Not all chemicals are bad. Without hydrogen or oxygen, for example, there would be no way to make water, a vital ingredient in beer.
Verwijderd
je voelt hem aankomen?
ik weet niet hoe groot je zwart gat is, maar ze zijn nogal massief
als ie heel klein is, 'verdampt' ie omdat hij langzaam alle energie uitstraalt.
als ie groot is, dan zie je hem misschien wel, maar voel je hem eerder
Hoe straalt een zwart gat zijn energie uit dan? Hawkingstraling? Ze zouden, zeer waarschijnlijk, nog steeds bestaan die oergaten dus........
Not all chemicals are bad. Without hydrogen or oxygen, for example, there would be no way to make water, a vital ingredient in beer.
Verwijderd
Q: Waarom niet?
A: Omdat ze zwart zijn!
Ze denken dat deze zwarte gaten bestaan omdat andere planeten/sterren erop reageren. (Afwijken van hun baan ofzo).
Je zou ze dus nooit vanaf de aardkorst waar kunnen nemen met je blote oog.
Verwijderd
Dan zou je wel een zwart gat zien maar niet het O Zo Zwarte Heelal?
Kan toch niet?
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato
Er is een hele hoop om dat gat aan de hand hoor. Je zal het zelf misschien niet zien, maar de straling er omheen wel.[/quote]En waar komt die straling dan vandaan? Niet uit het zwarte gat !!
Het heelal is toch ook zwart, of niet jongeman?
Dan zou je wel een zwart gat zien maar niet het O Zo Zwarte Heelal?
Kan toch niet?[/quote]Als ik 's nachts omhoog kijk zie ik toch ook de sterren die behoren bij het heelal? Het gaat er toch om dat je een zwart object op je af ziet komen die afsteekt bij de hier op aarde blauw zijnde hemel !!!
Volgens mij begrijpen jullie nog niet helemaal wat ik bedoel.......ik heb 't erover als dat ding zich al binnen de dampkring van de aarde bevindt....
Verwijderd
hangt af van hoe groot het is (alweer)
mini = gaat gewoon door de aarde heen of verdampt eerst
maar een lekkere grote
ja die kan nog wel behoorlijk wat schade doen
maar die raak je ook heel snel kwijt
gaat als een mes door de boter naar beneden( aardkern) en dan ben je hem kwijt.
zoveel kans heb je dus niet om hem te zien.
En waar komt die straling dan vandaan? Niet uit het zwarte gat !![/quote]Nee van alle rommel er OMHEEN zoals ik al schreef. Als je een deeltje in de buurt van dat zwarte gat hebt en dat valt er naar toe, dan gaat dat steeds sneller. Dan zal het tegen andere deeltjes aan botsen etc. Dan kan een hele berg straling veroorzaken. Van infra rood tot harde gamma. Dit is dus straling die niet uit het gat komt, maar er wel door veroorzaakt wordt.
Bovendien is er nog een ander effect:
Simpel weg gezegd is lege ruimte niet 'leeg' Er ontstaan doorlopend deeltjes en fotonen die spontaan weer vervallen. Energie wordt in deeltjes omgezet en weer terug. Dat gaat zo snel dat het leeg lijkt. Als er nu in een proces een tweetal fotonen ontstaan die normaal na 10^-31 seconde elkaar weer uitdoven dan merk je daar normaal weinig van. Het netto effect is nul.
Behalve als een van die fotonen net in het zwarte gat valt, en het andere net niet. Dan hou je plots iets over. En dat heeft dan straling tot gevolg. Zoiets gebeurt natuurlijk aleen precies op de event horizon. Maar het gebeurt wel.
Bij deze vorm van straling kan je filosoferen of die wel of niet uit het zwarte gat komt. Zo van er was iets, dat er eigenlijk niet was. En omdat het zwarte gat de helft oplslokt van wat er eerst niet was is er plotseling de helft van wat er eerst niet was over. Maar het had er niet moeten zijn.
weer vervallen. Energie wordt in deeltjes omgezet en weer terug. Dat gaat zo snel dat het leeg lijkt. Als er
nu in een proces een tweetal fotonen ontstaan die normaal na 10^-31 seconde elkaar weer uitdoven dan
merk je daar normaal weinig van. Het netto effect is nul.
Behalve als een van die fotonen net in het zwarte gat valt, en het andere net niet. Dan hou je plots iets
over. En dat heeft dan straling tot gevolg. Zoiets gebeurt natuurlijk aleen precies op de event horizon.
Maar het gebeurt wel. [/quote]Hawkings straling dus
En deze deeltjes komen dus niet uit het zwarte gat, maar eigenlijk vanuit de schil...
Die straling heb je idd omdat de deeltjes erna toe vallen en die straling veroorzaken die uit dat zwaartekracht gebied wel kunnen ontsnappen.
