[XP] WebClient service vreet shoutcast mp3 van linux router

Pagina: 1
Acties:

• AdLentis
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-10-2025

AdLentis

Gadget Inspector

Topicstarter
Inleiding
Het is echt ongelovelijk wat ik nu weer heb meegemaakt. Je zou het ook onder non-windows operating systems kunnen plaatsen, het probleem werd veroorzaakt door windows, dus vandaar dat ik het bericht maar hier plaats. ;)

Shoutcast
Mijn Debian Woody servertje draait nu weer vrij lekker, en dus dacht ik: laat ik eens kijken of ik m.b.v. de mod-mp3 module voor apache een leuk shoutcast servertje kan opzetten. Ik dus dat ding downloaden en installeren. Na een beetje spelen met de apache configuratie had ik uiteindelijk 3 zenders aan de praat, waarvan 2 lokaal (LAN) en 1 op internet. So far, so good. :z

Het probleem
Vanmiddag ben ik dus op mijn PC een poosje in WinXP pro NL SP1 aan het internetten enzo, wordt dat ding ineens retetraag! Er is een continue download van zo'n 30 kB/s en de CPU wordt 100% gebruikt volgens winbar. }:O :(

De oorzaak
Ik met dat kleine beetje CPU-tijd wat nog over is op zoek naar de oorzaak. Volgens taakbeheer was svchost.exe, aangemeld als lokale service, pid 1024 het probleem. Bij het uitvoeren van netstat viel mij (na een paar keer kijken) ook 1 ding op: er was een verbinding naar poort 8000 op de server. Door een proces dat als id 1024 had. Ik vroeg me dus af welke service in hemelsnaam iets op poort 8000 te zoeken had op mijn server, en waarom hij daar zoveel CPU-tijd voor nodig had. :?

De oplossing
In systeembeheer ben ik vervolgens alle gestarte services langsgelopen die aangemeld waren als lokale service, en heb ze gestopt. Natuurlijk bleek de laatste de boosdoener te zijn: WebClient. Na wat zoekwerk op internet ben ik erachter gekomen dat deze service de ftp-connecties in netwerklocaties voor zijn rekening neemt. Aangezien ik die toch niet gebruik, heb ik de service maar uitgeschakeld. :X

De vraag
Het probleem is inmiddels opgelost, maar ik snap nou eigenlijk nog steeds niet wat die WebClient service nou te zoeken heeft op poort 8000 van mijn server. Het zal waarschijnlijk te maken hebben met het feit dat die server ook als gateway fungeert. WebClient verwacht waarschijnlijk geen streaming mp3, en gaat daardoor een beetje flippen. (8> Maar wat verwacht-ie dan wel?

Wie weet waar deze willem wever woont? :?

Ik ben tenminste niet altijd hypocriet!

• AdLentis

AdLentis

Gadget Inspector

Topicstarter
Kiekeboe!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

webDAV requests..
Herinner je nog de WebFolders van '98 en hoger?

Nou, in het kader van de vooruitziende .NET-blik is dat onderdeel uitgebreid om je de mogelijkheid te geven direct van WebServices (.NET services uiteraard) gebruik te kunnen maken.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• AdLentis

AdLentis

Gadget Inspector

Topicstarter
BackSlash32 schreef op 30 December 2002 @ 21:19:
webDAV requests..
Herinner je nog de WebFolders van '98 en hoger?
Jep, webclient is de service die dat in XP regelt.
Nou, in het kader van de vooruitziende .NET-blik is dat onderdeel uitgebreid om je de mogelijkheid te geven direct van WebServices (.NET services uiteraard) gebruik te kunnen maken.
Ik hoop dan toch echt dat ze hier iets op gaan verzinnen. Mijn broertje heeft inmiddels ook al problemen gehad terwijl de apache mp3 stream module nu op poort 8008 draait.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

eh.. Je snapt natuurlijk wel dat Shoutcast (c) A Bad Thing is omdat je daar geen DRM-greep op kan houden he ;)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• AdLentis

AdLentis

Gadget Inspector

Topicstarter
BackSlash32 schreef op 30 December 2002 @ 21:26:
eh.. Je snapt natuurlijk wel dat Shoutcast (c) A Bad Thing is omdat je daar geen DRM-greep op kan houden he ;)
Dan hoop ik toch echt voor ze dat er geen andere services zijn waar WebClient door gaat flippen. Ik vind sowieso dat je er toch wel iets meer aan moet kunnen configureren...

EDIT:

Eej.... windows media player kan prima overweg met shoutcast!!! :) Typisch...

[ Voor 12% gewijzigd door AdLentis op 03-01-2003 23:22 ]

• AdLentis

AdLentis

Gadget Inspector

Topicstarter
Ik had het probleem opgelost door shoutcast alleen te draaien op mijn publieke ip-adres. Omdat de virtual host voor hi-bitrate muziek alleen lokaal is gedefinieerd en niet bij dyndns, is hij toch niet vanaf buiten bereikbaar zonder dat je de hostnaam weet. Verder kan ik met apache nog accessrights instellen.

Inmiddels draai ik IceCast icm Shout zodat iedereen zelfde muziek krijgt. Verder kan ik nu ook statusinformatie opvragen uit logfiles, gesymlinked naar mijn webserver-dir. :) Het vage is dat deze service ook op alle interfaces draait en WebClient nu niet meer gaat flippen! Ik denk dat mod-mp3 dus gewoon een beetje apart doet. Zie shout.adlentis.net voor een preview...

Pagina: 1