tijdzone/datumgrens: ik kom er niet bij met met verstand

Pagina: 1
Acties:
  • 3.218 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• CU2morO
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-12 15:05
stel: je kijkt op een europese wereldkaart (met nederland ongeveer in het midden dus) en
in nederland (+1GMT) is het 19:00 - 23 December.
dat maakt het 18:00 - 23 December op de GMT
dit maakt het, helemaal links op de kaart, op de westerlijke datumgrens (-12GMT) 06:00 - 23 December
Maar dan het tricky gedeelte: gaan we helemaal rechts op de kaart, waar het +12GMT is, en dus 06:00 - 24 December is
we weten ook allemaal dat de aarde rond is en dus links en rechts van de kaart aan elkaar zitten. nu ligt deze datumgrens ergens in zee, tussen Azië en Amerika. dus stel ik vaar daar met me rubberbootje naar toe, en dat ik deze grens oversteek. dan zou het theoretisch 24 uur moeten schelenvan de ene naar de andere tijdzone.
Toch is dit niet zo. ik ben nou al een paar dagen bezig dit proberen te snappen, maar ik kom er niet bij met me verstand 8)7

Verwijderd

Er is nooit 24 uur verschil, wel 23 uur verschil: als je "rechts over de datumgrens heen gaat dan is het daar 23 uur vroeger.

Zie ook http://www.worldtimezone.com/index24.html

edit:
Nu begin ik er zelf aan te twijfelen...

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2002 06:04 ]

Verwijderd

CU2morO schreef op 29 december 2002 @ 04:40:
- op de westerlijke datumgrens (-12GMT) 06:00 - 23 December
- helemaal rechts op de kaart, waar het +12GMT is, en dus 06:00 - 24 December is
daaruit blijkt toch dat er wel 24 uur (of 23:59:59) tijdsverschil is tussen direct oost en direct west vd datumgrens?

• _Mithrandir
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-11-2024

_Mithrandir

tOOt TooT

Deze grensen van tijden en datums zijn ooit bedacht omdat dan ongveer overal op de wereld de zon rond dezelfde op-komt en neer-gaat. Dus dat het bv overal op de wereld 12 uur 's nachts donkers is. Nu als je over de datum grens heen gaat verschuifd de tijd maar een uur als je naar de opkoms en neer gaan van de zon kijkt. Alleen omdat toch ergens de grens getrokken moet worden van 24 uur hebben ze dat maar midden in de oceaan gedaan

At dawn on the fifth day look to the east

• windancer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-12 13:08
Gedachten expiriment : stel je staat net oostelijk van de datumgrens en je reist naar het westen. De klok zal dan een dag (minus 1 uur) terug gaan. Eigenlijk krijg je hetzelfde effect als je via het oosten naar de datumgrens reist maar dan moet je 23 keer de klok een uur terugzetten naarmate je de tijdzones doorkruist.

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:25
Op de wereldkaart in die worldtimezone-site staat een International Date Line aangegeven. Als ik het goed begrijp kan je daar inderdaad van de ene dag naar de andere stappen. Nou maakt dat voor ons niet zo uit, maar voor die paar mensen die daar wonen lijkt me dat toch wel eens lastig (de grens ligt namelijk niet helemaal in het water, het snijdt door Azie en een eiland).

• makkie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-08 13:58
Pee schreef op 29 December 2002 @ 11:18:
Op de wereldkaart in die worldtimezone-site staat een International Date Line aangegeven. Als ik het goed begrijp kan je daar inderdaad van de ene dag naar de andere stappen. Nou maakt dat voor ons niet zo uit, maar voor die paar mensen die daar wonen lijkt me dat toch wel eens lastig (de grens ligt namelijk niet helemaal in het water, het snijdt door Azie en een eiland).
Dat lossen ze waarschijnlijk net zo op als met spanje en portugal, in portugal is het ook 1 uur later/vroeger dan in spanje terwijl spanje onder portugal doorloopt tot aan de atlantische oceaan.
(even een klein knikje in de tijdzone dus)

[ Voor 4% gewijzigd door makkie op 29-12-2002 11:26 ]

• CU2morO
  • Laatst online: 16-12 15:05
maar dat zou dus theoretisch betekenen dat wanneer je in een te verwaarlozen tijd rond de aarde reisd, je terug of vooruit in de tijd kan reizen :? 8)7

