Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[EL] PCI kaart interface om bv. fanspeed aan te sturen..

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik zit al een tijdje met een probleem en kan hier weinig over op het internet vinden.

ik wil dus een systeem maken voor me eigen gemaakte waterkoeling dat met een microcontroller de watertemperatuur meet en daar dan de fans op afregeld hoe hard die draaien. ik wil ook in mijn pc via een progje de watertemperatuur kunnen lezen en via dat progje ook regelen of ik mijn fans harder of zachter wil laten draaien.... (8>

heeft IEMAND een ID hoe je een microcontroller (liefste een PIC16f84) op een PCI kaartje kan zetten en dan met je pc kan praten...
en ook hoe ik dat zou moeten programeren.... :) :)

ik wil niet gebruik maken van me paralelle, serieele,usb poorten omdat ik dat lelijk vind staan, zon PCI kaat zit mooi in je pc en zie je niks meer van.... 8)

kan iemand me helpen of nuttige links geven _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Verwijderd

ooit wel eens gehoord van de (interne) usb-aansluiting die op de meeste moderne moederborden wel zit ;)

verder...
een microtje zoals jij daar bedoeld is gewoonweg te traag om met je pci-bus te kletsen....

wat je evt wel kan proberen is een kaartje te bowen die je in je pci-slot propt. en die aangesloten is op de smbus.
voor info daarover moet je ff in dit forum zoeken. axman(ofzowiets) is al eens met smbus beziggeweest voor het aansturen van een display..

edit links:
http://www.hardwarebook.net/connector/bus/pci.html (layout van de pci connector)
http://www.pcisig.com/specifications/conventional (pci standaarden)
http://www.smbus.org/ (de site van en over smbus)

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2002 12:14 . Reden: linkjes toegevoegd ]

• Looki
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-12-2024

Looki

Als je zoekt dan zul je vinden

er komt er binnenkort een op de markt.. stond op de frontpage pas.. kan hem zo niet meer vinden...

Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....

Verwijderd

Looki schreef op 29 December 2002 @ 13:53:
er komt er binnenkort een op de markt.. stond op de frontpage pas.. kan hem zo niet meer vinden...
nieuws: Koelsysteem ActiveCool AC4G nader bekeken

• Looki
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-12-2024

Looki

Als je zoekt dan zul je vinden

ja die bedoelde ik.. maar of het nou waar voor je geld is :X |:(

Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....

Verwijderd

Looki schreef op 29 december 2002 @ 14:12:
[...]

ja die bedoelde ik.. maar of het nou waar voor je geld is :X |:(
idd, zelf in mekaar knutselen is nog leuker ook + je kan het zo naar je eigen wensen bouwen

Verwijderd

Verwijderd schreef op 29 december 2002 @ 14:23:
[...]

idd, zelf in mekaar knutselen is nog leuker ook + je kan het zo naar je eigen wensen bouwen
Ga ik volledig mee akkoord, maar ik vrees dat de meesten hier niet beseffen hoe complex zoiets zal worden om ten eerst al te maken en dan ook nog eens om het te kunnen aansturen.

Er is een heel grote kennis van electronica nodig en HEEL veel tijd zal je ook wel nodig hebben.
Misschien kan je zotty ff mailen, ik denk(ben het niet zeker dus) dat hij je ook wel een heel eind kan helpen....

Verwijderd

Of je bouwt mee aan de Xtreme Baybus!! Dat is een dergelijke unit aangestuurd via een seriële poort..... Zie http://www.xtremehardware.tk en de GoT draden [rml][ interesse poll] ><treme Baybus[/rml] , [rml][ EL] Xtreme Baybus: De hardware[/rml] en [rml][ EL] Xtreme Baybus: De software[/rml]

Verwijderd

Topicstarter
seriele poort is niet echt boeiend vind ik, ik wilde meer een uitdaging... ik weet dat die microcontroller te traag is maar ik zat ook echter meer de denken aan een vorm van een UART ertussen ofzo... waar ik dan de data weer uit kan lezen... misschien dat ik es in VHDL moet gaan knutselen...

ik denk dat het me wel kan lukken, alleen als iemand hier al onderzoek naar gedaan heeft is dat altijd mee genomen natuurlijk...

