Toon posts:

ADSL - Cordless Netwerk

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Eindelijk is het zover adsl word voor ons mogelijk. Nu zijn er een aantal (netwerk) zaken die voor mij nog onduidelijk zijn.

Wij wonen in een monument, die verdeeld is in 3 verdiepingen en uitgerust is met hele dikke muren. Computers zijn zo verdeeld rond het huis dat bekabeling gewoon bijna niet te doen is. Dus leek mij een draadloze oplossing wel wat.

Situatie :

Meterkast -> ADSL Draadloze router? -> Computers

Nadeel van deze situatie lijkt mij dat de computers uitgerust moeten worden met draadloze netwerk kaarten. Daar zie ik dus vanaf, omdat er regelmatig andere computers(laptops) hier aanwezig zijn die geen draadloze kaartjes hebben.

Bestaan er switches/hubs die de draadloze verbinding oppakken en dan via standaard cat5 bekabeling naar de computers kunnen. Ik wil deze switches op 3 verschilende lokaties in het huis zetten, omdat daar meerdere/vaste computers staan. Overige computers zullen draadloze kaartjes moeten hebben.

Nu vraag ik me ook nog is af hoe het staat met de verbindingskwaliteit? Wegvallende verbindingen zijn hier niet te accepteren. Gamen is voor mij en mijn broer een vaste bezigheid, dus als de pingtijden hoog liggen door de draadloze lan, of omdat er sprake is van "lag" omdat er een korte pauze in de verbinding valt is dit een reden om toch over te stappen naar bekabeling.

Graag wat advies, wat voor hardware is voor ons ook onduidelijk.

edit : Na een aantal topics te gelezen kom ik tot conclusie dat gewapend beton een groot probleem geeft. Dit huis komt uit 1824, weet wel dat er beton tussen zit probleem is dat ik niet weet wat voor :D. Hardware mag makelijk totaal 500 euro gaan kosten, het zijn eenmalige kosten. En alles is beter dan telefoonrekeningen van 500-600 euro ;).

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2002 19:58 ]

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-08 23:37

Jimbolino

troep.com

koop een Linksys Wireless Router, zet er een dikke antenne op en evt een versterker
koop voor elk hubje een client-bridge

moet lukken denk ik, betton zal wel niet zo dik zijn dat er nix doorheen komt

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

Verwijderd

Topicstarter
Jimbolino schreef op 30 December 2002 @ 03:39:
koop een Linksys Wireless Router, zet er een dikke antenne op en evt een versterker
koop voor elk hubje een client-bridge

moet lukken denk ik, betton zal wel niet zo dik zijn dat er nix doorheen komt
Zijn hier geen guides over te vinden? Er zijn namelijk meerdere merken routers/wireless producten.

Het is van belang dat de kwaliteit behoorlijk dichtbij en het liefst even goed is als normale netwerk bekabeling. Wegvallende verbindingen of hoge ping tijden zijn niet een optie.

Verwijderd

de sitecom wireless broadband home station werkt bij mij perfect, check www.sitecom.com

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 30 December 2002 @ 13:24:
de sitecom wireless broadband home station werkt bij mij perfect, check www.sitecom.com
Bedankt voor de info, helaas geeft sitecom weinig informatie over het bereik en dergelijke.

Hier alvast de schema hoe het er uit komt te zien na mijn idee?:

ADSL Splitter - > ADSL Wireless Router - > Wireless Signal Booster ->

Wireless Acces Point 1 -> Switch/hub -> Computer(s) 2de verdieping

Wireless Acces Point 2 - > Laptop (Wireless network card)

Wireleless Acces Point 3 - > Switch/Hub - > Computers 3de verdieping

• arikkert
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-07 11:57
Verwijderd schreef op 30 December 2002 @ 13:11:
[...]

Zijn hier geen guides over te vinden? Er zijn namelijk meerdere merken routers/wireless producten.

Het is van belang dat de kwaliteit behoorlijk dichtbij en het liefst even goed is als normale netwerk bekabeling. Wegvallende verbindingen of hoge ping tijden zijn niet een optie.
ik ben het wel eens met die jimbolino oplossing. voor 500 euro is dat denk ik wel het beste wat je kunt krijgen.
hoge pingtijden heb je zowiezo niet en als je de apparatuur die draadloos communiceert (in dit geval alleen je AP's zelf, want rest wil je via hub/switch) niet verplaatst, heb je zeker geen wegvallende verbindingen.

