[mandrake]Probleem met de installatie

Pagina: 1
Acties:

• twit
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07:22
Ik heb na lang rondkijken hier, in de NOS faq en op het inet besloten toch eens met linux aan de gang te gaan. Omdat ik hier nog compleet noob in ben was voor mij de keuze al snel gevallen op mandrake vanwege de makkelijke installatie.
Toch zit ik met een probleem (heb linux er nu wel op staan maar het is niet zoals het hoort heb ik het idee), als ik bij package selection aankom kan ik de verschillende groepen aanklikken. Game pc, ft server,webserver, documentation, KDE enz enz. Maar als ik dan installleer staat het er in notime op en gebruikt het 90mb schijfruimte. Het lijkt dus wel of tie die packages die ik aanklik helemaal niet installeert.

Waarschijnlijk is het een heel dom probleem maar ik kon het toch nergens vinden.

p.s ook mijn usb optische muis wil niet echt werken maar ik werk dan wel in linux met ps2 (las overal dat het alleen maar kan met config files editen enz )

[ Voor 10% gewijzigd door twit op 28-12-2002 13:47 ]

gutta cavat lapidem non vi, sed saepe cadendo. Sic homo fit doctus, non vi, sed saepe legendo

Verwijderd

Hoe kunnen we hier nou iets zinnigs van zeggen anders dan dat het kennelijk niet goed gaat.
Lees onderstaande linkjes eens door:
http://www.linuxiso.org/viewdoc.php/verifyiso.html <-- controle of je cd's wel goed zijn
http://www.mandrakelinux....90/en/Quick_Startup.html/ <-- korte installatie handleiding
http://www.mandrakelinux.com/en/doc/90/en/Starter.html/ <-- installatiehandleiding
http://www.mandrakeuser.org/docs/index.html <-- veel documentatie over Mandrake

Zonder duidelijke foutmelding wordt het lastig iets zinnigs te zeggen.

• twit
Nou ik krijg een foutmelding over de domainserver maar ja dat zal wel komen omdat die gewoon niet ingesteld staat. En verder iets bij unmountnen vna modules, d8 ik hoor. Ik zal alles er wel weer af gooien en het opnieuw proberen. Maar normaal klik je dus gewoon game pc enz aan en dan installeert ie dat. (als ik het aanklik zie ik ook dat size maar 91mb blijft ... )

mijn belangrijkste vraag is dus hoef ik echt niet meer te doen dan die groepen aan klikken en op install te klikken. Als ik met individual package ze allemaal (hoop werk ) aanvink word size namelijk wel groter.

[ Voor 23% gewijzigd door twit op 28-12-2002 14:03 ]

gutta cavat lapidem non vi, sed saepe cadendo. Sic homo fit doctus, non vi, sed saepe legendo

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:21
Je doet het volgens mij precies zoals het moet hoor, het is echt niet de bedoeling dat je al die zooi 1 voor 1 moet aanklikken natuurlijk :)

Check eens of je ISO's wel goed zijn (linkjes: zie boven). Dat de size maar 91 MB is daar klopt niks van, dus ik vermoed dat de CD niet helemaal goed is.

Trouwens: ik heb ook een USB optische muis (Logitech), en toen ik laatst Red Hat 7.2 een keer probeerde herkende die 'm helemaal automatisch, dus dat moet Mandrake dan vast ook wel doen.

Welke Mandrake versie probeer je uberhaupt, de nieuwste (9.0)?

• twit
ja we hebben het over versie 9.0 ik begin ook stees meer te twijfelen aan mijn cd zeker omdat ie ook vage errors enzo geeft. Logitech muis word helaas niet herkent maar ik overleef het wel met die gare ps/2 muis als het niet anders kan.

Verwijderd

anders probeer je een ftp install vanaf floppy?

doe ik ook altijd... hoef je ook geen nieuwe cd's te branden :) scheelt je toch weer een paar euro :)

• twit
het gaat me niet om die paar euro als het maar werkt. Verder denk ik dat dat veels te moeilijk word voor mij als noob. Ik download hem nu opnieuw dat md5 checksum progje zegt empty file???? ik doe verify en dan klik ik op de iso en dan krijg ik na lang wachten empty file dus ik download opnieuw en hoop dat het daar aan ligt.

• twit
Ok ik heb het opnieuw geprobeerd, cd op nieuw gedownload, gecheckt en gebrand maar ook nu weer hetzelfde probleem. Ik klik op de verschillende packages maar er gebeurt helemaal niets. Wat ik ook aanklik uit zet hij blijft een size geven van 90mb en installeert een zo klein mogelijk werkend os zo lijkt het. Ik neem aan dat dat niet komt omdat ik cd2 niet heb want daar word niet omgevraagd. Wie o wie weet de oplossing?

Verwijderd

En de MD5SUM check ging wel goed ? Of is dat niet gelukt ? En waar download je de iso's mee ?

• twit
de checksum was in orde. Tenminste ik heb dat progje verify en dan het bestand dat bij de iso zat. Dan zie ik hem de iso file checken en zegt ie ok. Ik download de iso's gewoon via het ftp progje van explorer.

ik start de install gewoon van cdrom zonder verder commands of wat dan ook te gebruiken. Heb je msn of zo misschien dat dat handiger is ?

[ Voor 27% gewijzigd door twit op 28-12-2002 16:47 ]

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:21
MSN :X

Anders kom je even langs op IRC: irc.tweakers.net#nos ?

LOL daar zit je al....*slaat zichzelf*

[ Voor 25% gewijzigd door Wilke op 28-12-2002 17:32 ]

• twit
Ok hier even een update aan de hand van de mensen op irc die me proberen te helpen.
ik krijg deze melding:

Attempt to acces beyond end of device de schijf is een maxtor 20gb ata 100, bios zegt via smart dat ie in orde is. Hij zit op secundaire master. dus HDC.

• DAMAGE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-04 21:40

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

muis is makkelijk aan de praat te krijgen maar je moet wel in je kernel usb mee bakken... aangezien je mandrake installeert en je zoals je zegt noob bent, zal je wel niet begrijpen wat ik bedoel. ik draai debian en gebruik me usb optische muis zonder problemen. Ik heb in het begin ook mandrake gedraait, 5.2 was dat. Dit is te lang geleden om daar iets zinnigs van te zeggen want in die tijd hadden we nog niet echt een graphix install..

Mandrake 9.0 heb ik laatst een geprobeert en ik weet niet wat jij doet maar ik deed gewoon een custom installatie. Kies X Server support en neem KDE er bij. Als het goed is installeert hij gelijk alles mee, en doet je usb muis het gelijk al in de installatie. Kijk anders even bij de reviews hier in dit forum van Mandrake, staat leuke/handige info bij.

Veel suc6!

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

• twit
Ja muis boeit me nog nie zoveel ik zit meer met dat acces beyond end of device probleem want daardoor kan ik linux dus niet installeren.

Pagina: 1