[RLT8029] Halfduplex sneller dan fullduplex

Pagina: 1
Acties:

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:09

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
Ik heb een dual(BNC+UTP) Realtek 8029 kaartje in mn computer zitten omdat het netwerk hier tot vandaag nog bestond uit coax-kabeltjes.

Vandaag een SMC8004ABR router gekocht met 4-poort 10/100 MBit switch en printserver ingebouwd, en besloten over te stappen op UTP.

Dus ik heb het routertje aangesloten op Chello en op deze RTL8029. Vervolgens in Windows XP de connection type veranderd van BNC naar Full-duplex 10 MBit, en het routertje geconfigureerd.
Internet werkt nu dus.

Het rare is alleen dat internet ziekelijk traag ging. Na wat gepuzzel ben ik erachter gekomen dat de snelheid wel weer aardig in de buurt van zijn normale snelheid komt als de connection type op half-duplex zet. Dat klinkt niet logisch vind ik.

De kabel die ik gebruik is een standaard CAT5 kabel, daar is niets mis mee.
Hoe kan het dan dat ie zo veel trager is op full-duplex? Helaas zit er op de router geen collission lampje, dus dat kan ik niet controleren.

Ik heb gezocht maar vond alleen topics over hoe full of half-duplex in te stellen, maar zover was ik zelf ook al :Y)

Tja

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:05
Volgens mij kan de 8029 helemaal gaan full-duplex.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

Verwijderd

FatalError schreef op 28 December 2002 @ 23:56:
Toch wel, ik heb zo'n kaartje... werkt perfect... ik zou eerder in de richting van de router kijken die dit niet ondersteunt...

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
FatalError schreef op 28 december 2002 @ 23:56:
quote van realtek.com.tw
RTL8029AS PCI Full-Duplex Ethernet Controller with Plug and Play Function
Kaart moet het dus wel aankunnen. Op de doos van de router staat:
This protocol independent, multi-functional broadband router is combined with a 4-port 10/100Mbps dual-speed switch...
Moet toch ook goed genoeg zijn om full-duplex te kunnen trekken.

Tja

Verwijderd

MadEgg schreef op 29 december 2002 @ 00:02:

Moet toch ook goed genoeg zijn om full-duplex te kunnen trekken.
Dualspeed wil zeggen zowel 10 en 100... fullduplex is nog een tikkeltje anders he... dat laat toe dat er zowel tegelijkertijd verzonden en ontvangen kan worden... iets wat normaal met ethernet onmogelijk is... 1 kaartje spreekt en de rest zwijgt... anders heb je collision... FullDuplex is daar een uitbreiding op die simultaan zenden en ontvangen toelaat... (je blijft wel nog beperkt tot de maximale 10 of 100Mbit dus niet 100 up + 100 down = 200Mbit... FD is geen wondermiddel :))

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
Verwijderd schreef op 29 December 2002 @ 00:08:
[...]
Dualspeed wil zeggen zowel 10 en 100... fullduplex is nog een tikkeltje anders he... dat laat toe dat er zowel tegelijkertijd verzonden en ontvangen kan worden... iets wat normaal met ethernet onmogelijk is... 1 kaartje spreekt en de rest zwijgt... anders heb je collision... FullDuplex is daar een uitbreiding op die simultaan zenden en ontvangen toelaat... (je blijft wel nog beperkt tot de maximale 10 of 100Mbit dus niet 100 up + 100 down = 200Mbit... FD is geen wondermiddel :))
Ik quote alleen de doos maar. Ik zei niet dat alles er toe deed...

Anyway, quote van de NT FAQ dan maar:
Dit heeft dus een aantal voordelen :

Een Switch heeft bandbreedte per poort, niet voor het hele apparaat.

Op een Switch treden nauwelijks collisions op, omdat de data tussen poorten onderling verstuurd wordt, en niet naar iedere poort gekopieerd.

Een Switch kan op Full-duplex draaien, omdat het apparaat in staat is om Point-to-Point verbindingen te maken.
Let op de laatste regel. Een Switch kan op Full-duplex draaien.

Aangezien op de doos staat dat er een 10/100Mbps 4-ports dual-speed switch is ingebouwd, geld bovenstaande regel ook voor deze router. Zo niet, dan is de FAQ niet duidelijk genoeg IMHO.

Tja

Verwijderd

MadEgg schreef op 29 december 2002 @ 00:15:

Let op de laatste regel. Een Switch kan op Full-duplex draaien.