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

CU2morO schreef:
maar dat zou dus theoretisch betekenen dat wanneer je in een te verwaarlozen tijd rond de aarde reisd, je terug of vooruit in de tijd kan reizen
Nee. Het betekent dat het systeem van de tijdzones geen ruk met de werkelijk tijd te maken heeft. Tijdzones zijn enkel ingesteld zodat werkdagen overal van ongeveer 0800-1800 duren; zodat mensen die het hebben over 'diner om 1800' begrijpen dat ze 's avonds warm eten en niet 's middags. Het vergemakkelijkt de communicatie door de referentie voor mensen overal op de wereld gelijk te trekken. De werkelijke tijd is volkomen onafhankelijk van de mens.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Verwijderd

Met de moderne communicatiemiddelen zijn die tijdzones eigenlijk niet echt handig. Als je wilt chatten (of gewoon bellen) met een vriend of vriendin in een heel andere tijdzone, dan moet je eerst gaan zitten rekenen "hoe laat is het daar nou ook alweer? zou-d-ie nou niet net slapen?"

Ja, het zijn inderdaad maar wat door mensen getrokken lijntjes over de globe. Vanwege landsgrenzen zitten er allerlei rare bochten (en enclaves) in.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 29 december 2002 @ 20:02:
Met de moderne communicatiemiddelen zijn die tijdzones eigenlijk niet echt handig. Als je wilt chatten (of gewoon bellen) met een vriend of vriendin in een heel andere tijdzone, dan moet je eerst gaan zitten rekenen "hoe laat is het daar nou ook alweer? zou-d-ie nou niet net slapen?"
Krijg je he als op een bol woont...kun je verwachten dat de ene helft
ligt te pitten en de andere helft wakker is ;)

• ATS
  • Laatst online: 14-12 12:12

ATS

Verwijderd schreef op 29 December 2002 @ 20:02:
Dat ga je niet oplossen door tijdzones af te schaffen... Sterker nog: daar wordt het nóg ingewikkelder van. Zit je met iemand te chatten en wil je weten of die (eigenlijk hoort te) slaapt (-en), dan heb je zelfs aan de lokale tijd daar geen houvast! 8)7 Het is daar namelijk dezelfde tijd als bij jou!

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:08

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Enige tijd geleden heb ik me hier ook mee bezig gehouden. Vroeger waren tijdzones leuk en aardig denk ik: mogelijke voordelen worden hierboven genoemd (overal even laat avondeten bijvoorbeeld). Het nut hiervan ontgaat me eerlijk gezegd volledig. Wat helpt het mij als ik weet dat ze in India ook om pakweg 18:00u aan hun avondeten beginnen? Naar mijn mening zijn tijdzones vrij afschrikwekkende dingen die als het even kan direct afgeschaft mogen worden :).

Een reden tegen de zones is niet moeilijk te verzinnen. Het is bijna onmogelijk om van een verafgelegen plaats te zeggen welke tijd er op dat moment daar op de klok staat. Als er meerdere tijdzones binnen een land liggen dan is het helemaal leuk: stel dat je een film hebt die middernacht in première gaat, dan moet je altijd erbij zeggen vanuit welke tijdzone het bekeken wordt. Je kunt ook aangeven dat het gewoon om middernacht in elke tijdzone is, maar dan zit je met het probleem dat mensen die op een datumgrens wonen, gewoon even 'bij de buren' een uur eerder naar je film kunnen kijken. Dat is niet de bedoeling, lijkt me :).

Als je die zones afschaft, dan gaan mensen in India gewoon om 5:00 avondeten. Of wij gaan om 5:00 avondeten, mij ook best. Je zegt toch ook niet dat het op het zuidelijk halfrond in de maand augustus het warmst zou moeten zijn en dat die dus voortaan maar in het huidige januari valt? De maanden zijn gewoon een vast gegeven, onafhankelijk van je plek op de aarde. Winter en zomer is nog niet netjes geregeld: men zegt nogal eens dat het in bijvoorbeeld Rio de Janeiro in augustus winter is. Waarom kunnen we niet gewoon aannemen dat het van december tot en met februari winter is en dat het in het ene gebied nu eenmaal zo is dat het in de winter warm is en in het andere gebied koud? Dat zou een heleboel gedoe besparen.

Het valt te vergelijken met de situatie een tweehonderd jaar geleden. Elke stad had zijn eigen tijd, die wel min of meer overeenkwam met die van nabijgelegen steden, maar niet precies. Met de introductie van de trein ontstonden er problemen (probeer maar eens een spoorboekje te maken als elk station zijn eigen tijd heeft :7) en dus werden die tijden gelijk getrokken. Nu reizen we over de wereld met vliegtuigen zoals men dat anderhalve eeuw geleden met treinen ging doen. Moeten we dan niet hetzelfde gaan doen en die tijdzones gewoon netjes opheffen en één aardtijd instellen? Dat het dan niet meer 'zoals het hoort' om pakweg 18:00u donker wordt in Nederland, maar om 4:00 of om 22:00, dat lijkt me toch geen werkelijk probleem. Kwestie van wennen, meer niet. Het verlost je van een boel logistieke rotzooi en zorgt voor wat meer eenvoud in de wereld...dat kan toch niet verkeerd zijn?

