Toon posts:

1.1 amd athlon 640 sdram traag?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heb hier een probleempje die ik niet opgelost krijg.:'(
Heb een packard bell 1,1 ghz met 640 mb pc133 geheugen, 1 van 512, 1 van 128.
een ibm deskstar 40gb schijf, draaiende onder winXP pro.
Als ik nu een muziekbestand afspeel, en een simpel, klein programmaatje opent, begint mijn audio-geluid te stotteren tot bijna stailstand aan toe!!.
Lijkt mij dat dit toch gewoon moet blijven draaien ondere deze spec's.
Had tot gisteren 264 mb geheugen, verandert naar 640 mb, en het blijft exact hetzelfde, gekeken of de geheugenstrip gezien en gebruikt wordt, maar dat is allemaal volgens spec's onder sys-beheer prima in orde.
Snapper niks van! :?
Heb 4500 prophet 64 mb videoplank, en 2x netwerkkaart, 1 3com509b, en een realtek8159.

beeld blijft in orde, ook bij games, als ik ze al speel b)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

VIA chipset? Zo ja, installeer eens alle bekende drivers/patches/bugfixes :)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

DMA ook aan staan op je drives?

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Klinkt als een VIA 4in1 driver probleem zoals BalusC ook aangeeft.
Deze drivers kan je vinden op de CD van je moederbord, of je kan de nieuwste downloaden van www.viaarena.com

Directe link: http://downloads.viaarena.com/drivers/4in1/VIA_4in1_443v.zip

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:02

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 28 December 2002 @ 23:30:
Heb hier een probleempje die ik niet opgelost krijg.:'(
Heb een packard bell 1,1 ghz met 640 mb pc133 geheugen, 1 van 512, 1 van 128.
een ibm deskstar 40gb schijf, draaiende onder winXP pro.
Als ik nu een muziekbestand afspeel, en een simpel, klein programmaatje opent, begint mijn audio-geluid te stotteren tot bijna stailstand aan toe!!.
Lijkt mij dat dit toch gewoon moet blijven draaien ondere deze spec's.
Had tot gisteren 264 mb geheugen, verandert naar 640 mb, en het blijft exact hetzelfde, gekeken of de geheugenstrip gezien en gebruikt wordt, maar dat is allemaal volgens spec's onder sys-beheer prima in orde.
Snapper niks van! :?
Heb 4500 prophet 64 mb videoplank, en 2x netwerkkaart, 1 3com509b, en een realtek8159.

beeld blijft in orde, ook bij games, als ik ze al speel b)
Kan 4 dingen zijn:

- 4-in-1 zoals al genoemd
- een afgrijselijk brakke AC'97 audio codec die CPU power hogt
- conflicten tussen de Realtek 8159 (zeker dat dit geen 8139 is :? ) en de audio
- de Packard Bell preload software is ontzettend brak. Is dit je eigen OS install of die van PB? In dat laatste geval doe je er goed aan om de 'System Recovery CDs' te branden en vervolgens de boel van begin af opnieuw te partitioneren/formatteren/installeren.

Om de tweede en derde punten te controleren is het vrij relevant om te weten precies welk mobo erin hangt. Als ik m'n PBs een beetje ken kan het 3 dingen zijn:

'Bollos' - Gigabtye GA-7DX (AMD761/686B)
'Florida' - MSI 6340 rev 1 (KT133, dus zonder geintegreerde VGA) microATX
'Halley' - MSI 6340 rev 3 (KM133, met geintegreerde VGA, maar ook losse AGP slot) microATX

In alle gevallen dus de 686B southbridge. Maar iets klopt niet: PB heeft geen enkel Athlon mobo gebruikt met een ISA slot, terwijl jij zegt dat je er 2 NICs in hebt zitten, waaronder een 3C-509B, wat een ISA kaart is...

