Toon posts:

Kan op een Pentium 2 mobo ook een pentium 3?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dus een chaintech mobo. Ik had er eerst een pent. 2 350 mhz.
Nu had ik er een pent 500 ingehangen. Gekregen van mijn buurman.
Maar het gekke is dat ie met de boot aangeeft dat het een pent. 2 500 mhz mmx is. En met sisoft sandra krijg ik te horen dat het een pent. 3 katmay ofzo is.
Wat is het nu. En kan er een pent 3 in een pent 2 mobo?

Verwijderd

Om precies te weten wat er in kan, kun je het beste de site van je moederbord fabrikant raadplegen. Werkt nog altijd het beste.

Verwijderd

Kijk voor info even op de site van Chaintech zelf. Wedden dat daar alles staat?

Te laat.. :)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2002 18:57 ]

Verwijderd

Een Pentium 2 op 500MHz? Volgens mij is het snelste P2 model een P2 450MHz, en zijn er P3's van 450, 500, 550 en hoger.

En ja, er bestaan moederborden die geschikt zijn voor zowel P2 processoren als P3's.

• Arjan Scholl
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-05 18:58
Verwijderd schreef op 29 december 2002 @ 18:57:
Een Pentium 2 op 500MHz? Volgens mij is het snelste P2 model een P2 450MHz, en zijn er P3's van 450, 500, 550 en hoger.

En ja, er bestaan moederborden die geschikt zijn voor zowel P2 processoren als P3's.
Er staat dat dat word aangegeven bij de boot, niet dat hij een p2 500 heeft he ;)

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-08 21:35

RammY

Dát!

als je nu ff specs post ofzow. kun jet opzoeken :)

Deze advertentieplaats is te huur!

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-11-2025
Als je er gewoon mee kunt booten ondersteeund je mobo het gewoon. Het enige wat je waarschijnlijk nodig hebt is een BIOS update om het juiste type te laten zien bij het booten...

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Haal je kast open, trek de CPU eruit en lees wat erop staat B)

Ja, op praktisch alle Slot1 mobo's kun je ook een P!!! prikken, al dan niet via een Sochet370-Slot1 adapter :)

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Check even of je mobo wel 1,7V kan leveren, ik had een BX mobo, dual slot1, maar een P3 wilde er niet op aangezien het Vcore voltage niet lager kon dan 2,0 volt.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dan neem je toch adapters/converters die naast de CPU pinout óók voltages converteert :)

[ Voor 3% gewijzigd door BalusC op 29-12-2002 19:40 ]

Verwijderd

maar als tie werk wat boeit het dan wat die bios aangeeft :?

• Grrrrrene
  • Niet online
Ja, dat heb ik gebruikt, maar dat kan dus niet. Of je moet zo'n veel te dure converter halen die een molex aansluiting heeft :)

Lager dan 2 volt KAN hij niet, niet in te stellen in de bios en ook niet te leveren via een converter.

'k Had BTW 2 Abit Slotket III converters en daarmee werkte het niet, ook niet met een Soltek :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Verwijderd

Ik had ooit ook een Piii op een P2 moederbord waarvan in de manual niets over stond aangegeven.
Check dus de BIOS-updates voor je mobo en lees of er iets over Piii ondersteuning wordt beschreven.

• kimjansen
  • Laatst online: 18-08 19:05

kimjansen

Nu ff niks...

Op vrijwel elk P2 moederboord kan een slot-1 P3 (zoals hier al vermeld) als je een gekke omschrijving krijgt in je BIOS wat hier dus het geval is zou je het kunnen proberen op te lossen door een BIOS-update. Meestal werken de P3's ook zonder update goed, maar na een update wordt dan alleen de omschrijving goed weergegeven, in dit geval P3-500MHz. Als je geen update meer kunt vinden dan is dat ook geen ramp, de P3 werk in 9 van 10 gevallen gewoon al helemaal zonder problemen, maar dat kun je zelf ook testen

Speed kills, but beauty lives forever...