Ik snap dat het natuurlijk niet zo makkelijk 'even' te wijzigen is, maar als men in verschillende plaatsen winter- en zomertijden kan invoeren, dan kan men ook zoiets als een universele tijd invoeren lijkt me.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02:56
odysseus schreef op 29 december 2002 @ 21:57:

Ik snap dat het natuurlijk niet zo makkelijk 'even' te wijzigen is, maar als men in verschillende plaatsen winter- en zomertijden kan invoeren, dan kan men ook zoiets als een universele tijd invoeren lijkt me.
Die bestaat toch al? Een tijd geleden kregen ze toch wel een milde behoefte aan een wereldtijd en het is geworden: De lokale tijd van de grootste sterrenwacht van het machtigste land ter wereld (toen dan iig :) ) Greenwich dus.

Wil je een televergadering hebben of gamen met iemand aan de andere kant van de wereld en je weet allebei hoeveel tijdverschil je hebt met GMT (in NL -1 h) dan maak je een afspraak als "18.00 GMT" en iedereen snapt wat je bedoelt. En tja, dat sommige (de meeste) mensen liever slapen als het donker is, tja daar doe je ook weinig aan, dus als iedereen dezelfe tijd gebruikt vraag je je niet meer af hoe laat het is in India, maar hoe laat ze daar ook al weer slapen :O . (en da's een stuk lastiger in tabelletjes in je telefoonboek te proppen)

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:14

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

GMT is trouwens niet de officiële wereldtijd. Dat is UTC (Universal Time Codex). In de winter zijn UTC en GMT het zelfde, maar GMT heeft zomertijd, en UTC niet, dus is er in de zomer een uur verschil tussen GMT en UTC.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Freee!!
  • Laatst online: 03:00

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

onkl schreef op 30 December 2002 @ 04:02:
[...]
Wil je een televergadering hebben of gamen met iemand aan de andere kant van de wereld en je weet allebei hoeveel tijdverschil je hebt met GMT (in NL -1 h) dan maak je een afspraak als "18.00 GMT" en iedereen snapt wat je bedoelt.
[...]
Volgens mij is Nederland GMT +1 uur :P

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-06 16:09
CU2morO schreef op 29 december 2002 @ 17:49:
maar dat zou dus theoretisch betekenen dat wanneer je in een te verwaarlozen tijd rond de aarde reisd, je terug of vooruit in de tijd kan reizen :? 8)7
Nope.. Het wordt elke keer maar een uur vroeger of later, ligt eraan welke kant je op ga natuurlijk :).

Zo als jij het zeg is het niet :) Als het 10 voor 12 is en je gaat een andere tijdzone in, wordt het 10 voor 1.. 1 uur later dus maar en daar hoord dan een andere datum bij omdat de "streep" bij en datum om 12 uur 's nachts ligt.

• crashtestdummy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-12 11:11

crashtestdummy

Ajoeto member

Bij de eeuwwisseling werd er danig mis/gebruik gemaakt van dit fenomeen. Men kon voor 100.000 dollar deelnemen aan het volgende feest:

:) Je werd gevlogen naar een eilandje in de grote oceaan die als eerste het jaar 2000 inging. Daar vierde men als eerste ter wereld het nieuwe millenium.

;) Na het feest en uitslapen werd men per helicopter naar een eiland 50 mijl verderop gevlogen. Dit eilandje ging als laatste het jaar 2000 in.

-- Liever 1 keer met sneeuwwitje dan zeven keer met de dwergen --

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:41

Dido

heforshe

CU2morO schreef op 29 December 2002 @ 17:49:

Nee hoor :)
Als je naar het oosten reist wordt het steeds een uur later, en dan opeens een dag vroeger... vervolgens wordt het weer 24 keer een uur later en dan weer een dag vroeger, etc...
Verwijderd schreef op 29 December 2002 @ 20:02:
Dat los je niet op door tijdones af te schaffen, want je gaat er nu vanuit dat die persoon aan de andere kant van de wereld wakker is op hetzelfde tijsdstip als jij. En dat is alleen zo als hij in een andere tijdzone zit, of als ie besluit om net na zonsopgang te gaan slapen, en tegen zondsondergang op te staan; en dat gaat niet massaal gebeuren denk ik :)

Wat betekent mijn avatar?

