kopen. Bij navraag geeft Gateway (natuurlijk) aan via speciaal ontworpen modules te werken. En wel http://www.geheugen.com/shopmodel2.asp?modelid=GAT023 Deze kost maar liefst per 128 MB € 60,- maal 2 is dus € 120,-

Tweakersgeheugenshop zou goedkoper uit zijn met DP133-064323I Dane-Elec 256 MB DIMM PC133 32MX8 CL3 € 42,- . Dat scheelt nogal. Kan ik dit laatste doen of loopt mijn oude Gateway dan te veel risico's.
Begin maar eens met uit te zoeken welk mobo in die Gateway zit :Z

Maar ik geef je grote kans dat het niet gaat werken- die Dane-Elec heeft 32M chips, en Intel chipsets kunnen daar sowieso niet mee overweg. Misschien dat je een ander type chipset hebt, maar dat kunnen wij niet ruiken. Post dus meer info, of je topic gaat weer dicht, vrees ik...

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Ik geef graag alle info, maar welke. Moederboord is een intel P-3 933, 133 Mhz Mhz. Brengt jullie dat verder? 256 kb ECC synchronius ATC

(Gelijk hebben en gelijk krijgen is 2. Ik vraag niet om een gelijk maar om advies. Als tie weer dicht gaat, bestel ik het wel via Gateway. Kost wat meer, maar weet is zeker dat het goed is.)

• frapex
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-08 20:45

frapex

got r00t

als het een 133 mhz fsb is, heb je grote kans dat het geen BX chipset is... (VIA denk ik) dan werken die 32M modules van dane-elec ook waarschijnlijk wel.

owja, en die maximums moet je niet al te serieus nemen, mijn mobo zou ook max 512MB opkunnen, kheb dr toch echt 740MB in

[ Voor 29% gewijzigd door frapex op 30-12-2002 00:18 ]

Asus A7N8X-X, AMD XP2400+, 2.5GB Infineon+Samsung DDR333, Radeon x1600 Pro, 2x Fujitsu MAP3735NC 10Krpm SCSI 73GB, Seagate Medalist 17.2GB, LiteOn DVD 16x48x, LiteOn 48x12x48, Promise UDMA100/TX2, Adaptec 2110S Ultra3, 2x EIZO FlexScan (F931 & F930)

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:07

The Third Man

The Third Jellyfish

Verwijderd schreef op 29 december 2002 @ 23:43:

Ik zal je het even duidelijk uitleggen voordat die arme BalusC een hartaanval krijgt omdat jij gewoon niet goed leest ;)

Want als je die link GOED had gelezen had je gezien dat het NIET mogelijk is om een BX-chipset met single-sided 256 mb modules te laten werken. Je geeft zelf aan dat de t.net module 32Mx8 is, 32M = 32 Mbyte = 256 Mbit. 32 Mbyte * 8 = 256 Mbyte ram. Als je die link GOED had gelezen, had je gezien dat de BX-chipset maximaal 128 Mbit chipjes aankan. End of story.

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

frapex schreef op 30 December 2002 @ 00:17:
als het een 133 mhz fsb is, heb je grote kans dat het geen BX chipset is... (VIA denk ik) dan werken die 32M modules van dane-elec ook waarschijnlijk wel.

owja, en die maximums moet je niet al te serieus nemen, mijn mobo zou ook max 512MB opkunnen, kheb dr toch echt 740MB in
Eh, er zijn genoeg BX-borden op te noemen met 133 MHz FSB. O.a. de Abit BP-6 van BalusC :)

• frapex
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-08 20:45

frapex

got r00t

Mnemonic schreef op 30 december 2002 @ 00:21:
[...]
Eh, er zijn genoeg BX-borden op te noemen met 133 MHz FSB. O.a. de Abit BP-6 van BalusC :)
die zitten dus 100% niet in gateway pcs...

Asus A7N8X-X, AMD XP2400+, 2.5GB Infineon+Samsung DDR333, Radeon x1600 Pro, 2x Fujitsu MAP3735NC 10Krpm SCSI 73GB, Seagate Medalist 17.2GB, LiteOn DVD 16x48x, LiteOn 48x12x48, Promise UDMA100/TX2, Adaptec 2110S Ultra3, 2x EIZO FlexScan (F931 & F930)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 30 December 2002 @ 00:13:
Ik geef graag alle info, maar welke. Moederboord is een intel P-3 933, 133 Mhz Mhz. Brengt jullie dat verder? 256 kb ECC synchronius ATC
Nee, dat helpt niet, dat is je CPU die je omschrijft. MerkPCs hebben meestal 'gewone' mobo's erin met een OEM BIOS. Je zult nooit ende te nimmer van de OEM fabrikant de info krijgen over welk mobo erin zit, maar dat belet je niet het zelf op te zoeken. Paar tips (die overigens met de search te vinden zijn):

