koelings probleem

Pagina: 1
Acties:

• Casejunkie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-02 21:28
Ik heb een AMD XP 2000+ met een collermaster hcc-l61 koeler (deze is volledig van koper en zou volgens Coolermaster tot minimaal een 3000+ moeten kunnen). dit zit op een asus a7v 266-c moederbord. Alles zit in een midi tower. Verder zit in deze kast een 300 watt voeding een geforce 4 ti 4400 en een 7200 rpm hardeschijf (dit zijn de dingen die enigzins wat warmte produceren.
In de kast ziiten twee 80 mm fans voor de verdere koeling. voorin eentje de lucht inblaast en achter bovenin eentje die de lucht uit blaast.

De gestressed temps zijn:
kast dicht: processor: ergens boven de 80 graden
kast: rond de 50 graden

kast open: processor: 76 graden en dan gaat hij in treshold
kast: 26 graden

Deze temperaturen zijn als mijn processor volledig wordt gebruikt.

Mijn vraag is hoe kan ik het beste deze temperaturen naar normalen proporsies krijgen?

Ik heb zitten denken aan een bigtower

*update*

Ik heb de standaard fan onder tussen vervangen door een Ys-Tech powerfan met de volgende specificatisch:
YS-Tech Koeler met de Afmetingen 60 x 60 x 25 mm en een 3 Pin Boardstekker. De ventilator heeft een verbruik van 2,16 Watt, de ventilator die 4200 toeren per minuut draait en 44,2 Kubieke meter lucht in een uur kan verplaatsen.

Dit schelt volgens mijn bios 10 graden als mij gestressed is dus is mijn nog steeds 60 graden maar nu met een pokke herrie.

Toen heb ik het volgende gadaan:
Ik heb gekeken in de bios van mijn server hoe warm zijn processor is (een AMD XP 1800+) deze wordt gestressed 50 graden met een hele goedekope coolermaster koeler van 10,- euro. Toen heb ik deze er uit gehaald en deze in mijn werkstation geplaatst met de Coolermaster hhc-l61 koeler met de YS-Tech koeler. verrassed resultaat: temperatuur is net zo hoog als mijn AMD XP 2000+. 8)7
Het volgende wat ik heb geprobeerd is de koeler te verwisselen. dus de goedkope Coolermaster op mijn AMD XP 1800+ gezet. Toen ik wou opstarten sprong hij meteen naar mijn BIOS en geeft een fbs aan van 100. Als ik deze op 133 zet en opnieuw opstart blijft mijn scherm zwart en spring na een paar seconden compleet uit. :?

Het is dus nu redelijk duidelijk dat het ligt aan mijn Asus av7 266-c ligt.

Ik heb dus ook de nieuwste bios gedownload en er opgezet in de hoop dat dit "nep" warmte probleem weg zou gaan, maar dit mag helaas niet baten.

[ Voor 44% gewijzigd door Casejunkie op 06-02-2003 20:27 . Reden: update ]

19x 300Wp Trina Solar + 12x 320Wp Q-cells op een SolarEdge SE7K

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

heb je koelpastra gebruikt? Klinkt als heel slecht contact heasink-proc en ook nog es een veel te hoge casetemp.. Ondanks die casefans.. Je airflow moet wel verrot slecht zijn.

[ Voor 94% gewijzigd door m-m op 29-12-2002 17:08 ]

• Casejunkie
m-m schreef op 29 December 2002 @ 17:07:
heb je koelpastra gebruikt? Klinkt als heel slecht contact heasink-proc en ook nog es een veel te hoge casetemp.. Ondanks die casefans.. Je airflow moet wel verrot slecht zijn.
ja ik heb koelpasta gebruikt.
ik heb alleen nog geen spacer gebruikt.
en de temps als er een tafelventilator op staat te blazen met gestressedte processor : 65 graden

Verwijderd

spacer maakt t ook nie koeler, k zou ff naar de afdruk van de core op je koelblok kijken (dus voorzichtig eraf halen) alsie nl maar 1 hoekje of randje raakt lijkt t me logisch, dan zou je dus moeten kijken of je de koeler er of strakker maar iig rechter op kan krijgen. Is t trouwens een Palomino of al een T'bred? If T'bred, waar hebbie m gehaald? ;)