• Dido

Dido

heforshe

[nohtml]
odysseus schreef op 29 December 2002 @ 21:57:
Enige tijd geleden heb ik me hier ook mee bezig gehouden. Vroeger waren tijdzones leuk en aardig denk ik: mogelijke voordelen worden hierboven genoemd (overal even laat avondeten bijvoorbeeld). Het nut hiervan ontgaat me eerlijk gezegd volledig. Wat helpt het mij als ik weet dat ze in India ook om pakweg 18:00u aan hun avondeten beginnen?
Het is voor veel mensen wel interessant om te weten dat ze in India ook kantooruren hebben van pakweg 9 tot 5...
En het is veel eenvoudiger uit te vinden welke tijd dat hier dan is dan dat je uit gaat zoeken hoe laat mensen daar werken als ze allemaal in dezelfde tijdzone zitten...
Het is bijna onmogelijk om van een verafgelegen plaats te zeggen welke tijd er op dat moment daar op de klok staat.
Valt wel mee hoor. Is net zo snel opgezocht als een telefoonnummer.
Als er meerdere tijdzones binnen een land liggen dan is het helemaal leuk: stel dat je een film hebt die middernacht in première gaat, dan moet je altijd erbij zeggen vanuit welke tijdzone het bekeken wordt.
Toch hebben ze daar heel weinig moeite mee in bijvoorbeeld de VS geloof ik.
Ook internationale TV zenders als BBC-world en CNN hebben er geen moeite mee hun uitzendtijdstippen te relateren aan de tijdzones.
Het valt te vergelijken met de situatie een tweehonderd jaar geleden. Elke stad had zijn eigen tijd, die wel min of meer overeenkwam met die van nabijgelegen steden, maar niet precies. Met de introductie van de trein ontstonden er problemen (probeer maar eens een spoorboekje te maken als elk station zijn eigen tijd heeft :7) en dus werden die tijden gelijk getrokken. Nu reizen we over de wereld met vliegtuigen zoals men dat anderhalve eeuw geleden met treinen ging doen. Moeten we dan niet hetzelfde gaan doen en die tijdzones gewoon netjes opheffen en één aardtijd instellen?
Die vergelijking gaat niet helemaal op... je weet nu precies welke tijd er op de klok staat in pak em beet New York. Dat was 200 jaar geleden niet zo: je kon niet even opzoeken in welke van de (slechts!) 24 tijdzones een plaats lag, je zou per stad en dorp hebben moeten bijhouden hoeveel hun tijd van de jouwe verschilde...

• Freee!!

Freee!!

Dido schreef op 30 december 2002 @ 13:15:
[...]
Die vergelijking gaat niet helemaal op... je weet nu precies welke tijd er op de klok staat in pak em beet New York. Dat was 200 jaar geleden niet zo: je kon niet even opzoeken in welke van de (slechts!) 24 tijdzones een plaats lag, je zou per stad en dorp hebben moeten bijhouden hoeveel hun tijd van de jouwe verschilde...
Er zijn wel iets meer dan 24 tijdzones, er zijn er die een half uur verspringen ten opzichte van naastgelegen tijdzones. Ik weet helaas niet uit mijn hoofd welke (volgens mij Iran en Myanmar), maar het is me op vluchten naar het oosten (BKK) wel eens opgevallen bij het tonen van de diverse tijden (vertrekplaats, aankomstplaats en locale tijd) dat er tijdzones zijn die afwijken van de standaard 1 uur regel.

edit:

Voor degenen die geïnteresseerd zijn:
tijdzones van de wereld

[ Voor 8% gewijzigd door Freee!! op 30-12-2002 13:26 . Reden: Aanvulling met link ]

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

• Pazzi
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:30

Pazzi

Koffiemokken en bierglazen

[little off-topic]
Ken je het verhaal van "Reis om de wereld in 80 dagen" van Jules Verne? Die heeft dat ook gehaald omdat hij aan het einde van zijn reis 'een dagje won'

Misschien wel leuk om te melden... 8)
[/little off-topic]

"When the shit hits the fan, make sure you don't get splattered" - Carol Thompson
"It's the story, not he who tells it" - Stephen King
"If you hate freedom, get married" - Vusumuzi Gumede
"Women can fake orgasms, men can fake love" - Bo Burnham

• Freee!!

Freee!!