- Sisoft Sandra geeft een (niet 100% betrouwbare) indicatie van welk chipset en mobo erin zit.
- beter idee: openschroeven die bak en kijken wat voor chipset erop zit (die grote vierkante chips op de mobo- lees wat erop zit en post hier). Dat is een begin- zeker als het gaat om geheugen support, want dat wordt boven alles door de northbridge van de chipset bepaald. Als we weten welk chipet erin zit, weten we ook wat voor geheugen erin kan
- als dat om welke reden dan ook niet eenduidig genoeg is zijn er meer manieren, maar probeer die eerste twee maar, dan zien we wel verder.
(Gelijk hebben en gelijk krijgen is 2. Ik vraag niet om een gelijk maar om advies. Als tie weer dicht gaat, bestel ik het wel via Gateway. Kost wat meer, maar weet is zeker dat het goed is.)
Of hij dicht gaat of niet heb je grotendeels zelf in de hand. Wees duidelijk, beknopt maar volledig en beleefd, dan is er geen mod die hem dicht gooit. Zelfwerkzaamheid is ook een pre- als er iets staat in wat ik hier post, of wat BalusC meldde dat je niet snapt, moet je de onbekende dingen even in de GoT (Omega) Search doen, of anders in Google :)

Overigens is bij de PCmerk zelf kopen niet gegarandeerd succesvol. Ik heb 2 jaar bij de klantenservice van een bekend merk gewerkt en kreeg af en toe klachten van mensen te verwerken die door de technische dienst van dat merk zelf verkeerde DIMM modules verkocht waren. Veel kwam het niet voor, en er werd uiteraard zo snel mogelijk voor de juiste modules gezorgd, maar je staat altijd sterker als je weet WAAROM bepaalde modules de juiste zijn of niet. Als jij hier de juiste info post kunnen wij je vrij exact dat vertellen :)

Oslik blyat! Oslik!

• Tachyon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-08 14:06

Tachyon

pop the glock

Mnemonic schreef op 30 december 2002 @ 00:21:
[...]
Die 133MHz wordt echter niet officieel ondersteund. Op 133MHz overklok je hem gewoon... ;)

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Eh nee, theoretisch niet, want hij heeft wel een 1/4 divider, en waarom zou hij die hebben als hijzelf de snelheid niet ondersteunt nietwaar? En waarom zou abit dan een met 33 Mhz overgeklokte chipset op een moederbord verkopen? De originele bx ondersteunde geen 133 nee, maar de latere revisies wel.

• Tutti-frutti
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

gewoon 2x 128 kopen, hoeft niet speciale modules te zijn.. is geblaat denk ik ;)

4015Wp west (Dordrecht)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Tutti-frutti schreef op 30 december 2002 @ 00:59:
gewoon 2x 128 kopen, hoeft niet speciale modules te zijn.. is geblaat denk ik ;)
Probeer jij dan eens een 128MB module met 4 32Mx8 chips op een BX aan de praat te krijgen :Z

Oslik blyat! Oslik!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
Verwijderd schreef op 29 December 2002 @ 19:24:

Het betreft een Intel 82810e Host Bridge and memory controler Hub front side bus speed 1 x 133 Mhz

.....

Pff een moeilijke dus.

Nee, makkelijke dus :+ Je hebt een Intel i810E chipset en daar passen maximaal (twee) 256MB DIMM's in met zestien 16Mx8 chips (een double-sided DIMM dus) en DIMM's met 32Mx8 gaan idd niet werken omdat de i810 serie maximaal 128Mbit chips kan verhapstukken. Als je de link gevolgd had welke BalusC je al eerder had gegeven had je dat zelf ook makkelijk kunnen vaststellen.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-08 16:03

Mentalist

[avdD]

Mnemonic schreef op 30 december 2002 @ 00:55:
Eh nee, theoretisch niet, want hij heeft wel een 1/4 divider, en waarom zou hij die hebben als hijzelf de snelheid niet ondersteunt nietwaar? En waarom zou abit dan een met 33 Mhz overgeklokte chipset op een moederbord verkopen? De originele bx ondersteunde geen 133 nee, maar de latere revisies wel.
Hehe, was het maar waar!

Abit verkoopt die trouwens niet als 133Mhz borden, maar met de naam geven (BX133) geven ze wel aan dat de chipset 133Mhz gegarandeerd haalt... TOCH is er nog iets geOCt.

De pci divider gaat wel leuk op 1/4, dus 33Mhz, dat zit in de southbridge. Is perfect. De northbridge echter stuurt je AGP zooi aan en de northbridge is nooit bijgewerkt... Bij 133Mhz fsb heb draait je AGP op 88Mhz >:)

Dát is geOCt... :P

De northbridge zelf is trouwens ook geOCt. Als een latere revisie van de 440BX 133Mhz FSB had ondersteund had Intel het wel uit z'n kop gelaten de moeite te doen om de 815 te maken, de 440BX is namelijk (ongeveer) net zo snel :P

hmm, [/offtopic] :P

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Abbadon schreef op 30 December 2002 @ 06:07:
Nee, makkelijke dus :+ Je hebt een Intel i810E chipset en daar passen maximaal (twee) 256MB DIMM's in met zestien 16Mx8 chips (een double-sided DIMM dus) en DIMM's met 32Mx8 gaan idd niet werken omdat de i810 serie maximaal 128Mbit chips kan verhapstukken. Als je de link gevolgd had welke BalusC je al eerder had gegeven had je dat zelf ook makkelijk kunnen vaststellen.
Koudhoorn, is het nu duidelijk?

Jouw vraagje was een Frequently Asked Question en alle antwoorden zijn in de FAQ (duh) terug te vinden. Die FAQ's staan hier niet voor niks. Laat dit een lesje zijn om éérst de FAQ's door te nemen eer je een topic op GoT achterlaat. Maar dit had je ook geweten als je de [faq]FAQ[/faq] en in het bijzonder de FAQ Forumgedrag aandachtig had doorgenomen, wat je eigenlijk allang tijdens je registratie had moeten doen B)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.