Verwijderd

Topicstarter
arikkert schreef op 30 December 2002 @ 14:34:
[...]

ik ben het wel eens met die jimbolino oplossing. voor 500 euro is dat denk ik wel het beste wat je kunt krijgen.
hoge pingtijden heb je zowiezo niet en als je de apparatuur die draadloos communiceert (in dit geval alleen je AP's zelf, want rest wil je via hub/switch) niet verplaatst, heb je zeker geen wegvallende verbindingen.
Prijs mag eventueel hoger, maar het is van belang dat het draadloos internet verkeer even stabiel en even snel is als via draad. Nu weet ik dat het gehele draadloze netwerk etc zich weer heeft uitgebreid naar snellere oplossingen maar aangezien ADSL niet hoger komt dan 8mbit is dit voor mij overbodig.

File transfers via het draadloze netwerk zijn helaas wel wat langzamer, maar het netwerk verkeer zal vooral verlopen via de switch op de locatie waar de AP staat.

Dan komt nog de vraag : als er een netwerk op een kamer ligt met daar een acces point en switch met 8 computers verbonden, is het dan mogelijk om de gesharede computers via de accespoints rond het huis te sturen? Dus om het netwerk A met netwerk B te verbinden?

Linksys is dus mischien een goede oplossing, maar hoe staat het met het bereik? Ik heb gehoord dat mensen zelfs deuren open moeten zetten, omdat het bereik gewoon niet sterk genoeg is om door de betonnen muren te komen.

Linkysys heeft verschillende wireless spullen :

http://www.linksys.com/pr...group.asp?grid=33&scid=35

Nu weet ik niet wat ik precies nodig heb, ik heb bij mijn vorige post een schema neergezet. Financiele zaken worden als laatst bekeken. Dus heb liever het beste/optimale spul in huis.

Mischien is het nodig om acces points op verschillende verdiepingen te plaatsen, zodat die het signaal weer door kunnen geven aan een acces point op de zelfde verdieping op een kamer? Het huis is namelijk gewoon redelijk groot.

Hier een snelle tekening ;) :

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/housenetwork.jpg

rood : kamer/acces point gebied
zwart : ramen
Blauw : meterkast (router?)

• AwesomE
  • Laatst online: 29-05-2025
linksys befw11s4v2
http://www.linksys.com/pr...?grid=33&scid=35&prid=415

linksys wusb11 (usb netwerk adapter met betere ontvangst)
http://www.linksys.com/pr...duct.asp?prid=435&scid=36
evt
booster
http://www.linksys.com/splash/wsb24_splash.asp

ik heb mijn router op de begane grond staan in een hoek en ik heb nog goeie ontvangst op de 3e verdieping met deur open (97%) en deur dicht is helaas wat minder sterk maar wel 2mb stabiel.

op de 2e is alles nog perfect met deur dicht

...

Verwijderd

Topicstarter
AwesomE schreef op 30 December 2002 @ 16:10:
linksys befw11s4v2
http://www.linksys.com/pr...?grid=33&scid=35&prid=415

linksys wusb11 (usb netwerk adapter met betere ontvangst)
http://www.linksys.com/pr...duct.asp?prid=435&scid=36
evt
booster
http://www.linksys.com/splash/wsb24_splash.asp

ik heb mijn router op de begane grond staan in een hoek en ik heb nog goeie ontvangst op de 3e verdieping met deur open (97%) en deur dicht is helaas wat minder sterk maar wel 2mb stabiel.

op de 2e is alles nog perfect met deur dicht
Gebruik je een booster? Zijn de verdiepingen/meetpunten vrij dicht boven elkaar? Of juist heel ver uit elkaar (zie mijn tekening)

Je maakt dus helemaal geen gebruik van Accespoints? Versterken deze de verbinding nou? Zodat de volgende accespoints het beter op vangen?

Zo'n usb geval is voor mij geen optie, ik heb op beide lokaties meer dan 1 pc dus zou een accespoint gekoppeld aan een standaard switch een betere oplossing zijn.

Nog onbeantwoorde vragen uit me vorige post waarmee ik nog steeds mee zit waaronder :

Router - > Accespoint - > switch - LAN 1 (4 pc's) -> accespoint - switch - LAN 2 (2pc's)?

