Toon posts:

S.M.A.R.T. probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 118 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Vanaf vanmorgen ben ik een vreemd probleem tegen de lijf aangelopen.
Ik zat achter mijn comp en ik zat een beetje te klooien. Ik had m nooit op standbij gezet (WinXP) dus ik dacht..."ff kijken wat er gebeurd". Nix aan de hand.

Vervolgens heb ik mijn computer uitgezet en tijdens de boot kreeg ik een melding dat mijn HD mogelijk beschadigd zou zijn en dat ik alles zou moeten beckuppen. Ik heb tot nu toe verschillende tests gedraaid, waaronder ook Active SMART en geen enkele geeft foutmeldingen. Status=OK. Het enige wat bij Active SMART op Bad staat is : Spin Up Retry Count. Voor de rest, SMART reported good status.

Ik snap r werkelijk nix van. Weet iemand wat dat betekent?....is mijn HD naar de kl...e?

Mijn specs:

Kast: A-Open 45HQ 300Watt
Processor: AMD Athlon Thunderbird 1GHz
Moederboord: Asus A7M266 + Sound
Geheugen: 512 Mb DDR SDRAM
Videokaart: Abit Siluro GeForce2 MX-400 64 Mb SDRAM TV-out
Geluidkaart: Terratec DMX X-Fire 1024 (Hercules Fortissimo II drivers)
Netwerkkaart: Ethernet Realtek kaart 10/100 Mbit
Hrde Schijf: Maxtor Diamon Plus 40Gb 7200 rpm
CD-Brander: Plextor 16/10/40A
CD/DVD-Rom: Pioneer DVD 16/40 115
Diskette Drive: Sony diskette drive
Monitor: IIyama Vision Master Pro 411
Speakers: Cambridge SoundWorks

en oh ja....ik heb al de seach gedaan

• reminder
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-12-2025

reminder

oi....

Smart is er voor om een waarschuwing van te voren te geven.
De kans is dus erg groot dat je HD binnen nu en een paar dagen kapot gaat.
Als ik jou was zo ik zo snel mogelijk alles backupen

Each year, the Rainforest is responsible for over 3000 deaths from accidents, attacks or illnesses. There are over 700 things in the rainforest that cause cancer. Join the fight now and help stop the Rainforest before it's too late

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Probeer anders je hdd eens te fdisken, formatteren en daarna een scandisk, als dit goed gaat is je hdd in orde.

[offtopic]
_DPC_Null2k je moet in je sign nog een A bij attacks zetten :P

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Ik heb ook al een aantal maanden last van de zelfde error op een Maxtor 81.6GB diskje. Spin up retry count te hoog... Af en toe reset de harddisk zich ook met een luide klik. Alle data die er op staat is inmiddels backed up, maar hij werkt vooralsnog nog goed.

Forget your fears...
...and want to know more...

Verwijderd

Topicstarter
Aetje schreef op 29 december 2002 @ 17:47:
Ik heb ook al een aantal maanden last van de zelfde error op een Maxtor 81.6GB diskje. Spin up retry count te hoog... Af en toe reset de harddisk zich ook met een luide klik. Alle data die er op staat is inmiddels backed up, maar hij werkt vooralsnog nog goed.
Kijk dit bedoel ik nou....bij mij is t trouwens de tweede keer.

Ik heb net een diagnose prog van Maxtor gedraaid en die zei dat mijn HD certified en zonder errors was ???

Ik zal dat dan maar moeten geloven.

Voor de rest heb ik nog nooit problemen gehad...nooit gecrasht of wat dan ook

• AaroN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08-2023

AaroN

JayGTeam (213177)

Zet gewoon de echt belangrijke stuff ff op cd en dan gewoon niet meer aan denken :)
Zal vast niets belangrijks wezen, anders werd er wel met meer bombarie over 'gesproken' door die diagnose meuk. ;)

JayGTeam (213177)

Verwijderd

Topicstarter
maar het meest irritate is dat ik iedere keer als ik mijn comp aanzet op F1 moet drukken.....kan dat kUt S.M.A.R.T. misschien niet uitgezet worden?

