Toon posts:

ABIT bx133 en XP probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een probleem,

we hebben een
p3 800 eb (133 mhz bus)
op een abit met bx133 chipset en raid controller hpt370

Het probleem is dat na de installatie van windows XP
het systeem niet wil opstarten, tenzij de bus op 66 mhz word gezet dan
start windows xp wel op. Dit is erg vervelend want ineens is de p3 800
een p3 400 geworden.

Verder zit er een leadtek geforce 4 mx 440 in.

Ik heb de nieuwste bios van ABIT al geflashed, nieuwste driver van de
raid controller geinstalleerd, nieuwste driver (detonator) van geforce 4 mx
geinstalleerd en service pack 1 geinstalleerd. dit gaf helaas geen verbetering.

Zelfs helemaal leeg testen met alleen de video kaart en zelfs met een andere video kaart TNT2 hielp niet.

Het probleem zit hem denk ik in de agp die te snel loopt maar dan zou die op 6 x 100 (600) wel moeten starten met agp divider op 2/3 maar dat doet ie ook niet.

Onder windows 98 liep alles goed.

Heeft iemand een tip, dan zou ik nog fijn het nieuwe jaar met windows xp in kunnen gaan.

Systeem:
geforce 4 mx 440
p3 800 133
abit bx 133 raid
soundblaster live
realtek netwerk kaart
348 mb sdram
30 gb 7200 ibm hardiks
philips cd brander 800

Verwijderd

Sja, XP is over het algemeen iets gevoeliger met overklokken(dat blijft het nou eenmaal)
De BX chipset is ontworpen voor 66 en 100 MHz FSB processoren, niet voor 133 MHz FSB CPU's.
Abit mag dan wel een bord hebben uitgebracht met de naam BX133, officieel is en blijft het gewoon 100 MHz max.
Bij sommige mensen werkt deze combo prima, maar bij anderen echter weer niet.

Verwijderd

Topicstarter
Dat zeg je nou wel,

Maar de combinatie zou dan nog wel stabiel moeten lopen op 6x 100mhz = 600
en zelfs dan wil XP niet eens opstarten. alleen op 6x 66 = 400.

Het is een echte p iii 800 eb dus aan de processor zou het niet moeten liggen.

• Leon T
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Leon T

Ni!

Heb je de HPT drivers geinstalleerd gedurende de setup? (dus op f8 drukken gedurende install?)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:02

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Probeer anders ook de HPT370 in BIOS uit te zetten en zien of dat wat uitmaakt- zolang het aanstaat is het sowieso nog een PCI apparaat. Wel vage boel, trouwens, dat het wel op 66MHz maar niet op 100MHz FSB wil werken- op 100MHz is alles ruim in-spec, de CPU 25% underclocked, AGP op precies 66MHz en PCI op 33MHz.

Het enige wat tussen 66MHz en 100MHz verschilt is de CPU en geheugen snelheden. Kun je je SDRAM reepjes en CPU op een andere mobo testen :?

Omdat de CPU al 25% onder z'n nominale snelheid zit zou ik eerder de RAM verdenken, maar dat is (hoop ik, althans) ook PC-133...

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Geheugen heb ik nog niet vervangen, maar dat heeft het onder windows 98 altijd goed gedaan. De raid controller heb ik ook al uitgeschakeld gehad in bios en drivers met f6 had ik ook al geinstalleerd, geen verbetering. Ik zou eens kunnen kijken of ik het geheugen kan vervangen maar ik vind het een vreemd iets.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 29 December 2002 @ 22:17:
Geheugen heb ik nog niet vervangen, maar dat heeft het onder windows 98 altijd goed gedaan. De raid controller heb ik ook al uitgeschakeld gehad in bios en drivers met f6 had ik ook al geinstalleerd, geen verbetering. Ik zou eens kunnen kijken of ik het geheugen kan vervangen maar ik vind het een vreemd iets.
WinXP is een stuk gevoeliger voor brak geheugen dan Win98, daar zou het wel eens aan kunnen liggen. Wat voor DIMM config heb je :? 348MB is IMHO niet een reele combinatie- als dat aangegeven wordt is sowieso minstens 1 module goed fout...

