Hoge cpu-load door Wine + Kazaa

Pagina: 1
Acties:

• vandenberg
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-03-2016
Ik draai Kazaa 1.6.1 onder wine-20021031. Op zich werkt het goed, maar ik vind de cpu-load nogal hoog. Wine en wineserver nemen samen iets van 40-50%, soms meer. Soms crasht wine ook, vooral als ik xmms heb draaien. Nu heb ik niet zo'n krachtige cpu (zie sig), maar is dit (niet) veel? is er iets aan te doen?

edit:

Die 40-50% is tijdens gebruik, disconnected is het ongeveer 30%.

[ Voor 13% gewijzigd door vandenberg op 28-12-2002 17:29 ]

Systeem

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:21
Je bedoelt dat Kazaa continu 40-50% of meer gebruikt, ook als je helemaal niks ermee doet?

Wat betreft dat het crasht: tja, het is nog alpha-quality software natuurlijk...ook al werken veel dingen gewoon, het is niet perfect. Aangezien je een ander OS feitelijk 'emuleert' (of in ieder geval alle API's opnieuw geimplementeerd zijn), gaat het niet altijd even snel. Maar 40-50% lijkt me wel wat hoog ja. Nou gebruik ik nooit Kazaa, kan iemand die dat wel doet ons vertellen of dit wel zo ongeveer kan kloppen of niet?

P.S. De eerste die opmerkt dat Wine geen emulator is kan een ros voor z'n harsens krijgen :P

Verwijderd

Hmm. Als ik mij goed kan herinneren, is er een gelijkaardig probleem in Windows. Het is te zeggen: Kazaa neemt gewoon veel CPU resources in beslag. Als het dat doet in windows, is het niet meer dan logisch dat hetzelfde gebeurt bij het draaien van kazaa in een emulatieomgeving.

Veel verder kan ik je niet helpen, ik heb het namelijk niet zo voor die P2P proggies...

Sidecomment: Je weet toch dat Wine staat voor Wine Is Not an Emulator :P

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2002 17:26 ]

• Wilke
Verwijderd schreef op 28 December 2002 @ 17:25:

Het was ook wel een uitdaging natuurlijk :P

* Wilke pakt zijn rocket launcher en schiet Hawk naar de andere kant van NOS

Ontopic: nee, er zal dus wel niet zo veel aan te doen zijn, daar ben ik ook bang voor.

Verwijderd

Ik heb ook eens een hele tijd zitten prutsen met een windows proggel dat onder Linux 100% cpu power gebruikte in Wine, fan van laptop ging steeds aan...na een berg gekloot bleek dat het op een windows pc ook zo was |:( dus geef niet per definitie Wine de schuld :)

giFT is een opensource ding die ook wel aardig wat content heeft, heb ik horen zeggen :)

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2002 18:11 ]

• FrankGuthrie
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-04 00:19

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

Verwijderd schreef op 28 december 2002 @ 17:25:
Hmm. Als ik mij goed kan herinneren, is er een gelijkaardig probleem in Windows. Het is te zeggen: Kazaa neemt gewoon veel CPU resources in beslag. Als het dat doet in windows, is het niet meer dan logisch dat hetzelfde gebeurt bij het draaien van kazaa in een emulatieomgeving.

Veel verder kan ik je niet helpen, ik heb het namelijk niet zo voor die P2P proggies...

Daar heb ik ook last van, hem me er inmiddel bij neergelegd.

Probleem is dus niet alleen linux geörienteerd.

Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)

• AkaXakA
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-03 16:12

AkaXakA

Just Kidding...

gebruik dan giFT ! gift.sf.net

http://www.akaxaka.tk/ - "Knowledge is power. Power corrupts. Study hard, be evil." - 4 Jaar GoT en nog steeds niet evil: er moet een verband zijn...

Verwijderd

Bij mij is het juist hetzelfde dus ik veronderstel dat dat normaal is.

• vandenberg
theJKid schreef op 28 December 2002 @ 19:05:
gebruik dan giFT ! gift.sf.net
Uit de faq van giFT:

"And, is it usable already?
Yes it is, very usable, but also very unstable. If you want to help us finding bugs, and you promise to update your copy daily, you may use it."

Dat klinkt nog niet zo bemoedigend, maar misschien toch maar eens proberen. Wordt dat netwerk trouwens veel gebruikt?

Systeem

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-05 13:11

deadinspace

The what goes where now?

Kazaa in Wine gebruikt inderdaad veel CPU ja, dat is mij ook al eens opgevallen (geen idee hoe het in Windows is, maar volgensmij is Kazaa daar ook al niet echt zuinig).

Wat je eventueel wel kunt doen is het starten met "nice wine kazaa.exe" ipv met "wine kazaa.exe". Dit zorgt ervoor dat wine (en dus Kazaa) op nice 10 draait, en dus minder "recht" krijgt op de CPU (zodat andere processes er minder last van hebben).
Zie "man nice" en "man renice" voor meer informatie.

• vandenberg
Bedankt voor de tip! Ben benieuwd of dit helpt, in ieder geval is de cpu-load gedaald naar 35-40%.

Systeem

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Wat je ook kunt doen: minimizen naar tray als je em niet gebruikt, dan vreet ie een stuk minder CPU.

