[G2] Welke lens adapter gebruiken voor accessoires?

Pagina: 1
Acties:
  • 184 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16:26

vanDaal

-ismeereentje

Topicstarter
Ik wilde in het nieuwe jaar maar eens wat uitbreidingen gaan aanschaffen voor mijn Canon Powershot G2. Voornamelijk ben ik op zoek naar lensuitbreidingen, maar eventueel ook een externe flitser. Vooral de lensuitbreidingen zijn lastig, want er is redelijk wat keus.

In principe heb je voor de G2 een per se lens adapter nodig om andere zaken (zoals filters, een close-up lens of een telelens) te kunnen gebruiken. Zo'n adapter schroef je op de schroefdraad die standaard voorop je G2 zit. Die schroefdraad vind je door de buitenste ring van je camera af te schroeven (zie ook dit plaatje). Nu is het aanbod van deze lens adapters redelijk groot. Hieronder een overzicht:

--> Canon LA-DC58 adapter (ongeveer 24 euro in de Pricewatch)

Afbeeldingslocatie: http://kazutoku.cside21.com/G1andG2/adapter/canon.jpg

Deze lens adapter is door Canon zelf gemaakt voor deze camera (ook voor de G1 trouwens). Met behulp van deze adapter is het mogelijk om 58mm accessoires te gebruiken. Aangezien 58mm redelijk breed is, kan dit nog wel eens problemen veroorzaken. Hier en daar heb ik dan ook gelezen over problemen met de interne flitser en de optical viewfinder die op die manier belemmerd worden. Dat heet ook wel vignetting. Overigens is dit het effect op de viewfinder met de Canon adapter:
Afbeeldingslocatie: http://www.lensmateonline.com/th_vf_c.jpg

En dit het effect op de interne flitser:
Afbeeldingslocatie: http://www.lensmateonline.com/th_flash_c.jpg

Dus dat was niet zo'n handige zet van Canon. Vandaar dat ik er iets minder vertrouwen in had en op zoek ging naar andere oplossingen. En die zijn er.

--> LensMate adapter (zie hier)

Afbeeldingslocatie: http://kazutoku.cside21.com/G1andG2/adapter/lensmate.jpg

Deze adapter komt uit Amerika. In Europa is ie niet zo bekend en wordt dus ook niet zo veel verkocht. Tenminste, ik heb hem nog niet in Nederland gevonden.
Verschil met de Canon adapter is dat het hier gaat om een 49mm adapter. Deze is dus een stukkie kleiner dan die van Canon en daardoor is er van vignetting veel minder sprake. Zie ook dit plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://www.lensmateonline.com/th_vf_l.jpg
(optical viewfinder)

Afbeeldingslocatie: http://www.lensmateonline.com/th_flash_l.jpg
(interne flitser)

LensMate verkoopt naast deze adapters ook nog een aantal accessoires, dus het voordeel is dat je in één keer een aantal accessoires tegelijk kunt bestellen (die ook nog bij elkaar passen).
De prijs voor deze adapter is 22 dollar, dus dat is ook te overleven.

--> Tiffen adapter (zie hier)

Afbeeldingslocatie: http://kazutoku.cside21.com/G1andG2/adapter/TIFFEN.jpg

Dit is een 43mm lens adapter. Net als de LensMate heb je met deze adapter ook niet veel last van vignetting:
Afbeeldingslocatie: http://www.lensmateonline.com/th_vf_t.jpg
(optical viewfinder)

Afbeeldingslocatie: http://www.lensmateonline.com/th_flash_t.jpg
(interne flitser)

--> Raynox RT5246G1 (zie hier)

Afbeeldingslocatie: http://kazutoku.cside21.com/G1andG2/adapter/raynox.jpg

Dit is een adapter met een diameter van 52mm. Hij is er overigens alleen maar in het zwart. Qua vignetting zit ie een beetje tussen de LensMate en de Canon in.

Wat te doen?
Veel mensen zijn redelijk weg van de LensMate. Heeft iemand hier ervaring mee?
Overigens wil ik in ieder geval een polarizer erbij kopen. Heeft iemand ervaring met een bepaalde polarizer/adapter combinatie?
Zijn er overigens nog andere adapters die ik per ongeluk over het hoofd heb gezien?

