Toon posts:

zwart niet echt zwart, probleem door navullen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds enige tijd problemen met de afdrukkwaliteit van m'n printer (HP970Cxi). Er zitten momenteel de 19ml. cassette in, en natuurlijk de zwarte. Zowel de kleuren als de zwarte zijn al enige keren nagevuld, de kleuren denk ik ongeveer 5 à 6 maal. Als navulinkt gebruik ik altijd de sets van Start. Na het navullen reinig ik de cartridges altijd, zowel op de gewone manier als met het voor inspuiten.
Waar ik tegen aan loop, is dat de kleuren niet lekker 'vol' zijn. Zwart is niet echt zwart, maar heel donker blauw. Ik moet ook heel vaak de geavanceerde printeroptie op donkerder zetten (meestal maximaal) en dan ook nog het inktvolume op (bijna) vol. Het wordt dan allemaal wel beter, maar het houdt niet over. Verder maak ik gebruik van diverse papiersoorten, variërend van gewoon tot foto, zowel glossy als mat.
Wat nu? Stomweg uitproberen met een nieuwe HP-cartridge en kijken of ik dan verschil zie? Het aantal keren navullen heeft natuurlijk een grens. Aan de andere kant, zwart komt toch uit de zwarte cartridge (die is nog maar een keer of drie nagevuld), of is deze opmerking te kort door de bocht? Wie heeft suggesties?

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Hoe reinig je ze dan? Kan het misschien zijn dat er een vloeistof achterblijft die dan mengt met de inkt?
Lijkt mij de enige oplossing om een originele cartridge te proberen (of een niet originele, van Ink Again of WeCare bijvoorbeeld).

Weet je zeker dat hetgene wat je print echt zwart is (bij plaatjes is ie daar heel precies in, 99,9999% zwart = donkerblauw).
Anders een lege tank erin doen bij de zwarte, en dan nog een keer printen. Dan kan je zien of ie gewoon kleur mengt, of echt zwart gebruikt.

[ Voor 37% gewijzigd door dreeke op 28-12-2002 18:47 ]

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Verwijderd

Topicstarter
Dat reinigen doe ik via de werkset van HP. Ik klik dat aan, en dan wordt er gereinigd, al of niet met voor inspuiten. Hoe dat gaat weet ik gewoon niet. Het gaat dus niet handmatig met alcohol of zo, mocht je dat denken.
Wat het zwart betreft, als ik een tekstvak de achtergrondkleur zwart geef, dan mag ik toch aannemen dat-ie ook echt met zwart opvult.
Wat je overige tips betreft, dat kan ik inderdaad wel eens uitproberen, met een lege cartridge. Ik ga straks acter de pc vandaan, maar zodra ik het geprobeerd heb. laat ik het je weten.

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Het reinigen via de werkset van HP is niks meer dan even over de inktkop schrapen :)
Als je een nieuwe cartridge koopt heb je ook een nieuwe kop, wanneer je hem hervult niet.

Het kan heel goed dat na een bepaalde tijd de kop gewoon versleten is....
en er blijft steeds wat inkt achter in de tank waarschijnlijk, dus je hebt nu een mengsel van nieuwe inkt + een klein beetje oude inkt + nog wat oude originele inkt

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Verwijderd

Hp gebruikt in het 45 patroon gepigmenteerde inkt ipv dye based inkt, waar anderen vaak dus wel dye gebruikte, het kan zijn dat de navul inkt dye is en dus minder duidelijk
De HP patronen zijn gemaakt om 2,5 maal de max inhoud te verwerken, dat is dus 42 ml X 2,5, jij hebt je patronen al vele malen meer gebruikt dus het kan dus zijn dat ze gewoon op zijn