Toon posts:

text-decoration css wordt ondanks alles gebruikt, waarom?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik had een ul met daarin li's die en daarin p's
selectors:
li{
text-decoration:underline;
}
li p{
text-decoration:none;
}
Nu zou je de p's worden niet underlined, nou mooi wel; ik verbaasd, dus css-specs erover gelezen (ik lees die dingen pas als ik er niet meer uitkom), maar het staat wel zo in de css-spec. Die dingen worden niet inherited door de parent, maar worden rechtstreeks overgenomen van de parent (nou ja zoiets dergelijks ongeveer staat erin).
Nou vraag ik me af, waarom hebben ze dit nou weer zo afgesproken? Zo beperk je toch alleen maar de keuze van de mensen?
Ga nu slapen, ben over 5 uur terug, (hoop ik) :O

• dominic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-08 19:07

dominic

will code for food

LI's zijn List Item elementen, deze hebben een eigen stijl en doen helaas nogal moeilijk over children, de stijl die je aan een LI toekent zal helaas in alle gevallen (In IE iig) overgenomen worden door de children.

Download my music on SoundCloud

Verwijderd

Topicstarter
(Toch iets later geworden)
Het is nog erger zelfs: de text-decoration eigenschap wordt altijd gebruikt door de eventuele children van de parent waar je de eigenschap heb geset, ook als je de text-decoration op none hebt gezet bij die children.
Dis is gewoon een css-regel, en IE en Mozilla volgen die regel dus ook gewoon op (Opera waarschijnlijk ook).
Dacht eerst ook dat het iets met browser-bugs had te maken. Nee dus.
Ik ben intussen wel over de verbijstering heen, maar ik vraag me nog wel steeds zo af waarom ze dit zo afgesproken hebben, het is zo onlogisch en wijkt zo af van de normale css-overerving-eigenschappen.

• Dr_Frickin_Evil
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-08 22:43
misschien begrijp ik het verkeerd, maar bedoel je niet li.p ipv li (spatie) p?

Verwijderd

Geef je li eens een kleur mee, en je p een andere kleur, bijvoorbeeld rood resp. groen. Je ziet nu meteen wat er gebeurt, en ik hoop ook dat je begrijpt dat dit correct gedrag is.

• Rickets
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Rickets

Finger and a shift

Dr_Frickin_Evil schreef op 29 December 2002 @ 12:19:
misschien begrijp ik het verkeerd, maar bedoel je niet li.p ipv li (spatie) p?
Nee, dat bedoelt hij niet :)
E F
Matches any F element that is a descendant of an E element.

If some cunt can fuck something up, that cunt will pick the worst possible time to fucking fuck it up, because that cunt’s a cunt.

Verwijderd

Topicstarter
Cheatah, je bedoelt dat de onderstreepte kleur altijd hetzelfde blijft ondanks het veranderen van de kleur in child-elementen. Dit zal dan ook wel de reden zijn waarom ze het zo ingevoerd hebben. Daar is inderdaad iets voor te zeggen. Bedankt. (had ik nou maar eerder bij handleiding html gekeken, daar staat het gewoon, stomkop die ik ben)

Hoewel ik trouwens nog steeds wel van mening ben dat je zonder gevaar de text-decoration eigenschap van child-elementen kunt uitschakelen, zolang je maar de kleur-eigenschap koppelt aan het element waar de text-decoration eigenschap ook is geset.
Maar goed, het zal wel een heel simpele reden hebben; de w3c vindt gewoon dat onderstreepte tekst altijd ononderbroken moet zijn, omdat dat bij elkaar hoort. En daar hebben ze ook wel gelijk in.

• edwinistrator
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-03-2022
mag je wel een p in een li gebruiken dan? is dat wel valid html?

ja dat mag wel volgens mij? :9

sorry

[ Voor 26% gewijzigd door edwinistrator op 30-12-2002 12:55 ]

Pagina: 1