Sony X-plod pruts of ligt dat aan de klankkast?

Pagina: 1
Acties:
  • 270 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• mr_a
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-05-2023
Hoe belangrijk is de klankkast voor een autospeaker eigenlijk?

Ik heb dus speakertjes in het vak naast de baggageruimte van mijn stationwagon. (Fiat Tempra). Dezelfde speakertjes heb ik ook ingebouwd in het dashboard. Voor klinken ze beter dan achter. Voor zit het dashboard ook vol met schuimplastic e.d. zodat er minder resonantie is.

De klacht is dat het beetje bas dat ze nog een beetje kunnen weergegeven gewoon verschrikkelijk kraakt!! Achter is dat veel erger dan voor maar daar is dat ook te merken. Kan ik hier nog iets aan doen, zoals:

- de achterzijde van de speakers nog beter isoleren,
- de speakers ophangen in een andere constructie dan de plastic panelen,
- de bekabeling verbeteren,
- de voeding van de headunit verbeteren?

Ik heb al geprobeerd een aparte versterker voor de achterspeakers te gebruiken. Dat geeft wel een andere sound maar het kraken is niet minder.
Ik heb nu 2 HiFi boxen achterin liggen die op dezelfde power amp aangesloten zijn en dat klinkt veel beter, dat geeft tenminste wel een bonk. 8) Omdat ik nu wel een harde bas krijg lijkt mij de voedingskabels enzo voldoende? :?

Gegevens:

* Pioneer DEH-1400R headunit: 4x45 watt stuurt 4x 4-ohm eenvoudige speakers aan (Sony X-plod)

* Realistic 2x25 watt (continu vermogen) met 2x 8-ohm HiFi boxen.

Thx voor meedenken ;)
P.S. zelfbouw van spullen is wat ik gaarne zou willen doen, maar ik ga geen andere boxen kopen dan de spullen die ik nu heb want dat geld heb ik niet ;)

"There's just a nice looking, quiet computer..." | Mac mini 1.42 | AMD 64 dual core power! | pc specs

Verwijderd

Nee ligt niet aan jou. Ik heb nog nooit fatsoenlijk geluid uit sony Xplod speakers gehoord.

• JT
  • Laatst online: 28-02 14:01

JT

VETAK y0

Verwijderd schreef op 27 december 2002 @ 22:25:
Nee ligt niet aan jou. Ik heb nog nooit fatsoenlijk geluid uit sony Xplod speakers gehoord.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:41

JvS

Ik heb hem zelf ook

zei de man die het hardst schreeuwt dat er gegeneraliseerd wordt als er gezegd wordt dat Jamo slecht is... Laat het dan zelf ook. Sony XX-7 dingen zijn best heel aardig, en ook de goedkope boekenplank modellen klinken heel behoorlijk. Ze winnen zelfs weleens budget tests (beneden de 300euro/stel) in engelse hifi bladen

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• JT
  • Laatst online: 28-02 14:01

JT

VETAK y0

JvS schreef op 27 December 2002 @ 22:53:
zei de man die het hardst schreeuwt dat er gegeneraliseerd wordt als er gezegd wordt dat Jamo slecht is... Laat het dan zelf ook. Sony XX-7 dingen zijn best heel aardig, en ook de goedkope boekenplank modellen klinken heel behoorlijk. Ze winnen zelfs weleens budget tests (beneden de 300euro/stel) in engelse hifi bladen
Mwah, heb toch al zeker wel 5 tot 6 paar speakers van Sony gehoord en dan ook nog die pruts-surround setjes. Nee, dank u, ik neem liever een ander merk. En lighten up man.

Edit: vergeet erbij te zetten dat veel merken ook wel is uitzonderingen hebben :)

[ Voor 7% gewijzigd door JT op 27-12-2002 23:01 ]

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• mr_a
Wat mij opviel aan die X-plods was dat ze aangesloten op een Sony Receiver een afgrijselijk lelijk geluid maakten, maar dat ze eigenlijk in de auto op afwezigheid van bas redelijk prima zijn bij laag volume.

(Geluid was echt niet om aan te horen: messscherpe KEI HARDE hoge tonen met zeer smalle klappende bas).

Achteraf heb ik nu dus spijt van deze aanschaf, ik had beter Pioneer 10 cm boxjes kunnen nemen. Ze waren per setje 45 euro bij de Halfords...

edit: zo zie je maar dat het trouw blijven aan 'je' merk afgestraft wordt.

