Ultra133TX2 vraagje, en waarom RAID 5 nemen ?

Pagina: 1
Acties:

• pimpimmers
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik ben bezig van 2 PC’s 1 te maken en heb een klein probleempje wat zo opgelost kan worden maar heb jullie hulp toch ff nodig.

De bedoeling is dat ik de HD’s en DVD cd’s rom in een andere sneller PC zet.
Nu heb ik 2 x SCSI 15000 rpm HD en een SCSI 40x CD-rom die kunnen gewoon in de PC maar nu moet daar ook nog 6 x 80GB IDE HD in en een DVD-speler nu heb ik gister en vandaag al een tijd gekeken naar de Promise SuperTrack SX6000 ATA RAID 5 Controller en de Ultra ATA 133 controller PCI oem (Ultra133TX2) nu denk ik dat ik toch maar voor de normale Ultra133TX2 ga, te eerst scheelt me dat 300 pleur’s en ik ben raid 5 niet echt nodig denk ik, ik vind het denk ik veiliger zelf een backup te maken.

Misschien denken jullie er anders over dan hoor ik dat graag, maar wil ik wel weten waarom RAID5 beter voor mij zou zijn.

Maar wat nu mijn vraag is: hoeveel HD’s kan ik op de Ultra133TX2 kwijt, ik weet wel dat de SX6000 6 x een Master heeft en dus geen Slave. Maar hoe zit dat met de Ultra133TX2 is dat gewoon 2 x Master of werkt het net zo als op het moederbord dus primary Master en Slave en secondary Master en Slave dus totaal 4 IDE apparaten? Ik kon het echt niet vinden.

Verwijderd

Je kunt gewoon 4 schijven op deze controller aansluiten.
Bv een highPoint RocketRaid404, nog goedkoper waarschijnlijk ook, kan 8 schijven aan en ook RAID5 (sinds firmware 3.01, de snelste).

Deze kaart is niet zo duur.

De ultraTX kaarten van Promise kunnen geen RAID aan maar zijn normale pci/ide-controllers. De fasttrackTX kaarten kunnen wel RAID aan.

Een tijdje geleden was er een grote RAID-test op een of andere site, maar die kan ik niet terugvinden.

Conclusie is dat ik zou gaan voor de HighPoint RAID kaart. 150 euro ofzo.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2002 17:19 ]

• pimpimmers
  • Niet online
Verwijderd schreef op 29 December 2002 @ 17:18:
Je kunt gewoon 4 schijven op deze controller aansluiten.
Bv een highPoint RocketRaid404, nog goedkoper waarschijnlijk ook, kan 8 schijven aan en ook RAID5 (sinds firmware 3.01, de snelste).

Deze kaart is niet zo duur.

De ultraTX kaarten van Promise kunnen geen RAID aan maar zijn normale pci/ide-controllers. De fasttrackTX kaarten kunnen wel RAID aan.

Een tijdje geleden was er een grote RAID-test op een of andere site, maar die kan ik niet terugvinden.

Conclusie is dat ik zou gaan voor de HighPoint RAID kaart. 150 euro ofzo.
Als ik zo kijk zie ik dat de RocketRaid404 alleen IDE RAID Level 0, 1 of 0+1 en JBOD werden ondersteund en maar 4 Kanalen heeft voor 8 apparaten en geen eigen processor heeft onboard.

Verwijderd

firmware 3.01 op de Highpoint site (www.highpoint-tech.com) introduceert RAID5 ondersteuning. Inderdaad geen eigen cache of dedicated (parity/XOR)processor.

zie http://www.highpoint-tech.com/rr404_down.htm

• lSltAlKeR
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-03 00:55

lSltAlKeR

Time destroys everything!

Heb je western digital IDE schijven dan raad ik het je niet aan!!!!
Maar ja die zijn ook niet ATA 133

Als je je systeem herstart wordt je hd is "geparkeert" en daarna spint ie nog is op en wordt ie weer geparkeerd met gevolg dat je leesarm een keiharde tik geeft en is dus niet echt bevoordelijk en verkort de levensduur van die dingen.

edit:
Voor de 100TX2 is daar een update voor te vinden bij western digital of promise maar voor de 133TX2 (nog) niet!!! Heb contact gehad met promise erkenen het probleem, maar schiet niet echt op met de support daarvoor

[ Voor 27% gewijzigd door lSltAlKeR op 29-12-2002 18:51 ]

Speedtouch freak

• pimpimmers
  • Niet online
Verwijderd schreef op 29 december 2002 @ 18:42:
firmware 3.01 op de Highpoint site (www.highpoint-tech.com) introduceert RAID5 ondersteuning. Inderdaad geen eigen cache of dedicated (parity/XOR)processor.

zie http://www.highpoint-tech.com/rr404_down.htm
Leuke prijs maar lijkt mij niets, zonder cache of processor word je CPU te veel belast lijkt mij.

Ik denk dat ik gewoon maar voor een normale IDE controller ga geen RAID dan kan ik tenminste mijn HD's en de rest aanstuiten en maak ik wel backup's op DVD, ik wil namelijk de SONY externe DVD brander gaan kopen.
Maar bedankt voor de Info.

• pimpimmers
  • Niet online
lSltAlKeR schreef op 29 December 2002 @ 18:48:
Heb je western digital IDE schijven dan raad ik het je niet aan!!!!
Maar ja die zijn ook niet ATA 133

Als je je systeem herstart wordt je hd is "geparkeert" en daarna spint ie nog is op en wordt ie weer geparkeerd met gevolg dat je leesarm een keiharde tik geeft en is dus niet echt bevoordelijk en verkort de levensduur van die dingen.

edit:
Voor de 100TX2 is daar een update voor te vinden bij western digital of promise maar voor de 133TX2 (nog) niet!!! Heb contact gehad met promise erkenen het probleem, maar schiet niet echt op met de support daarvoor
Nee ik heb Seagate 7200 rpm HD's (baracuda IV) en ik koop de ATA 133 controller omdat ik misschien in de toekomst ATA133 HD's ga kopen en het prijs verschil met de ATA 100 is niets.
Pagina: 1