Pazzi schreef op 30 December 2002 @ 13:28:
[little off-topic]
Ken je het verhaal van "Reis om de wereld in 80 dagen" van Jules Verne? Die heeft dat ook gehaald omdat hij aan het einde van zijn reis 'een dagje won'

Misschien wel leuk om te melden... 8)
[/little off-topic]
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ Bedankt dat je me helpt herinneren, ik had dat als Jules Verne fan/verzamelaar moeten weten/noemen 8)7 |:(

[ Voor 4% gewijzigd door Freee!! op 30-12-2002 13:36 ]

Verwijderd

Even een opmerking: dat gedoe met die tijdzones houdt in dat er geen tijd (als in dagindeling, dus zo-en-zo laat) bestaat op de noord- en zuidpool :)

Verder ter aanvulling: al enige tijd is er een alternatieve manier om tijd uit te drukken, waarbij er geen tijdzones zijn: de Internet-time van Swatch.

Behalve de tijdzones is daarin ook geen sprake meer van die absurde 24/60 indeling, wat een onhandig overblijfsel is van de Babyloniërs en/of de Romeinen (?) die een 12/60-tallig telstelsel gebruikten.

In de internet-time zijn dagen opgedeeld in 1000 beats, dus "het is nu @435" is een geldige uitspraak. Op die site staat ook een convertor. Alhoewel ik een enorme fan ben van die 1000 beats per dag (ipv 24 uur van ieder 60 minuten) vraag ik me af of het weggooien van tijdzones niet meer problemen veroorzaakt dan het oplost.

• Freee!!

Freee!!

Verwijderd schreef op 30 december 2002 @ 13:56:
Even een opmerking: dat gedoe met die tijdzones houdt in dat er geen tijd (als in dagindeling, dus zo-en-zo laat) bestaat op de noord- en zuidpool :)
Klopt, maar als je er een meter vanaf zit wel >:)
Verder ter aanvulling: al enige tijd is er een alternatieve manier om tijd uit te drukken, waarbij er geen tijdzones zijn: de Internet-time van Swatch.
Klopt, had ik eigenlijk al eerder verwacht (zelf vergeten 8)7 |:( )
Behalve de tijdzones is daarin ook geen sprake meer van die absurde 24/60 indeling, wat een onhandig overblijfsel is van de Babyloniërs en/of de Romeinen (?) die een 12/60-tallig telstelsel gebruikten.
Zo onhandig is het nou ook weer niet, zelfs bij de Franse revolutie waarbij ze alles op de schop gooiden hebben ze dit gehandhaafd.
offtopic:
De Romeinen gebruikten een dag van 12 uren en een nacht van 12 uren
In de internet-time zijn dagen opgedeeld in 1000 beats, dus "het is nu @435" is een geldige uitspraak. Op die site staat ook een convertor. Alhoewel ik een enorme fan ben van die 1000 beats per dag (ipv 24 uur van ieder 60 minuten) vraag ik me af of het weggooien van tijdzones niet meer problemen veroorzaakt dan het oplost.
Het is zeer waarschijnlijk dat het weggooien van tijdzones meer problemen veroorzaakt dan het oplost, mede omdat iedereen die er een paar keer mee te maken heeft gehad er snel genoeg aan went, maar ik denk wel dat het vereenvoudigt kan worden (tijdzones op halve uren zijn niet echt handig).

[ Voor 2% gewijzigd door Freee!! op 30-12-2002 14:09 . Reden: typo ]

Verwijderd

Zo onhandig is het nou ook weer niet, zelfs bij de Franse revolutie waarbij ze alles op de schop gooiden hebben ze dit gehandhaafd.
Wat zijn dan de voordelen ervan? Het enige wat ik kan bedenken, is dat we het gewend zijn. Op zich is een 12-tallig telstelsel wellicht wat handiger dan een 10-tallig (want meer delers), maar we denken, tellen en rekenen nu eenmaal 10tallig (althans, de meesten hier op aarde). Dus dat 24/60 systeem is een vreemde eend in de bijt. Het rekent ook gewoon lastiger dan wanneer een dag zou zijn opgedeeld in bijv. 10 uren van elk 100 minuten.

Ik ben echt voor de afschaffing van de uren, minuten en seconden, en een 10tallige maatstaf ervoor in de plaats.

Verwijderd

(dubbel)

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2002 14:25 ]

• Freee!!

Freee!!

Verwijderd schreef op 30 December 2002 @ 14:24:
[...]
Wat zijn dan de voordelen ervan? Het enige wat ik kan bedenken, is dat we het gewend zijn. Op zich is een 12-tallig telstelsel wellicht wat handiger dan een 10-tallig (want meer delers), maar we denken, tellen en rekenen nu eenmaal 10tallig (althans, de meesten hier op aarde). Dus dat 24/60 systeem is een vreemde eend in de bijt. Het rekent ook gewoon lastiger dan wanneer een dag zou zijn opgedeeld in bijv. 10 uren van elk 100 minuten.

