[WinXP] spontane reboots met Voodoo 3 3000

Pagina: 1
Acties:

• MinddiggerNL
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-06 15:17
Hallo,

Alvorens mijn (wellicht al vaker gestelde) vraag te typen, moet me toch iets van het hart. Ik snap werkelijk niet van wat voor searchengine dit forum gebruikmaakt....wat je ook intyped, hij vind werkelijk niks zinnigs!

Nu het "probleem":
Ik heb sinds begin van de week een ander systeempje op mijn kamer staan dat ik van een vriend heb overgekocht. Het is een Celly 600 op een Gigabyte BX 2000 mobo. Ik weet het, vrij oud maar voor mij ruim voldoende.
In dat systeempje, wat onder W2K bij die vriend altijd perfect liep, zit een 3Dfx Voodoo 3 3000 met tv-out en ik draai er nu Windows XP op (overigens een legale NL versie).

Het systeem loopt op zich perfect, ook het beeld vind ik perfect (veel mooier 2D weergave dan bij mijn GeForce 2mx uit mijn andere systeem). Het probleem is nu echter dat het systeem heel af en toe spontaan reboot. Hij deed dat de eerste keer toen ik met Norton AntiVirus aan het scannen was, maar zojuist ook terwijl ik iets aan het downloaden was. Het is geen virus, want ik heb de pc zojuist nog via www.antivirus.com gescand.

Omdat ik nu toch een legale XP versie erop heb staan, leek het me geen bezwaar om een rapportje op te sturen naar MS zodra de pc opnieuw opgestart was. Zodra het rapport was geupload, kwam ie met een Online Crash Analysis waarin het volgende stond:

Analysis Information

Thank you for submitting an error report. The Online Crash Analysis service has processed and analyzed this report and has determined that this crash event was likely caused by:

NTGLM7X.sys

3Dfx® Interactive, Inc. (acquired by NVIDIA® Corporation) is the manufacturer. For more information, see Services and Support at the 3Dfx® Interactive, Inc. (acquired by NVIDIA® Corporation) Web site at http://www.nvidia.com/.

Deze melding vond ik eigenlijk wel vreemd aangezien ik eerder aan brak geheugen of een gaar IDE apparaat dacht. Blijkbaar gaat er iets niet goed met die videokaart (die zoals gezegd in W2K prima liep, ook met spellen). Ik doe overigens nooit spellen, waardoor ik dit bericht des te vreemder vond.

Nu was ik eens aan het rondzoeken op GoT, google en de T.net meuktracker en kwam ik een aantal sites tegen met werkende XP drivers voor deze videokaart. Zover ik heb kunnen opzoeken, geeft deze kaart in XP problemen wanneer je gaat gamen. Dit doe ik echter niet, dus daar ligt bij mij niet het probleem.
Alvorens deze drivers (waarvan ik eigenlijk niet weet of ze wel nieuw en betrouwbaar zijn) te proberen, vroeg ik me af of hier misschien iemand mij kan vertellen of de suggestie die de Windows Online Crash Analysis geeft wel correct is of dat ik deze spontane reboots toch ergens anders in moet zoeken.

Als bovenstaande kan kloppen, wat kan ik dan nu het beste doen? Ik doe zoals gezegd nooit spellen en heb dus alleen 2D weergave nodig en heb zover ik weet dus niks met Glide of OpenGL te maken.

Iemand een idee hoe ik dit kan verhelpen? Is nl. nogal vervelend als ie spontaan ermee kapt terwijl ie zo prettig lijkt te lopen :)

P.S. Als iemand wel een topic kan vinden waarin een oplossing staat, is het geven van een linkje uiteraard ook voldoende.

P.S. II: Sorry voor het feit dat het een half essay is geworden :)

• MinddiggerNL
Niemand een idee of die spontane reboots daadwerkelijk veroorzaakt kunnen worden door een probleem met de videokaart drivers? Vind dat nl. zelf best wel vreemd....

Verwijderd

Als eerst, deze search : http://arethusa.tweakers.net/~acm/omega/omega werkt wel, het is nog een oudere.

Zet bij winxp eens uit dat hij moet rebooten bij het vinden van een fout, ga in de eigenschappen van deze computer > Geavanceerd > opstart instellingen > hier uitvinken.

