Chaintech 7NJZ CMedia 8738 en nForce APU

Pagina: 1
Acties:
  • 174 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kimjansen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:19

kimjansen

Nu ff niks...

Topicstarter
Ik ben al een weekje of 2 de nForce2 mamaplanken aan het uitpluizen geweest. Omdat er ook IDE-RAID op moet kwam ik al gauw bij de Chaintech 7NJS te recht. Echter deze heeft een CMedia 8738 Codec terwijl andere nForce2 plankjes (oa Asus A7N8X) gebruik maken van de Realtek ALC650 Codec. Ik kan echter nergens precies eruit halen wat het verschil is tussen deze twee codec's.

Ik heb wel kunnen vinden op een site dat de Realtek Codec wel een hardware-matige DolbyDigital 5.1 decoding functie heeft en de CMedia niet. Omdat ik geen 5.1 nodig heb is dit niet een doorslaggevend aspect om eventueel voor een Asus te kiezen.

Ik weet niet of iemand al gevonden heeft of ook op zoek is naar de verschillen, maar ik heb in ieder geval een aantal vraagtekens. Eigenlijk denk ik dat de codec's niet veel van elkaar verschillen alleen in DAC... Ik hoop echt dat iemand ze voor me kan verduidelijken:

Zit de nForce2 APU in de Codec of in de MCP-T Southbridge?
Is de kwaliteit van een CMedia chip erg goed?`
Wat is het verschil tussen de twee codec's? Alleen de hardwarematige 5.1 decoding of heft de CMedia chip de gehele nForce2 geluidsvoorziening op???

Speed kills, but beauty lives forever...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Realtek ALC650 wordt zo ongeveer beschouwd als het baggerste van het baggerste onder de onboard sound-chips.
C-Media chippies zijn prima, geluid is prima, stuk beter dan die Avance troep.

Hardwarematig 5.1 is onzin, dit wordt allemaal door de CPU gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

de asus had toch trouwens geen ide raid :?
maar een gedeelde.
dus 1 ide en 1 sata :?

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kimjansen

kimjansen

Nu ff niks...

Topicstarter
Ik had m'n ervaring al (vanuit compushop) dat de CMedia's niet onderdoen voor een SB128 (misschien zelfs SB Live!), Realtek's was ik nog niet tegengekomen, iig niet opgevallen. Hardwarematige 5.1 Dolby Digital wordt weldegelijk door de nForce2 set gedaan (SoundStorm) maar dat heb ik zowiezo niet nodig.

Asus heeft idd geen IDE RAID (dacht wel SATA RAID), Chaintech heeft een Promise chip voor 2x SATA en 1x IDE die dan ook RAID0+1 aankan. Voor de rest natuurlijk de standaard primairy en secondairy IDE vanuit de nForce2 MCP-T.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxPayne
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-06 12:11

