Drive letter toekennen aan HD

Pagina: 1
Acties:
  • 110 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• twinkey
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-03 21:34
Mijn geintegreerde IDE controller op het mobo is kapot. Daarom heb ik van iemand anders een ISA IDE - controller overgenomen. Via de site van adaptec heb ik drivers kunnen vinden, het gaat om een IDE 16010.

Via een setup bestandje, wordt een config.sys aangemaakt, die vervolgens tijdens opstarten die driver toewijst. Tevens is er een test programma meegelevert, wat de apparaten detecteert. Als ik dit programma draai, dan komt mijn harde schijf ook keurig in beeld (540 mb). Hij zit op IRQ 10 in ieder geval (dit moest ik reserveren in de BIOS).

Vervolgens moet er een drive letter toegekend worden, anders dan kun je er in dos natuurlijk nooit bijkomen, met wat voor programma moet dat gebeuren?

P.S. 1. Deze HD die er nu aan hangt, wordt dus later de schijf waar van geboot moet worden. Eventueel is dat te schrappen, want de pc blijft altijd aan ('t wordt een proxy server).

P.S. 2 Moet de schijf perse actief zijn om een drive letter te krijgen?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Zet in config.sys het volgende regeltje: LASTDRIVE=Z
Hiermee maak je alle driveletters tot en met Z vrij :)

De schijf moet in ieder geval wel gepartitioneerd (en geformatteerd) zijn eer het automatisch een schijfletter krijgt toegewezen. Dat kun je met o.a. FDISK doen :)

Activeren hoeft niet per-se, enkel als je van desbetreffende schijf wil booten.

• twinkey
BalusC schreef op 29 December 2002 @ 19:54:
Zet in config.sys het volgende regeltje: LASTDRIVE=Z.
is dat case sensitive ?

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Neehoor :)

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
twinkey schreef op 29 december 2002 @ 20:01:
[...]

is dat case sensitive ?
nee, over het algemeen kun je ervanuit gaan dat windows/dos niet casesensitive is, en unix/linux/bsd enzo wel... :)

[ Voor 2% gewijzigd door veldmuis op 29-12-2002 20:04 . Reden: ok BalusC wint :* ]

• twinkey
invalid drive specification (nadat ik LASTDRIVE=Z heb toegevoegd aan config.sys en gereboot heb), dit wil dus zeggen dat t'ie de schijf nog niet ziet.
overigens nog wat info:
de harde schijf zit op Channel 0 at IO port 0170h, IRQ10
(naam) Device 0 - Conner Peripherals 540 mb - CFS540A F/W Rev. 6Ot0.04p

naam driver: PowerIDE! Fixed Disk Device Driver Version 2.2

[ Voor 12% gewijzigd door twinkey op 29-12-2002 20:08 ]

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

invalid drive specification
Uhm, had je hem wel gepartitioneerd/geformatteerd :?

[ Voor 10% gewijzigd door BalusC op 29-12-2002 20:08 ]

• twinkey
ja, ik heb de hele schijf op een andere pc geformateert, command.com er op gezet, plus de installatie bestanden van windows 2000 (ben benieuwt of ik dat red met 540 mb maar dat terzijde). Dus hij is iig gepartitioneerd en geformatteerd
Pagina: 1