Toon posts:

Serverbord voor Athlon XP

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Weet er iemand welke fabrikant er moederborden maakt (en hoe dat model noemt) voor
Athlon XP met on-board
- LAN
- VGA
- IDE RAID 0+1 (liefst voor parallel ATA)

Ik heb de website van heel wat fabrikanten afgegaan en dacht het meeste geluk te hebben
met bordjes op basis van een nVidia chipset. Helaas gebruiken nogal wat fabrikanten een
nVidia chipset zonder de graphics:
- De Abit NV7-133R heeft on-board LAN en ook een RAID-controller. Volgens de
'overview' op hun site is er ook on-board graphics aanwezig. In de uitgebreide specificaties
zijn die on-board graphics verdwenen en blijkt er maar een nForce 415 chipset op te zitten.
Die heeft alle functies van de nForce 420 behalve de graphics ... Ik zag dit bij nog enkele
andere fabrikanten |:(
- Bij Asus vond ik de A7V8X Deluxe op basis van een nForce 2 chipset, maar ook hier
hetzelfde verhaal: geen on-board graphics te bespeuren.

Toevallig had ik vorige week een Gigabyte GA-7DPXDW moederbord. Dat bord is relatief
duur, want er passen dan ook 2 Athlon's op, maar het komt nog het beste in de buurt van
wat ik zoek: het ondersteunt 'console redirection' via de seriele poort. Dat werkt wschl. wel
lekker met Linux, maar niet met Windows (wegens problemen is het bord nu terug naar
de leverancier en kan ik het niet uittesten).

Omdat ik echt geen athlon-borden met on-board RAID/VGA/IDE-RAID gevonden heb via
de websites van mb-fabrikanten, stel ik deze vraag ook eens aan tweakers.net. Alle hints
zijn welkom !

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Heb je bij Tyan gekeken? Die hebben bijvoorbeeld de Thunder K7 en de Tiger MP, ook versies met LAN en VGA onboard als ik t goed heb. RAID weet ik echter niet zeker, maar k ben dan ook geen server expert :P

Verwijderd

Ik zou de MSI plank nemen met NF420 chipset er op. Is ook niet eens zo duur. Schijnen wel fijne stabiele bordjes te zijn.

Verwijderd

De ECS Elitegroup K7VMM :

http://www.ecs.uk.com/products/graphics/k7vmm.jpg

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2002 22:49 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

NoStra en Gold_Leader: ze hebben geen RAID..

[ Voor 3% gewijzigd door BalusC op 28-12-2002 22:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
Timmert schreef op 28 december 2002 @ 22:39:
Heb je bij Tyan gekeken? Die hebben bijvoorbeeld de Thunder K7 en de Tiger MP, ook versies met LAN en VGA onboard als ik t goed heb. RAID weet ik echter niet zeker, maar k ben dan ook geen server expert :P
Bedankt voor de hint, maar volgens de product-matrix van Tyan hebben ze slechts 1 socket A-bord met IDE RAID: de Trinity KT400. En die mist dan natuurlijk VGA on-board ;(

• -=unicron=-
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-06 08:17

-=unicron=-

Betrayal can never be forgiven

Op een server bord zit normaal ook geen IDE RAID. Maar SCSI RAID.

AMD Ryzen 7 3800X/MSI MPG X570 Gaming Plus/HyperX Fury RGB HX432C16FB3AK2/64/Inno3D GeForce RTX 3060 TWIN X2 OC 12GB/Samsung SSD 850 EVO 500GB/2XSamsung 870 QVO 2TB

• Timmert
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Verwijderd schreef op 28 December 2002 @ 23:00:
[...]

Bedankt voor de hint, maar volgens de product-matrix van Tyan hebben ze slechts 1 socket A-bord met IDE RAID: de Trinity KT400. En die mist dan natuurlijk VGA on-board ;(
Hmm jammer... Mag ik vragen waarom je deze eisen eigenlijk stelt? Voor gebruik in een 1u kast ofzo?