Ikke eerst :P

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2002 21:27 ]

• Compubiter
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-08-2023

Compubiter

Think again

MinddiggerNL schreef op 28 december 2002 @ 18:58:
Alvorens mijn (wellicht al vaker gestelde) vraag te typen, moet me toch iets van het hart. Ik snap werkelijk niet van wat voor searchengine dit forum gebruikmaakt....wat je ook intyped, hij vind werkelijk niks zinnigs!
Probeer deze eens: http://arethusa.tweakers.net/~acm/omega/omega ;).
Daarnaast zijn er ook andere manieren om aan je antwoorden te komen, zoals bijvoorbeeld Google-discussiegroepen
Zie bijvoorbeeld deze thread: WinXP random reboots possible solution
MinddiggerNL schreef op 28 december 2002 @ 21:21:
Niemand een idee of die spontane reboots daadwerkelijk veroorzaakt kunnen worden door een probleem met de videokaart drivers? Vind dat nl. zelf best wel vreemd....
FAQ Forumgedrag
Je probleem binnen 24 uur met een 'schopreactie' onder de aandacht brengen.
;).

• MinddiggerNL
Ai...nu ben ik zeker een "stout usertje" he? ;)

In elk geval bedankt voor de tips...ga nog eens ff verder kijken. Bovendien zie ik net (stom dat ik dat niet eerder zag!) dat er ondanks dat ik SP1 ook al had geïnstalleerd toch nog een update is voor de videodriver bij de windowsupdate. Die ben ik nu aan het testen!

• MinddiggerNL
Verwijderd schreef op 28 december 2002 @ 21:26:
Zet bij winxp eens uit dat hij moet rebooten bij het vinden van een fout, ga in de eigenschappen van deze computer > Geavanceerd > opstart instellingen > hier uitvinken.
Bedankt...dat is een hele goeie tip! Dat scheelt weer :) Zie ik tenminste eens wat er op dat donkerblauwe scherm voor foutmelding verschijnt.

• MinddiggerNL
Hmm....heb nog eens e.e.a. zitten proberen. Ik kreeg in eerste instantie de volgende melding wanneer ie hing:

PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA

STOP 0x00000050 (0XFFFFFFCC, 0x00000001, 0xBF9BBE01, 0x00000000)
3dfxvs.dll Address BF9BBE01 base at BF99E000, DateStamp 3BBB7944

Lijkt er dus idd op dat ie een driverconflict heeft met die voodoo driver die XP zelf installeert. Het is me wel opgevallen dat hij pas is gaan hangen continu nadat ik Norton AntiVirus 2002 geïnstalleerd had met dat protectiegeval continu aan. Ik kreeg dan ook op een gegeven moment een soortgelijke melding als hierboven, maar dan voor het bestand NAVAP.sys
Ik heb NAV maar hardhandig gekilled, want hij bleef maar crashen waardoor ik niet eens de mogelijkheid had om het programma op een nette manier te verwijderen. Nu is ie dus ook weer opgehouden met crashen....lag dus toch aan NAV :?

Nu heb ik zojuist deze driver geprobeerd: http://www.voodoofiles.com/top15.asp?cat_id=1 (nummertje 3 om precies te zijn). Die driver lijkt goed geïnstalleerd...via dxdiag gaat alles goed behalve DirectX 8.1 !!

Nu las ik ergens anders dat de driver nog niet helemaal correct geïnstalleerd is wanneer DX8.1 niet goed werkt, dus dat ga ik dan nog wel testen. Ik snap op zich wel dat dit problemen kan opleveren omdat die driver eigenlijk maar tot Windows 2000 is ontwikkeld en die DX versie toen nog niet bestond, maar ik vat eigenlijk niet zo goed wat Norton AntiVirus in dit geheel voor rol speelt?

Iemand een idee? NAV gebruikt toch geen DX8.1 :?

• Gisae
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Ik heb sinds vandaag een VooDoo 3 2000PCI voor mijn 2e monitor erin zitten. Alles werkt goed behalve 3dmark 2001. Het gaf een spontane reboot i.v.m. out of memory oid. Ik probeer het niet nog een keer met 3dmark. Unreal tournament werkt wel goed. Ik gebruik de http://www.voodoofiles.com/8611 drivers. (zelfde dus) ik gebruik geen nav maar mcafee. Zal dus wel aan de ondersteuning van direct3d in XP liggen. ut draaide ik namelijk in glide

Why have a civilization anymore if we no longer are interested in being civilized?