[ Voor 11% gewijzigd door mr_a op 28-12-2002 00:34 ]

"There's just a nice looking, quiet computer..." | Mac mini 1.42 | AMD 64 dual core power! | pc specs

• TomSwinnen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-06-2024

TomSwinnen

Is er ook helemaal klaar voor!

in het vervolg trouw blijven aan een beter merk ? :D nah j/k , koop ook graag eens iets van sony , maar sommige sony dingen zijn beter als de andere ..

Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Ik vind 't erg moeilijk om hier gedegen op te reageren.

Het sony wel/niet verhaal sla ik even over. De tijden dat ik de Car & Hifi opensloeg, deed SOny het vet in de versterkers, goed als mainstream in HU en slecht in luidsprekers van de Xplod serie, de High end serie juist supergoed. Wat de huidige stand is een paar jaar later weet ik niet.

De output van een speakertje wordt nogal beinvloed door allerlei bijzaken, zoals plek, bevestiging, aansturing etc. Ik vind de meeste inbouwplaatsen in wagens, zeker oudere wagens als de Tempra is, echt hopeloos. Oude auto's heb ik niets tegen (Tempra is een goede keuze als je voor 'economy' gaat ;) ), maar voor mijn audiowensen gaat de complete deur op de schop. Doorboards bestaan niet voor niets, de standaard plekken zijn meestal complete prut.

Dashboard, dan gok ik op ongeveer 10cm speaker, heb ik het dan goed? Indien het geval, dan mag je daar weinig bas van verwachten op grond van de diameter. Met 100Hz goed aantikken tref je het nog. Lager is gewoon onrealistisch voor die diameter. Wil je meer, dan raad ik je aan om je deur toch te wagen aan een vette ombouw. Desnoods een plaat hout ertegen met een stukje stof erover. Kan er heel knap uitzien en je een beste speaker inbouwplek opleveren. 16,5 cm erin en het verhaal ziet er een stuk beter uit. Wel de deur een beetje dempen als dat kan. Dat zal dan Dynamat worden, hetgeen helaas niet al te goedkoop is.

Achter, ja, daar kan je waarschijnlijk 13 rond kwijt? Tis maar een gok. Wat in ieder geval gratis is, zijn al de punten die je zelf opnoemt. Ik zie de volgende stappen die weinig moeite kosten:
-alle speakers op houten ringen/plaatjes monteren voor een iets stevigere basis;
-kabels voldoende dik trekken.

Als je verder wil gaan, dan moet je zorgen voor een goede inbouwplek voorin dmv bv doorboards of kickpanels, wat wel erg slick wordt. Achterin kan je nog overwegen een soort hoedenplank te maken.

Overigens heb ik nog 10" Longmill 3 wegs liggen.. :P >:)

• ArjanC
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-01 17:16
hehe x-plop

• mr_a
Wekkel schreef op 28 december 2002 @ 00:43:
Ik vind 't erg moeilijk om hier gedegen op te reageren.
...
Overigens heb ik nog 10" Longmill 3 wegs liggen.. :P >:)
Thanx voor de reply, wat je zegt bevestigt precies wat ik zelf al dacht....
Ik wil eigenlijk voorin de standaardspeakerplek handhaven, want die gaan toch altijd op een laag volume en mijn ervaring is dat deurspeakers voorin alleen maar gedempt worden door mijn eigen benen en dan is het geluid nog steeds niet goed.
Aan de andere kant zou het wel een zeer mooie optie zijn....

Maar ik denk dat ik als eerste aan de achterkant ga beginnen. De 2 10 cm's die achter zitten kunnen helaas niet groter binnen het plastieken geval wat daar zit tenzij ik ze met een opzet-constructie monteer. Als ik dat doe zou ik daar tot 15 cm speakers wel kunnen monteren maar dat ziet er vanaf buiten vreemd uit en van binnen heb je minder zichr rondom.

Maar... het is een station wagon en die eigenschappen kan ik natuurlijk best gebruiken.. Ik kan ook twee goede speakers in de boven-achter hoeken van de auto monteren... dat kan best netjes daar, en zal ook het makkelijkst zijn bij laden/lossen als ik ze removable hou.

