Toon posts:

[probleem] Highpoint HPT370A Raid met WinXP

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Bovenstaande krijg ik niet aan de praat... Ik gebruik de volgende configuratie:
Soltek SL-75FRV (AMD bord met VIA KT400 chipset)
Highpoint HPT370A chip op een Dawicontrol DC-100 kaartje op RAID 0+1
4x Seagate Baraccuda IV 80GB
Windows XP Prof. NL

Het DOS-gedeelte van de WinXP setup gaat allemaal goed, ik gebruik de nieuwe driver van de highpoint site als, en installeer die als extra SCSI apparaat. Setup ziet netjes 1 schijf van 159GB ofzo, bestanden kopieren OK, reboot, en dan begint de ellende.
Meestal krijg ik de eerste keer:

STOP: Unknown Hard Error
\SystemRoot\System32\ntdll.dll

Ik heb ook al een aantal keer gehad:

De volgende bestanden missen of zijn beschadigd:
C:\WINDOWS\SYSTEM32\nog wat

Ik heb alle PCI sloten gehad, hij staat nu in zijn eentje (naast de AGP videokaart dan), IRQ's per PCI slot ingesteld. Ook al een hele check over mijn proc, mem en dergelijke gedaan, alles OK.

Ik zit echt met mijn handen in het haar, weet iemand wat dit veroorzaakt?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Welke voeding heb je?

Verwijderd

boot je voor de instalatie met de win XP cd??
Het klink wel als een driver probleem dus weet je zeker dat je de goede drivers hebt bij het goede bios van je RAID kaart??
Bij mijn RAID kaart moet de BIOS versie en de drivers met elkaar over een komen anders krijg ik ook van die erros.

Verwijderd

Topicstarter
Das een goeie daar heb ik nog niet aan gedacht, misschien te weinig stroom |:( Er zit een Apollo 300W Silent in me PC. De drivers heb ik bij elkaar gedownskipped, die horen zeker weten bij elkaar.

edit:

En ik boot van de Windows CD inderdaad.
Secondary Master: Pioneer DVD 105SZ ofzo
Secondary Slave: Plextor Brandertje
Beide geven probleem trouwens...

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2002 22:43 ]

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Een dikke AMD XP op een KT400 plank plus vier harddisks slurpt echt wel wat stroom, helemaal al als je daarnaast ook nog een stevige GeForce/Radeon in je systeem hebt zitten.. Zie de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter onderaan op Technische PMG FAQ voor zekere richtlijnen mbt voedingen :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net bij wijze van test of het aan de voeding ligt 2 harde schijven losgetrokken, en alles wat mijn pc er uit doet zien als een kerstboom :P ook losgemaakt, maar nog steeds hetzelfde resultaat. Installeer ik Windhoos zonder de RAID contr. gaat het wèl vlekkeloos. En ik heb inmiddels al 3 van die kaartjes geprobeerd (ik werk bij een dealer van die sjit), zonder ander resultaat :?.

• B3U5
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-10-2025
werkt het wel als je je OS op niet raid zet en met wat andere schijven raid opslag hebt?

Verwijderd

En als je winXP gewoon onder ide installeerd, raid drivers toevoegen en dan omhangen naar de raid controller ? Heb dit probleem op deze manier omzeild, werkte perfect (hpt374).

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-03 22:54

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Ik heb een Abit HotRod 100 (HPT370) controller liggen. Met 1 schijf gaf deze om de paar dagen een Blue Screen onder Windows XP op de HPTx driver. Ook de meest recente drivers en XP SP1 lostte de HighPoint driver probelemen niet op.
Daarom maar vervangen door een Promise controller.
Samenvattend: de drivers voor HighPoint chipset controllers zijn slecht.

This footer is intentionally left blank

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Mja, dat hangt ook af van de rest van de HW/SW config.. Overigens heb ik de beste ervaringen met HPT370 drivers v1.0.3 (onder Win2K welteverstaan, ik draai nl geen XP..)