Verwijderd

Weet je zeker dan navap.sys bij nav hoort :? of stond hij in dat mapje. Heb je dat bestand zelf al verwijdert?

• MinddiggerNL
GiSaE: Dat is inderdaad dezelfde driver die jij gebruikt. Er staat bij de beta 5 versie van die driver dat je handmatig nog wat dingen moet verwijderen voordat je deze beta 7 installeert omdat het anders kan voorkomen dat DX7 het wel doet, maar DX8.1 niet (en dat is dus bij mij ook het geval).
Ik vind NAV een fijne scanner en snap ook totaal niet wat die met dit gedoe te maken heeft...hij gebruikt toch geen 3D :?

Masera: Ik weet zeker dat navap.sys bij Norton Antivirus hoort. Ik heb het bestand opgezocht en het stond zover ik me kan herinneren in c:\windows\system32. Bij de eigenschappen van het bestand stond dat het van Symantec Corp. was en dat het om de autoprotect module ging. Nadat ik dat bestand handmatig heb verwijderd, start ie NAV dus niet meer automatisch op en loopt alles vooralsnog stabiel (logisch, want ik gebruik echt alleen maar de 2D weergave).

Door dit geneuzel is mijn XP installatie wel al na drie dagen vern**kt! Hij vind de boot.ini niet meer, maar start gelukkig wel nog op. Ik kan dus weer opnieuw beginnen en begin nu te twijfelen of ik toch niet beter bij een herinstallatie voor Windows 2000 Prof kan kiezen.
In elk geval ga ik voordat ik ga herinstalleren nog even proberen om dat DX8.1 gedeelte uit die driver aan de praat te krijgen en test ik daarna nogmaals NAV om te zien of het i.c.m. deze driver wel allemaal wilt werken.

Zoals ik volgens mij al eerder heb opgemerkt, draait deze config vlekkeloos onder W2K want daar heeft het altijd mee gedraaid...ik heb echter voor XP gekozen omdat ik daar een legale (studenten)licentie voor heb én omdat ie al mijn overige hardware automatisch goed detecteert (in tegenstelling tot W2K die voorheen bij mij wel eens probs gaf met mijn SB Live!).

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:33
Verwijderd schreef op 29 December 2002 @ 10:53:
Weet je zeker dan navap.sys bij nav hoort :? of stond hij in dat mapje. Heb je dat bestand zelf al verwijdert?
Hoort bij NAV ja, kan ik niet eens verwijderen zonder NAV te deïnstalleren :)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• MinddiggerNL
XanderH schreef op 29 December 2002 @ 12:16:
[...]

Hoort bij NAV ja, kan ik niet eens verwijderen zonder NAV te deïnstalleren :)
Probeer maar eens in veilige modus :) Kan ook dat ie het daar bij mij wel deed omdat de deïnstallatie onder "normale" modus door wederom een crash niet geheel voltooid was en hij NAV dus niet meer als volwaardige applicatie zag...

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Gebruik je de NT drivers? Gebruik ik ook op me vaders pc met windows XP (overigens illegaal >:) ), en dat werkt perfect.

[ Voor 3% gewijzigd door Glashelder op 29-12-2002 19:53 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• MinddiggerNL
De NT drivers? Nee die heb ik nog niet geprobeerd.

Overigens heb ik er nu Windows 2000 met SP3 op staan en af en toe krijg ik ook daar blauwe schermen met de melding dat 3dfxvs.dll iets fout doet en dat terwijl ik de laatste officiële 3Dfx drivers voor W2k heb geïnstalleerd!

Ik wordt er langzaam een beetje ziek van....snap er niet veel meer van. Die kaart zou het gewoon moeten doen.

Nu heb ik zojuist memtest86 eens laten draaien en terwijl ie aan het testen was ging de pc steeds spontaan rebooten :? Kan me niet voorstellen dat beide dimms gaar zijn, dus het moet iets anders zijn. Overigens is deze cpu overclocked van 600 naar 900mhz (Celeron cpu met Spire WhisperRock III koeler!) :) Hij heeft echter altijd stabiel gelopen onder w2k dus dat zou geen problemen mogen veroorzaken.
Ik snap dan ook niet hoe brak geheugen en/of deze overclockte cpu iets te maken kunnen hebben met crashes die volgens windows altijd door 3dfxvs.dll veroorzaakt worden. Als het systeem instabiel zou worden door het overclocken dan zou ik dat denk ik wel wat sneller merken...hij draait merendeels als een tierelier alleen dan af en toe die vage reboots/crashes!