Is het mogelijk om een LAN1 te koppelen met de accespoint op zolder? (LAN2). Stuurt de accespoint draadloos netwerk traffic van de switch van LAN 1 weer rond het huis?

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2002 16:41 ]

• Maarten @klet.st
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-07 14:37
Verwijderd schreef op 30 December 2002 @ 16:38:
[...]

Gebruik je een booster? Zijn de verdiepingen/meetpunten vrij dicht boven elkaar? Of juist heel ver uit elkaar (zie mijn tekening)

Je maakt dus helemaal geen gebruik van Accespoints? Versterken deze de verbinding nou? Zodat de volgende accespoints het beter op vangen?

Zo'n usb geval is voor mij geen optie, ik heb op beide lokaties meer dan 1 pc dus zou een accespoint gekoppeld aan een standaard switch een betere oplossing zijn.

Nog onbeantwoorde vragen uit me vorige post waarmee ik nog steeds mee zit waaronder :

Router - > Accespoint - > switch - LAN 1 (4 pc's) -> accespoint - switch - LAN 2 (2pc's)?

Is het mogelijk om een LAN1 te koppelen met de accespoint op zolder? (LAN2). Stuurt de accespoint draadloos netwerk traffic van de switch van LAN 1 weer rond het huis?
Die booster is nog niet te leveren en de vraag is of ie in Nederland ooit goedgekeurd gaat worden.

Ik zie een hoop voorbeelden met meerdere AP's. Ik vraag me af of je echt zo'n rot pand hebt. Ik eens beginnen om 1 AP en 1 netwerkkaartje te lenen en gewoon eens te testen hoeveer je komt.

Grote kans dat je met 1 wireless broadband router / AP en 3 netwerkkaartjes (PCMCIA of PCI, maakt niet uit, eventueel met externe antennes, dat helpt wel) klaar bent.

Verwijderd

Topicstarter
Maarten.O schreef op 30 december 2002 @ 23:17:
[...]

Die booster is nog niet te leveren en de vraag is of ie in Nederland ooit goedgekeurd gaat worden.

Ik zie een hoop voorbeelden met meerdere AP's. Ik vraag me af of je echt zo'n rot pand hebt. Ik eens beginnen om 1 AP en 1 netwerkkaartje te lenen en gewoon eens te testen hoeveer je komt.

Grote kans dat je met 1 wireless broadband router / AP en 3 netwerkkaartjes (PCMCIA of PCI, maakt niet uit, eventueel met externe antennes, dat helpt wel) klaar bent.
Lijkt me idd geen slecht plan, een kwestie van proberen. Maar nu heb ik nog steeds een vraag met deze opstelling (draadloze netwerk kaartjes is te duur voor zoveel computers)

Ethernetmodem -> Router/Accespoint -> Booster? -> Accespoint A - 3com Switch -> LAN1 -> Accespoint B - 3com Switch ->
LAN2 -> Laptop (wireless nic)

Staan Accespoint A en B dan ook met elkaar verbonden? Zodat LAN 1 en 2 Met elkaar in verbinding staan?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 31-12-2002 08:40 ]

Verwijderd

ceck deze 30 meter toe 100 meter bereik

http://www.dynalink.nl/nederlands/index.html

• arikkert
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-07 11:57
ik zou idd gewoon testen want lezen en advies over bereik van een AP pakt in de praktijk meestal anders uit (hoe dik is beton en wat zit er precies in he). Als je meerdere AP's nodig hebt, moet je in jouw situatie wel checken dat die allen bridge-baar zijn. In dat geval wordt je LAN per AP uitgebreid met nieuw bereik rond dat AP. Het wordt dus gewoon een groter segment (LAN).
Uiteraard moeten de AP's wel in elkaars bereik vallen.
Beetje soortgelijke vraag was er al eens:
[rml][ wireless] 2 WAP's zonder router[/rml]

• AwesomE
  • Laatst online: 29-05-2025
*schop*

nieuwe produkten van linksys over stroom zien er ook wel grappig uit

http://www.linksys.com/pr...?grid=34&scid=33&prid=410
http://www.linksys.com/pr...?grid=34&scid=33&prid=416

...

Pagina: 1