Ik ben echt voor de afschaffing van de uren, minuten en seconden, en een 10tallige maatstaf ervoor in de plaats.
Ik denk dat we de seconde toch moeten handhaven (wetenschappelijk gezien wel handig ;) ) en de dag is misschien ook wel een leuk idee om te handhaven. Nu de grote vraag: Hoe verdeel je 86.400 seconden netjes over een dag? 10 Uren van elk 8.640 seconden -> 100 minuten van elk 86,4 seconden. Als je het nou hebt over niet echt handig, dan lijkt dit me toch een school voorbeeld. :Y) (8>

• grep
  • Laatst online: 06-11 13:02

grep

meer begrep...

In Australie is het helemaal een zooitje omdat het uiteraard zo'n gigantisch gebied is wat verschillende tijdzones beslaat. Wat het nog verwarrender maakt is dat niet elke staat daar ook met zomer/wintertijd "meedoet". Tijdens mijn rondreis was ik ook regelmatig de kluts kwijt wat de lokale tijd nou was.

Kijk hier maar eens naar:
Zomertijd
Afbeeldingslocatie: http://members.iinet.net.au/~jacob/timesum.jpg

Wintertijd
Afbeeldingslocatie: http://members.iinet.net.au/~jacob/timestan.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door grep op 30-12-2002 15:10 . Reden: typo ]

Specs | Outcast UT clan | You're going to reap what you sow.

Verwijderd

Ik denk dat we de seconde toch moeten handhaven (wetenschappelijk gezien wel handig) en de dag is misschien ook wel een leuk idee om te handhaven. Nu de grote vraag: Hoe verdeel je 86.400 seconden netjes over een dag? 10 Uren van elk 8.640 seconden -> 100 minuten van elk 86,4 seconden. Als je het nou hebt over niet echt handig, dan lijkt dit me toch een school voorbeeld.
De dag en het jaar zijn inderdaad redelijk "natuurlijke" eenheden, dus die kunnen we wel houden. Al zouden we ze wel iets mogen bijstellen, zodat we van die onzin als schrikkeljaren af zijn.

Maar dat het wetenschappelijk handig is om de seconde zo te houden.. waarom? Je moet alleen wat (naja, veel:)) constantes aanpassen. Om een seconde te definieren als een honderdduizendste dag ofzo is niet nauwkeurig genoeg (trouwens, verandert de lengte van een dag niet heel langzaam?). Het is natuurlijk preciezer om een seconde te definieren als een aantal trillingen van een bepaald atoom bij bepaalde omstandigheden (wij hebben cesium gebruikt geloof ik?), maar laten we dan maar een zodanig aantal trillingen kiezen dat 100.000 van die seconden overeenkomen met (of zo dicht mogelijk benaderen) wat we momenteel als gemiddelde lengte van een dag beschouwen.

24/60 zuigt! 8)
en cirkels van 360 graden moeten ze ook afschaffen

• Dido

Dido

heforshe

Verwijderd schreef op 30 December 2002 @ 15:28:
De dag en het jaar zijn inderdaad redelijk "natuurlijke" eenheden, dus die kunnen we wel houden. Al zouden we ze wel iets mogen bijstellen, zodat we van die onzin als schrikkeljaren af zijn.
Valt nog niet mee, zelfs als je ook je uren e.d. bijstelt... het probleem is dat je wilt proberen om een dag en een jaar "in sync" te krijgen, en dat werkt nou eenmaal niet... die rot-aarde verdomd het om er een kwart dag korter over te doen om een rondje om de zon te maken :)
Maar dat het wetenschappelijk handig is om de seconde zo te houden.. waarom? Je moet alleen wat (naja, veel:)) constantes aanpassen. Om een seconde te definieren als een honderdduizendste dag ofzo is niet nauwkeurig genoeg (trouwens, verandert de lengte van een dag niet heel langzaam?). Het is natuurlijk preciezer om een seconde te definieren als een aantal trillingen van een bepaald atoom bij bepaalde omstandigheden (wij hebben cesium gebruikt geloof ik?), maar laten we dan maar een zodanig aantal trillingen kiezen dat 100.000 van die seconden overeenkomen met (of zo dicht mogelijk benaderen) wat we momenteel als gemiddelde lengte van een dag beschouwen.
Je moet inderdaad wel heel erg veel dingen gaan bijstellen... de seconde is een van de meest centrale SI eenheden; maar op zich zou het wel mogelijk zijn. (Dat het je een revolutie kost is een tweede :P )
24/60 zuigt! 8)

Dan gebruikje gewoon gradienten voor je cirkels :) gaat prima. Maar die zijn dan weer niet zo makkelijk in drieen te verdelen :)
(Meetkundig kan het niet, en 400/3 is ook zo'n rotgetal...)