Verwijderd

Topicstarter
Hij doet t weer....vreemd....ik krijg nou in 1x geen melding meer tijdens boote

Ik snap t geen r337 van

• Mex
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-03 12:05

Mex

Verwijderd schreef op 29 december 2002 @ 19:06:
maar het meest irritate is dat ik iedere keer als ik mijn comp aanzet op F1 moet drukken.....kan dat kUt S.M.A.R.T. misschien niet uitgezet worden?
SMART kun je gewoon in je bios uitzetten, echt slim is dit niet. Als je schijf een SMART error geeft wil dit zeggen dat hij 'kapot aan het gaan is' Je kunt terug gaan naar de leverancier van je HD, mits er nog garantie op zit uiteraard.

• venomous
  • Laatst online: 07-02 17:25
Ok van mijn een vraagje mijn hdtje geeft ook een smart error (maxtor 20 gigje) nu heb ik de powermax software gedraait, low level format gedaan , disk certificerings test gedaan (bijde goed verlopen en fouten zouden / zijn gerepareerd. maar toch geeft smart nog altijd aan dat ie kaput aan het gaan is. kan dit gewoon een bug zijn of is het beter om toch rma aan te vragen?

Specs

• NiGeLaToR
  • Laatst online: 16:59

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

venomous schreef op 30 december 2002 @ 13:15:
Ok van mijn een vraagje mijn hdtje geeft ook een smart error (maxtor 20 gigje) nu heb ik de powermax software gedraait, low level format gedaan , disk certificerings test gedaan (bijde goed verlopen en fouten zouden / zijn gerepareerd. maar toch geeft smart nog altijd aan dat ie kaput aan het gaan is. kan dit gewoon een bug zijn of is het beter om toch rma aan te vragen?
Had het ook, maar WD zei direct 'stuur op dat ding'. Kreeg ik een nieuwe. Nu hebbik net de 4de terug gestuurd :P ondingen :D

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E20 - energieprijzen, economische vluchtelingen (Dubai) en tax op vermogen.

Verwijderd

Ik heb het ook gehad (Maxtor 30Gb 7200 Rpm). Ik kreeg de melding toen het schijfje op mijn IDE controller was aangesoten.

Nou komt het: Toen ik dezelfde schijf vervolgens op mij ultra133 slot aansloot was de melding verdwenen. :? Dat is tot op heden het geval.

Deze S.M.A.R.T. melding kreeg ik overigens zo'n 9 maanden geleden. De HD werkt nog steeds

Verwijderd

ik heb S.M.A.R.T. altijd uitstaan, als mijn hdd kapot is merk in het wel vanzelf en dat S.M.A.R.T. is volgens mij niet helemaal honderd

• Device Manager
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-06-2024

Device Manager

5.9L diesel 4X4 325pk en 826Nm

Het enige wat je kunt proberen is om een andere harddisk (die SMART ondersteunt) op je systeem aan te sluiten. Als het dan niet opkomt met een SMART failure, zou ik Maxtor bellen voor een RMA. Een SMART failure is er om je te waarschuwen dat je schijf niet binnen de normale parameters werkt. Dit kan zijn dat het inderdaad op je volgende boot niet meer werkt, of dat hij het nog een tijdje uithoudt, maar ik zou zelf het risico niet willen lopen.

<a href=http://www.tweakers.net/gallery/53099/sys>Mijn systeem</a>

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je kunt beter gewoon op format en fdisk vertrouwen dan op Smart. imho.
Als er bij fdisken en formatten niets vreemd gaat kun je er vanuit gaan dat die hdd in orde is.

