Oude case fan

Pagina: 1
Acties:

• albiez
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-07 22:24
Ik heb een oude casefan op de kop kunnen tikken. De fan is 12 volt en 1,6 watt.
Deze fan heeft voor de stroomvoorziening 1 groen draadje, 1 blauw draadje en 1 rood draadje. Op de fan staat dat de rode + is , de blauwe - en de groene is NTC.
Nu wil ik deze fan op m'n 12 volt aansluiten (dus de voeding van de cd-rom enz..). Alleen het probleem is dat ik niet weet welk draadje in welk gat van de voedingkabel moet.
Moet de rode op de rode en de blauwe op de zwarte of de blauwe op de rode en de blauwe op de gele?
Wie helpt me ff met dit probleem...

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:49
Kleurcodering van je voeding van je CD-ROM:
geel = 12V
rood = 5V
zwart = ground

Dus voor jouw:
fan rood = voeding geel (12V)
fan blauw = voeding zwart (ground)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• albiez
Ok thanx de casefan werkt!

Verwijderd

Hoe heb je die casefan in de voeding connector gekregen?

Het draadje alleen valt er natuulijk weer uit...

Alvast bedankt!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Dat valt best mee, heb het hier bij 1 fan tijdelijk ook zo gedaan.. blijft verassend goed zitten :) Alleen veroorzaak je wel eens kortsluiting met het erin proppen :)

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-09 09:44
Mijn pa had nog wat van die dingetjes waat je het draadje in stopt en dan het stukje metaal dichtknijpt en dan past ie er wel in, zonder er weer uit te vallen... :).

Maar ik heb nu 2 Sunon 80mm fans met een 4 pins voedingsconnector, dus geen geklus hiero.. :).

Verwijderd

die connectoren kan je ook los bij de electro-grossier om de hoek kopen. Neem wel een paraplu mee. Ik heb er 3,50 per stuk voor betaald. Ook die 3 pin's voor op het mobo trouwens, al weet ik niet hoe duur die zijn.

Verwijderd

Wat voor connectors bedoel je??

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
plakband :P

• albiez
Jupz.. ik heb ook gewoon plakband gebruikt, dus draadje erin en plakken maar :)

• Dezjay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 20:38
Jongens jongens wel een beetjenetjes he...

Gewoon ff molex connectoren halen en zo aansluiten. Als de draadjes te kort izjn ff stukje der bij aan solderen stukje krimpplastic der over klaar

Verwijderd

even zo'n splits kabeltje in 2en knippen kroonsteentje ertussen, en je weet zeker dat het nooit fout gaat!

• GreeTz
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 25-07 12:57

GreeTz

took the red pill

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 10 november 2000 13:33 schreef M_O_L2000 het volgende:
even zo'n splits kabeltje in 2en knippen kroonsteentje ertussen, en je weet zeker dat het nooit fout gaat![/quote]kroonsteentje ?? ff solderen en een krimpkousje er over nu je tog bezig bent, een kroonsteentje is nix voor electronika

Alleen:           DE GROETJES

Verwijderd

Echt netjes, zoals ik dat heb, is natuurlijk het gebruik van luciferstokjes. :P

draadje in de molex, luciferstokkie erin douwen (eventueel wat bijsnijden als het niet past) en klaar is kees.. eh ..snwbrdr!

Blijft goed zitten, maar je moet wel ff het zwafelkoppie erafhalen, want die is best brandbaar en je kunt beter geen risico nemen, toch? :)
Pagina: 1