Dit is best leuk allemaal zo ;)

Als je een leuk prijsje hebt voor die lange molens (is dat 'n goed merk box?) dan valt er over te praten. Maar ze moeten wel een beetje klinken op mijn huidige power amp (2x 25W continu). Anders moet ik weer een nieuwe power amp hebben en zo en daar heb ik geen zin in...

[ Voor 49% gewijzigd door mr_a op 28-12-2002 01:27 ]

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Hmm, je kan toch wel gewoon 16 cm's maken achterin door de bestaande plekken iets uit te werken. Daarmee of 6x9's kunnen je auto al van een stevig basfundament voorzien met de kofferbak afgedekt met zeil. Voorin is er eigenlijk weinig keus, als je low budget wil blijven opereren. Kijk eens naar het volgende topic en zie hoe fraai zelfs een simpele deurherbouw er uit kan zien. Denk er een stukje stof overheen en wie ziet het verschil? Waag het gewoon ;)

Luidsprekers in deur inbouwen

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04-2025

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Ik heb in mijn oude Polo op de standaardinbouwplaatsen (achtrerin naast de hoedenplank, dus geen hoedenplank gesloopt, die blijft gewoon uitneembaar en ik heb mijn laadruimte nog) 16*9cm's. ingebouwd, gaat prima, dus zal dat met een stationwagon zeker goed passen. Ik moet ze nog wel een keertje overdoen met een goede houten inbouw, want nu heb ik dat standaardplastic uitgezaagd en is het een beetje gammel. Opbouw zou ik sowieso niet doen, want alles wat (hier in Utrecht) in het zicht zit, wordt eruit gejat.

• Cannondale
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:35
TheLemon schreef op 28 december 2002 @ 09:57:
Ik heb in mijn oude Polo op de standaardinbouwplaatsen (achtrerin naast de hoedenplank, dus geen hoedenplank gesloopt, die blijft gewoon uitneembaar en ik heb mijn laadruimte nog) 16*9cm's. ingebouwd, gaat prima, dus zal dat met een stationwagon zeker goed passen. Ik moet ze nog wel een keertje overdoen met een goede houten inbouw, want nu heb ik dat standaardplastic uitgezaagd en is het een beetje gammel. Opbouw zou ik sowieso niet doen, want alles wat (hier in Utrecht) in het zicht zit, wordt eruit gejat.
Een handige tip om diefstal van je car-hifi te voorkomen is om een flinke lap stof (in de vorm van een vlag ofzo, misschien wel zelf een GoT-vlag fabriceren?) over je hoedenplank te leggen. Ik vind het niet zo fraai staan, maar als het helpt tegen diefstal...

"In the long run we are all dead" J.M. Keynes

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04-2025

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Ja, ik heb er nu hoedenplankstof overheen gedaan, je ziet niks zo.

• justmental
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

justmental

my heart, the beat

Wekkel schreef op 28 December 2002 @ 00:43:
Dat zal dan Dynamat worden, hetgeen helaas niet al te goedkoop is.
offtopic:
Weet je toevallig een zaak waar je dat, of iets vergelijkbaars, online kan kopen?
Ik heb veel problemen met resonanties in de deuren.

Who is John Galt?

• Cannondale
  • Laatst online: 10:35
justmental schreef op 28 december 2002 @ 11:51:
[...]

offtopic:
Weet je toevallig een zaak waar je dat, of iets vergelijkbaars, online kan kopen?
Ik heb veel problemen met resonanties in de deuren.
Beetje car-hifi zaak heeft zulk spul toch wel? Er zitten online nog wel wat webshops, of je probeert de Conrad die hebben een bescheiden assortiment car-accessoires.

"In the long run we are all dead" J.M. Keynes

• mollie
  • Laatst online: 10-01 22:22

mollie

lol :) lees ik nu goed dat sommige mensen niet door hebben dat het over auto speakers gaat?

nah ja.. iig staan xplod speakers niet echt goed aangeschreven,of jij ze mooi vind is natuurlijk een 2de verhaal

wat je kan doen is de boel in een mdf ring hangen dat scheelt meestal wel wat en ik weet niet of je speaker in een gesloten ruimte zitten maar als dat niet het geval is zal er maar met moeite wat lage tonen uit komen. als het 10 cd is is dat overigens toch al moeilijk, een woofertje is dus wel een leuk idee ja :)

dynamat is idd erg duur maar er zijn ook alternatieven zoals de matjes van caliber of de matjes die ze bij hifipoint verkopen Afbeeldingslocatie: http://www.hifipoint.nl/gz/diversen/img/dempingmat.jpg

zie www.hifipoint.nl

[ Voor 18% gewijzigd door mollie op 28-12-2002 13:18 ]

• mr_a
mollie schreef op 28 December 2002 @ 13:16:
lol :) lees ik nu goed dat sommige mensen niet door hebben dat het over auto speakers gaat?