Verwijderd

Bij mij werkt het zelfs helemaal niet...heb het al uitstaan sinds het begin dat ik deze comp kreeg...
Nog erger, voor deze topic wist ik geeneens wat het was :D:D

heb het wel een keer geprobeerd hoor, gewoon in de bios aangezet,
m'n comp ging er van crashen en vanzelf opnieuw opstarten

gaf niks fouts over mijn HD's...die doen het trouwens nog perfect

• DJ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:25

DJ

Ik heb een IBM 9.1 GB U2W (80MB/sec) schijf aan een 2940UW hangen. Deze geeft nu al twee maanden om de paar weken een SMART Failure. Dit geeft hij d.m.v. de IBM Software die ik draai. Die Software checkt de SMART status elke 15 minuten (zelf ingesteld). Ik heb inmiddels alle belangrijke DATA van de schijf afgehaald, en wacht vrolijk totdat hij crasht . . . kan ik een nieuwe gaan kopen . . . schijf is een 'beetje' oud . . .

Als er geen Religie's zouden zijn, dan waren we allemaal gewoon mensen geweest

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Verwijderd schreef op 29 december 2002 @ 19:06:
Zelfs als ik de SMART checks van de BIOS uitzet (A7V rev 1.01, bios 10.11) krijg ik die errors. 'K moet gewoon altijd op F1 hameren :(

Forget your fears...
...and want to know more...

• zimbab
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-06-2021

zimbab

Personal Jesus

hoe betrouwbaar is S.M.A.R.T. eigenlijk? kun je er van uit gaan dat je redelijk op tijd weet wanneer je schijf op springen staat zodat je je data nog kunt back-uppen? ik zit namelijk over een RAID-0-array te denken, maar ben toch nog een beetje huiverig. nu heb ik 2 HDD's waarvan eentje back-up, maar dan gebruik ik die tweede niet effectief. en laat ik nou net de hele tijd probleemloos gedraaid hebben met deze schijven. als SMART een klein beetje te vertrouwen is wil ik het risico wel nemen. Is het anders aan te bevelen om het met Speedfan in de gaten te houden of zegt dat ook helemaal niets? (speedfan heeft ook een SMART-monitor-functie waarop je fitness en Performance kunt zien) En nog ff iets....de RAID-array wilde ik met 2 nieuwe schijven gaan maken, dus aan de goede ervaring met de huidige heb ik niks. (heb je sowieso niets aan , maar goed)

• zimbab
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-06-2021

zimbab

Personal Jesus

***SCHOP!!***

Verwijderd

heb die melding al meer an een jaar, met een maxtor 40 Gig schijfje. Draait gewoon door, geen problemen e.d.
het enige irritante is dat ik telkens op f1 moet drukken voordat ie verder boot

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 02 januari 2003 @ 18:41:
heb die melding al meer an een jaar, met een maxtor 40 Gig schijfje. Draait gewoon door, geen problemen e.d.
Maar je hebt toch 3 jaar garantie op dat ding....ik moet en zal een nieuwe krijgen...ZOOI...ik vind t echt niet leuk.

Ik kan nu mijn comp niet eens meer dagen aan laten...k ben nu bang dat dat ding te heet wordt of weet ik wat....

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net de mensen van Xenon aan de lijn gehad en ze zeiden dat ik mijn HD terug moet sturen aangezien Powermax een foutmelding geeft gegeven...dus....

• Mex
  • Laatst online: 20-03 12:05

Mex

Verwijderd schreef op 02 januari 2003 @ 18:41:
Je kunt gewoon een nieuwe krijgen van Maxtor, SMART geeft aan dat je schijf kapot aan het gaan is. De meeste hier begrijpen het nog steeds niet. Tijdens iedere boot kijkt je bios wat de SMART status is van de schijven, mits de optie enabled staat. Wat SMART doet kun je hier onder lezen.

Het is dus zeker wel een nuttige functie, 100% is het uiteraard niet.

Receiving S.M.A.R.T. status bad backup and replace error:

Issue:

Receiving S.M.A.R.T. status bad backup and replace error.

Additional Information:

S.M.A.R.T. (Self-Monitoring Analysis and Reporting Technology) is a diagnostic method originally developed by IBM that at that time referred to as "Predictive Failure Analysis". This technology was developed for IBM mainframe drives to give advanced warning of drive failures. Based on this diagnostic Compaq announced IntelliSafeTM, which was submitted to the ATA/IDE standards committees and the resulting standard was named S.M.A.R.T.