Verwijderd

Lijkt wel een broeikast! :7 . Gewoon ff alles checken, koelblok goed contact met proc. Goede koelpasta ertussen en niet teveel!!!! Klein druppie is veelal voldoende. Neem een grotere kast, hierdoor zal luchtstroom toenemen. Zorg voor een outtake bij je proc. En denk eraan, meer outtake dan intake, respectievelijk 2:1. :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 29 december 2002 @ 18:28:
En denk eraan, meer outtake dan intake, respectievelijk 2:1. :)
Waar is die wijsheid op gebaseerd?
Volgens mij heb je sowieso in elke config evenveel out- als in-take.
De lucht moet immers ergens blijven/vandaan komen

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-10-2025
ff voor de duidelijkheid:
een spacer mnaakt het juist toch warmer?!!1 omdat er meer "weerstand" en massa tussen de core en koeler zit?

(zo heb ik het begrepen na veel gesearch op GOT

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Verwijderd schreef op 29 december 2002 @ 18:38:
[...]

Anders krijg je geloof ik overdruk of zoiets :?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Verwijderd

quote:
--------------------------------------------------------------------------------
six10again schreef op 29 december 2002 @ 18:38:
[...]

--------------------------------------------------------------------------------

Anders krijg je geloof ik overdruk of zoiets
Klopt, moet altijd onderdruk creeeren in je kast, anders zou der wel is vervelende warme luchtstromen op bepaalde delen komen te staan, dat is niet de bedoeling, ik zou 2/3 van je outtake als intake nemen ofzo, iedergeval niet meer.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 29 December 2002 @ 18:38:
[...]

Er bestaat zoiets als de search....echt ik meen het:+ :+
Zoek daar maar 's, overdruk zorgt voor hogere temp. Dit is trouwens algemeen bekend bij elke tweaker....... :O

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2002 15:35 ]

• snooze
  • Laatst online: 27-07-2025

snooze

kinda busy atm.

80/50 graden met zo'n koelblok en twee casefans weet je zeker dat je sensors wel goe gekalibreerd zijn

[edit] ik zou echter niet weten hoe je dit moet doen

[ Voor 24% gewijzigd door snooze op 30-12-2002 18:25 ]

weet iemand nog een leuke signature?

Verwijderd

Deze temps geeft ie die in de bios? installeer anders is motherboard monitor en kijk wat ie dan zegt.

• Casejunkie
ik heb vandaag nieuwe koelpasta gehaald.
De temp is nu naar 70 graden gestessed met kast open
De temps haal ik uit mijn bios en uit pc probe van asus
Ik heb gisteren de temp sensor van mijn hardcano 3 tussen de koel ribben gestopt.
Hierop geeft hij een temp aan van 60 graden

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-02 16:00

Steve

Krokodil \o/

Niemand die opmerkt dat het een A7Vxxx is? Trek zo'n 20-30° van de temp die het mobo aangeeft af, en je hebt de reële temp :p

[ Voor 5% gewijzigd door Steve op 30-12-2002 20:36 ]

• nhimf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-01 16:26

nhimf

Lekker belangrijk allemaal

geen 20-30 eerder 10

Ik stink niet, ik ruik gewoon anders

• Dupje
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-09-2025
voel gewoon eens aan je koelblok. Verbrand je je vingers niet is het inderdaad zoals jupiler zegt je mobo die flipt :)

• megaleo
  • Laatst online: 13-02 16:12

megaleo

Special member

Ik ken het probleem. Jij hebt volgens mij gewoon een klote airflow in je kast. Ik heb ook zoiets gehad. Kun je een pic posten van je kast?

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

ASUS borden geven vaak 10 tot 15 graden hoger aan... algemeen bekend hoor.

Front als intake, rear als outtake (en voeding als outtake) moet voldoende koeling geven. En nu blijft er de opmerking over.... wat doet de CPU-Fan? Blaast deze wel op de processor of laat je de warmte afzuigen? Het is toch de uitvoering met een heatpipe?

Een normale temp zou denk ik zo'n 42 graden moeten zijn. Optie is alles eens goed schoonmaken en nauwgezet volgens de handleiding het e.e.a. nogmaals monteren.