Een zwarte gat zou je wel zien in de atmosfeer, maar ik weet niet de preciese invloeden die deze dan zou hebben, maar ik kan me voorstellen dat dit toch wel heftig zou zijn...
The fact that a believer is happier than a sceptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one.The happiness of credulity is a cheap and dangerous quality.-Quis custodiet ipsos custodes Diadem?Ik ook met zonnebril
Een zwarte gat zou je wel zien in de atmosfeer, maar ik weet niet de preciese invloeden die deze dan zou hebben, maar ik kan me voorstellen dat dit toch wel heftig zou zijn...[/quote]Ik heb zo het idee dat als je het ziet, je het ook zeer snel van heel dichtbij zal zien
De vraag is dan meer: Word je gekookt door de straling? Word je gezandstraald door de rondvliegende stukken aarde en atmosfeer. Of wordt je door de getijdenkrachten uit elkaar gerukt
The fact that a believer is happier than a sceptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one.The happiness of credulity is a cheap and dangerous quality.-Quis custodiet ipsos custodes Diadem?Ik ook met zonnebril
Isaac Asimov heeft een goed en helder boekje hierover geschreven.
Zie:
1982, A.W. Bruna, Informatief 2030, 191pag., ISBN 90.449.2030.8
vert.van: The Collapsing Universe (1977), vert.door J.J. Hoedeman, omslag: Ron Putto
As you grow up and leave the playground where you kissed your prince and found your frog...
Daarbij vraag ik me af of je niet gewoon toch de blauwe hemel ziet: het zwarte gat zal immers de lichtstralen van de hemel achter hem ombuigen, zo dat ze ook recht voor hem komen.
Lord Daemon
Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?
En je geeft zelf nu eigenlijk een verdond goede reden volgens mij waarom je ze wel zou kunnen zien: ik kijk naar een blauwe achtergrondhemel, er is inmiddels een zwart oergat de atmosfeer binnengedrongen. Ik zie dus in feite een waarschijnlijk bijna perfecte zwarte bol op mij afkomen die gevormd wordt door de waarnemingshorizon van het zwarte gat. Toch?[/quote]Volgens mij maken wij dat niet eens mee dat er een zwart gat de atmosfeer binnendringt.
Als dat gebeurt, zijn wij allang dood als mensheid, omdat zoiets teveel invloed heeft op het weer en alles wat we hier op aarde aan natuur hebben.
Zo'n zwart gat beinvloed nogal een hoop, dus lijkt het me logisch dat ook het weer hier extreem zal veranderen.
Dus een zwart gat kunnen zien of voelen??
Nee, waarnemen wel, maar dan doordat de natuur begint te klooien.
| Life is a game (and games are fun) | homepage |
Ik heb slecht nieuws. Als er een zwart gat met een waarneembare horizon binnen onze dampkring komt heb jij een groot probleem.
Daarbij vraag ik me af of je niet gewoon toch de blauwe hemel ziet: het zwarte gat zal immers de lichtstralen van de hemel achter hem ombuigen, zo dat ze ook recht voor hem komen.
Lord Daemon[/quote]Volgens mij kan dit dus niet. Het zwarte gat buigt zonder twijfel lichtstralen af maar het kan volgens mij nooit lijken of ze uit het zwarte gat komen. Probeer maar eens uit te tekenen hoe die lichtstraal dan moet lopen.
Verwijderd
1) De levensduur van een mini zwarte gat is kort, de explosie ervan levert een gamma burst op die meetbaar is met gamma sattelieten, tot nu toe niets gevonden.
2) Als de aarde tegen zo'n dingetje aanvliegt, zal het een spoor van ionisatie in de atmosfeer veroorzaken en een heftige bliksem ontlading veroorzaken voordat het zwarte gaatje dwars door de aarde gaat en verder vliegt.Lachen of niet, er zijn inderdaad wetenschappers geweest die opnamen van blikseninslagen hebben bestudeerd om te kijken of er een mini zwarte gat door de aardatmosfeer was gevlogen!
Verder nooit meer iets van mini zwarte gaten gehoord
To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour
Vrij eenvoudig uit te rekenen waar en hoe sterk die bron is.
Reden: De hemel is niet blauw. De lichtstralen van de zon die onder invloed van stikstof verspreiden zijn blauw, en veroorzaken een blauwe hemel. Dit treedt alleen op in de dampkring.
Dus: als een zwart gat de aarde nadert kan je het niet zien aankomen, omdat de blauwe kleur blijft. (overdag zie je ook geen sterren).
Omdat de dampkring enorm dun is tov de aarde, zullen gravitatieeffecten eerder optreden dan visuele effecten.
Alleen 's nachts zou je bepaalde sterren niet zien, een soort blank spot dus, die moet wel te detecteren zijn ...