Verwijderd

Topicstarter
1U-case zal niet lukken denk ik, want dan is er onvoldoende plaats voor de CPU koeling. En met wat pech
is het geheugen ook te hoog. En in een 2U-case heb ik rot-ervaringen met riser-kaarten: 2 kaarten gehad
die op zijn minst onstabiel waren. En enkele borden waar de riser-kaart tegenover de AGP zit of tegenover een 64 bits pci-slot (die Gigabyte had dat probleem).
Daarom wil ik gewoon een bordje met alles on-board: dan zijn minder verrassingen mogelijk en heb ik die
riser-kaart niet nodig.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Als deze zoekactie toch op niets uitloopt, dan zou ik toch maar een plankje zonder RAID nemen en dan Software RAID draaien (mits je 2K/XP/Linux wil gebruiken). Deze scheelt qua performance haast niks ten opzichte van de onboard RAID spul dat je op mobo's tegenkomt (Promise/Highpoint). Enig nadeel is dat je er niet van kunt booten. Ander nadeel is dat je op de 2K/XP Professional géén RAID 0+1 kan draaien, maar met de Server versies kun je RAID5 arrays aanmaken, wat qua veiligheid praktisch zo goed is als 0+1 en wat qua snelheid beter is.

Klik hier voor mijn ervaringen met Software RAID :)

• Timmert
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Verwijderd schreef op 28 december 2002 @ 23:10:
1U-case zal niet lukken denk ik, want dan is er onvoldoende plaats voor de CPU koeling. En met wat pech
is het geheugen ook te hoog. En in een 2U-case heb ik rot-ervaringen met riser-kaarten: 2 kaarten gehad
die op zijn minst onstabiel waren. En enkele borden waar de riser-kaart tegenover de AGP zit of tegenover een 64 bits pci-slot (die Gigabyte had dat probleem).
Daarom wil ik gewoon een bordje met alles on-board: dan zijn minder verrassingen mogelijk en heb ik die
riser-kaart niet nodig.
Dat eerste punt had ik me idd ook al bedacht :)

Je zou kunnen informeren bij mensen die een Athlon mobo in een 2u case hebben, hoe hun ervaringen zijn, en wat voor kast/mobo zij gebruiken.
Plankjes met RAID en LAN zijn wel te vinden, dan kun je dus makkelijk een simpel ATI PCI kaartje voor je VGA gebruiken. Die kaartjes worden echt veel gebruikt in servers dus dat zal wel goed gaan dan :)

In ieder geval succes ermee :)

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:54

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Er zijn wat fabrikanten, zoals Appro en Racksaver, die 1U dual Athlon servers bouwen. Het is dus zeker niet onmogelijk om een Athlon in een 1U kast te stoppen, maar je zult er wel een goed doordacht koelconcept voor nodig hebben (brede heatsinks, airducts en een aantal 4cm fans of een grote blower om airflow te genereren).

2U is eenvoudig. Je kunt er vrijwel elk bord in kwijt en er is voldoende ruimte voor koeling, hoewel je ook hier moet nadenken over de wijze waarop je de processor gaat koelen. De 2U kasten van Procase hebben een risercard met drie PCI slots, voldoende voor een videokaart, netwerkkaart en een RAID controller.

Die dual proc Gigabyte plank is een mooie oplossing voor een servertje. Je hebt wel een 3,3V PCI risercard nodig (Procase heeft ze) omdat de risercard in het bovenste 3,3V (64-bit 66MHz) PCI slot geplaatst moet worden.

Verwijderd

Topicstarter
Dan zal ik die procase-kastjes eens bekijken. Maar weet er iemand of er een of andere technische reden is waarom die bordjes blijkbaar niet bestaan ? Voor Intel P4 heb ik er al heel wat gevonden en ik snap niet
waarom ze niet bestaan voor AMD.