ARME AOW’er

Verwijderd

Ik zou als ik jou was nog maar eens je koeler opnieuw bevestigen. En kijk allereerst of ie er wel op de goede manier op zit. Want 80 graden kan gewoon niet!

Verwijderd

meer outtake dan intake FANS...
zoals ik het snap..
2 : 1 is wel ERG veel, maar ok

je creert hier geen onder of over druk omdat je kast natuurkijk niet luchtdicht is
meestal heb je nog wel gaatjes ed over....
(dit is volgens mij hoor, spijker me er niet op vast)

De airflow in de titel van de topic starter is na mijn gevoel niet optimaal en dit kan ERG veel schelen. verder kan je andere koeler proberen, maar hoeveel het scheelt weet ik niet.
dat een goede airflow scheelt weet ik wel 100% zeker

ben het verder met GuardianAngel's reactie wel eens

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Verwijderd schreef op 30 December 2002 @ 23:38:
zoals ik het snap..

je creert hier geen onder of over druk omdat je kast natuurkijk niet luchtdicht is
meestal heb je nog wel gaatjes ed over....
(dit is volgens mij hoor, spijker me er niet op vast)

De airflow in de titel van de topic starter is na mijn gevoel niet optimaal en dit kan ERG veel schelen. verder kan je andere koeler proberen, maar hoeveel het scheelt weet ik niet.
dat een goede airflow scheelt weet ik wel 100% zeker

ben het verder met GuardianAngel's reactie wel eens
Maar je merkt het zeker! Ik had een keer met me TB 1400 de outtake fan een intake fan gemaakt. Nou, ik kon binnen 15 minuten afsluiten want toen was ie 70 graden >:)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:27
Verwijderd schreef op 30 december 2002 @ 23:38:
zoals ik het snap..
Ok, 2 : 1 is ERG veel, maar ik weet niet hoe jij een halve fan aan wil sluiten, of 2/3e fan als je 3 : 2 gebruikt maar niet 5 fans in je kast wil (kan?) zetten.

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:33

Epsilon

dual-zip schreef op 31 december 2002 @ 14:44:
[...]

Maar je merkt het zeker! Ik had een keer met me TB 1400 de outtake fan een intake fan gemaakt. Nou, ik kon binnen 15 minuten afsluiten want toen was ie 70 graden >:)
Zo blij hoef je niet te zijn op die temp hoor :?

Als ik al mn fans excl procfan uitzet, dan word ie nog lang geen 70 graden
tegen de 60 aan, maar niet 70.

Dan is het btw 35 graden in mn kast, gemeten met een huis tuin en keuken thermometer ipv bios. Want mijn casetemp van mn mobo zit er altijd 4 graden naast.

• snooze
  • Laatst online: 27-07-2025

snooze

kinda busy atm.

dual-zip schreef op 31 December 2002 @ 14:44:
[...]

dan blazen ze dus allemaal naar binnen en heb je dus een airflow vam 0,0 of zie ik dat verkeerd ?

ik snap btw niet hoe iemand zonder te overklokken aan zo'n temps komt.
ik heb weliswaar een duron 900, maar daar zit dan ook een bagger koelblok op en hij wordt nooit warmer dan 45 graden, en kast open maakt maar 2 graden verschil

[ Voor 25% gewijzigd door snooze op 31-12-2002 15:30 ]

weet iemand nog een leuke signature?

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-02 16:00

Steve

Krokodil \o/

Een TB 1400 is één van de heetste CPU's ooit, dat verklaart veel..

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:33

Epsilon

Jupiler schreef op 31 December 2002 @ 15:33:
Een TB 1400 is één van de heetste CPU's ooit, dat verklaart veel..
mijn TB 1200 op dat voltage verstookt 30% meer warmte dan zijn TB1400

• Casejunkie
Mijn temps zijn dus intussen als weer een stuk gedaalt van 76 naar 73 vanwege de nieuwe betere koelpasta. mijn kast temp met open zijkant is nu 38 graden.
Deze temperaturen vind ik eigenlijk nog steeds te warm. Heeft iemand nog ideeen hoe ik op een makkelijke snel manier de temps nog verder naar beneden kan drukken?