• DJSmiley
  • Laatst online: 09:04
Verwijderd schreef op 29 december 2002 @ 18:54:
Ik heb dus een chaintech mobo. Ik had er eerst een pent. 2 350 mhz.
Nu had ik er een pent 500 ingehangen. Gekregen van mijn buurman.
Maar het gekke is dat ie met de boot aangeeft dat het een pent. 2 500 mhz mmx is. En met sisoft sandra krijg ik te horen dat het een pent. 3 katmay ofzo is.
Wat is het nu. En kan er een pent 3 in een pent 2 mobo?
Kan prima, je hebt nu een 350, dus iig een 100Mhz bord (BX denk ik).

De BX kan tot de 1 Ghz aan, @ 100Mhz. (wel met bios-update)

Je huidige plank heeft een dermate oude bios dat ie de P3 helemaal niet herkent en er dus maar een P2 van maakt bij boot.

Bios updaten en klaar.... Je kan zelfs nog verder omhoog, alleen moet je dan wel een slot1 CPU scoren, (of met een convertor) en ben je gebonden aan een 100Mhz FSB.

Je mobo is waarschijnlijk een 6BTM0 (oa in de 1e zending Aldi bakjes, een van t meest gebruikte chaintech slot1 plankje.)
Bios daarvan: http://www.chaintech.dk/FILES/6xMB/6BTM0817.EXE

Mocht je een andere plank hebben, dan natuurlijjk andere bios scoren ;)
www.chaintech.dk (.dk is snel, .com.tw is hier altijd retetraag)

Verwijderd

Topicstarter
sisoft sandra geeft het volgende aan bij mainboard info:
model:440 bx
version: 6btm
09/09/1998-i440bx-w977tf-2a69kc39c-00
intel 440bx/dx/zx chipset

Ik zie dus dat het een 440 bx chipset heeft.
En een 6BTM is. Maar is het ook een 6BTM0?

Nog een puntje. Ik kan niet overclocken met dit bord/bios.
Ik kan wel de fsb en de multiplier (volgens mij gelockt) veranderen. Maar na rebooten geeft ie gewoon dezelfde snelheid aan. Voorheen 350 mhz. Nu 500 mhz.
Ik kan ook nu onderclocken. Waar komt dit door? Bios?

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2002 22:02 ]

• zyberteq
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-06 14:01

zyberteq

nou, dat dus

Ik heb zelf een AOpen AX6B wat origeneel ook een P2 Slot1 mobo is,
en mijn P3 650 draait heerlijk op 728MHz. ik had er alleen een BIOS-update voor nodig. dus voor de rest kijk je gewoon naar de posts boven je en dan moet je er wel uitkomen.

Een maat van mij heeft helaas een Slot1 mobo die niet geschikt is voor P3's maar dat ligt dus volgens de 'experts' ;) hierboven aan het te leveren voltage.

oja, je vraag: volgens Chaintec kan de 6BTM0 dus een P3 aan maar geen Coppermine's (jij hebt een katmai dus das mooi)
Dus gewoon ff de BIOS updat doen van de 6BTM0 doen, kan volgens mij geen kwaad.

laat je mobo dat trouwens niet zien linksboven? bij de POST?
dus net boven, of onder, de CPU-string?

en daarnaast laat een P3 zich niet multiplier-en.

succes B)

edit: Niet al die software systeeminfo apps hebben 100% gelijk, het kan dus best die 6BTM0 zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door zyberteq op 29-12-2002 22:28 ]

[ Vocal Trance Radio @di.fm ] [ Building ] [ Driving ] [ Relaxing ]

• The Gamblers
  • Laatst online: 23:14
Dat chaintech mamaplankje heb ik ook. Doe nou maar die bios update. Je zal zien dat je proc dan goed word weergegeven. Zo uit mijn hoofd zit er in die bios tot pIII 750 Mhz. Ikzelf heb er zeker al een jaar een pIII 550 inzitten.

Console Guy

Verwijderd

Topicstarter
Heb je ook al overgeclocked?

Verwijderd

Topicstarter
Heeft iemand nog een link naar hoe je dit bios moet flashen?
Met mijn andere mobo (MSI) moest ik het met een progje doen.
En met deze?