[ Voor 31% gewijzigd door BalusC op 30-12-2002 15:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nopes, na install van de driver bij het booten bluescreen, en meteen een reset. Ik kan niet eens lezen wat er staat.

edit:

Heb net gekozen voor Last known good configuration, er staat een System Error in het log.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2002 15:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 30 December 2002 @ 15:37:
En als je winXP gewoon onder ide installeerd, raid drivers toevoegen en dan omhangen naar de raid controller ? Heb dit probleem op deze manier omzeild, werkte perfect (hpt374).
Dat werkt toch niet? Als je een array aanmaakt, ben je al je data toch kwijt?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2002 15:59 ]

Verwijderd

Om nu meteen te zeggen dat Highpoint slecht is en promise goed.....
Ik heb persoonlijk nooit problemen gehad met een Highpoint comtroller. Wel met Promise.
Promise moet je een raid aanleggen, of je nu wil of niet. Highpoint kun je ook als extended ide gebruiken.

Maar even terug komen op het probleem :
Krijg je die reboot terwijl ie nog aan de ide poort hangt, of pas nadat je hem aan de raid controller hebt hangen ? Als XP namelijk wel werkt (inclusief driver) onder ide en niet aan de controller dan ligt het hoogstwaarschijnlijk aan de controller. Als ie ann ide ook al niet werkt heb je waarschijnlijk een corrupte driver.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 december 2002 @ 15:58:
[...]

Dat werkt toch niet? Als je een array aanmaakt, ben je al je data toch kwijt?
Ok, is maar de helft van het verhaal als je een array aanmaakt.
"Image maken, en terug zetten op de array" hoort er ook nog bij te staan.

Verwijderd

Topicstarter
Nee dan hangt ie nog gewoon aan de IDE en niet aan de RAID. Ik heb nu de standaard WinXP driver gebruikt, werkt ook niet maar ik kan nu wèl de BSOD lezen, ik krijg een STOP op ACPI.sys. Ga nu nog even een andere driverset proberen waar Balus het over had...
Ok, is maar de helft van het verhaal als je een array aanmaakt.
"Image maken, en terug zetten op de array" hoort er ook nog bij te staan.
vteuniss: dat waren zeker de kleine lettertjes ;).

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2002 16:13 ]

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

ACPI? Probeer ook eens wat te spelen met ACPI instellingen in de BIOS.. Check ook PnP instellingen en de IRQ's. Let er ook op dat de HPT370 niet de IRQ deelt met andere IRQ-gevoelige apparaten (geluidskaarten/netwerkkaarten/etc).

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-03 22:54

ajhaverkamp

gewoon Arjan

BalusC schreef op 30 December 2002 @ 15:44:
Mja, dat hangt ook af van de rest van de HW/SW config.. Overigens heb ik de beste ervaringen met HPT370 drivers v1.0.3 (onder Win2K welteverstaan, ik draai nl geen XP..)
PC had onder Windows 2000 geen problemen.

This footer is intentionally left blank

Verwijderd

Topicstarter
STOP: c0000218 {Registerbestandfout}
Het register kan het volgende onderdeel (bestand) niet laden:
\SystemRoot\System32\Config\SOFTWARE
of het logboekbestand of het vervangende bestand van het onderdeel.
Het is beschadigd, niet aanwezig of niet schrijfbaar.

Bezig met starten van de fysieke geheugendump
De fysieke geheugendump is voltooid.
Neem contact met de systeembeheerder of de afdeling Technische
Ondersteuning op voor hulpх╘┐°⌠RÇDƒ«ü
Dussss... Ik ga maar even uit het raam lopen denk ik...

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

STOP: c0000218 {Registerbestandfout}
Het register kan het volgende onderdeel (bestand) niet laden:
\SystemRoot\System32\Config\SOFTWARE
of het logboekbestand of het vervangende bestand van het onderdeel.
Het is beschadigd, niet aanwezig of niet schrijfbaar.
:/

Dat wordt een reinstall, vrees ik..
Heb je eenvoudige of dynamische schijfvolumes :?

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Ik heb bij veel Highpoint IDE chipjes (mobo onboard en los) gemerkt dat drivers het grootste probleem zijn, evenals BIOS versies (van de controller welteverstaan).

Ik weet niet welke drivers je allemaal al geprobeerd hebt, maar Highpoint drivers die zogenaamd voor XP zijn, werken bij mij vaak niet goed. Dit loopt van slechte performance tot random crashes tot rare schijfgeluiden. Het is dan even zoeken tot je een driver vindt die geen enkel probleem oplevert.