Binnen nu en een maand ga ik een bigtower kopen voor deze kast en over twee tot drie maand gaat hij weer naar een andere kast. De laatste zal hoogst waarschijnlijk beschikking krijgen over 4 tot 6 out-take fans.

Ik wil trouwens binnen kort een T-bred kopen maar ik weet niet waar deze worden verkocht, kan iemand mij vertellen waar ik deze zou kunnen bestellen.
graag wel bij een bekend groot bedrijf waar te bestellen is via internet.

[ Voor 1% gewijzigd door Casejunkie op 01-01-2003 21:01 . Reden: aanpassing ]

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Epsilon schreef op 31 December 2002 @ 15:19:
[...]

Zo blij hoef je niet te zijn op die temp hoor :?

Als ik al mn fans excl procfan uitzet, dan word ie nog lang geen 70 graden
tegen de 60 aan, maar niet 70.

Dan is het btw 35 graden in mn kast, gemeten met een huis tuin en keuken thermometer ipv bios. Want mijn casetemp van mn mobo zit er altijd 4 graden naast.
Ik vond het wel grappig dat ie 70 graden was. Was overigens nog gewoon stabiel, hoefde niet af te sluiten, maar vond dat wel wat veiliger. Had zeker geen geld toen voor een nieuwe proc. Maar achteraf lach ik erom, heb er wel een P4 2400 aan overgehouden :)

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

als ik zo lees en er van uitgaande dat de temperaturen kloppen zou ik eerste die casetemp omlaag zien te krijgen. (post plaatje met airflow, incl grote kaarten en 3,5"/5,25" racks.)
50C casetemp (- 10C asus :z) dan heb je nog altijd 40C wat erg hoog is.

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

• Bart-01
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-12-2025
Hoe meet jij je case temp ?. Of is het de chipset temp ?. 50 graden is nml. wel erg warm voor de lucht in je pc. Dan zou de hele kast warm worden...

Do as I say, don't do as I do.

Verwijderd

tijgermobiel schreef op 30 december 2002 @ 20:34:
ik heb vandaag nieuwe koelpasta gehaald.
De temp is nu naar 70 graden gestessed met kast open
De temps haal ik uit mijn bios en uit pc probe van asus
Ik heb gisteren de temp sensor van mijn hardcano 3 tussen de koel ribben gestopt.
Hierop geeft hij een temp aan van 60 graden
hier kan je lezen dat het koelblok gewoon al 60 graden is en dat is opzich al erg warm.
draait je fan wel goed want daar heeft nog niemand om gevraagt :?

• Casejunkie
Verwijderd schreef op 04 januari 2003 @ 12:00:
[...]

hier kan je lezen dat het koelblok gewoon al 60 graden is en dat is opzich al erg warm.
draait je fan wel goed want daar heeft nog niemand om gevraagt :?
er zit standaard een silent fan op deze wordt binnenkort vervangen door een 80 mm 3500 rpm fan

• Casejunkie
Ik schop dit topicje weer omhoog omdat ik weer het een en het ander heb aangepast en heb bij gekocht en getest.

Ik heb de standaard fan vervangen door een Ys-Tech powerfan met de volgende specificatisch:
YS-Tech Koeler met de Afmetingen 60 x 60 x 25 mm en een 3 Pin Boardstekker. De ventilator heeft een verbruik van 2,16 Watt, de ventilator die 4200 toeren per minuut draait en 44,2 Kubieke meter lucht in een uur kan verplaatsen.

Dit schelt volgens mijn bios 10 graden als mij gestressed is dus is mijn nog steeds 60 graden maar nu met een pokke herrie.

Toen heb ik het volgende gadaan:
Ik heb gekeken in de bios van mijn server hoe warm zijn processor is (een AMD XP 1800+) deze wordt gestressed 50 graden met een hele goedekope coolermaster koeler van 10,- euro. Toen heb ik deze er uit gehaald en deze in mijn werkstation geplaatst met de Coolermaster hhc-l61 koeler met de YS-Tech koeler. verrassed resultaat: temperatuur is net zo hoog als mijn AMD XP 2000+. 8)7
Het volgende wat ik heb geprobeerd is de koeler te verwisselen. dus de goedkope Coolermaster op mijn AMD XP 1800+ gezet. Toen ik wou opstarten sprong hij meteen naar mijn BIOS en geeft een fbs aan van 100. Als ik deze op 133 zet en opnieuw opstart blijft mijn scherm zwart en spring na een paar seconden compleet uit. :?