• Vaporized
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-02-2025
volgens mij kan er tot een PIII 750/800 EB

Lian Li PC70 - i7 860 @ 3.8Ghz- P7P55D-E - Xonar D2X 7.1 - 1600Mhz C7D Dominators - Mugen2 - Sapphire HD6950 2Gb - Intel Postville 80Gb & Samsungs 500Gb Raid 0 - Samsung 24'' 2443BW - Logitech Z5500 5.1

Verwijderd

Topicstarter
Kan ik trouwens met hetzelfde progje van mijn MSI moederbord dit mobo flashen?

Verwijderd

Topicstarter
Heb net mijn bios geupdate. Hij ziet hem nu als een pentium 3 500.
Alleen wat raar was toen ie voor de eerste keer opstarte gaf ie 5*66=333 mhz aan.
Toen ik in het bios de instellingen veranderde werd de multiplier weer 5.
Ik kan alleen maar 100,103,112,133 invoeren voor fsb. Is er geen bios met fsb van 100 naar 133 in stapjes van 1?
Ook raar was dat ie net 5 keer nodig had om stabiel in windows te komen. Eerst moest ie in windows rebooten om een of andere reden. Daarna tijdens windows opstarten ging ie een reserve register laden omdat er fouten waren. Ik toen fsb van 112 naar 100 terug gezet. Toen in windows 2 keer vastlopen en toen pas goed. Raar.
Maar is er een betere overclock bios. Met voltage etc.?

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:07

The Third Man

The Third Jellyfish

Verwijderd schreef op 29 December 2002 @ 23:51:
Heb net mijn bios geupdate. Hij ziet hem nu als een pentium 3 500.
Alleen wat raar was toen ie voor de eerste keer opstarte gaf ie 5*66=333 mhz aan.
Toen ik in het bios de instellingen veranderde werd de multiplier weer 5.
Ik kan alleen maar 100,103,112,133 invoeren voor fsb. Is er geen bios met fsb van 100 naar 133 in stapjes van 1?
Ook raar was dat ie net 5 keer nodig had om stabiel in windows te komen. Eerst moest ie in windows rebooten om een of andere reden. Daarna tijdens windows opstarten ging ie een reserve register laden omdat er fouten waren. Ik toen fsb van 112 naar 100 terug gezet. Toen in windows 2 keer vastlopen en toen pas goed. Raar.
Maar is er een betere overclock bios. Met voltage etc.?
De multiplier was al 5, maar de FSB was nog 66 van de celeron, dus werd de snelheid 5*66=333 zoals je zelf al zei. Er is zover mij bekend geen gemod bios voor zo'n oud plankje zoals jij hebt die de fsb in zulke kleine stappen kan vergroten, de meeste BX-borden kunnen dat niet, want dan heb je een aangepaste PLL chip nodig die de meeste fabrikanten in die tijd nog niet gebruikten.

De reden waarom hij zo instabiel is, is waarschijnlijk dat je PC66 geheugen hebt, wat dus bedoelt is om op 66 MHz te draaien. Je klokt het nu al over naar 100, wat niet zo'n ramp is, maar zoals je al merkt loopt hij op 112 al keihard vast. Dus dat wordt nieuw geheugen kopen als hij ook op 100 niet stabiel blijft, of je moet in het bios langzamere timings kunnen instellen (die staan misschien nu ook nog ingesteld voor PC66).

EDIT
In de tijd toen die mobo uitkwam stond overklokken via het BIOS nog in de kinderschoenen. Abit was pionier met zijn Soft-Menu, waar je al lekker veel mee kon (mijn server met BH-6 kan je er alles over vertellen), maar toen waren er nog helemaal geen modded biossen zoals je nu bijvoorbeeld voor de ECS K7S5A hebt, want je hebt ook ondersteuning van het moederbord zelf nodig om dingen als voltages te kunnen veranderen in het BIOS. Helaas pindakaas.