:?

ik ben gewoon zon tweaker die alles weer op een andere manier wil doen , ik weet t... maar zo leer je wel t meeste ervan... ;) ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2002 23:10 ]

Verwijderd

in de elektuur heeft een pci interface gestaan. Die uigangen kan je natuurlijk eenvoudig aan je pic hangen (alleen zou ik eerder een 877 of een 876 gebruiken, dit door de geintegreerde uart/timers/counters/i2c enz)

Verwijderd

Topicstarter
nog ff iets... die site http://www.pcisig.com heb ik even bekeken t probleem is enkel dat je niks kan downloaden voordat je 3000 dollar aan ze betaald heb ... kennen jullie misschien andere die ook informatie over de pci bus en zijn werking hebben die een ARME elektro student wel kan betalen?? :p >:) >:)

Verwijderd

Topicstarter
weet je misschien ook het nummer Van die elektuur?

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2002 23:26 . Reden: heerlijk die spellingsfouten :) ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 29 december 2002 @ 23:08:
seriele poort is niet echt boeiend vind ik, ik wilde meer een uitdaging... ik weet dat die microcontroller te traag is maar ik zat ook echter meer de denken aan een vorm van een UART ertussen ofzo... waar ik dan de data weer uit kan lezen... misschien dat ik es in VHDL moet gaan knutselen...

ik denk dat het me wel kan lukken, alleen als iemand hier al onderzoek naar gedaan heeft is dat altijd mee genomen natuurlijk...

:?

ik ben gewoon zon tweaker die alles weer op een andere manier wil doen , ik weet t... maar zo leer je wel t meeste ervan... ;) ;)
Duuhh... Serieel niet interessant :? Maar je wil er wel een UART bijknopen ??

Het interessante zit 'em dus in je microcontroller zelf he, de interface is niet echt interessant. Er zijn voor CPLDs / FPGAs wel standaard libjes te krijgen die interfacen met de PCI bus. Volgens mij heeft b.v. Lattice (www.latticesemi.com) wel eea. Maar ook vele andere fabrikanten volgens mij...

Ik vond b.v. http://www.latticesemi.com/lit/docs/refdesigns/rd1008.pdf

Dit beschrijft de interfaceing naar een 33MHz PCI bus in een cPLD. ISP programmeerbaar, met zelfbouw kabeltje op een MACH reeks chip. Dat zijn echt leuke speeltjes >:)

Het gigantische nadeel hiervan is dat je dus een volledige adres/databus op je microcontroller krijgt, zodat je nog nauwelijks leuke pins overhebt voor features (tenzij je daarvoor ook weer allerlei externe chips aan gaat plakken :r )

Maar ja, who cares als je een CPLD nodig hebt met minimaal 111 I/O en zo'n 256 macrocellen benodigd.... Dat is dus ECHT niet leuk meer he... Zelf al bijna niet meer "ff" te bouwen op je hobbyzolder....

Dat is ook een van de redenen voor mij om RS232 (UART) te kiezen. Bandbreedte heb je sowieso niet nodig, al je PCI sloten vaak wel >:) .... Eventueel kun je ook nog denken aan USB als je meer bandbreedte wilt maar geen 111+ pins chips...

Bovendien is het kl**ien met je PCI bus soms serieus dodelijk voor je mobo... Zeker als meer mensen (vooral niet-soldeerboutridders) hem willen nabouwen nogal een risico...

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2002 08:33 ]

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04 02:56
Kijk eens in de elektuur. Bij de grotere bibliotheek hebben ze hem meestal wel.
Zowel PCI kaarten als USB interfaces zijn al eens langsgekomen.
Dat USB project was een simpele IO kaart maar met een paar bits kan je in principe een verbinding met een eigen protocol opzetten met bv een PIC controller.

Ook PCI kaarten kunnen op dezelfde manier als ISA kaarten met adressen en poorten aangesproken worden. IRQ's e.d heb je natuurlijk helemaal niet nodig.

Senile! Senile Oekaki

Pagina: 1