Iemand anders wel?

[ Voor 12% gewijzigd door MinddiggerNL op 31-12-2002 00:56 ]

• pisart
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Probeer eens eerst om je cpu te onderklokken dus terug naar 600mhz en dan memtest weer proberen. Een cpu kan een lange tijd op een hoge snelheid draaien maar er toch na x aantal tijd ermee kapt en je de kloksnelheid moet verlagen. Wat zijn je temps van de cpu en vga kaart. Houd eens je kast open zodat het wat koeler is.

• MinddiggerNL
pisart schreef op 31 December 2002 @ 01:07:
Probeer eens eerst om je cpu te onderklokken dus terug naar 600mhz en dan memtest weer proberen.
Dat ga ik zeker proberen zodra ie nu weer gaat crashen (draait vooralsnog stabiel :?)
Een cpu kan een lange tijd op een hoge snelheid draaien maar er toch na x aantal tijd ermee kapt en je de kloksnelheid moet verlagen.
Zou wel jammer en vreemd zijn...hij heeft nl. minimaal 1,5 jaar stabiel gelopen.
Ik meen me te herinneren dat er 1,7v op deze cpu stond...op inet vind ik dat er twee verschillende steppings van de Celeron 600mhz bestaan. Een daarvan draait op 1,5 en de ander op 1,7 volt. Nu heb ik weinig zin om de cooler er weer af te halen, dus vroeg ik me af of er proggies bestaan die gewoon kunnen uitlezen welke versie ik heb en op welke default voltage hij moet draaien. Weet iemand of zoiets bestaat?
Wat zijn je temps van de cpu en vga kaart. Houd eens je kast open zodat het wat koeler is.
De kast heb ik tot nu toe nog helemaal niet dicht gehad. De vga kaart wordt best warm (althans het koelblokje dat erop zit), maar dat mag geen probleem opleveren lijkt me. Dat koelblokje zit er niet voor niks op en 100mhz fsb clocked de pci/agp bussen niet over. De cpu wordt volgens de bios (geen idee hoe betrouwbaar die is) max. 28 graden celcius. Mag ook wel, want die koeler die erop zit moet een Athlon XP 2000+ nog koel kunnen houden!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

MinddiggerNL schreef op 31 December 2002 @ 12:27:
[...]

Dat ga ik zeker proberen zodra ie nu weer gaat crashen (draait vooralsnog stabiel :?)

[...]

Zou wel jammer en vreemd zijn...hij heeft nl. minimaal 1,5 jaar stabiel gelopen.
Ik meen me te herinneren dat er 1,7v op deze cpu stond...op inet vind ik dat er twee verschillende steppings van de Celeron 600mhz bestaan. Een daarvan draait op 1,5 en de ander op 1,7 volt. Nu heb ik weinig zin om de cooler er weer af te halen, dus vroeg ik me af of er proggies bestaan die gewoon kunnen uitlezen welke versie ik heb en op welke default voltage hij moet draaien. Weet iemand of zoiets bestaat?

[...]

De kast heb ik tot nu toe nog helemaal niet dicht gehad. De vga kaart wordt best warm (althans het koelblokje dat erop zit), maar dat mag geen probleem opleveren lijkt me. Dat koelblokje zit er niet voor niks op en 100mhz fsb clocked de pci/agp bussen niet over. De cpu wordt volgens de bios (geen idee hoe betrouwbaar die is) max. 28 graden celcius. Mag ook wel, want die koeler die erop zit moet een Athlon XP 2000+ nog koel kunnen houden!
Ik weet niet of een Cely een interne diode heeft voor temps, maar als ie die niet heeft denk ik niet dat die temps kloppen in je bios :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:33
Het schijnt de laatste tijd hier op GoT ook nog weleens te gebeuren dat een PC heel lang goed werkt, en dan ineens niet meer zonder geaard stopcontact kan.
Heb je een geaard stopcontact?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• MinddiggerNL
Ik heb geen geaard stopcontact nee....maar hij blijft vooralsnog al een paar dagen stabiel lopen op 1,7v. Blijkbaar was het voltage te laag gezet :?
Pagina: 1