Verwijderd schreef op 29 December 2002 @ 23:51:
Heb net mijn bios geupdate. Hij ziet hem nu als een pentium 3 500.
Alleen wat raar was toen ie voor de eerste keer opstarte gaf ie 5*66=333 mhz aan.
Toen ik in het bios de instellingen veranderde werd de multiplier weer 5.
Ik kan alleen maar 100,103,112,133 invoeren voor fsb. Is er geen bios met fsb van 100 naar 133 in stapjes van 1?
Ook raar was dat ie net 5 keer nodig had om stabiel in windows te komen. Eerst moest ie in windows rebooten om een of andere reden. Daarna tijdens windows opstarten ging ie een reserve register laden omdat er fouten waren. Ik toen fsb van 112 naar 100 terug gezet. Toen in windows 2 keer vastlopen en toen pas goed. Raar.
Maar is er een betere overclock bios. Met voltage etc.?
De multiplier was al 5, maar de FSB was nog 66 van de celeron, dus werd de snelheid 5*66=333 zoals je zelf al zei. Er is zover mij bekend geen gemod bios voor zo'n oud plankje zoals jij hebt die de fsb in zulke kleine stappen kan vergroten, de meeste BX-borden kunnen dat niet, want dan heb je een aangepaste PLL chip nodig die de meeste fabrikanten in die tijd nog niet gebruikten.
De reden waarom hij zo instabiel is, is waarschijnlijk dat je PC66 geheugen hebt, wat dus bedoelt is om op 66 MHz te draaien. Je klokt het nu al over naar 100, wat niet zo'n ramp is, maar zoals je al merkt loopt hij op 112 al keihard vast. Dus dat wordt nieuw geheugen kopen als hij ook op 100 niet stabiel blijft, of je moet in het bios langzamere timings kunnen instellen (die staan misschien nu ook nog ingesteld voor PC66).
EDIT
In de tijd toen die mobo uitkwam stond overklokken via het BIOS nog in de kinderschoenen. Abit was pionier met zijn Soft-Menu, waar je al lekker veel mee kon (mijn server met BH-6 kan je er alles over vertellen), maar toen waren er nog helemaal geen modded biossen zoals je nu bijvoorbeeld voor de ECS K7S5A hebt, want je hebt ook ondersteuning van het moederbord zelf nodig om dingen als voltages te kunnen veranderen in het BIOS. Helaas pindakaas.
EDIT 2
Dit is echt mijn laatste edit. Gerbuik alsjeblieft volgende keer de edit knop

, want 3 posts achter elkaar maakt het topic niet overzichtelijker. Het zou ook handig zijn als je voortaan eerst zelf een beetje probeert probleempjes op te lossen voordat je weer gaat posten. Het was wel goed dat je er zelf uitkwam (dus waar de update stond en hoe dat dan moest), maar het verzand het topic nogal, dus steeds 'hoe moet dat dan' en daarna 'o, ik heb het al gevonden'. Affijn, je begrijpt het wel, voor de volgende keer.
[
Voor 27% gewijzigd door
The Third Man op 30-12-2002 00:10
]