Aangezien op de doos staat dat er een 10/100Mbps 4-ports dual-speed switch is ingebouwd, geld bovenstaande regel ook voor deze router. Zo niet, dan is de FAQ niet duidelijk genoeg IMHO.
Misschien is die niet duidelijk genoeg maar daarover ga ik niet oordelen...
Volgens mij is het sleutelwoordje hier *KAN*, dus de mogelijkheid bestaat bij een switch (wat niet het geval is bij een HUB) de jouwe zal het waarschijnlijk niet ondersteunen, datacollision of een extreem trage verbinding zijn daar symptomen van.

Verwijderd

je kabels zijn wel goed? niet dat daar iets verkeerd zit ofzo?

zoiets heb ik laatst ook gehad bij een kennis... die had een linksys router gekocht

geen idee waar het door kwam, heb het kaartje verwijderd en toen opnieuw erin gedaan en toen werkte alles wel weer prima :)

[ Voor 101% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2002 00:35 ]

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
Als ik zeg "ik kan autorijden" bedoel ik daar toch ook niet mee te zeggen, in principe is de structuur waarop mijn menselijk protocol is ingericht afdoende om mij eventueel in staat te stellen om te leren een auto te besturen, maar simpelweg "ik ben in staat om een auto te besturen".

Tja

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
Verwijderd schreef op 29 december 2002 @ 00:30:
je kabels zijn wel goed? niet dat daar iets verkeerd zit ofzo?
Ik heb maar een NIC aangesloten op de router om hem te testen. Die kabel heb ik al vervangen door een andere, bij de router geleverde kabel, met hetzelfde resultaat.

Tja

Verwijderd

Madegg: Ik begrijp je punt wel, misschien moet je dit eens voorleggen aan de FAQ-schrijvers :?

En aan het type kabels kan het niet liggen hoor...

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2002 00:36 ]

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-08 22:19
een van de eigenschappen van een switch is dat ie full duplex verbindingen aankan

maar gebruik je dat net werkje alleen maar voor internet of ook nog om andere data te wisselen met andere pctjes in het net ?

anders zou ik gewoon eens kijken voor een 10/100 nic, dingen kosten echt helemaal nix meer tegenwoordig

en de 8029 mag dan wel kunnen full duplexen maar kan dat kaarje dat ook ?

er zit namelijk nog het eea tussen de chip en het rj45 connectortje. En zeker bij
coax kaartjes die van huis uit al half duplex zijn kan ik me wel voorstellen dat dat
problemen kan opleveren

[ Voor 31% gewijzigd door Sine op 29-12-2002 00:59 ]

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Sine schreef op 29 December 2002 @ 00:56:
een van de eigenschappen van een switch is dat ie full duplex verbindingen aankan
Is het zo dat switches per definitie altijd fullduplex zijn?? Ik weet dat die een afzonderlijke directe verbinding van pc tot pc tot stand kunnen brengen en zo de rest van het netwerk sparen van de traffiek... maar dat is nog niet hetzelfde als fullduplex he...

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
Kweetut... maar de computerboer had de NIC's niet in voorraad, moest begin januari maar weer terugkomen.

En ik verbaasde me er gewoon om.

Het is de bedoeling dat er 4 PC's worden aangesloten op de router, die allemaal internet hebben, en ook nog kunnen filesharen met elkaar etc.

Tja

• Copyman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-07 20:54

Copyman

Dode muis

Ik had standaard van @home ook een RTL8029 (10mbit NIC), hiermee was mijn netwerk intern, maar ook het downloaden ZEER traag (rond de 30 kb/s). Ik had nog een RTL8139 liggen, dit is een 10/100mbit NIC, deze er in gezet, aan de loop gebracht, toen had ik netjes mijn download snelheid van @home weer terug + dat mijn interne netwerk ineens 6/7 mb/s datatransfers heeft ipv. 500 kb/s. :)

Dus ik heb in beide PC's nu een RTL8139, hiertussen een router (Draytek Vigor 2200E). Alles werkt naar mijn mening nu redelijk. De kaartjes staan op Duplex mode: Auto detect. ;)

Zeer belangrijke informatie: Inventaris

Verwijderd

das het nadeel van niet manageble producten, je zien niets, maar 10mb fdx is een vreemde eend, neem maar gerust aan dat je kaart het doet en je switch 10mb hdx "ziet" dit betekend dat je netwerk kaart nooit een retransmit doet op het punt waar je switch een collission ziet, dit betekend dat er met tcp gecorrigeerd moet worden , en dit kost veel tijd en moeite zoals je ervaart.
Pagina: 1