Het is dus nu redelijk duidelijk dat het ligt aan mijn Asus av7 266-c ligt.

Ik heb dus ook de nieuwste bios gedownload en er opgezet in de hoop dat dit "nep" warmte probleem weg zou gaan, maar dit mag helaas niet baten.

Ik zit dus hier met een temperatuur verschil van 20 graden 8)7

Heeft iemand nog een idee of suggestie?

[ Voor 3% gewijzigd door Casejunkie op 06-02-2003 20:29 ]

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-02 08:46

FastBunny

Give it the Works !

Zolang je koeler niet super heet aanvoelt is het geen probleem en kan je er alles aan doen om em te koelen, hij is koel genoeg :)

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• iPiX1999
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:50
ik heb ook een TB 1400, deze wordt gekoeld door een Alpha PAL8045T en zit op een Abit KT7A. Hij wordt stressed iets van 55C. Dus ik denk dat het ook wel een beetje aan je koeler ligt.

knowledge is king, so we love the scientist *** Google is my biatch!

• Casejunkie
iPiX1999 schreef op 06 February 2003 @ 21:32:
ik heb ook een TB 1400, deze wordt gekoeld door een Alpha PAL8045T en zit op een Abit KT7A. Hij wordt stressed iets van 55C. Dus ik denk dat het ook wel een beetje aan je koeler ligt.
Dit wil ik niet geloven.
Als mijn AMD XP 1800+ in mijn server maar 50 graden wordt en in mijn werkstation eens niet wil starten met een fbs van 133 met de dezelfde koeler.
Dus daar kan het absolute niet aan liggen en zeker niet nadat ik er een fan op heb gezet met zo'n lucht verplaatsing

• Black_Adder
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
Is je systeem instabiel als je hem 100% stressed?

Als ie niet instabiel is hoef je je nergens druk om te maken. Tempsensors in pc's moet je maar met een korreltje zout nemen hoor :Z

• Casejunkie
Black_Adder schreef op 06 February 2003 @ 21:51:

Als ie niet instabiel is hoef je je nergens druk om te maken. Tempsensors in pc's moet je maar met een korreltje zout nemen hoor :Z
ja mijn systeem is 100% stabiel als ik hem stress met een koe (rc5-72)
maar ik durf bijna de kappen er niet op te doen

Verwijderd

Black_Adder schreef op 06 February 2003 @ 21:51:

Kijk, hier ben ik het nu 100% mee eens!!! Af en toe krijg ik de indruk dat velen gehypnotiseerd raken door de steeds maar lagere temps die hier genoemd worden! Zelf heb ik een AMD XP2400+ op 55 a 56 graden stressed :)

Mijn systeem is super stabiel en het zal me verder worst wezen als iemand deze temp te hoog vind :+

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Als het systeem stabiel is dan is het inderdaad niet nodig om je druk te gaan makne om je hoge tempratuuren zolang het maar niet in de extremen trekt... als het boven de 65 a 70 graden kot dan zou ik toch wel gaan kijken wat er aan de hand is.. Is m'n flow in m'n kast goed? Zit de koeling goed op m'n processor? Draait m'n koeling? Zit er teveel koelpasta tussen m'n koeling en m'n processor?

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Verwijderd

Heb je intussen al een keer gevoeld aan je CPU koelblok? want dan heb je meteen door of hij echt 70 graden is. En om het nogmaar 100 % zeker te zijn zou ik ook even voelen of al je fans wel de goede kant uitblazen, misschien zit er eentje niet goed.

• salvador4
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-02 21:24
(jarig!)
als je cpu op 60/70 graden stabiel is dan is dat opzich geen probleem, alleen overklokken zal een stukje lastiger gaan. Zoals al vaker gezegt geven die asus moederborden vaak een te hoge temperatuur aan dus staar je daar niet blind op.
Pagina: 1