[ Voor 24% gewijzigd door vanDaal op 28-12-2002 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij las ik op het forum van (of dpreview of photosig) dat iemand een tiffen telephoto 2.0 had gekocht en nog wachtte op zijn lensmate. Hij had al eens eerder zo'n lensmate gehad en daar was hij zeer tevreden over. Moet je maar ff zoeken in één van die fora op Tiffen en G3 o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanDaal

vanDaal

-ismeereentje

Topicstarter
Verwijderd schreef op 29 December 2002 @ 12:23:
Volgens mij las ik op het forum van (of dpreview of photosig) dat iemand een tiffen telephoto 2.0 had gekocht en nog wachtte op zijn lensmate. Hij had al eens eerder zo'n lensmate gehad en daar was hij zeer tevreden over. Moet je maar ff zoeken in één van die fora op Tiffen en G3 o.i.d.
Lensmate in combinatie is inderdaad een veel geziene combinatie. Die combinatie wordt trouwens ook aangeraden door de mensen van LensMate zelf. Lensmate maakt trouwens zelf geen accessoires behalve adapters.

Maar goed, een teleconverter kopen was ik eventjes nog niet van plan. Dat is nog even te duur. Belangrijkste waar de lens adapter voorlopig voor moet dienen, is een polarizer. Zo'n Hoya polarizer lijkt me wel iets.

Zijn er mensen die ervaringen hebben met bepaalde adapter-polarizer combinaties? Over de Raynox heb ik overigens geen zonnige verhalen gehoord. Hij schijnt niet echt gemakkelijk te passen op de G2.

Trouwens nog een handige site:
http://kazutoku.cside21.com/G1andG2/report1_eng3.htm
(must om even te lezen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb jij misschien een idee waar ik die Lensmate en Tiffen Teleconverter kan kopen in Nederland, ik heb al aardig wat afgezocht zelfs al Tiffen gemailed maar die heeft nog geen vestiging in Nederland (maar iemand kan ze altijd importeren) als je iets weer hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanDaal

vanDaal

-ismeereentje

Topicstarter
Ik geloof dat Lensmate z'n spullen exclusief via de website verkoopt en ik gok erop dat Tiffen ze in ieder geval niet in Nederland verkoopt. Filters van Tiffen vond ik toevallig wel ergens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Effe volledig offtopic:
Het is toch een kleine moeite voor camerafabrikanten om even een schroefdraad in de lens te maken?
Dat scheelt weer een hoop van dit soort ellende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanDaal

vanDaal

-ismeereentje

Topicstarter
Verwijderd schreef op 30 december 2002 @ 10:20:
Effe volledig offtopic:
Het is toch een kleine moeite voor camerafabrikanten om even een schroefdraad in de lens te maken?
Ik weet het niet zeker, maar denk dat daar wel een gedachte achter zit.

Die lens adapters zijn eigenlijk niks anders dan een stuk plastic (of metaal) dat om je originele lens heenschuift. In die tube schuift je lens gewoon op en neer. Die tube is in elk geval breder dan je originele lens (variërend van 43mm tot 58mm). Op die tube zit weer een schroefdraad voor andere voorzetlenzen.
De reden dat dit niet direct is gebeurd, heeft denk ik met het design te maken. Op dit moment is het met de G2 zo dat ie met de lens ingeschoven behoorlijk smal is. Veel smaller er dan bijvoorbeeld de Sony F717, Nikon 5700 en de Dimage 7i. Die hebben hun lens aan de voorkant al standaard iets 'uitgeschoven'. De G2 is daardoor redelijk gemakkelijk te gebruiken met een kleine cameratas. Nadeel is aan de andere kant dat je dit soort voorbindmiddelen moet gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanDaal

vanDaal

-ismeereentje

Topicstarter
*kicker*

Ik hou hem nog eventjes actueel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:51
ik zoek eigenlijk filters voor mijn g3... neem aan dat ik dan ook zo'n hulpmiddel nodig heb?

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanDaal

vanDaal

-ismeereentje

Topicstarter
Phusebox schreef op 31 December 2002 @ 14:26:
ik zoek eigenlijk filters voor mijn g3... neem aan dat ik dan ook zo'n hulpmiddel nodig heb?
Yup, overigens komt de LensMate binnenkort ook uit voor de G3. Zie hun site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23:03

servies

Veni Vidi Servici

Verwijderd schreef op 30 December 2002 @ 10:20:
Effe volledig offtopic:
Dat scheelt weer een hoop van dit soort ellende.
Tja, daar heb je spiegelreflex-cameras voor. Dit soort toestellen zijn er in eerste instantie helemaal niet voor gemaakt om gebruik te kunnen maken van filters etc.
Overigens kun je datgene wat hierboven vignettering wordt genoemd niet echt vignettering noemen. Je hebt er op de foto geen last van.
Ik denk dat je met die kleine adapter eerder last van echte vignettering zult krijgen dan met die 58mm adapter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanDaal

vanDaal

-ismeereentje

Topicstarter
servaas schreef op 31 December 2002 @ 14:48:
Overigens kun je datgene wat hierboven vignettering wordt genoemd niet echt vignettering noemen. Je hebt er op de foto geen last van.
Jewel, in het geval dat de flitser enigszins geblokkeerd wordt, zul je wel iets merken van vignetting. Zie bijvoorbeeld deze foto die gemaakt is met de Tiffen 2.0 Teleconverter. Overigens is dat wel in het uiterste geval (volledige zoom). In de meeste gevallen merk je inderdaad niet veel van vignettering bij het fotoresultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanDaal

vanDaal

-ismeereentje

Topicstarter
Ik denk dat de voornaamste keuze zal gaan tussen de LensMate adapter en de Canon adapter.

