We hebben hier een pc met windows 98 en die heeft 2 verwisselbare hd's (bracket). Nu willen we die hd's kunnen verwisselen tijdens het draaien van de pc. Dus zonder opnieuw op te hoeven starten. Er zit natuurlijk ook nog een gewone hd in de pc zelf. Nou zag ik vandaag dat windows onder SYSTEEM-->APARAATBEHEER-->SCHIJFSTATIONS kan aanzetten dat de HD verwisselbaar is. Ik weet alleen niet wat de gevolgen er van zijn en hoe je vervolgens op een veilige manier de hd's kan verwisselen. Heeft iemand hier misschien ervaring mee, want het is namelijk niet de bedoeling dat de inhoud van de hd's op het spel komt te staan.
Verwijderd
volgens mij is het zogenaamde: "HOT" swap niet mogelijk in Windows.
Maar bedoel je de schijf verwisselen waar Windoes op geinstalleerd staat of een "extra"schijf?
Maar bedoel je de schijf verwisselen waar Windoes op geinstalleerd staat of een "extra"schijf?
Volgens mij kun je zogenaamde "hot-swappable" brackets kopen. Hoe dat precies zit weet ik niet, misschien met je ff Googlen op "Hot-swappeble brackets"?
[ Voor 11% gewijzigd door Pazzi op 28-12-2002 16:51 ]
"When the shit hits the fan, make sure you don't get splattered" - Carol Thompson
"It's the story, not he who tells it" - Stephen King
"If you hate freedom, get married" - Vusumuzi Gumede
"Women can fake orgasms, men can fake love" - Bo Burnham
Nee, windows die staat gewoon op een hd die vast in het systeem zit. Het gaat om HD's waar alleen maar data opstaat en die moeten kunnen worden verwisseld.
Verwijderd
ik zou bijna zeggen dat wanneer het zou kunnen dat je eerst de stroom er vanaf haalt. dan is je data veilig, en dan gaat verwisselen. daarna stroom er weer op, dit is niet echt via windows te regelen, en ik denk eigenlijk niet dat het de bedoeling is.
windows zal wel komen met: unsafe removal of device. ik denk dat je hele pc uit zal moeten zetten.
windows zal wel komen met: unsafe removal of device. ik denk dat je hele pc uit zal moeten zetten.
Jah de stroom er af kan windows ook niet regelen. Maar dat geeft niet, als ik hem uit zijn bracket haal dan gaat de stroom er vanzelf van af. Het gaat mij er om dat windows de schijf unmount en zorgt dat de HD Kop veilig weg is.
Verwijderd
hm
mijn ervaring met win98 dat het niet kan
alleen met hot swap bracket , maar die zijn heel duur
wat wel bij mij heeft gewerkt was met winxp
Als je de schijf (in een bracket) eruit wil halen die je eerst bij systeem de schijd uit te schakelen, daarna kon ik hem gewoon eruit halen
mijn ervaring met win98 dat het niet kan
alleen met hot swap bracket , maar die zijn heel duur
wat wel bij mij heeft gewerkt was met winxp
Als je de schijf (in een bracket) eruit wil halen die je eerst bij systeem de schijd uit te schakelen, daarna kon ik hem gewoon eruit halen
Je kunt hotswappen maar alleen met RAID configuraties en vaak met een aparte IDE kaart.
Dit zie je vaak in de manuals van HDD brackets en bij Promise IDE kaarten vermeld.
Je gewone data schijven kun je niet hotswappen, helaas.
En probeer niet de schijven zo uit je systeem te halen als je data je lief is.
Windows c(r)ached graag, dus als je je HD er zo uitrost kan het zijn dat niet alle data op je HD staat.
En dan het verhaal windows nog...die vind het niet zo leuk als ie merkt dat een hardeschijf pleite is...(krijg je leuke foutmeldingen)
Dit zie je vaak in de manuals van HDD brackets en bij Promise IDE kaarten vermeld.
Je gewone data schijven kun je niet hotswappen, helaas.
En probeer niet de schijven zo uit je systeem te halen als je data je lief is.
Windows c(r)ached graag, dus als je je HD er zo uitrost kan het zijn dat niet alle data op je HD staat.
En dan het verhaal windows nog...die vind het niet zo leuk als ie merkt dat een hardeschijf pleite is...(krijg je leuke foutmeldingen)
[ Voor 11% gewijzigd door ^Ripper op 28-12-2002 17:22 ]
Hmm ik denk dat we maar gewoon een keer een test hd nemen en proberen. Kan er niet te veel verkeerd gaan en zien we vanzelf wel wat de resultaten zijn. Als er ooit iemand met de optie "Verwisselbaar" heeft gewerkt, laat het dan nog even weten.
Ik werk wel met de optie "Verwisselbaar", maar dat is alleen om mijn verwisselbare harde schijf te laten werken. Zonder die optie heb ik geen 'toegang' tot mijn HDD. Het hotswappen ervan heb ik wel eens geprobeerd, maar windows herkend de schijf niet. Dat was ook met W98.
Maar hoezo om je verwisselbare HD te gebruiken. Heb je dan nu een hd die je dus wel kan verwisselen ofzo?
Pagina: 1