MaxPayne

Supertweaker

Blijft een slechte keus hoor!!!
Wat je nu vergeet is dat de RAID chip (van PROMISE!) op jouw Chaintech bord ENKEL RAID 0/1 bied als je of 2 Serial Ata HD's hebt of dat je een Serial ATA HD en een IDE HD hebt van hetzelfde type....die gare PROMISE chip heeft namelijk maar 1 IDE/RAID kanaal en bied dus ook geen mogelijkheid om IDE 2 HD's zelfs maar los aan te sluiten op 1 kabel (wordt dan niet herkend en ik spreek uit ervaring! Had hiervoor een ASUS A7V8X met dezelfde RAID chip als jouw bord heeft...).
En wat je over die ALC650 (Alcatel 650 Codec) zegt is ook niet helemaal waar hoor.....de ALC650 chip (afkomstig van Realtek inderdaad!), die op alle Nforce2 moederborden wordt gebruikt is er enkel en SPECIAAL om het geluidsignaal vanaf de MCP-T naar de uitgangen/ingangen op je moederbord/bracket te sturen (het stuurd enkel het geluid naar een IN of UIT gang waar je je speakers/microfoon op aan sluit! De MCP-T chip heef namelijk ALLES wel aan boord hoor, maar heeft dus geen "tunnel" of lijn om het signaal naar een poort te sturen...daar is dus deze Alcatel Codec voor nodig (Verschilt ook met de ALC650 op gewone niet Nforce moederborden!). Overigens zit er bij mijn A7N8X Deluxe ook een andere Realtek chip op, en die doet precies hetzelfde als die ALC650 chip, maar deze is dan voor de UTP/netwerk uitgangen!
En die CMEDIA chip waar je het over hebt heb ik VEEL problemen mee gehad, al was het maar enkel om te testen...EAX werkt niet lekker en het CPU gebruik ervan is erg hoog! :(
Heb hiervoor al veel configuratie's gehad, maar de NVIDIA Soundstorm APU in de MCP-T is eerlijk waar het BESTE geluid wat ik heb gehoord! Deze decodeerd alles HARDWAREMATIG naar Dolby Digital (kan dus zelfs MP3's en normale games in Dolby Digital luisteren!), dit werkt helemaal perfect met mijn Dolby Digital receiver aangezien die het signaal via de digitale uitgang op het moederbord in Dolby Digital krijgt aangeleverd...
Iets wat geen enkele geluidskaart of chip tot op heden kan op deze manier!
Klinkt zelfs beter dan mijn SB Audigy Platinum die ik hiervoor had...en een veel lager CPU gebruik! Overigens ondersteund de MCP-T/NVIDIA Soundstorm APU bijna alle huidige geluidstandaards zoals EAX 1.0/2.0, A3D 1.0, DS3D en Direct Sound (DX 8/8.1 WHQL CERTIFIED!).
De Serial ATA chip die op de A7N8X Deluxe zit is overigens "FULL" Serial ATA...die Promise chip helaas niet, aangezien deze aan de PCI-bus vast zit wat dus inhoud dat deze NOOIT meer dan 133MB/s kan doorvoeren (en er meestal nog flink onder zit ook!)...dit terwijl Serial ATA 1.0/1.1 een maximale doorvoer kan hebben van 150MB/s..je PCI-bus wordt dus nog eens zwaar belast ook met zo'n PROMISE chip en de performance is flink onder niveau!
Dat was voor mij de reden dat ik voor de ASUS ging ;) :

FULL Serial ATA met RAID (werkt dus ook met IDE->S-ATA convertors!)
2 Netwerkpoorten 10/100Mbit
Nvidia Soundstorm
Twinbank Geheugen
PERFECT werkende 8X AGP
Zeer goede PCI performance doorvoer.. _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door MaxPayne op 29-12-2002 18:18 ]

It's a plane, its a bird..no it's super tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryforhelp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-09 14:02
kimjansen schreef op 29 december 2002 @ 17:21:
Ik had m'n ervaring al (vanuit compushop) dat de CMedia's niet onderdoen voor een SB128 (misschien zelfs SB Live!), Realtek's was ik nog niet tegengekomen, iig niet opgevallen. Hardwarematige 5.1 Dolby Digital wordt weldegelijk door de nForce2 set gedaan (SoundStorm) maar dat heb ik zowiezo niet nodig.

Asus heeft idd geen IDE RAID (dacht wel SATA RAID), Chaintech heeft een Promise chip voor 2x SATA en 1x IDE die dan ook RAID0+1 aankan. Voor de rest natuurlijk de standaard primairy en secondairy IDE vanuit de nForce2 MCP-T.
Ik ben ook op zoek geweest naar info over die cmedia chip, en voorzover ik het heb begrepen is die cmedia gewoon onboard geluid zoals dat ook op andere 'integrated' moederborden zit.
Hij negeert dus volledig de nForce2 APU. chaintech zegt dat dat is omdat ze anders extra licentie kosten moeten betalen maar nVidia ontkent dat er kosten betrokken zijn bij de APU licenties, tis dus een beetje vaag verhaal :(

Kleine zonnepaneleninstallateur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kimjansen

kimjansen

Nu ff niks...

