PWN-aansturing voor fan (400Hz) >>> BROM - Welke freq dan?

Pagina: 1
Acties:

• pmeter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-02 00:37
Ik heb nu een Pulse With Modulation printje om mijn fans aan te sturen:
Schema

Probleem: de fan bromt harder door de PWN-frequentie dan dat de fan "uit zichzelf" aan lawaai maakt. Tenminste, op lage snelheid dan, op hoge snelheid wind de Delta AFB-80HP straaljager het wel. Maar ik doe het dan ook voor de stilte...

25Hz: de fan schud zodanig dat het ongezond lijkt.
250Hz: zeer storende brom.
400Hz: ook storende brom.

Is dit op te lossen met een bepaalde frequentie of een ander truukje?

Verwijderd

Er zijn een paar maniertjes, maar allen zijn niet meer dan halfbakken oplossingen :(

Dat gebrom komt door de spoelen in de fan die lekker gaan mee resoneren, samen met trillingen (opgewekt door 't constant schakelende magneetveld) van de rotor.

't leuke is natuurlijk ook nog eens dat mensen constant gebrom in 't lage frequentiegebied nogal als storend ervaren...

Ik had er iig ook last van bij pwm schakelingen in combinatie van fan met een lichte rotor. Vooral als de rotor niet lang rondtolde na een lichte tik (met de hand) betekende dit dat ie ook herrie maakte in een pwm schakeling.

Ik heb 't sterk kunnen verminderen door de blokgolf iets af te vlakken mbv een 100nf polyester condensatortje.

Ook heb ik de frequentie per fan aangepast. Bij een dikke Nidec TA450 (120x120x38mm - LUID) moest ik een pwm-freq van 800Hz gebruiken, wilde die een beetje acceptabel lopen.

• pmeter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-02 00:37
Als ik het goed begrijp is PWN-aansturing dus eigenlijk geen goede oplossing om stille fans te krijgen?

Verwijderd

pmeter schreef op 29 December 2002 @ 21:46:
Als ik het goed begrijp is PWN-aansturing dus eigenlijk geen goede oplossing om stille fans te krijgen?
Nou, misschien is dát is te kort door de bocht.. het is één mogelijke oplossing om zo'n hoogtoerige fan stil te krijgen.

De gedachte achter 't stil krijgen van een hoogtoerige fan, is natuurlijk verminderen van de geluidproductie dmv 't verlagen van 't aantal toeren waarmee die fan z'n rondjes draait. En zo de herrie tgv turbulentie ed te verminderen.

PWM-aansturing is in staat om 't aantal toeren dat een fan maakt te verminderen zonder de torque van de fan al te veel te verlagen. Daarom kan je met PWM (in theorie), je fan met 1 rondje/min laten draaien.

De andere methode, 't voltage naar de fan verlagen, verlaagt ook 't aantal toeren, maar vermindert daarnaast ook de torque, waardoor zo'n fan kan blijven hangen/niet meer opspinnen ed.

PWM heeft helaas 't nadeel bij sommige fans een nare brom te veroorzaken. Maar die fan die ik al eerder genoemd heb (Nidec TA450) kan ik alleen acceptabel stil krijgen (lees: laagtoerig) met PWM aansturing. Voer ik die fan namelijk met 6V of lager dan keert hij om :( (hij draait dus gewoon verkeert om) terwijl hij met PWM wel gewoon lagere toeren kan maken.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 29 December 2002 @ 20:43:
Ik heb 't sterk kunnen verminderen door de blokgolf iets af te vlakken mbv een 100nf polyester condensatortje.
Dan heb je dus een blokgolf en die vlak je weer af naar een niet-blokgolf... wat is dan het nut van een blokgolf? Dan kan je beter zo'n laagvoltage starter gebruiken van Dabit en constant op een laag voltage draaien...

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 December 2002 @ 13:11:
[...]

Dan heb je dus een blokgolf en die vlak je weer af naar een niet-blokgolf... wat is dan het nut van een blokgolf? Dan kan je beter zo'n laagvoltage starter gebruiken van Dabit en constant op een laag voltage draaien...
je vlakt 'm nauwelijks af. Je maakt er een 'steil trapezium met ronde hoeken' van.

Neemt letterlijk de scherpe kantjes van de 'brom' af.

Met jouw suggestie kan je ook niets meer regelen. En als de topicstarter de moeite neemt om een pwm-schakeling te bouwen, betekent dat iig dat hij niet een "Poor Man's"-solution prefereert over een wat elegantere regelbare.

Verder is 'starten' met pwm schakelingen (enkele gevallen daargelaten) geen probleem. Ook is dat niet 't probleem van de topicstarter - die heeft 't over een irritante brom afkomstig van de pwm-aansturing.
Pagina: 1