Oslik blyat! Oslik!

• Wokkels
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22-07 06:59

Wokkels

Het lekkerste zoutje

Hee...dit lijkt heel erg op mijn probleem...
( Wokkels in "Pc reboot zelf (abit BX133-RAID mob)" )

reboot die pc toevallig ook tijdens het opstarten al??
als je mijn draad leest dan zie je dat ik alles al vervangen heb behalve de proc.... ik weet het ook niet meer :'(
als ik hem terugklok naar een fsb van ongeveer 90 werkt hij weer wel eventjes goed....

ik zal er voor de gein eens win98 opzetten, kijken of dat wel goed gaat.

trouwens: heb jij toevallig een CD van XP met sp1 al erin? of is het een originele? Die van mij is namelijk eentje met sp1 ingebouwd.. misschien ligt het daaraan :?

[ Voor 41% gewijzigd door Wokkels op 29-12-2002 23:26 ]

Permanent wintericon!

Verwijderd

Topicstarter
nee heb xp gewoon geinstalled op 66 mhz en daarna sp 1 erop gezet + alle drivers. Dan is het nl geen probleem. Wat betreft het geheugen:
er zit 1 dimm van 256 en 1 van 128 in euhm dat is 384 sorry getalletjes omgewisseld :-).
De pc reboot spontaan bij het starten van hdisk. je kan nog wel net f8 doen en dan zeggen veilige modus of watever, maar niks helpt bij het starten op 100 mhz of 133. Altijd meteen na laden van wat bestanden reboot (kan je zien als je veilige modus start).
Op 100 mhz krijg je nog wel heel eventjes dat boot scherm van xp te zien. op 133 dat niet eens. op 66 start ie helemaal vlekkeloos door en nergens last van.

• Wokkels
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22-07 06:59

Wokkels

Het lekkerste zoutje

Verwijderd schreef op 29 December 2002 @ 23:39:
nee heb xp gewoon geinstalled op 66 mhz en daarna sp 1 erop gezet + alle drivers. Dan is het nl geen probleem. Wat betreft het geheugen:
er zit 1 dimm van 256 en 1 van 128 in euhm dat is 384 sorry getalletjes omgewisseld :-).
De pc reboot spontaan bij het starten van hdisk. je kan nog wel net f8 doen en dan zeggen veilige modus of watever, maar niks helpt bij het starten op 100 mhz of 133. Altijd meteen na laden van wat bestanden reboot (kan je zien als je veilige modus start).
Op 100 mhz krijg je nog wel heel eventjes dat boot scherm van xp te zien. op 133 dat niet eens. op 66 start ie helemaal vlekkeloos door en nergens last van.
hmm vaag. ik heb xp erop gezet met een fsb van ongeveer 85mhz en dat ging goed, maar indd als ik hem daarna op 100 mhz zet dan krijg ik alleen heel even het bootscherm van winXP te zien, maar dan reboot hij weer ... :(

en die van jou boot dus ook normaal op een lagere fsb? (85 of 66) als dat namelijk zo is dan hebben we waarschijnlijk echt het zelfde probleem....
(ik heb nog niet geprobeerd of win98 het bij mij wel gewoon doet, maar vroeger deed hij het wel gewoon met XP, dus het lijkt me sterk....)

:?

Permanent wintericon!

Verwijderd

Topicstarter
Onder 98 doet ie het zekerste weten nog goed, want nog geen dag ervoor was win98 nog opnieuw geinstalleerd met alle drivers. Het is en blijft een vreemd iets.
In het nieuwe jaar weet ik of het met ander geheugen wel goed werkt anders blijft het mij echt een raadsel. Als je toevallig nog iets vindt hoor ik dat graag. Misschien toch maar terug naar 98 of een upgrade van de pc.

Verwijderd

Topicstarter
Geheugen heeft niet geholpen probleem blijft hetzelfde.
Denk maar dat er het een en ander vervangen moet worden willen we XP aan de praat kunnen krijgen.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 01 January 2003 @ 16:29:
Geheugen heeft niet geholpen probleem blijft hetzelfde.
Denk maar dat er het een en ander vervangen moet worden willen we XP aan de praat kunnen krijgen.
Wat heb je precies met het geheugen gedaan :?

