[VB6] Icoon aan programma toe kennen

Pagina: 1
Acties:

• DarkSilence
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-12-2025

DarkSilence

W3designer.nl

Topicstarter
Ik weet dat je aan ieder form een icoontje kan toewijzen. En een van die gebruikte icoontjes voor je programma kan gebruiken.
Maar ik zal graag willen weten hoe je meerdere icoontje aan je programma koppelt in VB? En is dit wel mogelijk?

En waar je het best icoontje mee kan tekenen. Ik teken nu vaak icoontje in de C++ editor van MS. Ik wil graag icoontjes teken in 256 kleuren of meer! Waar kan dat goed mee???

W3designer.nl

Verwijderd

en hoe zou je dat dan graag aan het werk gezien? dat windows iedere keer het icoontje zelf random kiest of wat?!

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-08 23:08
Je kan zoveel applicatie-icoontjes maken als je wil, door dezelfde resource in meerdere formaten te geven. Er worden dan ook verschillende versies gekozen voor verschillende situaties (kleine icoon, grote icoon, taakbalk, etc.). Welke er wanneer weergegeven worden, weet ik niet precies.

Die icoontjes kun je in elk tekenprogramma tekenen dat de mogelijkheid heeft om ze weg te schrijven naar het goede bestandsformaat (Paint Shop Pro en Adobe Photoshop kunnen dat in ieder geval NIET); Google daar maar eens naar. Dan kun je ook wel vinden of (en hoe) het mogelijk is om icoontjes met meer dan 256 kleuren (of misschien 256 kleuren uit een eigen palet) te gebruiken.

Verwijderd

die .ico bestanden zijn gewoon bitmapjes van 16x16 of 32x32 of 64x64.
gewoon als bmp opslaan van die grootte, en dan de extensie veranderen naar .ico
als je vb6 enterprise hebt kun je gewoon in de property's van een form aangeven welk icoon hij moet gebruiken.. en voor het icoontje in windows, als je gaat compileren, dan krijg je een schermpje, dat kun je daar ergens aangeven.. succes.

• johnwoo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 10:37

johnwoo

3S-GTE

Verwijderd schreef op 28 December 2002 @ 23:32:
die .ico bestanden zijn gewoon bitmapjes van 16x16 of 32x32 of 64x64.
gewoon als bmp opslaan van die grootte, en dan de extensie veranderen naar .ico
als je vb6 enterprise hebt kun je gewoon in de property's van een form aangeven welk icoon hij moet gebruiken.. en voor het icoontje in windows, als je gaat compileren, dan krijg je een schermpje, dat kun je daar ergens aangeven.. succes.
.ico files zijn niet zonder meer .bmp's met een andere extensie, ook al werkt een gerenamede bitmap wel. .ico's kunnen bijvoorbeeld een willekeurig aantal plaatjes bevatten, in verschillende groottes en kleurdieptes. Een .bmp kan dat niet. Daarnaast bevatten .ico's vaak behalve de plaatjes zelf, ook nog de masks, zodat je geen wit vierkant als achtergrond hebt :) In XP kunnen ze zelfs een alpha channel/mask bevatten :)

4200Wp ZO + 840Wp ZW + 1680Wp NW | 14xIQ7+ + 1xDS3-L | MTVenusE | HWP1

Verwijderd

maak et em nou niet gelijk zo moeilijk :) niet dat ik ALLES weet, maar een gerenamede (rotwoord) bitmap werkt ook.. en die masks kun je in vb ook aangeven in de property's van de form.. maargoed. je kunt idd net zo makkelijk een programmatje downloaden om te converteren..

• DarkSilence

DarkSilence

W3designer.nl

Topicstarter
Ik zou het ff duidelijk uitleggen wat ik met meerdere icoontjes wil. In MS Word heeft het icoontje van het programma zelf opgeslagen maar ook het icoontje wat de bestanden *.doc. Dus meerdere icoontje draagt dat programma bij zich en heel veel programma's hebben dat. Ik weet ook hoe je een icoontje van een form weer toe kent aan je eigen project. Maar ik wil als ik het project compileer dat het programma meerdere icoontjes bij zich draagt en niet van een in verschillende formaten.

W3designer.nl

• johnwoo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 10:37

johnwoo

3S-GTE

Je kunt gewoon meerdere icon resources in je executable proppen...
1. Ga naar Add-Ins -> Add-In Manager.
2. Vink in die lijst voor VB 6 Resource Editor de checkboxes Loaded/Unloaded en Load on Startup aan (en klik op OK :P ).
3. Ga nu naar Tools -> Resource Editor.
4. In de Resource Editor staat bovenaan een knopje Add Icon. Voeg zoveel icons aan je project toe als je wilt; ze komen allemaal in je executable terecht.

Easy as pie :)

4200Wp ZO + 840Wp ZW + 1680Wp NW | 14xIQ7+ + 1xDS3-L | MTVenusE | HWP1

• DarkSilence

DarkSilence

W3designer.nl

Topicstarter
Johnwoo, thnx!

Het werkt zoals ik bedoelde. Ik kan nu meerdere icoontjes aan mijn proggie hangen. Niet meer een icoontje van een form die je dan bij de project eigenschappen aan het programma koppelt! :*)

W3designer.nl

Verwijderd

Ik maak zelf vaak icoontjes met Microangelo. (studio)
Dit is te downloaden met een trial van een maand ofzo. (als je hem toch langer wilt gebruiken moet je gewoon ff je tijd ietsje terug zetten) ;)

Verwijderd

heeft c++ geen eigen functie daarvor, ik stootte er laatst op maar ik heb nu echt geen zin om het progje te beginnen zoeken ;).
Pagina: 1