T ligt niet aan wine iig: ik fik gewoon met hooguit 10% CPU usage CD's met nero, das lager dan met echte windows :D

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

vandenberg schreef op 28 december 2002 @ 21:18:
Bedankt voor de tip! Ben benieuwd of dit helpt, in ieder geval is de cpu-load gedaald naar 35-40%.
Nouja, dat is niet het idee van nicen; het idee van een process nicen is dat dat process minder prioriteit voor de scheduler heeft (technisch gezien zit het iets anders, maar ok), en dus ook minder cycles krijgt toegewezen als andere processes de CPU nodig hebben. Op die manier heb je niet zo'n last van die kazaa op het moment dat een ander process CPU nodig heeft (dus andere apps zouden er niet trager van moeten worden), maar kan kazaa wel CPU gebruiken als andere processes de CPU niet zo nodig hebben.
_JGC_ schreef op 28 december 2002 @ 23:11:
T ligt niet aan wine iig: ik fik gewoon met hooguit 10% CPU usage CD's met nero, das lager dan met echte windows :D
Ja, maar het zou natuurlijk per programma kunnen verschillen (omdat bepaalde win32 API functions efficienter zijn geimplementeerd dan anderen bijvoorbeeld)...

Verwijderd

Ik heb FreeBSD 4.7 als OS en als ik kazaa 1.7.x draai dan draait de wineserver op 20-22% en wine (de app) op 15%...
Dit alles op een Dell laptop celeron 1060 MHz met 128 MB geheugen.
Misschien gaat BSD beter om met het geheugen?

• Wilke
_JGC_ schreef op 28 December 2002 @ 23:11:

Offtopic maar ja: dan gebruikt jouw Windows-install waarschijnlijk geen DMA om die CD-brander aan te spreken, anders denk ik niet dat het echt veel uit zou maken.

• vandenberg
deadinspace schreef op 29 december 2002 @ 03:17:
[...]

Nouja, dat is niet het idee van nicen; het idee van een process nicen is dat dat process minder prioriteit voor de scheduler heeft (technisch gezien zit het iets anders, maar ok), en dus ook minder cycles krijgt toegewezen als andere processes de CPU nodig hebben. Op die manier heb je niet zo'n last van die kazaa op het moment dat een ander process CPU nodig heeft (dus andere apps zouden er niet trager van moeten worden), maar kan kazaa wel CPU gebruiken als andere processes de CPU niet zo nodig hebben.

[...]
Nee, dat begrijp ik, maar ik zie toch dat het nicen de load van wine minder constant hoog maakt. Dus soms loopt hij nog wel op naar het oude niveau, maar de meeste tijd is hij toch wel wat lager. Verder is inderdaad duidelijk te merken dat andere processen soepeler blijven lopen.
_JGC_ schreef op 28 december 2002 @ 23:11:
Wat je ook kunt doen: minimizen naar tray als je em niet gebruikt, dan vreet ie een stuk minder CPU.

[...]
Dat scheelt behoorlijk, ja.

[ Voor 13% gewijzigd door vandenberg op 29-12-2002 12:22 ]

Systeem

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Wilke schreef op 29 December 2002 @ 11:42:

[...]

Offtopic maar ja: dan gebruikt jouw Windows-install waarschijnlijk geen DMA om die CD-brander aan te spreken, anders denk ik niet dat het echt veel uit zou maken.
Dan mag windows een schop onder z'n luie reet hebben, want ik heb toch echt 2x dat vakje aangeklikt (met 1x aanklikken, ok, opnieuw opstarten gelooft ie het niet, je moet em aanklikken, ok, niet opnieuw opstarten, weer in dat venster, nog es aanzetten, ok en dan opnieuw opstarten)

Nu met FreeBSD gaan mn CDs trouwens wel gewoon goed met CDRecord en CDRDAO, Nero kan dus in de kliko. Stomme onvolwassen linux kernels ook altijd ;)

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Verwijderd schreef op 29 december 2002 @ 11:38:
Ik heb FreeBSD 4.7 als OS en als ik kazaa 1.7.x draai dan draait de wineserver op 20-22% en wine (de app) op 15%...

Je hebt een sneller computer dan hij heeft... Dat lijkt me een betere oorzaak ;)

• LollieStick
  • Laatst online: 28-02 12:09
Verwijderd schreef op 29 december 2002 @ 11:38:
[miereneukmode]
Misschien gebruikt hij ook wel FreeBSD :o

Hierbij kun je dus ook niet zeggen dat BSD beter met geheugen omgaat (misschien) want je weet niet tegen welk OS je het vergelijkt ;)
[/miereneukmode]

[
Wilke schreef op 28 December 2002 @ 17:31:

[...]

Het was ook wel een uitdaging natuurlijk :P

* Wilke pakt zijn rocket launcher en schiet Hawk naar de andere kant van NOS
Je hebt Hawk goed geraakt. Ik heb hem nog niet weer gezien :+

[ontopic]
Kazaa vreet aan de resources van je PC. Die load van 40/50% heb ik ook gehad op een 800 Mhz pc. Dit komt door de enorme lading spyware die er in verwerkt zit. Kazaa Lite is op dat vlak wat beter, hoewel het waarschijnlijk veel neverending loops heeft want ook deze heeft ook nog een vrij hoge load. Hij blijft er wel stabiel onder moet ik zeggen

Dit baseer ik op een Windows installatie (Windows XP, TB 800 Mhz, 256 MB RAM)
[/ontopic]

[ Voor 62% gewijzigd door LollieStick op 30-12-2002 01:47 ]

Pagina: 1