• Timmert
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Ik denk zelf dat er gewoon weinig vraag is naar AMD bordjes met LAN + RAID + VGA.
Alleen LAN en RAID is logisch, dan is het een mooi bord voor een tweaker, maar die zelfde tweaker heeft een rothekel aan on-board graphics, dus laat men dat achterwege :)
Voor serverborden is er wel vraag naar onboard LAN en VGA, maar Athlon serverborden worden nog maar weinig gebruikt, het merendeel is toch nog Intel. Daarnaast zal men in een server vrijwel altijd voor SCSI schijven kiezen, en zo niet, dan kan er altijd nog wel een PCI IDE Raid controller in :)

[ Voor 31% gewijzigd door Timmert op 29-12-2002 11:45 ]

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Timmert schreef op 29 December 2002 @ 11:45:
Alleen LAN en RAID is logisch, dan is het een mooi bord voor een tweaker, maar die zelfde tweaker heeft een rothekel aan on-board graphics, dus laat men dat achterwege :)
Hmm.. Ik wist niet dat de fabrikanten van AMD plankjes zich geheel op de Tweakermarkt richten :+

• Timmert
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Het was ook maar een voorbeeldje ;)

Je zou tweaker ook kunnen vervangen door "meer professionele gebruiker" ofzo :P

• wezep
  • Laatst online: 12-06 21:15
BalusC schreef op 28 december 2002 @ 23:11:
Als deze zoekactie toch op niets uitloopt, dan zou ik toch maar een plankje zonder RAID nemen en dan Software RAID draaien (mits je 2K/XP/Linux wil gebruiken). Deze scheelt qua performance haast niks ten opzichte van de onboard RAID spul dat je op mobo's tegenkomt (Promise/Highpoint). Enig nadeel is dat je er niet van kunt booten. Ander nadeel is dat je op de 2K/XP Professional géén RAID 0+1 kan draaien, maar met de Server versies kun je RAID5 arrays aanmaken, wat qua veiligheid praktisch zo goed is als 0+1 en wat qua snelheid beter is.

Klik hier voor mijn ervaringen met Software RAID :)
?? Sotwarematige raid 5 is sneller dan raid 0+1?? 0+1 is altijd sneller, aangezien er niets berekent hoeft te worden: kost alleen meer schijfruimte

Verwijderd

Topicstarter
Mja, maar met software-raid kan het boeltje niet meer booten als de verkeerde disk uitvalt. Ik zou willen dat
die server ook verderwerkt als 1 disk volledig crasht. Eigenlijk heb ik dus genoeg aan RAID1, maar die IDE-RAID controllers bieden altijd verschillende raid-leveltjes.

Verwijderd

BalusC schreef op 28 December 2002 @ 22:53:
NoStra en Gold_Leader: ze hebben geen RAID..
Tja oke das waar, maar wel lekker goedkoop, voor 75 Euro heb je er 1.

Maar als je Raid wil, kan je altijd nog een raid kaartje van Adaptec ofzo er bij gooien, nooit een probleem eigenlijk, en als dat te duur is, koop je bijvoorbeeld een ASUS A7V 333 Raid waar wel ATA 133 Raid op zit, 6.1 Audio, 4 x USB 2.0 [1.1 reverse compatible], 4x USB 1.1, AGP Pro en 5x PCI 2.1 32Bit/33Mhz.

Nou mischien heb je nog een oud 2MB VGA kaartje liggen en voila!!! :Y)
De ASUS A7M266-D is ook wel een leuke Keuze, ken je Dual MP gaan draaien, oke mischien een beetje overkill voor een thuis server, maar wel altijd welkom zoiets.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2002 18:39 ]

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

wezep schreef op 29 december 2002 @ 16:11:
?? Sotwarematige raid 5 is sneller dan raid 0+1?? 0+1 is altijd sneller, aangezien er niets berekent hoeft te worden: kost alleen meer schijfruimte
Leessnelheid is bij RAID5 sneller dan RAID0+1, terwijl de schrijfsnelheid iets minder is. Maar dat wordt alweer goedgemaakt doordat er bij RAID5 in praktijk minder data per schijf weggeschreven hoeft te worden dan bij RAID0+1 (mits minimaal 4 schijven wordt gebruikt). Met de snelle CPU's van tegenwoordig hoeven de pariteits berekeningen niet lang te duren :)

[ Voor 8% gewijzigd door BalusC op 29-12-2002 19:35 ]

Pagina: 1