Nog een leuke thread @dpreview forum voor de geinteresseerden: :)
http://forums.dpreview.co...orum=1010&message=2194312

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aphex
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 19-05 23:43
vanDaal schreef op 31 december 2002 @ 15:04:
[...]
Jewel, in het geval dat de flitser enigszins geblokkeerd wordt, zul je wel iets merken van vignetting. Zie bijvoorbeeld deze foto die gemaakt is met de Tiffen 2.0 Teleconverter. Overigens is dat wel in het uiterste geval (volledige zoom). In de meeste gevallen merk je inderdaad niet veel van vignettering bij het fotoresultaat.
Dat vignetting ism interne flash kan je verhelpen dmv deze tip!

In feite kan je dus alle beschikbare adapters gebruiken. Een keuze maken wordt nu nog alleen maar moeilijker he.. >:)

PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanDaal

vanDaal

-ismeereentje

Topicstarter
Aphex schreef op 01 January 2003 @ 20:04:
Dat vignetting ism interne flash kan je verhelpen dmv deze tip!
Ja, maar dat is geen allesomvattende oplossing. Met die tip kun je een bouncer maken waardoor het flitslicht wel goed uit de flitser komt, maar niet direct richting het te fotograferen object gaat. In plaats daarvan wordt een indirect middel (bijvoorbeeld een wit plafond) gebruikt.
Dat betekent, dat als je per se veel flitslicht nodig hebt, het zeer lastig zal zijn om deze oplossing te gebruiken. Voor overige situaties (waar bijvoorbeeld niet veel flitslicht nodig is), is deze oplossing zeer bruikbaar :)

Overigens is er een goede andere oplossing om vignetting van de flitser tegen te gaan en dat is een externe flitser kopen (ben ik waarschijnlijk ook van plan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ben er ook over aan het denken om zo'n adapter voor mijn a40 aan te schaffen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanDaal

vanDaal

-ismeereentje

Topicstarter
Verwijderd schreef op 02 January 2003 @ 14:44:
ben er ook over aan het denken om zo'n adapter voor mijn a40 aan te schaffen..
Je moet dan wel een ander type hebben.

De adapter die van Canon komt heeft als typenummer LA-DC52B (ipv LA-DC58 voor de G2). Van andere merken zijn er trouwens ook adapters verkrijgbaar.

Pricewatch:
pricewatch: Canon LA-DC52B Lens Adapter (PowerShot A30/A40, ø52mm)

[ Voor 8% gewijzigd door vanDaal op 02-01-2003 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooody
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-08 00:09

Mooody

elmoody

ik ben van plan een G3 lensmate + Canon 250D macro lens te kopen...totaal zo'n 125 euro...

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanDaal

vanDaal

-ismeereentje

Topicstarter
Mooooody schreef op 02 January 2003 @ 15:35:
ik ben van plan een G3 lensmate + Canon 250D macro lens te kopen...totaal zo'n 125 euro...
Alleen is ie voor de G3 nog niet uit. Hoe weet je de prijs eigenlijk?

En waarom gaat je voorkeur eigenlijk uit naar LensMate en niet naar Canon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de macro lens kun je volgens mij beter van een ander merk kopen, dat is veel goedkoper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanDaal

vanDaal

-ismeereentje

Topicstarter
Overigens krijg je op de onderstaande pagina een goed overzicht van de prijsverschillen in polarizers:
http://shop.store.yahoo.c...rizing-filters-b---w.html

De 58mm circular polarizer van B+W (wordt gezien als één van de beste filtermerken) kost hier $93.50 en de linear polarizer van B+W kost daar minder dan de helft van ($38.50). Dat is wel verschil.

Bij de Mediamarkt (in Rotterdam) verkopen ze B+W filters trouwens. Ik heb volgens mij alleen de circulaire versie gezien helaas en die gaat over de toonbank voor 80 euro.

Weet iemand toevallig of de linear polarizer van B+W ergens in Nederland wordt verkocht?
Pagina: 1