HDD stuk door OC?

Pagina: 1
Acties:

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-02 04:46

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Avond..

Heb een nieuwe alu case binnen, dus probeerde ik dadelijk eens hoever ik kon overclocken. Ik kreeg de FSB max op 158 Mhz (geen PCI-lock, dus PCI op 39 Mhz). In het verleden ging dit zonder problemen... Ik kon opstarten, maar opeens was het beeld bevroren.. Ik restart, blijken er een heleboel system files corrupt te zijn. Even CHKDSK runnen leerde me dat de schijf "onherstelbaar beschadigd" zou zijn.. En blijkbaar is het ook zo, want ik kan geen partities meer aanmaken/verwijderen, en de huidige partitie ook niet formatteren.. Windows setup geeft ook een fout bij het installeren.

Het ziet er dus echt naar uit dat de schijf rot is.. Ik ga nog een low-level format proberen.

Iemand ideeën? Het gaat om een Western Digital Caviar, 20 GB / 5400 rpm / ATA66 / 2 MB cache.

[ Voor 7% gewijzigd door Steve op 28-12-2002 02:18 ]

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:33

momania

iPhone 30! Bam!

fdisk...

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Zoals gezegd kan ik geen partities meer aanmaken/verwijderen..

• momania
  • Laatst online: 11:33

momania

iPhone 30! Bam!

MBR reset helpt ook niets?

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

Verwijderd

HDD's sneuvelen regelmatig als je de PCI bus te ver overklocked. Risco van het vak sommige schijven kunnen beter tegen een hoge PCI bus dan anderen. Mijn seagate Medalist was er absolute geen fan van en gaf ook vrij snel de geest.

Conclusie... gooi maar bij het oud vuil ;(

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2002 02:40 ]

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Heb even de quick test gedaan met de diagnostic tools van WD, deze geeft geen fouten aan :?

Ben nu de uitgebreide aan het doen... Dan ook een low-level format, desnoods in een andere PC proberen.. Dit is wel zwaar kut, ik heb net veel geld uitgegeven aan die nieuwe case en heb geen geld voor een nieuwe HDD..

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Jupiler schreef op 28 december 2002 @ 02:45:
heb geen geld voor een nieuwe HDD..
Vaak zit er 3 jaar garantie op een schijf. RMA en opsturen, bij Maxtor / IBM heb je binnen een week een nieuwe schijf in huis.

de betaler vervuilt

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
De RMA-dienst van WD is niet bereikbaar tot 2 januari... En volgens mij is een van de voorwaarden van garantie dat je het product niet overgeclockt hebt.. Druist ook wel tegen m'n eigen principes in (schijf heb ik een beetje bewust stuk gemaakt, hoewel ik niet wist dat het al zo snel kon gaan), maar ik heb gewoon geen geld voor een nieuwe, dus zal ik het maar proberen..

Uitgebreide test gaf trouwens ook geen fouten aan, ben nu een zero-format aan het doen, hopelijk doet ie het dan weer.

En is het niet zo dat je de garantie verliest bij een low-level format?

[ Voor 22% gewijzigd door Steve op 28-12-2002 02:59 ]

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Voor de low-levelformat zou ik i.i.g. het bios met de standaardinstellingen instellen. Mogelijk levert een niet o.c. systeem geen probleem op.

ARME AOW’er

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Toen Windows bij het opstarten de melding gaf dat er systeemfiles corrupt waren heb ik hem dadelijk terug op de standaard settings gezet, zelfs ondergeklokt, maar het hielp niet..

Low-level format gedaan, geen problemen, maar windows geeft nog steeds aan dat er een probleem is met de schijf, bij de installatie... Nog eens proberen te fdisken.