Je hebt iig 2 reepjes erin zitten, dat betekent 3 mogelijkheden (alleen 128, alleen 256 of allebei) in 4 sloten, wat zeker 16 verschillende combinaties oplevert.

Stel dat 1 van de DIMMs brak is, of een van de sloten...

Test dus allereeerst met een enkele DIMM in elk van de 4 sloten. Dan hetzelfde met de 2e DIMM. Pas als je dat gedaan hebt en geen enkele DIMM/slot combinatie werkte, kun je redelijkerwijs concluderen dat de DIMMs niet de oorzaak zijn :o

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op 01 January 2003 @ 19:36:
[...]

Wat heb je precies met het geheugen gedaan :?

Je hebt iig 2 reepjes erin zitten, dat betekent 3 mogelijkheden (alleen 128, alleen 256 of allebei) in 4 sloten, wat zeker 16 verschillende combinaties oplevert.

Stel dat 1 van de DIMMs brak is, of een van de sloten...

Test dus allereeerst met een enkele DIMM in elk van de 4 sloten. Dan hetzelfde met de 2e DIMM. Pas als je dat gedaan hebt en geen enkele DIMM/slot combinatie werkte, kun je redelijkerwijs concluderen dat de DIMMs niet de oorzaak zijn :o
Wat gedaan is is de 128 alleen in 1 van alles sloten geprobeeerd, en de 256 in 1 van de 3 sloten, allen geen resultaat.

• Willem2
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-08 12:10

Willem2

Ω is futile

- heb je al eens geprobeerd te booten met een PCI video kaart?

- kun je de mulitplier van je AGP aanpassen? het zou kunnen dat als die op 1 of 2/3 staat, je AGP kaart over zijn nek gaat... (dat zou dus betekenen dat hij op 133Mhz resp. 88Mhz draait terwijl AGP gespec-ed is op 66Mhz als ik me niet vergis)

en nee, ik houd niet van voetbal... :)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Willem2 schreef op 01 January 2003 @ 20:04:
- heb je al eens geprobeerd te booten met een PCI video kaart?
Goede tip :)

Gewoon een oude S3-tje ofzo, dan weet je zeker of het aan de AGP ligt.
- kun je de mulitplier van je AGP aanpassen? het zou kunnen dat als die op 1 of 2/3 staat, je AGP kaart over zijn nek gaat... (dat zou dus betekenen dat hij op 133Mhz resp. 88Mhz draait terwijl AGP gespec-ed is op 66Mhz als ik me niet vergis)
Ehm, als je de thread doorleest zul je zien dat:

- het hier een BX betreft, welke sowieso geen divider lager dan 2/3 ondersteunt
- de problemen zich al op 100MHz manifesteren, dus volledig in-spec voor mobo en AGP... :z

Oslik blyat! Oslik!

• Willem2
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-08 12:10

Willem2

Ω is futile

hmm, nog een beetje prut in mijn ogen van gisteravond denk ik! :)

maar van oude Asus mobos staat mij nog wel iets bij dat de voeding op het AGP slot niet voldoende was. Heb ooit destijds dit omzeilt door rechtstraaks van de voeding de AGP kaart de voeden. Probleem deed zich voor vanaf TNT2 en hoger... Misschien heeft dit bord er ook last van?
Kun je eventueel checken door er een simpele AGP kaart in te doen (alla S3/TNT2 ofzo)

[ Voor 74% gewijzigd door Willem2 op 01-01-2003 20:26 ]

en nee, ik houd niet van voetbal... :)

Verwijderd

Topicstarter
Denk dat dit allemaal niet van toepassing is. Onder 98 liep hele systeem als een zonnetje, ik heb wel al keer de geforce 4 mx vervangen door een tnt2 (ook wel agp) maar gaf geen enkele verbetering. PCI kaart kan ik wel proberen maar het lijkt me sterk.
Pagina: 1