Topicstarter
MaxPayne schreef op 29 december 2002 @ 18:13:
Blijft een slechte keus hoor!!!
Wat je nu vergeet is dat de RAID chip (van PROMISE!) op jouw Chaintech bord ENKEL RAID 0/1 bied als je of 2 Serial Ata HD's hebt of dat je een Serial ATA HD en een IDE HD hebt van hetzelfde type....die gare PROMISE chip heeft namelijk maar 1 IDE/RAID kanaal en bied dus ook geen mogelijkheid om IDE 2 HD's zelfs maar los aan te sluiten op 1 kabel (wordt dan niet herkend en ik spreek uit ervaring! Had hiervoor een ASUS A7V8X met dezelfde RAID chip als jouw bord heeft...).
Voor zover ik het één en ander uit reviews en specs kan opmaken heeft hij geen RAID ondersteuning op de SATA aansluitingen maar wel op de ATA133 aansluiting? Lijkt mij dan logisch dat een master en slave harddisk in RAID0 kunnen op één kabel, anders zouden ze het toch echt geen RAID mogen noemen.
En wat je over die ALC650 (Alcatel 650 Codec) zegt is ook niet helemaal waar hoor.....de ALC650 chip (afkomstig van Realtek inderdaad!), die op alle Nforce2 moederborden wordt gebruikt is er enkel en SPECIAAL om het geluidsignaal vanaf de MCP-T naar de uitgangen/ingangen op je moederbord/bracket te sturen (het stuurd enkel het geluid naar een IN of UIT gang waar je je speakers/microfoon op aan sluit! De MCP-T chip heef namelijk ALLES wel aan boord hoor, maar heeft dus geen "tunnel" of lijn om het signaal naar een poort te sturen...daar is dus deze Alcatel Codec voor nodig (Verschilt ook met de ALC650 op gewone niet Nforce moederborden!).
De MCP-T heeft dan SoundStorm wel onchip zitten maar als er geen AC'97 sound (wat in mijn opzicht niet super geluid is) codec bij geplaatst wordt dan heeft de SoundStorm geen nut. Zoals ik uit de nVidia info begrijp is SoundStorm geen speciaal iets nieuws, maar is het alleen een bepaalde uitbreiding voor AC'97. De CMedia chip omzeilt de hele MCP-T SoundStorm ondersteuning en gebruikt zijn eigen gereutel. Wat dat aangaat zou ik liever voor een mobo met een AC'97 compatible chip gaan, maar hier is dan mijn ervaring mee dat het geluid vroeger slecht was (WAS). Zoals ik nu begrijp is deze Realtek chip wel degelijk een SoundStorm APU compatible en echt aangepaste versiw en niet dezelfde als die ook onder de noemer ALC650 genoemd worden.
Heb hiervoor al veel configuratie's gehad, maar de NVIDIA Soundstorm APU in de MCP-T is eerlijk waar het BESTE geluid wat ik heb gehoord! Deze decodeerd alles HARDWAREMATIG naar Dolby Digital (kan dus zelfs MP3's en normale games in Dolby Digital luisteren!), dit werkt helemaal perfect met mijn Dolby Digital receiver aangezien die het signaal via de digitale uitgang op het moederbord in Dolby Digital krijgt aangeleverd...
Iets wat geen enkele geluidskaart of chip tot op heden kan op deze manier!
Klinkt zelfs beter dan mijn SB Audigy Platinum die ik hiervoor had...en een veel lager CPU gebruik! Overigens ondersteund de MCP-T/NVIDIA Soundstorm APU bijna alle huidige geluidstandaards zoals EAX 1.0/2.0, A3D 1.0, DS3D en Direct Sound (DX 8/8.1 WHQL CERTIFIED!).
Ik heb geen Dolby Digital nodig dus dit zal voor mij niet zozeer een aankoopargument worden.
FULL Serial ATA met RAID (werkt dus ook met IDE->S-ATA convertors!)
2 Netwerkpoorten 10/100Mbit
Nvidia Soundstorm
Twinbank Geheugen
PERFECT werkende 8X AGP
SATA is op dit punt wel leuk maar niet echt noodzaak, evenals een 2e netwerkpoort. Er moet wel RAID op zitten. Dus een A7N8X non-deluxe is ook nog een optie, alleen welke is dan een goede RAID controller??? Voor niet al te veel natuurlijk

Afbeeldingslocatie: http://www.ixbt.com/editorial/images/press/c1.png
http://www.ixbt.com/editorial/images/press/c1.png
Hier nog een overview van de 7ZNJS, de CMedia is gewoon het PCI type en de Promise lijkt me toch een leuk dingetje :? MOEILIJK MOEILIJK

[ Voor 10% gewijzigd door kimjansen op 29-12-2002 19:43 . Reden: bijgemiept ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kimjansen

kimjansen

Nu ff niks...

