Eeeh nee dit is geen design fout..
Ik ben LINKS dus de touchpad zit perfect voor mij. Hij is dusdanig geplaatst dat als ik mijn arm op de leuning laat rusten ik precies met mijn vingertoppen op de touchpad uitkom.
In het midden van het dashboard komt boven de radio een uitklapbaar 7" kleuren TFT scherm (wat helaas defect is geleverd dus dat wordt weer weken vertraging zucht).
Tijdens het rijden heb ik voldoende aan de muis. Daarmee kan ik mijn MP3 player bedienen en mijn navigatie software wat bijsturen etc. Meer hoef ik niet te doen..
Ik ben ook bezig met een datalink tussen de radio en de computer waardoor de controlstick die aan de linkerkant van de stuurkolom zit ook een stuk van de aansturing van winamp op zich gaat nemen.
Al met al dus ruim voldoende om alles te bedienen tijdens het rijden. Het keyboard zit express aan de andere kant, daar valt het netjes weg in het dashboard kastje en als ik het nodig heb om een nieuwe route uit te zoeken of te mailen o.i.d. dan moet ik toch stoppen en kan ik het gewoon op schoot nemen ofzoiets (zit lang snoer aan) Tijdens het rijden heb ik het keyboard nooit nodig.
Wat de kosten betreft (iemand vroeg daarnaar) eehm 9 euro voor een nieuw armsteun paneeltje, ik heb de oude origineel gelaten dus die kan zo weer terug in de auto als ik hem in moet leveren, zie je er niets meer van.
De touchpad heb ik uit een oude laptop gesloopt, maar op ebay kun je die vaak voor een prikkie kopen. Ik raad je aan om voor een synaptics te gaan omdat die een zeer goede driver heeft met veel opties. Er staan veel anderen op ebay, maar degene die ik kreeg bleek geen ondersteuning te hebben sinds win95... Youchpad werkt wel. maar je kunt er niets extra mee uithalen.
Testen met dat ding aangesloten op mijn laptop werkten overigens prima.. werkt erg gemakkelijk, en zeker met de palmcheck van de synaptics driver gaat het zeer precies en storingsvrij.
Verdere plannen zijn :
- USB interface naar de nokia carkit i.v.m. internet link en ophalen file info etc. Later misschien uitgebreid met GPRS.
- USB interface naar de sony radio voor overnemen bediening vanaf radio en weergeven van track/playlist info op het display van de radio.
- GPS ontvanger met USB interface (motorola oncore module)
- eventueel 1 of 2 webcams als achteruit rij cam en stoplicht cam (als je lang bent weet je wat ik bedoel, nooit meer bukken om het stoplicht te zien) Als het even kan wil ik de achteruit rij cam automatisch op de voorgrond laten komen als ik de auto in zijn achteruit zet.
- USB en LAN interface in het dashboard
- Misschien een aantal losse toetsen als een programmeerbaar keyboard mocht ik enkele toetsen missen tijdens het rijden.
- Heel misschien een interface naar de CAN bus van de auto voor het uitlezen van allerlei data over de auto zelf. De interface is er als ik wil, de software niet en ik ben niet echt een ster in programmeren helaas.. afgezien daarvan weet ik niet of ik dat wel zo nuttig vind.
- Wifi link naar mijn home netwerk zodat ik de files kan updaten als de auto voor de deur staat.
- CF card reader + batterij lader zodat ik mijn digicam leeg kan halen en opladen tijdens vakanties etc.
- Microprocessortje die de aan/uit sturing van dat ding op zich neemt zodat het allemaal net ff wat netter gaat dan het aansturing via de +12 van het contactslot
- Het tft voorzien van een TS folie om er een touchscreen van te maken. Is het al iemand gelukt om die folie ergens los te bestellen ?
[
Voor 12% gewijzigd door
redguy op 15-01-2003 09:21
]