Toon posts:

Speedtouch prioriteit niet goed?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben sinds een paar maaanden in het bezit van ADSL HCCnet basis met een Alcatel Speedtouch v510 i (Modem voor ISDN, firewall, siwtch en router ineen). NU staat er ook sindskort een nieuwe computer (Dell 8200 met PIV 2.4 GHZ, 40B en 512mb RDram) waar ik een Realtek RTL8139(A) PCI Fast Ethernet Adapter in het zitten. Op mijn kamer staat een Dell PIII 450 met 256 mb RAM waar dezelfde ethernetkaart inzit. De Dell is verbonden met het modem door een 5 meter UTp CAT 5 kabel goedgekeurd door routershop. DE PIII 450 zit met een UPT CAT5 kabel van 2 meter verbonden met het modem. De PIV zit in de eerste slot van de switch en de PIII in het tweede slot. Nu is het zo dat als ik de PIII uit heb staan de snelheid op de PIV uitstekend is (54 kb/sec @ speedtest). Als ik echter de PIII aan heb staan (MSN, en KazaA waar niks staat te downloaden of te uploaden en verder geen internettoepassingen) het internet op de PIV heel erg traag gaat (á la 33k6).

In de handleidng van het modem staat niks over instellen van prioriteiten van de verschillende poorten op het modem en wisselen van poorten (kabels wisselen dus) heeft niks uitgehaald. Heeft er iemand enig idee waar dit aan kan liggen? Als het zo door gaat is me pa van plan ADSL op te zeggen omdat ISDN dan toch sneller gaat.....:S

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17-08 23:28

pistole

Frutter

controleer ten eerste of er écht geen activiteit komt van je P IV (kazaa upload?)

Ik frut, dus ik epibreer

Verwijderd

Topicstarter
Upload mag download niet beinvloeden, Kazaa staat uit op de PIV

• vandenberg
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-03-2016
Erg vaag dit. Installeer 's een sniffer op die PIV om te bekijken wat er gebeurt als je de PIII aansluit. Verder je netwerkinstellingen op beide pc's checken.
Dit is natuurlijk geen reden om je adsl-abo op te zeggen, maar misschien wel om die routermodem om te ruilen.

[ Voor 13% gewijzigd door vandenberg op 28-12-2002 11:43 ]

Systeem

Verwijderd

Topicstarter
sniffer? wasda? En Netwerk staat allebei op automatisch (geen half duplex 10 ofzo).

• vandenberg
Met een sniffer kan je het netwerkverkeer bekijken (welke pakketjes er binnenkomen en uitgaan). Zo zou je erachter kunnen komen wat die PIII doet waardoor die PIV zo langzaam wordt. Een gratis sniffer vind je bijvoorbeeld hier.

O ja, met 'netwerkinstellingen' bedoelde ik eigenlijk je TCP/IP-instellingen (IP-adres, gateway, dat werk).

[ Voor 18% gewijzigd door vandenberg op 28-12-2002 12:05 ]

Systeem

Verwijderd

Topicstarter
De sniffer is geinstalleerd en heb een meting gedaan met eerst de PIII erin, toen er uit gehaadl, even gewacht en er weer in gedaan en weer even gewacht. Ik snap echter helemaal niks van de uitkomst! vandenberg, mag ik je misschien ff mailen zodat jij even kan kijken?

• Gillie
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 28 December 2002 @ 11:46:
sniffer? wasda? En Netwerk staat allebei op automatisch (geen half duplex 10 ofzo).
Ik meen dat de speedtouch 510 alleen 10Mbit Half Duplex ondersteunt, dus misschien heb je de problemen doordat de autodetectie niet goed werkt.
Heb je de handleiding doorgenomen of de Speedtouch 510 automatisch ondersteunt?
Probeer eens beide computers op 10Mbit Half Duplex te zetten.

Verwijderd

Topicstarter
nou, die handleiding staat niet zo heel veel boeiends in eigenlijk, en dat volgens mij ook niet. Ik zal beiden even op half duplex 10mbit zetten. Dank je.

Verwijderd

Wat gebeurd er als de PIV als aan staat en je dan de PIII aanzet? En hoe is de snelheid op de PIII met de PIV aan danwel uit?

Verwijderd

Topicstarter
als ik de PIII aanzet als de PIV aanstaat gaat het even goed maar dan zakt de snelheid in. Snelheid op PIII is in principe altijd goed, de PIV aan danwel uit. Auto naar 10 Mbit half duplex lijkt te werken, ik test nog het een en ander uit de komende dagen.

• Maestro.mosjuh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
dat zelfde probleem hadden wij hier ook:
@home kabel; switch eraan met daaraan 3 computers (wij hebben 3 ip-adressen van @home dus dat kan/mag)

op een gegeven moment; ik had prima snelheid; mijn 2 huisgenoten errug brak... eerst zelf vanalles geprobeerd, en uiteindelijk toch maar essent gebelt. die maakten verbinding met de modem en die bleek 'errors' te hebben. modem werd gereinitieerd (kan alleen door diegene die toegang heeft --> je provider denk ik) en het liep weer als een zonnetje.

alleen je modum een half uur eruit trekken is niet voldoende, er moet ook iets met de modem gedaan worden,

At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.

• vandenberg
Maak je gebruik van de dhcp-server van de router? Zo ja, probeer het dan eens met vaste IP-adressen, waarbij je als gateway het IP van de router gebruikt. Zo niet, wat zijn je instellingen dan? Dit is belangrijk, want om je routermodem als schuldige aan te kunnen wijzen, moet je wel zeker zijn dat je netwerk goed is geconfigureerd.

Wat betreft de de sniffer, ik neem aan dat je gecaptured hebt tijdens het I-netten op de PIV, toen de PIII hebt aangezet en gestopt met capturen toen de snelheid inzakte? Dan is het goed :) . In de output moet je kijken naar de pakketjes tijdens het inzakken van de snelheid (op het laatst dus). Let vooral op ICMP-pakketjes (die meldingen zijn vaak zeer nuttig).

[ Voor 17% gewijzigd door vandenberg op 28-12-2002 16:31 ]

Systeem

Verwijderd

Topicstarter
mkee, ik heb nu beide op 10 mbps half-duplex en dat schijnt te werken. Ik kijk even hoe het de komende dagen gaat. Ik verwacht dat het nu goed gaat.
Pagina: 1