Dus ofwel heb je je vergist in de NIC benaming, danwel heb je niet meer de originele mobo erin zitten (in welk geval het zeker geen PB genoemd kan worden). Meer info dus nodig :o

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
hai,
DMA staat aan......

inderdaad, is de realtek 8139, en de 3com is dan de 905, geen isa sloten op mobo.
is eigen OS, niet van PB.
heb dan dus de "halley" een geinterigeerde vga, en agp slot.
heb de 4 in 1 geinstalleerd, is al wat beter nu.
maar dus nog niet zoals het hoort.
hebben jullie nog meer info nodig?

de codec?
hoe en waar verander ik die.?
heb wel een keer het bios geflashed, is goed gegaan, met juiste prog. geen problemen mee in welke aard dan ook, hij deed dit ervoor al.maar dat kan naar mijn weten geen invloed op prestaties leveren, omdat dit alleen bij opstarten aangesproken wordt.....?

bvd

Edjuh

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:02

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 29 December 2002 @ 09:54:
hai,
DMA staat aan......

inderdaad, is de realtek 8139, en de 3com is dan de 905, geen isa sloten op mobo.
is eigen OS, niet van PB.
heb dan dus de "halley" een geinterigeerde vga, en agp slot.
Ah, kijk, zoiets verwachtte ik eigenlijk al :z
heb de 4 in 1 geinstalleerd, is al wat beter nu.
maar dus nog niet zoals het hoort.
hebben jullie nog meer info nodig?
Als je verschil merkt bij het installeren van de 4-in-1 wijst het duidlijk in de richting van IRQ issues. 3 dingen om te proberen:

- verwissel de sloten waarin de NICs zitten- eentje wordt allicht met een stapel onboard zut gedeeld. Daar kan het aan liggen.
- misschien is het toch een conflict met de 8139 (die realtek 10/100 chips hebben nou niet bepaald de beste compatibiliteit op aarde...), evt vervangen door andere NIC en kijken of dat scheelt
- als de bovenstaande 2 niet werken kan het gewoon de OS zijn- je moet de 4-in-1 namelijk VOOR andere apparaten (VGA, NIC) installeren bij een clean install, wil je zeker zijn van de maximale stabiliteit. Probeer dat alsnog.
de codec?
hoe en waar verander ik die.?
Niet :z

Hij zit vastgesoldeerd op het moederbord. Je zou hooguit het onboard geluid uit kunnen zetten en een PCI geluidskaart erin kunnen proppen... :o
heb wel een keer het bios geflashed, is goed gegaan, met juiste prog. geen problemen mee in welke aard dan ook, hij deed dit ervoor al.maar dat kan naar mijn weten geen invloed op prestaties leveren, omdat dit alleen bij opstarten aangesproken wordt...?
Niet waar, de BIOS wordt weliswaar alleen bij het opstarten aangesproken, maar bepaalt wel hoe apparaten geinitialiseerd worden en hoe ze met elkaar communiceren.

De PB BIOSsen ontlopen elkaar geen haar, maar als je dapper bent kun je van MSI hun 6340 rev.3 BIOS proberen erover te flashen. Als het lukt krijg je veel meer controle over timings en interrupts (en kun je BIOS-matig OC-en), maar als het niet lukt heb je een dooie mobo...

Maar alles bij elkaar genomen betwijfel ik of dit met een BIOS update te verhelpen is, ik denk dat je met andere kaartconfiuraties en een clean install van XP met de 4-in-1 gelijk erop een heel end komt :)

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
kep 't gevonden!!!!!
Eerst realte eruit, niks, zelfde probleem, toen 3com eruit, realtek ge-updated, en viola!
Een soepel lopend computertje......
Staat me iets bij dat ik bij de install van XP geen xp drivers kon vinden geschikt voor XP van de 3com.

Maar hoe dan ook, hij loopt!
Heb nu een PCI slotje over, heb in BIOS al gezien dat ik de on-board geluidsplank uit kan zetten, dus daar komt een andere in.
eventuele suggesties?
In ieder geval bedankt voor jullie hulp tweakers!!!!!!!!!!!!!!!

Groetjes,
Edjuh
Pagina: 1