• Freee!!

Freee!!

Dido schreef op 30 december 2002 @ 15:48:
[...]
Dan gebruikje gewoon gradienten voor je cirkels :) gaat prima. Maar die zijn dan weer niet zo makkelijk in drieen te verdelen :)
(Meetkundig kan het niet, en 400/3 is ook zo'n rotgetal...)
Lukt best met een passer :P , maar 400/3 is inderdaad een rotgetal :(.

Verwijderd

Valt nog niet mee, zelfs als je ook je uren e.d. bijstelt... het probleem is dat je wilt proberen om een dag en een jaar "in sync" te krijgen, en dat werkt nou eenmaal niet... die rot-aarde verdomd het om er een kwart dag korter over te doen om een rondje om de zon te maken :)
Oh ja, akkoord, het schrikkeljaar los je nooit op inderdaad :)

Ik bedoelde eigenlijk dat de dag (1 cyclus van de aarde om z'n eigen as) en het jaar (1 cyclus van de aarde om de zon) ieder op zich natuurlijke natuurlijke eenheden zijn. Ze brengen onvermijdelijk met zich mee dat de een zich niet in een "clean" veelvoud van de ander laat uitdrukken, dus die 365.25nogwat dagen per jaar is een 'natuurconstante' - maar om die dag nou per se op te delen in 24 uren van elk 60 seconden, wat nare aantallen zijn (en nog niet eens precies klopt ook), dát vind ik wel krom.
Lukt best met een passer
dat wil ik zien :)

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Verwijderd schreef op 30 december 2002 @ 15:28:
360 graden roels!

360/2 = 180
360/3 = 120
360/4 = 90
360/5 = 72
360/6 = 60
360/8 = 45
360/9 = 40
360/10 = 36
360/12 = 30
360/15 = 24
360/18 = 20
360/20 = 18

Afin, zoek maar eens een ander getal dat zo makkelijk deelbaar is!

Bijvoorbeeld, neem 400, dus dat een rechte hoek 100 is ipv 90.

400/2 = 200
400/4 = 100
400/5 = 80
400/8 = 50
400/10 = 40
400/16 = 25
400/20 = 20

Deelt toch een stuk minder lekker.

Het feit is gewoon dat het 10-tallige stelsel wiskundig niet lekker in elkaar zit. Een 12-tallig stelsel zou veel logischer zijn! Immers:

10/2 = 5
10/5 = 2

12/2 = 6
12/3 = 4
12/4 = 3
12/6 = 2

Niet schlecht! :+

Maar dat is allemaal een beetje [/offtopic].....

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Freee!!

Freee!!

Pak een passer en trek een cirkel. Zet nu de punt van de passer ergens op de cirkel (verander de stand van de benen niet) en zet twee streepjes op de cirkel waar je die met de passer kunt bereiken. Herhaal een aantal keren op de kruispunten en je hebt de cirkel in 6 gelijke delen verdeeld. Per twee samenvoegen en je hebt de cirkel in 3 gelijke delen gedeeld.

Verwijderd

Dus 720 is nog beter?
Naja de enige logische verdeling van cirkels is in radialen. Verder is het inderdaad jammer dat we geen 12-tallig stelsel gewend zijn maar het 10-tallig, alhoewel vandaag de dag een 16-tallig stelsel misschien nog wel handiger was geweest :)

• Freee!!

Freee!!

Verwijderd schreef op 30 december 2002 @ 16:14:
Dus 720 is nog beter?
Naja de enige logische verdeling van cirkels is in radialen. Verder is het inderdaad jammer dat we geen 12-tallig stelsel gewend zijn maar het 10-tallig, alhoewel vandaag de dag een 16-tallig stelsel misschien nog wel handiger was geweest :)
Ach, er zijn 10 soorten mensen; zij die binair begrijpen en de rest.

Verwijderd

Pak een passer en trek een cirkel (...)
Ik bedoelde eigenlijk het in drieën opdelen van een willekeurige hoek.. het construeren van 120o is flauw :p

• Freee!!

Freee!!

Verwijderd schreef op 30 December 2002 @ 16:16:
[...]
Ik bedoelde eigenlijk het in drieën opdelen van een willekeurige hoek.. het construeren van 120o is flauw :p
Kwestie van interpretatie, gegeven de context (en 400/3) dacht ik aan een hele cirkel. Het is inderdaad allang geleden bewezen dat het in 3 delen van een willekeurige hoek met alleen een passer (of een passer en een liniaal) onmogelijk is.

