[digitale camera] camera vertoont vreemde pixels

Pagina: 1
Acties:

• Exyge
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:42
Ik heb een probleempje met mijn nieuwe digitale camera (olympus c1), deze vertoond op de foto's vreemde pixels en dit steeds op dezelfde plaats. Ik kan het moeilijk uitleggen wat het is maargoed hier is een foto:

http://members.home.nl/edwindebruin/PC240002.JPG

Weet iemand misschien wat dit zou kunnen veroorzaken? deze foto is genomen toen ik mijn hand voor de camera hield zonder flits... Dus er worden ook geen stofdeeltjes verlicht.

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:07
Hotpixels etc..?

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-03 10:47
Jij hebt wel echt 3 hotpixels.
Je zou er mee naar de winkel kunnen gaan en vragen of je een ander examplaar kan krijgen omdat jij je er aan stoort.
Het is in ieder geval niet iets wat te repareren valt naar mijn weette

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• Ares408
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Hotpixels. CCD is kapot en moet vervangen. Valt gewoon onder de garantie.

Verwijderd

Pcies hotpixels en CCD moet vervangen worden, dit valt onder de garantie als het goed is.
Had ik ook, pas een topic over gehad, heb inmiddels me camera terug met een nieuwe CCD chip erin geen enkele hotpixel meer. :)

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-11-2025

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Ares408 schreef op 27 december 2002 @ 22:41:
Hotpixels. CCD is kapot en moet vervangen. Valt gewoon onder de garantie.
En zo werkt dat dus niet :+

Stukkie software in de camera heft die hot pixels gewoon digitaal op

Verwijderd

En welke software dan ?

• salutem
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-12-2025
ja ben ik ook super benieuwd naar

"Social progress can be measured by the social position of the female sex - Karl Marx"

• -bolio-
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-03 13:49

-bolio-

Gamertag: BolioDraak

Ik heb ook wel eens gehoord dat hotpixels eruit gemapped worden zoals ze dat noemen. In je digitale camera zit een tabelletje in een stukje geheugen met daarop alle pixels op de CCD. Als je nu hotpixels of deadpixels hebt zullen deze in dat tabelletje aangegeven worden en zal de camera simpelweg niet meer naar deze pixels kijken. De camera zal dan als het ware die pixels berekenen. Hierdoor hoeft niet de dure CCD vervangen te worden en zullen de defecte pixels ook niet opvallen. Pas als het echt te gortig wordt met defecte pixels zal een camera fabrikant besluiten om de CCD te vervangen. Iedere fabrikant heeft hier andere richtlijnen voor die helaas niet aan de consument verklapt worden.

edit:

Het stukje software waarmee dit gedaan wordt is helaas ook niet verkrijgbaar voor de consument. Ik heb weleens gelezen dat met deze software zoveel aangepast kan worden dat ook gemakkelijk de hele camera vernaggelt kan worden. Ik zelf ben er ook voor dat een fabrikant gewoon een stukje software bijleverd waar een consument zelf pixels kan uitmappen. Zou een hoop rompslomp schelen voor de consument en daarbij ook nog eens een hoop tijd en geld voor de fabrikant

[ Voor 26% gewijzigd door -bolio- op 28-12-2002 01:33 . Reden: Stukje over de software toegevoegd ]

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-03 14:40

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

-bolio- schreef op 28 December 2002 @ 01:29:
Ik heb ook wel eens gehoord dat hotpixels eruit gemapped worden zoals ze dat noemen. In je digitale camera zit een tabelletje in een stukje geheugen met daarop alle pixels op de CCD. Als je nu hotpixels of deadpixels hebt zullen deze in dat tabelletje aangegeven worden en zal de camera simpelweg niet meer naar deze pixels kijken. De camera zal dan als het ware die pixels berekenen. Hierdoor hoeft niet de dure CCD vervangen te worden en zullen de defecte pixels ook niet opvallen. Pas als het echt te gortig wordt met defecte pixels zal een camera fabrikant besluiten om de CCD te vervangen. Iedere fabrikant heeft hier andere richtlijnen voor die helaas niet aan de consument verklapt worden.

edit:

Het stukje software waarmee dit gedaan wordt is helaas ook niet verkrijgbaar voor de consument. Ik heb weleens gelezen dat met deze software zoveel aangepast kan worden dat ook gemakkelijk de hele camera vernaggelt kan worden. Ik zelf ben er ook voor dat een fabrikant gewoon een stukje software bijleverd waar een consument zelf pixels kan uitmappen. Zou een hoop rompslomp schelen voor de consument en daarbij ook nog eens een hoop tijd en geld voor de fabrikant
Jouw verhaal is deels onzin, alleen bij sommige (bv dure Olympus) cams zit er een feature in de firmware genaamd pixelmapping die doet wat jij zegt. Je neemt dan een foto met lensdop en de camera zal de hotpixels er uit halen, als je het echter met een te hoge ISO waarde doet, of zonder de lenskap zal de camera overal dode/hete pixels registreren... en dat is natuurlijk niet echt bevordelijk voor je foto's.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• -bolio-
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-03 13:49

-bolio-

Gamertag: BolioDraak

Johnny64 schreef op 28 december 2002 @ 17:48:
[...]

Jouw verhaal is deels onzin, alleen bij sommige (bv dure Olympus) cams zit er een feature in de firmware genaamd pixelmapping die doet wat jij zegt. Je neemt dan een foto met lensdop en de camera zal de hotpixels er uit halen, als je het echter met een te hoge ISO waarde doet, of zonder de lenskap zal de camera overal dode/hete pixels registreren... en dat is natuurlijk niet echt bevordelijk voor je foto's.
Volgens mij is wat jij bedoeld noise reduction. De camera doet dit inderdaad realtime uit zich zelf. Wat ik bedoel is een tabelletje in de camera waar voor eens en altijd een pixel in kan worden geregistreerd waar de camera nooit meer zal naar kijken. De pixel wordt dan dus als het ware genegeerd.

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-11-2025

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

-bolio- schreef op 29 december 2002 @ 17:01:
[...]

Volgens mij is wat jij bedoeld noise reduction. De camera doet dit inderdaad realtime uit zich zelf. Wat ik bedoel is een tabelletje in de camera waar voor eens en altijd een pixel in kan worden geregistreerd waar de camera nooit meer zal naar kijken. De pixel wordt dan dus als het ware genegeerd.
Indeed; jij noemt het een tabelletje; ik het het over het stukje software (in de camera)

Als je je camera opstuurt ivm hot pixels; dan wordt die tabel (software) aangepast in je camera.
Pagina: 1