S.M.A.R.T. analyzes many of the mechanical attributes over time some failures can be predicted by detecting if the hard disk drive is moving out of tolerance. While the S.M.A.R.T. technology can detect upcoming issues not all hard drive failures are predictable.

Some of the Major Hard Disk Drive manufactures now including the S.M.A.R.T Technology in their hard disk drives are IBM, Western Digital, Maxtor, Quantum, Seagate and Fujitsu

Not all hard drive failures are predictable, but by analyzing many the mechanical attributes over time some failures are predictable and this is what S.M.A.R.T. does. S.M.A.R.T. measures many attributes of the user's drive over time and decide if they are moving out of tolerance.

Cause:

Hard disk drive is bad or going to fail soon.

Solution:

Backup information and contact manufacture of computer or hard disk drive for replacement.

Additional Q&A:

Is it ok if I continue to use my hard disk drive without getting it replaced although I am getting an error with S.M.A.R.T.?

As stated above S.M.A.R.T. is designed to detect upcoming failures in the hard disk drive. While it is possible that the hard disk drive may not fail for several months it is still possible that the hard disk drive may fail shortly. It is ok to continue to use the hard disk drive however we highly recommend that if you are still under warranty that you consider getting the drive replaced before your warranty runs out.

en

SMART DRIVES - Modern hard drives incorporate a system called a "Self-Monitoring, Analysis, and Reporting Technology". This system was developed and incorporated into hard drives to monitor and test the HDD for signs that might lead to its failure. If the SMART system finds anything wrong, it notifies you with a warning when you boot up your computer. However, in order for this system to work you need to make sure that it is activated in your CMOS settings. Speaking of CMOS , the computer needs to know how many tracks, cylinders, heads and sectors there are, and where each of these are located. This information is also stored in CMOS, and needs to be accurate for the hard drive to work. The settings can usually be found on the cover plate of the hard disk drive. If it isn't located there, look in the manual that came with the hard drive. Otherwise, you will have to find the information at the manufacturers web site.

[ Voor 5% gewijzigd door Mex op 03-01-2003 14:41 ]

Verwijderd

De meeste meldingen die over S.M.A.R.T. gaan, zijn tegenwoordig niet goed. Dit komt omdat er een verkeerd BIOS protocol is aangemaakt, die de meeste grote leveranciers van moederborden hebben overgenomen. Nu kan het dus zijn dat je een nieuw MOBO hebt gekocht en er een iets oudere schijf in hebt hangen dan de laatste serie. Als dat het geval is kan de BIOS verschillende meldingen geven dat de schijf op het punt staat te crashen. In de meeste gevallen is dit niet zo en zal dat ook niet gebeuren. Maar ondanks dat je geen probleem hebt moet je wel elke keer op F1 drukken om verder te booten.

De oplossing die ik ervoor heb is simpel, haal je HD uit je pc en plant hem in een wat oudere pc. Als je bij het opstarten geen melding krijgt vanuit die pc kun je de diagnose programma's draaien van de leverancier van je HD. Als je alle testen hebt gedaan en alle sectoren op fouten hebt gechecked kun je hem weer terug zetten in je "nieuwere" pc en als het goed is, is het probleem nu verholpen.

Ik kom dit probleem regelmatig tegen bij nieuwere pc's en bijna nooit bij oude pc die ook SMART ondersteunen. Ik heb dit "truukje" al bij 7 schijven gedaan en het heeft nog nooit tot problemen geleid.

Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben.

Laterzzzz :*)

Verwijderd

Ehhh nu ik er toch ben, smart error 007 wat betekent dat precies? Deze krijg ik namelijk en kan de verklaring hiervoor niet vinden :'(

Verwijderd

Ohhh ik zie het al, HD defect :'( daar gaat mn 80 gig Western Digi :'(.
Maar nog wel garantie :)
Ff bellen morgen dus :D

• ismael86
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-03 14:38
ik heb percies dezelfde fout zie mijn topic soms smart error dan 2 dagen niet dan weer wel

Verwijderd

Nou dan zou ik als ik jou was mooi ff bellen met je HDD fabrikant (als je nog garantie hebt) ;)
Pagina: 1