[ Voor 29% gewijzigd door Steve op 28-12-2002 03:18 ]

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Jupiler schreef op 28 december 2002 @ 02:58:(schijf heb ik een beetje bewust stuk gemaakt, hoewel ik niet wist dat het al zo snel kon gaan),
Mwa, 15% buiten specs. Het is een grensgevalletje hoor. IMHO zou een HD daar gewoon tegen moeten kunnen, dat zou in ieder geval mijn eis zijn die ik aan een schijf van IBM/Maxtor/WD zou stellen.
Maar goed, je hebt gelijk, JIJ hebt er voor gekozen om hem buiten de specs te laten draaien.

de betaler vervuilt

• Defspace
  • Laatst online: 14-03 12:06

Defspace

Administrator

Jupiler schreef op 28 December 2002 @ 02:58:
De RMA-dienst van WD is niet bereikbaar tot 2 januari... En volgens mij is een van de voorwaarden van garantie dat je het product niet overgeclockt hebt.. Druist ook wel tegen m'n eigen principes in (schijf heb ik een beetje bewust stuk gemaakt, hoewel ik niet wist dat het al zo snel kon gaan), maar ik heb gewoon geen geld voor een nieuwe, dus zal ik het maar proberen..

Uitgebreide test gaf trouwens ook geen fouten aan, ben nu een zero-format aan het doen, hopelijk doet ie het dan weer.

Low-Level format is NOT DONE op hedendaagse disken ;)

Gewoon voor de garantie gaan...

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Een schijf van 20 GB is niet echt modern in deze tijden :+

Morgen nog ff verder proberen, als het niet lukt dan maar de garantie.. Ben nog aan het twijfelen of ik de schijf rechtstreeks naar WD stuur, of gewoon naar de lokale PC shop waar ik 'm gekocht heb breng.. Met een beetje geluk hebben ze hem nog op voorraad en kan ik gelijk een nieuwe meenemen.

[ Voor 10% gewijzigd door Steve op 28-12-2002 03:50 ]

• Kleintje81
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-03 15:18

Kleintje81

Blaat

Jupiler schreef op 28 december 2002 @ 03:17:
Low-level format gedaan, geen problemen, maar windows geeft nog steeds aan dat er een probleem is met de schijf, bij de installatie... Nog eens proberen te fdisken.
Low-level format in een kwartiertje is wel erg snel. >:)
En als je eens probeert met Partition Magic?

Wel vreemd dat hij helemaal geen fouten aangeeft in het testproggramma. :?

BF2 stats Systemen

• GambitRS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

weet je zeker dat het aan je HDD ligt? Kan misschien ook aan je geheugen liggen. Als ik mijn geheugen te sterk OC gaat ie ook roepen dat er system files corrupt zijn (omdat die dus niet goed in het geheugen geladen worden :) )

MechWarrior || Monsters Game

Verwijderd

Defspace schreef op 28 december 2002 @ 03:39:
[...]

Low-Level format is NOT DONE op hedendaagse disken ;)

Gewoon voor de garantie gaan...
Waarom geen low-level format dan? Ik zou niet weten waarom niet... Fabrikanten stellen de tools notabene zelf beschikbaar...

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2002 08:31 ]

Verwijderd

Je kunt zo'n schijf simpelweg niet low-level formatten. De koppen zijn niet fijn genoeg om de tracks neer te leggen. Je verneukt er alleen je schijf mee. Permanent.

Verwijderd

maar heb je ook de mbr weer opnieuw erop gezet en de schijf weer actief gemaakt.
ik heb laatst ook 2 dagen lopen kloten met en wd 8 gig schijfje, maar uiteindelijk werkte het wel weer.

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:21

Termy

valt er nog wat te fragge?

tja, ik weet uit eigen ervaring dat schijven niet bepaald blij zijn met een hoge pci bus. dit soort gein (ongeveer zelfde pci clock btw) heeft mij een verloren partitie en een verneukte winxp installatie opgeleverd...

gelukkig voor mij was die partitie leeg omdat ik net alles weggefikt had. de verneukte winxp installatie was niet zo'n ramp aangezien ik net geformateerd had.

verder is er alleen niks gebeurd, de verloren partitie was op een WD1200JB en de winxp installatie stond op een WD1000BB. wellicht dat nieuwere schijven er beter tegen kunnen dan die oude? als ik jou was zou ik voor de garantie gaan want dit klinkt redelijk permanent.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Verwijderd

Jupiler schreef op 28 December 2002 @ 02:58:

Een 'Disk-packet writing' oftewel 'zero-format' is géén low-level format.

'T is gewoon een process waarbij de schijf volledig overgeschreven wordt met nulletjes, waarna nog een keer gecontrolleerd word of er ook daadwerkelijk alleen maar nullen worden gelezen.