[afbeelding]

zie www.hifipoint.nl
Wel leuke shop. :)
Maar.... tsjeempig wat zijn die car-hifi spullen duur! Vanaf 150 euro voor 1 speaker....

Zeker 39 euro betalen voor wat kabeltjes, nee dat zijn mijn X-plods niet waard geloof ik. Ik ga wel ff inspiratie opdoen bij de Gamma, kijken of ik met MDF wat kan doen... :)

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:31

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Een cheap-ass dynamat oplossing:

bitumen.
Gewoon een plakrol (geen brandrol dus :P ) halen bij de gamma, op maat snijden en in je deur plakken....

Wise enough to play the fool

Verwijderd

Ik heb twee Xplod XS-F1322 speakers in de deuren van mn mazda 323 zitten, aangesloten op een Pioneer DEH-1300R, en ik ben best tevreden eigenlijk. Enige probleem dat ik heb is dat de deuren mega gaan trillen als ik de versterker te hard zet, maar dat ligt dus niet aan de speakers. Geen last van dat kraken waar jij het over hebt. Verder moet je van twee van die simpele speakers idd niet al te veel bas verwachten.

Reactie op alle negatieve Xplod verhalen hier: ik heb begrepen dat de oude(re) X-plod serie idd bagger was, maar dat de laatste serie redelijk goed is (voor die prijs dan).

• mr_a
Ik heb de nieuwste versie, met rood plastic (of hebben ze dat allemaal :? )
Van de zomer gehaald tenminste.

Als je ze zacht zet klinken ze helemaal niet zo verkeerd, dus ze zijn helemaal niet zo ega-mega-slecht wat misschien lijkt als je het bovenstaande allemaal leest! ;)

Ik heb ze bij de Halfords beluisterd en daar hebben ze een luister setup van alle Pioneer, Kenwood en Sony speakertjes die ze verkopen en dan kan je kiezen.
Van de 10 cm speakers vond ik deze Sony het beste klinken. Ze hebben een mega-krachtige tweater en weinig bas, dat is het enige.

Jij hebt ook een Pioneer, die heeft dus waarschijnlijk ook equalizer settings 'Powerful' en 'Spr Bass'. Bij die eerste krijgt bas +4 dB en hoge tonen idem, bij die laatste krijgt de bas +5 dB ofzo. Als je Powerful bij mij kiest dan begeven je trommelvliezen het van de hoge tonen en moet je de balance dus onwijs naar rear zetten. Als je dan Super Bass kiest dan hoor je alles meerammelen aan de achterkant, maar de speakers zelf die maken ook een raar basgeluid....

:P

• mr_a
UPDATE

Ik heb het uitgevogeld:

- extra power amp die 2 hifi boxen in de achterbak aanstuurt
- 4x Sony 10 cm Xplodjes op de Pioneer headunit handhaven

dit klinkt goed!

Ik heb de balance best wel op 'rear' staan en dat betekent dat de preamp-out van de Pioneer headunit een relatief hoog signaal krijgt, evenals de 2 Sony achterspeakers. Maar die power amp die wint het VET! (input line level van power amp staat op max). Dus mooie sound en geen vervormingen van de Xplod's zelfs bij hard volume.

De Hifi-boxen moeten zo ver mogelijk achter in de wagen zitten en een beetje naar boven gericht gepositioneerd zijn. Nu moet ik een constructie maken dat ze in een soort verwijderbaar geraamte hangen zodat ze schuifvrij zijn, en er ook uit gehaald kunnen worden. Da's dus nog wat knutselwerk :)

Ik heb net effe rondgereden met Dire-Straits - Money for Nothing (enzo) en dat klonk eigenlijk best wel _GAAF_ zo!! *D

1. Hard
2. Best HiFi-achtige klank

Dus blij en trots :P *D
* mr_a heeft nu al voetgangers de schrik aangejaagd met vette bas ;)

:)

Pagina: 1