Topicstarter
Trouwens op de A7N8X zit daar een optical input op? Die zit op de 7NJS namelijk wel en dit zou vooral handig zijn om geluidsopnamen van een DAT recorder over te zetten naar de PC.

Voor zover de RAID, meen ik dat de Promise in z'n geheel niet slecht is omdat er toch een RAID0 configuratie met 2 harddisks in MOET. Ook ben ik nog niet overtuigd van de "slechte" kwaliteit van de CMedia chip en dat de voordelen van SoundStorm zo groot zijn om hiervoor te kiezen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 26-08 12:33

Shuriken

Life is all about priorities

Wat een hoop onzin lees ik hier
bv.
Hardwarematig 5.1 is onzin, dit wordt allemaal door de CPU gedaan.
Nee dat word door de APU gedaan die in de MCP-T Southbridge zit. De ALC650 is alleen maar de DAC. Die converteert Digitaal naar Analoog meer niet.

Chaintech heeft kennelijk gekozen voor een Cmedia chip. Terwijl de Soundstorm zo gebruikt kon worden. Waarom ze die gebruiken snap ik nie. De Soundstorm verbruikt veel minder cpu cycles omdat ie niet op PCI bus zit maar rechtstreeks op de Hypertransport bus.

Soundstorm zorgt niet alleen voor Dolby Digital Decoding (en encoding :P) maar is een betere geluidskaart dan Cmedia. De ondersteuning van OpenAL, EAX, A3d is het een heel leuke soundcard. En zoals ik al zei met een lagere CPU belasting dan bv. SB Live.
Overigens zit er bij mijn A7N8X Deluxe ook een andere Realtek chip op, en die doet precies hetzelfde als die ALC650 chip, maar deze is dan voor de UTP/netwerk uitgangen!
Nope das een aparte chip van Realtek. De 8201L PHY zoals ze dat noemen. Die zorgt voor de Physical Layer (o.a. MAC adres). Meer doet ie niet. Heeft nix met sound te maken.

Onboard raid is wel aardig. Maar kan je niet beter losse kaart kopen? Bij het gebruik van een SATA -> PATA heb je behoorlijk performance verlies. Daarnaast zijn de onboard versies uitgerust met een Lite bios. Die zijn qua specs en performance (laatste uit eigen ervaring) een beetje crippled.

[ Voor 29% gewijzigd door Shuriken op 29-12-2002 22:29 ]

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxPayne
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-06 12:11

MaxPayne

Supertweaker

Shuriken heeft gelijk ja...overigens bedoelde ik met die 2e Realtek chip te verwoorden dat hij een soort gelijke functie had als die ALCATEL DAC chip voor het geluid, maar dat deze PUUR voor de ingebouwde netwerk eigenschappen was! En je kunt dus ABSOLUUT niet zomaar 2 IDE HD's in RAID aansluiten op dit bord met die PROMISE controller...lees de forums er maar eens over na! Dan heb je toch echt S-ATA naar IDE (Parallel ATA) Converters nodig, en die geven een zwaar performance verlies (aangezien ze de signalen omrekenen en dit snelheid kost! Bovendien hangt die PROMISE controller aan de PCI-bus zoals ik al eerder vertelde...). Soundstorm is GEEN AC97 sound, maar een standaard op zichzelf.
Hoop dat je nu een goede keus zult maken want dat geluid van die CMedia Chip heb ik gehoord en dat is ECHT CRAP!!! Las ook in een forum dat veel mensen klagen over het geluid op die Chaintech 7NJS...ondanks dat ze er een externe box bij leveren, snap dat ze dat niet met Soundstorm doen zou PERFECT zijn!
Overigens gebruikt maakt Nvidia voor de Nvidia Soundstorm ook professionele ASIO drivers in zijn driverpacks...werd ook enkel bij mijn Audigy PLATINUM geleverd! Dus je kan er zelfs in professionele muziekprogramma's mee werken (wat ENKEL professionel geluidskaarten kunnen!).
ASUS is overigens VEEL beter met zijn BIOS updates ook, en ondersteunen "meestal" de nieuwste CPU's met een simpele update, terwijl het bij andere merken regelmatig voor kan komen dat daar weer een nieuwe revisie van een moederbord voor moet verschijnen...maar de keus is aan jouw..