EDIT 2
Dit is echt mijn laatste edit. Gerbuik alsjeblieft volgende keer de edit knop Afbeeldingslocatie: http://images.tweakers.net/forum/templates/got/images/icons/edit.gif, want 3 posts achter elkaar maakt het topic niet overzichtelijker. Het zou ook handig zijn als je voortaan eerst zelf een beetje probeert probleempjes op te lossen voordat je weer gaat posten. Het was wel goed dat je er zelf uitkwam (dus waar de update stond en hoe dat dan moest), maar het verzand het topic nogal, dus steeds 'hoe moet dat dan' en daarna 'o, ik heb het al gevonden'. Affijn, je begrijpt het wel, voor de volgende keer. ;)

[ Voor 27% gewijzigd door The Third Man op 30-12-2002 00:10 ]

• frapex
  • Laatst online: 18-08 20:45

frapex

got r00t

op de chaintech 6btm kun je zelfs een tualatin 1200mhz zetten.... ;) (met converter en wat modden)

Asus A7N8X-X, AMD XP2400+, 2.5GB Infineon+Samsung DDR333, Radeon x1600 Pro, 2x Fujitsu MAP3735NC 10Krpm SCSI 73GB, Seagate Medalist 17.2GB, LiteOn DVD 16x48x, LiteOn 48x12x48, Promise UDMA100/TX2, Adaptec 2110S Ultra3, 2x EIZO FlexScan (F931 & F930)

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

frapex schreef op 30 December 2002 @ 00:07:
op de chaintech 6btm kun je zelfs een tualatin 1200mhz zetten.... ;) (met converter en wat modden)
Met deze van Powerleap zelfs 1400 zonder modden ;)

Verwijderd

Topicstarter
Jongens het is nog steeds wel mijn oude compu. Maar als de prijs goed is :)
Ik had er eerst een pent. 350 op draaien 3.5*100. Dus het geheugen draait niet echt buiten zijn specs. Het is pc100 geheugen. En ik weet nu dus nog steeds niet waarom ie 66*5 aangaf. En waarom kan er eigenlijk geen coppermine proc. op?

Ik zie nu net dat de converter 70 pleuro kost. Dat is iets teveel voor mijn oude thuisbak. 500 mhz is meer als zat. Voor games heb ik mijn 1200@1494 mhz })

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2002 00:36 ]

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Verwijderd schreef op 30 december 2002 @ 00:34:
Ik had er eerst een pent. 350 op draaien 3.5*100. Dus het geheugen draait niet echt buiten zijn specs. Het is pc100 geheugen. En ik weet nu dus nog steeds niet waarom ie 66*5 aangaf. En waarom kan er eigenlijk geen coppermine proc. op?
Oeps, dan ben ik in de war met een ander topic, sorry. Dan zou ik ook niet 123 weten waarom hij instabiel is, misschien gebruik je een oude PII koeler? De wat oudere koelers (die niet SECC2 ondersteunen) maken geen goed contact met de core, en daardoor wordt hij misschien wat te warm.

Coppermine support heeft hij volgens Vaporized wel hoor. Volgens de chaintech site willen ze dat je geen coppermine gebruikt op de C/D versie, hangt dus van de revisie af.

• Eindbaas
  • Laatst online: 09-08 09:34
Verwijderd schreef op 30 december 2002 @ 00:34:

Ik zie nu net dat de converter 70 pleuro kost. Dat is iets teveel voor mijn oude thuisbak. 500 mhz is meer als zat. Voor games heb ik mijn 1200@1494 mhz })
Jekunt er wel een coppermine P3 op zetten, maar als het even tegenzit moet je die underclocken omdat je BX niet echt op een fsb van 133 zit te wachten. Zelf heb ik een P3 600 katmai op een Aopen ax6bc (440bx) zitten en dat voldoet erg goed en is erg stabiel. Het kan dus zeker wel. Misschien kwam het wel door die bios update dat je fsb even weer op 66 stond, maar dat is nu toch weer goed?

Verwijderd

Topicstarter
Nu weer wel.
Hij draait nu dus op 500 mhz. Zal nog wel met 133 geheugen kijken of ie de 560 goed trekt.
Maar het is onzin om die converter+tuatlon te kopen. Kost 199 euro. Kan je beter een mobo met xp 1600+ kopen voor minder.

• Leon T
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Leon T

Ni!

Die celeron 1400 presteerd wel meer dan die XP...
Mijn cellie 1400@ 1500 presteerd als een xp1800

Verwijderd

Tweakertje schreef op 30 december 2002 @ 22:48:
Die celeron 1400 presteerd wel meer dan die XP...
Mijn cellie 1400@ 1500 presteerd als een xp1800
Droom lekker verder en reageer aub on topic
Pagina: 1