[Athlon 1200] Hoge BIOS temp ...

Pagina: 1
Acties:
  • 141 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Topicstarter
Aangezien ik niet zoveel ervaring heb met de oude Athlons, waarom geeft mijn MSI K7n420 BIOS een temp. van 72'C voor een Athlon 1200?

De koeler zit er correct op, zit zo een soort laagje tussen, en de heatsink wordt niet gloeiend heet.

Is dit normaal? Heeft de BIOS het bij het rechte end?

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-08 16:03

Mentalist

[avdD]

Als je koeler er goed opzit etc niet lijkt me ;)

Werkt het wel stabiel? Dan zou ik me er zéker geen zorgen over maken.

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Topicstarter
Inderdaad, werkt perfect stabiel... de koeler is een noname el cheapo dingetje voor zover ik kan zien ... Enige reden tot paniek?

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• Ruuddie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:16
Probeer eens aan een externe thermometer te komen anders.
Maarja, 72 graden is niet zo'n uitzondering, heb ik ook wel eens op hele warme dagen in de zomer. Heb je verder geen goeie koeling en stook je heel erg veel of zo?

/edit: ik heb bdw ook een t-bird 1200, met een spire heatsink erop :)

[ Voor 16% gewijzigd door Ruuddie op 28-12-2002 13:00 ]

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Topicstarter
Nee de kamer is hier iets van 18 graden ofzo, system temp. volgens BIOS op 25'C.

Er zit verder geen koeling in de kast, alleen de fan van de voeding en de elcheapo heatsink+fan op de CPU.

• Ruuddie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:16
Hmm, als ik jou was zou ik eens een systemfan erin gooien dan :P
Merk je echt :D
Ik heb er nu 2 (eerst 1) en nu zijn de temps weer 5 graden gedaald :D

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Topicstarter
Hmm raar maar waar, met een BIOS update is het aantal graden een stukje naar beneden gegaan. Ik heb het systeem een tijdje gestressed en nu komt ie max. op 68'C in de BIOS ... Lijkt me al iets beter :)

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:14
Ik vertrouw liever op standaart programma's die bij je moederboard geleverd worden. Elk mamaplankje heeft zo z'n eigen manier van dingen aflezen en interpreteren, en 72 graden is wel vrij hoog. Kweenie uit mijn hoofd wat MSI meelevert (fuzzylogic?) maar controleer daarin wat je temps zijn.

Zijn ze nog steeds erg hoog valt te denken aan een extra casefan, of betere koelpasta en koelblok :)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Topicstarter
PC Alert 4 zit erbij, maar die doet helemaal raar en rapporteert temps boven de 80'C wat mij totaal niet correct lijkt ... ik denk dat de BIOS het in dit geval toch wel bij het juiste end heeft, 68'C na een restart na een flinke tijd full stressed gedraaid te hebben.

Misschien is een beter resultaat niet haalbaar met zo een cheap ass koelertje :? :)

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

limoentje schreef op 28 december 2002 @ 12:54:
Aangezien ik niet zoveel ervaring heb met de oude Athlons, waarom geeft mijn MSI K7n420 BIOS een temp. van 72'C voor een Athlon 1200?

De koeler zit er correct op, zit zo een soort laagje tussen, en de heatsink wordt niet gloeiend heet.

Dat kan gewoon niet kloppen! Aangezien een Thundebird core geen thermische diode heeft moest je er geloof ik nog 20' Celcius bij optellen. Dat zou dus een Athlon @ 92 Graden zijn >:)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Verwijderd

limoentje schreef op 28 December 2002 @ 12:54:

Dikke 70 graden, dan zal je koeler wel heet moeten zijn, tenzij als dat soort laagje dat je vermeld de warmte slecht geleid. Veel tweakers halen zo'n laagje eraf en smeren koelpasta (bv. Artic Silver) op de koelvin en de te koelen oppervlak van de chip. Dan kan je al proberen, mijn dondervogels mogen niet hoger dan 60°C gaan, ik wil de hardware safe laten draaien, studentenbudget is meestal beperkt... Normaal gezien moet de gemeten temperatuur ongeveer overeenkomen met de koelvintemperatuur. Dus niet 90°C in de bios en een koude koelvin.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2002 01:23 ]

Verwijderd

Vaak doet een bios-update ook wonderen, bij mij "zakte" de temperatuur daardoor zomaar 15 graden.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
72o C is erg warm heet, alleen kun je gerust vraagtekens bij deze waarde zetten; dat een BIOS update al een paar graden lagere temps 'meet' of dat een ander tooltje wéér andere waardes toont moet je wel genoeg zeggen over de betrouwbaarheid van deze metingen lijkt me. Zelf vertrouw ik dit soort metingen dan ook ook voor geen donder, zeker niet met de meettechnieken zoals ze op het gros v.d. desktopborden zijn uitgevoerd. Zo combineer ik het altijd met metingen op m'n heatsinks en dan onderaan zo dicht mogelijk tegen de cpu. Dit geeft ook geen exacte waarde's natuurlijk maar twee verschillende meetmethoden geven een veel betere indicatie dan ééntje, dus misschien ook iets om te proberen :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Die sensor is volgens mij een beetje brak. Ik heb er ook een in mijn voeding die denkt dat ie -71 is dus....

Gewoon geen zorgen maken als alles gewoon werkt.

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Topicstarter
Nou ja het systeem draait nu al een aantal dagen superstabiel, temp. blijft volgens de BIOS steeds rond de 65 - 70 graden maar hij draait verder stabiel, hoeveel ie ook gestressed wordt. Heatsink wordt niet heet, en zit volgens mij perfect op de CPU.

Het systeem hoeft niet overgeklokt te worden, dus dan vind ik dat een std. koeler voldoende moet zijn en je niet met Arctic Silver etc. in de weer moet gaan :)

Iedereen bedankt, ik denk dat de metingen gewoon niet helemaal correct zijn.

Verwijderd

Ik heb ook een Athlon 1200, dit is (volgens Tom's Hardware) een processor die nu eenmaal erg veel warmte afgeeft (meer dan een Athlon XP).
De mijne liep eerst ook op 72 graden stressed, na nieuwe Zalman koeler, betere kast en een extra casefan heb ik het terug kunnen brengen naar 65 graden stressed.

Overigens draait hij wel stabiel (heeft meer dan anderhalfjaar op 70 graden gelopen, 8+ uur per dag).

Mijn mobo is een Asus A7A266 btw

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Topicstarter
Kijk, zo mag ik het horen! Dank voor het delen van je ervaringen, ik maak me nu nergens meer zorgen om :P

Pagina: 1