It's a plane, its a bird..no it's super tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kimjansen

kimjansen

Nu ff niks...

Topicstarter
Na nog wat specifieker naar de Promise SATA controller gezocht te hebben, heb ik maar besloten om af te zien van de Chaintech. Voorzover is mijn voorkeur de MSI K7N2-L die alles van de MCP-T chip gebruikt (op de dual-NIC na) de andere bordjes die dit ook hebben, hebben ook SATA onboard, maar daar hecht ik geen waarde aan. Ook zal ik dan een losse RAID controller nemen. In hoeverre iemand ervaringen heeft met RAID-controllers (welke snel zijn en of een ATA100 erg onderdoet voor een ATA133).

Het systeem wordt nu:

AMD XP1600+ (166MHz FSB)
MSI K7N2-L
2x512 PC2700 (Brand/Brand CL2.5)
2x60GB Maxtor Diamondmax Plus 9 (RAID0)
Dawicontrol DC-100 RAID

Lijkt me smullen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken

Shuriken

Lijkt mee een goede keus op de raidcontroller na.

Als ik deze test mag geloven: http://www.xbitlabs.com/storage/3-ata133-comparison/

dan zijn de kaartjes met SiliconImage ATA 133 kaartjes het snelste. Dat is bv de Qtec 340R, Dawicontrol DC-133, Advance 29134.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kimjansen

kimjansen

Nu ff niks...

Topicstarter
Wat die RAID controller aangaat, op Tom's Hardware heb ik een review zitten lezen en daar kwam ter sprake dat de DC-133 minder is dan de DC-100 http://www4.tomshardware....2/raid_controller-12.html daar is ook te zien dat de Highpoint RR404 nog beter scoort maar die is dan weer veels te duur. Q-Tec daarentegen is wel leuk geprijsd 50 euro maar daar heb ik nog nooit wonderen van gezien.... Als ik alleen al zie dat een DC-100 65 euro kost en een QTec 50 dan wordt ik al achterdochtig :P Een Advance 29134 kost 69 euro, is een mooi prijsje vind ik en lijkt me beter dan de QTec (is ook onduidelijk over het BIOS namelijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken

Shuriken

Tja tom heeft meestal wel goede testen. Al mis ik in deze een beetje een overzicht van de test scores. Geen grafiekjes deze keer.

Tja je moet zelf maar kiezen tussen de DC-100 en de Advance. Het zal uiteindelijk geen wereld van verschil zijn. Het draait uiteindelijk maar om een paar procenten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kimjansen

kimjansen

Nu ff niks...

Topicstarter
Inderdaad, vond het gemis van grafiekjes en datarates ook wel vreemd. De vraag is dan natuurlijk is de meting (in procenten) hoe goed een controller is, in verhouding tot de maximum haalbare snelheid ATA133 of ten opzichte van elkaar gedaan is. Maar ja, ik ga toch maar voor de Advance 29134.

Ik vind het wel jammer dat de mobo-fabriekers tegenwoordig zo vaag zijn over de functies op hun mamaplank, er wordt bijna altijd gesproken over een standaard versie met leuke "option" tekstjes bij het een en ander. Die MSI bijvoorbeeld, wordt soms omschreven met FireWire, soms zonder (in de reviews dan). Ik zal toch maar eens goed navragen of onze leverancier een versie heeft MET FireWire, USB2.0 enz, en zonder IGP. Anders toch maar de Asus A7N8X Deluxe, zit alles op maar daar zie ik nog een paar driver probs van. Shuriken jij had toch ook nog een vreemde foutmelding in je resources??? En de standaard nVidia nForce2 drivers werken er ook niet op las ik, Asus heeft zelf weer eens wat verzonnen :?

Pagina: 1