Mijn tips: ik weet niet of die kaart een eigen BIOS heeft, maar probeer eens de nieuwste versie en als je die al gebruikt, neem dan bijv. de een-na-nieuwste.
Met drivers net zoiets, heb je problemen met drivers die voor XP zijn? Neem dan eens een wat oudere driver voor Win2K. Als WinXP daarover gaat zeuren, gewoon proberen en kijken of je problemen opgelost zijn.

Zo heb ik al vaker Highpoint problemen opgelost, bijv. mijn HPT366 controllertje draait nu met een oude BIOS versie (1.25 ipv. 1.28) en een oudere driverversie (1.26-2K ipv. 1.30-XP), en al mijn problemen zijn voorbij :)

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Gebruik je zowel driver als bios versie 2.34?

Wat je ook nog kunt proberen: 1x80GB op de gewone IDE poort, windows installeren, drivers voor HPT370A installeren, ghost maken vanaf die IDE schijf naar RAID0 met 2x80GB, 2x 80GB erbij hangen op RAID-kaart, RAID0 maken op die twee schijven, RAID1 maken van twee RAID0 arrays.
Als het goed is laat hij dan de data op de eerste RAID0 array staan en gaat hij die kopiëren naar de tweede, dus heb je je RAID0+1.

[ Voor 83% gewijzigd door Xander op 30-12-2002 19:28 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Verwijderd

Topicstarter
BalusC schreef op 30 december 2002 @ 18:09:
[...]
:/

Dat wordt een reinstall, vrees ik..
Heb je eenvoudige of dynamische schijfvolumes :?
Weet je wat nou het leuke is? Dit IS een nieuwe install, dit geeft ie na de eerste reboot tijdens de setup.
eenvoudige of dynamische schijfvolumes: leg eens uit?
XanderH schreef op 30 December 2002 @ 19:26:
Gebruik je zowel driver als bios versie 2.34?

Wat je ook nog kunt proberen: 1x80GB op de gewone IDE poort, windows installeren, drivers voor HPT370A installeren, ghost maken vanaf die IDE schijf naar RAID0 met 2x80GB, 2x 80GB erbij hangen op RAID-kaart, RAID0 maken op die twee schijven, RAID1 maken van twee RAID0 arrays.
Als het goed is laat hij dan de data op de eerste RAID0 array staan en gaat hij die kopiëren naar de tweede, dus heb je je RAID0+1.
Ik gebruik nu inderdaad bios en driver 2.34. En jouw voorstel heb ik geprobeerd, na het installeren van de driver voor de Highpoint gaat ie gewoon weer net zo hard op zijn bek tijdens het booten. Zowel met de standaard WinXP driver als met de HighPoint driver 2.34.

Ik heb nu versie 1.0.3 driver + bios, maar bij het flashen van de bios vraagt ie welk flash-type je hebt, en ik heb geen idee welke ik moet kiezen :?. Iemand een idee?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2002 22:21 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben ten einde raad, mijn collega heeft ook gestoeid met een kaartje, maar precies de zelfde problemen op een totaal andere configuratie. Ik stop ermee, allen bedankt voor jullie tijd. _/-\o_

Verwijderd

Ik heb zelf ook een hpt372 met 2 seagate barracuda V schijven in raid0 hangen en bij mij ging dat zonder problemen gewoon de diskette die bij mijn mobo zat erin doen bij de install van xp prof/sp1 en het draait als een trein raid 0+1 zal ik wel eens een keer proberen maar dat zal ook wel werken :)

Verwijderd

Ik maak ook gebruik van een Highpoint 370 chip op een Advance PCI kaartje met 2 maxtor D740 schijven eraan in Raid O en ik heb er nooit problemen mee nooit gehad ook.(Op enig gezoek bij de eerste keer XP instaleren druk op S wat E moet zijn na dan) Krijg je XP wel geinstaleerd of lukt dat ook niet,en gebruik je wel de bij de bios behorende driver,met de standaart Bios kan je gewoon de driver die in XP zelf zit gebruiken.Ik heb de een na laatste bios erin geflasht bios372.232 en gebruik daarbij de bijbehorende 232 drivers,deze bios geeft overigens een flinke performance verbetering.

Verwijderd

Topicstarter
:'( Waarom werkt het bij mij dan niet gewoon....
Pagina: 1