[linux] Directe log-in zonder prompt

Pagina: 1
Acties:

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
Ik ben voor een standalone DivX player een debian distributie zo aan het ombouwen dat deze kan booten van CD etc.
Aangezien de bak geen harde schijf gaat krijgen, heb ik de linux security niet nodig. Een toetsenbord was ook niet de bedoeling, alleen een afstandsbediening, dus de login prompt in het begin is een obstakel dat ik wil verwijderen.

Nu heb ik wat zitten kijken naar de debian installatie cd-rom, waarbij ook geen login gevraagd wordt, maar het enige wat ik eraan kan zien is dat ze ASH gebruiken.

Nu is mijn vraag: Hoe laat ik linux booten als root zonder login prompt?

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Denk dat je de instellingen van je getty daarvoor moet wijzigen ofzo. Weet het eigenlijk niet, nooit over nagedacht. Misschien gewoon een shell starten na al je initscripts.

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
ben niet zo'n linux goeroe, dus hoe bedoel je :o

micheljansen.org

Verwijderd

Misschien is Knoppix iets voor jou.

Deze is al vanaf cd bootable en is gebasseerd op debian.

meuktracker: Knoppix 3.1

(en je hebt geen login prompt)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2002 13:24 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ik meen me te herinneren dat Mandrake 8.2 en 9.0 ook de mogelijkheid boden om een auto-login te gebruiken.
Overigens keurig netjes met een waarschuwing in koeieletters dat dat zeeer onverstandig was, maar dat terzijde.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Voor een System V-style init: Verander in /etc/inittab het proces dat voor het betreffende runlevel voor de betreffende console wordt gestart.
code:
1
c1:12345:respawn:/sbin/agetty 38400 tty1 linux

moet dus vervangen worden door:
code:
1
c1:12345:respawn:/usr/local/bin/jouwprogramma

c1 staat voor de console (de eerste in dit geval)
12345 staat voor de runlevels, 1-5 in dit geval
respawn betekent dat het proces opnieuw gestart moet worden nadat het exit. (je kan ook 'once' gebruiken).

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
Verwijderd schreef op 28 december 2002 @ 13:24:
Misschien is Knoppix iets voor jou.

Deze is al vanaf cd bootable en is gebasseerd op debian.

meuktracker: Knoppix 3.1

(en je hebt geen login prompt)
Die ken ik idd al, maar dat is niet wat ik zoek. Bovendien heb ik geen zin om met m'n 56k modem even zo'n grote iso te downloaden :P
mithalph schreef op 28 december 2002 @ 13:28:
Voor een System V-style init: Verander in /etc/inittab het proces dat voor het betreffende runlevel voor de betreffende console wordt gestart.
code:
1
c1:12345:respawn:/sbin/agetty 38400 tty1 linux

moet dus vervangen worden door:
code:
1
c1:12345:respawn:/usr/local/bin/jouwprogramma

c1 staat voor de console (de eerste in dit geval)
12345 staat voor de runlevels, 1-5 in dit geval
respawn betekent dat het proces opnieuw gestart moet worden nadat het exit. (je kan ook 'once' gebruiken).
Kan ik voor 'jouwprogramma' ook gewoon een shell gebruiken? Ik wil namelijk eerst wat testen en dan kan ik feedback geven zonder te rebooten.

micheljansen.org

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-04 20:21

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Gewoon /bin/bash daar idd invullen (Die zal overigens standaard dan root zijn -> onverstandig... Als een random user ook de rechten heeft die je nodig hebt (kunt altijd nog me su root worden anders) kun je uit mijn hoofd er su <naamvanuser> -c /bin/bash doen om een bash van een user auto te starten...

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
Kippenijzer schreef op 28 December 2002 @ 13:42:
Gewoon /bin/bash daar idd invullen (Die zal overigens standaard dan root zijn -> onverstandig... Als een random user ook de rechten heeft die je nodig hebt (kunt altijd nog me su root worden anders) kun je uit mijn hoofd er su <naamvanuser> -c /bin/bash doen om een bash van een user auto te starten...
Niets onveiligs aan. Zelfs een super user kan tenslotte geen (read-only) CD-rom slopen.

micheljansen.org

• FendtVario
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-05-2025

FendtVario

The leader drives Vario!

Kippenijzer schreef op 28 December 2002 @ 13:42:
Voor een standalone divX speler maakt die beveiliging natuurlijk niet zoveel uit. ;)

www.fendt.com | Nikon D7100 | PS5

Pagina: 1