Dus zolang je niet één of andere oude computer neemt waarbij je een low-level in het BIOS uit kan voeren is er niets aan de hand.

Probeer eens met 'Drive Fitness Test' van IBM de optie 'erase mbr/sector 0' oid.

Ik weet 't, je schijf is een WD, maar dat maakt niets uit. De bedoeling is dat je sector 0 van je schijf overschrijft, omdat 't nogal wel eens voor wil komen dat zelfs fdisk /mbr iets kan doen. 'T wordt ook in de documentatie van DFT beschreven.

Overigens, je HD zou eigenlijk een pci-bus freq tot 41MHz aan moeten kunnen. Dit omdat dat vroeger ook nogal wel eens voorkwam, bij de (super-)socket7 borden.

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Ben nog wat met fdisk aan het werk geweest... Een fdisk /mbr, heb ook alle partities verwijderd en één grote partitie over de volledige grootte van de schijf aangemaakt, ben nu aan het formatteren.. Op hoop van zegen.

En het ligt niet aan m'n geheugen, anders zou CHKDSK niet aangeven dat er onherstelbare fouten zijn :)

Enne... M'n pa is waarschijnlijk bereid een WD 80 GB met 8 MB cache te kopen... :9

[ Voor 13% gewijzigd door Steve op 28-12-2002 14:17 ]

• Defspace
  • Laatst online: 14-03 12:06

Defspace

Administrator

Verwijderd schreef op 28 December 2002 @ 08:34:
Je kunt zo'n schijf simpelweg niet low-level formatten. De koppen zijn niet fijn genoeg om de tracks neer te leggen. Je verneukt er alleen je schijf mee. Permanent.
Wijze woorden van HlpDsk.

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Heb een lekkere WD 80 GB met 8 MB cache nu.. De oude 20 GB heb ik geformatteerd, lukte, nu kijken of ik er data op kan zetten.

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Owja: heeft het nut als ik die silicagel gewoon onderin m'n case leg? Of heeft het geen effect door de airflow?

[ Voor 4% gewijzigd door Steve op 28-12-2002 19:40 ]

• Jaded
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-03 08:45
Silicagel? Die prut die in de verpakking van je HDD zit bedoel je?

• star-saber
  • Laatst online: 24-03 20:31

star-saber

Ryzen

dat is om eventueel vocht te absorberen tijdens transport

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Klopt.. Is het nuttig om dat in je case te leggen, zodat de lucht droger is?

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Denk dat het wel een klein beetje helpt, maar steeds minder naarmate de tijd vordert.

Ik had trouwens ook wat corruptie op mijn HDD toen ik mijn FSB (mem en proc Synchroon :| ) op 160Mhz zette (op mijn KT266 bordje |:( ) , maar na een defrag en oude instellingen nu geen probs meer ...

Ik wil binnenkort toch een nieuw systeem ... eerst nog ff sparen.

De meeste mensen deugen!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Uiteraard minder na een tijdje, omdat de korrels dan verzadigd zijn met water :+

Maar ff in de magnetron en oven en fixed.

Bij stilstaande lucht helpt het inderdaad een beetje, maar ik vroeg me af of het ook werkt bij bewegende lucht (airflow, weet je wel ;)).

[ Voor 4% gewijzigd door Steve op 29-12-2002 15:29 ]

• shardphoenix
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-03 12:05
kheb nog nooit geen probs gehad met mijn 4 ide schijven
2x 60GB maxtor
2x 60GB western digital
door overklokken staat mijn pci bus op 41 MHz en loopt al een dik jaar zonder probs.

kun je geen gebruik maken van een geavanceerde versie van scandisk.
norton disk docter bv. ?

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Lees de draad svp :).. Ik heb zelfs al het tooltje van WD gebruikt.

En het lijkt erop dat de 20 GB schijf nu toch in orde is, zal straks wat testjes doen (kopiëren enz). Maar dat is niet echt prioritair meer sinds ik deze WD 80 GB / 8 MB cache heb :p.

En die 20 GB is van de vorige generatie he.. (UDMA 66 / 5400 rpm). Volgens mij niet goed opgewassen tegen 40 Mhz FSB.
Pagina: 1