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06 16:43

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Die datumgrens ligt helemaal niet ergens op de oceaan. Die grens draait gewoon in 24 uur een rondje om de wereld. Zo ongeveer om 0:00 is die datumgrens precies boven Nederland. Je kan dan een stap opzij doen en het is (theoretisch) 23:59 op de vorige dag.

Siditamentis astuentis pactum.

• Freee!!

Freee!!

Varienaja schreef op 30 December 2002 @ 16:41:
Die datumgrens ligt helemaal niet ergens op de oceaan. Die grens draait gewoon in 24 uur een rondje om de wereld. Zo ongeveer om 0:00 is die datumgrens precies boven Nederland. Je kan dan een stap opzij doen en het is (theoretisch) 23:59 op de vorige dag.
Dan zul je heel hard moeten stappen :P . Reken maar eens na met welke snelheid die datumgrens (in Nederland) over het aardoppervlak trekt.

[ Voor 1% gewijzigd door Freee!! op 30-12-2002 17:01 . Reden: typo ]

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Varienaja schreef op 30 december 2002 @ 16:41:
Dat is geen datumgrens.

De datumgrens is tegenover Greenwich. Aan de ene kant is het bijvoorbeeld 14:30 op 11 januari, aan de andere kant is het op het zelfde moment 14:30 op 12 januari. De ene kant is UTC +12, de andere kant is UTC -12 (respectievelijk UTC +13 en UTC -11 in geval van eventuele zomertijd). Sim-pel.

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

grep schreef op 30 december 2002 @ 15:07:
In Australie is het helemaal een zooitje omdat het uiteraard zo'n gigantisch gebied is wat verschillende tijdzones beslaat. Wat het nog verwarrender maakt is dat niet elke staat daar ook met zomer/wintertijd "meedoet". Tijdens mijn rondreis was ik ook regelmatig de kluts kwijt wat de lokale tijd nou was.

Kijk hier maar eens naar:
Zomertijd
[afbeelding]

Wintertijd
[afbeelding]
Ik weet niet meer precies waar, maar ergens in Azië (ik meen ergens in India om precies te zijn, of misschien tussen India en Pakistan) is er een tijdsprong van 3 kwartier (en dus ook één van één kwartier).

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06 16:43

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Mx. Alba schreef op 30 December 2002 @ 17:00:
Dat is geen datumgrens.

De datumgrens is tegenover Greenwich. Aan de ene kant is het bijvoorbeeld 14:30 op 11 januari, aan de andere kant is het op het zelfde moment 14:30 op 12 januari. De ene kant is UTC +12, de andere kant is UTC -12 (respectievelijk UTC +13 en UTC -11 in geval van eventuele zomertijd). Sim-pel.
Wat babbel je nu?

Het is maar op 1 lijn op de wereld 0:00 op een bepaald moment. En die lijn verschuift in 24 uur per dag een rondje om de aarde, en op die (verschuivende) lijn ligt de grens tussen 'vandaag' en 'gisteren'.

Als de datumgrens 24 uur per dag tegenover Greenwich zou liggen, wanneer verandert de datum in Greenwich dan? :P

Siditamentis astuentis pactum.

• Dido

Dido

heforshe

Varienaja schreef op 30 december 2002 @ 17:09:
Wat babbel je nu?

Het is maar op 1 lijn op de wereld 0:00 op een bepaald moment. En die lijn verschuift in 24 uur per dag een rondje om de aarde, en op die (verschuivende) lijn ligt de grens tussen 'vandaag' en 'gisteren'.

Als de datumgrens 24 uur per dag tegenover Greenwich zou liggen, wanneer verandert de datum in Greenwich dan? :P

Waar jij het over hebt wordt door het merendeel van de bevolking geen datumgrens genoemd. Van jouw lijn zijn er overigens ontzettend veel, eentje voor ieder tijdstip van de dag, en die rennen als gekken achter elkaar aan.

De datumgrens is een vastgestelde lijn tegenover Greenwich, waar het, op ieder moment van de dag, een verschil van 1 dag tussen links en rechts zit...

Op het moment dat jouw 00:00 uur lijn in de buurt van de lijn komt is het bijna overal op aarde zeg maandag, maar zodra jouw lijn over de datumgrens gaat is het ten westen van die lijn opeens dinsdag!

Je kunt wel stellen dat het soms in A'dam al dinsdag is en in London maandag, maar dat is een uurtje later niet meer zo: dan is het ook in London dinsdag! Maar als het net ten westen van de datumgrens dinsdag is, en net ten oosten ervan maandag, dan duurt dat 24 uur, waarna het opeens dinsdag wordt ten oosten ervan en woensdag ten westen ervan.

Pagina: 1